Forceware för Windows Vista saknar temp-övervakning?

Permalänk
Melding Plague

Forceware för Windows Vista saknar temp-övervakning?

En havererad vattenpump resulterade i att ett Geforce 7900 GS brann upp för en redaktör på Tweaktown. Men behöver det bli så eller var det resultatet av en brist i Nvidias Forceware-mjukvara för Windows Vista?

Läs nyheten: Forceware för Windows Vista saknar temp-övervakning?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Asså ja tycke att dette varkar lite skummt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

vilka klena grejer... när fläkten sa upp sig på mitt 9500pro brann det fan inte upp... jag brände mig ja, men kortet fungerar fortfarande

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Haha vadå fanns det ingen övervakning eller ljög den? Nej det gjorde den inte men kunde inte stoppa sig själv

Permalänk

jaha stäm ms och köp ett nytt:P nä skämt å sido, detta låter riktigt skumt
jag förstår inte hur graffet kan bli så varmt om han inte höll på med att klocka kortet.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Iof kör man Aero så blir nog graffet ganska så varmt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jahupp får väl hoppas att mitt kort inte brinner upp då

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Iof kör man Aero så blir nog graffet ganska så varmt.

Tänkte på det också men kan kortet värkligen bli så varmt av det?
Uppenbarligen kan det bli det åtminstonde om man litar på artikeln...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att de senaste forceware drivisarna är sjukt dåliga.
Oavsett till Vista eller XP, fattar inte va nvidia håller på med.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

Dåligt av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
vilka klena grejer... när fläkten sa upp sig på mitt 9500pro brann det fan inte upp... jag brände mig ja, men kortet fungerar fortfarande

Det är ju inte grejerna som är klena, utan nvidias forceware som saknar temp-övervakning.
Tror nog att ditt 9500pro kort börjat smälta utan fläkt om inte ati eller windows stängt av datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Jag måste säga att de senaste forceware drivisarna är sjukt dåliga.
Oavsett till Vista eller XP, fattar inte va nvidia håller på med.

Håller med, senaste drivarna suger kaskelotter.

Sitter fortfarande med 84.56, har inte sett någon än som lirat bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
jaha stäm ms och köp ett nytt:P nä skämt å sido, detta låter riktigt skumt
jag förstår inte hur graffet kan bli så varmt om han inte höll på med att klocka kortet.

Det spelar ju ingen roll om han höll på att klocka eller inte, de ska ju slå ifrån om det blir för varmt, vilket det inte gjorde. Varför det blir varmt är en annan sak. Kanske om det skulle blivit så varmt så fort att det inte hann slå ifrån, men då får du nog klocka nått sjukt hårt, om det ens går.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"grafikkortet blev så varmt att plastfästena smälte och att det uppstod sprickor i kopparn."

Sprickor i kopparn?? Snacka om att överdriva. Har någon släppt lös en mytoman?

Koppar har smältpunkten 1083C, att ett 7800GS kan komma upp nära de temperaturerna och förändra kopparytan låter väldigt otroligt.

Permalänk
Medlem

Skönt att man låter sånna här kritiska funktioner styras av buggiga drivrutiner istället för i hårdvaran där det hör hemma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
"grafikkortet blev så varmt att plastfästena smälte och att det uppstod sprickor i kopparn."

Sprickor i kopparn?? Snacka om att överdriva. Har någon släppt lös en mytoman?

Koppar har smältpunkten 1083C, att ett 7800GS kan komma upp nära de temperaturerna och förändra kopparytan låter väldigt otroligt.

Nu är jag inte någon kemist, men jag antar att kopparn inte behöver bli så varm att den smälter för att det ska kunna bli sådana spänningar i matrialet att det uppstår sprickor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
"grafikkortet blev så varmt att plastfästena smälte och att det uppstod sprickor i kopparn."

Sprickor i kopparn?? Snacka om att överdriva. Har någon släppt lös en mytoman?

Koppar har smältpunkten 1083C, att ett 7800GS kan komma upp nära de temperaturerna och förändra kopparytan låter väldigt otroligt.

du vet, eld är väldigt varm.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burton666
Nu är jag inte någon kemist, men jag antar att kopparn inte behöver bli så varm att den smälter för att det ska kunna bli sådana spänningar i matrialet att det uppstår sprickor.

Den erfarenheten jag har utav kopparär den att den bara blir mjukare ju varmare den blir o även behåller sitt tillstånd efter avkylning.
Inga sprickor (om den inte är dopad) vid värme utan den "töjer" sig.

Nu ska jag öp,pna en öl till o fortssätta läsa denna debatt. Men jag har aldrig varit med om att koppar spricker vid värme....
Iofs jag behöver en ny svets så kanske ett 7900 "is the way to go"...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Iof kör man Aero så blir nog graffet ganska så varmt.

Du har inte kört Vista va?, testa det och gissa sen

kvittar om man bränner på med allt i Vista graffet ökar möjligtvis 1 grad om du har en sunkig kylning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Den erfarenheten jag har utav kopparär den att den bara blir mjukare ju varmare den blir o även behåller sitt tillstånd efter avkylning.
Inga sprickor (om den inte är dopad) vid värme utan den "töjer" sig.

