Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Processorkriget tar ny fart nästa år med Penryn

Permalänk
Melding Plague

Processorkriget tar ny fart nästa år med Penryn

Nyligen avslöjade Intel att de har startat tillverkningen av prototyper på Penryn-processorer baserade på en 45 nanometers tillverkningsteknik. Det kommer enligt moderkortstillverkare att ta processorkriget till en ny nivå.

Läs nyheten: Processorkriget tar ny fart nästa år med Penryn

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Detta fajt har man nog väntat, struntar i vem som vinner bara tekniken kommer någon gång.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Discokungen

Börjar bli intressant det här.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Alltså varför hänger man upp sig så på hur stor tillverkningsprocessen är? Det i sig säger ju inget om prestandan. Den tar mindre plats, grattis!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Alltså varför hänger man upp sig så på hur stor tillverkningsprocessen är? Det i sig säger ju inget om prestandan. Den tar mindre plats, grattis!

45nm = mindre värme = klockar bättre...

Permalänk

Utvecklingen går framåt, som vanligt.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Men fan va jobbigt, man hinner ju inte med. Ingen mening att köpa C2D nu då...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Men fan va jobbigt, man hinner ju inte med. Ingen mening att köpa C2D nu då...

De släpps ju inte förrän Q3 2007 (möjligtvis lite tidigare). Köp C2D nu och uppgradera till Yorkfield alt. Wolfdale till sommaren/hösten. Ny socket behövs inte förrän 2008 (Intel Nehalem).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
45nm = mindre värme = klockar bättre...

Mindre W = mindre ström = mindre pengar till elbolagen = lycklig
Samt de kan gå snabbare utan att man måste ha vattenkylning på prollen
"går väl dit ändå"

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Känns som om att AMD börjar komma efter nu igen. Men de har väl nåt äss i bakfickan som slinker upp snart:P

i och med att det blir mindre tillverkningsteknik så får man ju plats med mer på en mindre yta vilket då bör höjja frekvensen en del.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

AMD dominerar fortfarande på Server marknaden där BANDBREDD är avgörande för de har INTEGRERAD MINNESKONTROLLER som intel inte kommer få förrän 2008 och då har AMD haft det i 5 år. Så i grunden är AMD bättre, AMD FTW FANBOY ÅSIKT

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande nöjd med min Opteron 144 :). Ingen ide att skaffa nytt än men blir det stor skillnad mellan singel och dualcore i spel nästa år då lär man nog uppgradera. Utvecklingen går frammåt så klart och AMD har den nya fabriken i Dresden där de snart ska köra 65nm i full kapacitet. Intel har bara utvecklat prototyp med 45nm så jag tror inte såna cpus lär komma i större kvantiteter 2007 faktiskt. Så 2007 lär vara 65nm teknikens år hos båda tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
AMD dominerar fortfarande på Server marknaden där BANDBREDD är avgörande för de har INTEGRERAD MINNESKONTROLLER som intel inte kommer få förrän 2008 och då har AMD haft det i 5 år. Så i grunden är AMD bättre, AMD FTW FANBOY ÅSIKT

Nu plockar jag det här ur luften men är det inte Intel som dominerar server marknaden om man ser till marknadsandelar? Senast jag hörde nått om det plockade AMD några procent men lång väldigt långt efter iaf... Men visst hjälper tekniken samt priset AMD att sälja mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
45nm = mindre värme = klockar bättre...

Nja, stämmer väl oftast, men vid övergången Nortwood-->Prescott blev då knappast mindre värme.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Alltså varför hänger man upp sig så på hur stor tillverkningsprocessen är? Det i sig säger ju inget om prestandan. Den tar mindre plats, grattis!

Ojoj, här har vi en riktig kännare ser jag.

Permalänk
Medlem

jag tycker det går segt, jag har tröttnat på quad core och vill ha MER!!

sen vore det ju roligt om resten av datavärlden kunde anpassa sig lite snabbare..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

HUR SMÅ KAN DOM BLI!?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slappy
HUR SMÅ KAN DOM BLI!?

jag skulle tippa på runt 2nm som en absolut nedre gräns.

detta sätter lite perspektiv på småsakerna..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är inte Penryn en laptop-processor?
När ungefär kan dom komma?
Och när kommer AMDs nya?

Permalänk
Medlem

Det som kommer bli mest intressant är ju vad dom kommer att göra när dom nått sin nedre gräns i hur litet det kan bli, ska bli mycket roligt att se!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

gränser ?
Klart att med dagens material så finns det en gräns men det går inte att sia om framtida material. pågår ständigt materialforskning i elektroniksyfte, vissa upptäcks av misstag andra mer eller mindre designas efter speccs som önskas.

även om det trolige dröjer många många år så blir nästa steg atomnivå

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_electrodynamics
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_computer

Permalänk
Medlem

Till den fysiska gränsen, ett par protoner plus tillhörande elektronsfär. Liiiiiite mindre än nano.... Femtometer någon?

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Hur går det för Cell processorn då? När får vi den i PC miljö? Eller när får vi Intel/AMD som liknar Cell? Alltså olika cores som specifikt gör olika saker och kompletterar varandra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Hur går det för Cell processorn då? När får vi den i PC miljö? Eller när får vi Intel/AMD som liknar Cell? Alltså olika cores som specifikt gör olika saker och kompletterar varandra?

IBM har lanserat servrar som du kan köpa, du lär dock inte komma under 20000..... Annars får du sätta din tillit att AMDs torrenza inisiativ kommer igång nästa år. Då ska du kunna kombinera en Opteron på socket 1207 med cpu från Sun (Sparc) eller IBM (970-serien)... Ifall Cell kommer fungera vågar jag dock inte svara på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nu plockar jag det här ur luften men är det inte Intel som dominerar server marknaden om man ser till marknadsandelar? Senast jag hörde nått om det plockade AMD några procent men lång väldigt långt efter iaf... Men visst hjälper tekniken samt priset AMD att sälja mer.

Pratade om prestanda
För min del är intel endast intressant när deras quad 45 nm med integrerad minneskontroller släpps (kentsfield blir lidande av att alla 4 kärnor delar på samma, så det märks). Det har testats bl.a. här: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32577

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Hur går det för Cell processorn då? När får vi den i PC miljö? Eller när får vi Intel/AMD som liknar Cell? Alltså olika cores som specifikt gör olika saker och kompletterar varandra?

Köp en PS3 så får du en cell och kör Yellow Dog Linux

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Och skitlite RAM och ett relativt kasst grafikkort.

I alla fall... det här är väl skoj. Men AMD måste komma med något snart, de har varit tysta väldigt länge...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det