Nu ska jag öp,pna en öl till o fortssätta läsa denna debatt. Men jag har aldrig varit med om att koppar spricker vid värme....
Iofs jag behöver en ny svets så kanske ett 7900 "is the way to go"...

WORDS

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Medlem

vista har knappt hunnit ut i butikerna. finns inte så stor anledning att oroa sig. skulle drivisarna bränna graffekortet (så länge som man kör med orginalkylning) blir det en garantifråga. De flesta som ger sig på at överklocka är medvetna om riskerna och tar det nog lugnt och kollar läget innan de brassar på förfullt.

De flesta som hänger här på swec är enl den uppfattningen jag fått väldigt kunniga och borde löpa liten risk för nått liknande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Du har inte kört Vista va?, testa det och gissa sen

kvittar om man bränner på med allt i Vista graffet ökar möjligtvis 1 grad om du har en sunkig kylning..

Nej varför skulle jag köra Vista för ? Ser ingen anledning för mig att göra det. Gäller det spel har jag XP och om jag senare uppgraderar till Vista kvarstår att se. Kanske växlar över helt till konsol istället för att spela på PC. Sedan tror jag att trasig vattenpump räknas som sunkig kylning. Fakta kvarstår dock att grafikkortet är mer belastat med Aero än utan. Kanske inte så mycket men det lilla kan räcka om kylningen gått sönder i burken. Finns kort som dött för mindre, dock inte lika dramatiskt som detta verkar gjort dock.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Lätt att skylla på Vista, borde han inte haft en övervakning av pumpen det är väl den som felet ligger i och inte Vista.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

OT: ATI FTW!!!!!!!!1111oneoneoneoneettettettett

Visa signatur

Aboo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
du vet, eld är väldigt varm.

Du vet, "eld" är inget medium, utan den exotermiska reaktion som uppstår när något oxideras. Således har eld ingen bestämd temperatur. Hur het en låga blir beror på vad som oxideras.

Som exempel är en låga från en cigarettändare (dvs, butangas oftast) runt 700-800 grader varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
"grafikkortet blev så varmt att plastfästena smälte och att det uppstod sprickor i kopparn."

Sprickor i kopparn?? Snacka om att överdriva. Har någon släppt lös en mytoman?

Koppar har smältpunkten 1083C, att ett 7800GS kan komma upp nära de temperaturerna och förändra kopparytan låter väldigt otroligt.

Smältpunkt 1083C ja, d.v.s. den temperatur då metallen övergår i flytande form, detta betyder dock inte att den skulle vara i nått statiskt tillstånd innan detta. Att säga att blocket smält är väl att ta i, men uppvärmt till den grad att det blivit mjukt nog för gpu:n att lämna ett avtryck är nog fullt möjligt. Det stog ju ändå på i ett antal timmar, och några timmar i uppvärmt tillstånd med hela vikten av kylningen ovanpå kan nog tänkas ha gjort ytan på blocket så mjukt att ett avtryck är möjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Borde inte grafikkortets BIOS kunna stänga av grafikkortet vid en vis temperatur? Låter lite väl löjligt att låta en drivrutin stå för något sådant.

Permalänk
Medlem

Finns det inte nån funktion i själva biosen till kortet som stänger ner den?
Det finns det på moderkort så vad man änn gör så stänger den ner sig vid en viss temperatur.
Tycker att det hela verkar underligt.

Så om jag sitter och installerar windows säger vi och min kylare pajar på kortet.
Då borde det finnas något som stänger ner den vid en viss temperatur, vare sig jag sitter i windows/UNIX/Biosen m.m.?

Jag tycker en sådan funktion är given nästan och M$ har ingen skylldighet att vertifiera nån monitoring funktion på drivarna (som jag förstog det så fanns det inte med utan det är ett separat program man får lägga in i vista från nvidia).
"As for the temperature monitoring, since it notes that the feature will be available in a separate downloadable utility, I'm assuming that it would be best if you download that utility."

men men, klockan är 03:02 och jag är trött....

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Den erfarenheten jag har utav kopparär den att den bara blir mjukare ju varmare den blir o även behåller sitt tillstånd efter avkylning.
Inga sprickor (om den inte är dopad) vid värme utan den "töjer" sig.

Nu ska jag öp,pna en öl till o fortssätta läsa denna debatt. Men jag har aldrig varit med om att koppar spricker vid värme....
Iofs jag behöver en ny svets så kanske ett 7900 "is the way to go"...

Koppar kan spricka vid uppvärmning, särskilt om vattnet står stilla och börjar koka. Tro mig är rörmokare och har sett och fixat mycket spruckna rör av den anledningen. Men som sagt då måste vattnet ha kokat i blocket, och blocket haft tunt gods någonstans.

Tjo Flo

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk

Jag älskar trådar där några få utvalda briljerar med sin wikipedia cut and paste, eller nörden som precis (i det här fallet) läst kemi och verkar grymt smart, sen har vi även någon yrkesmänniska och den personen som kan slänga upp så många fina stora ord som möjligt i en och samma mening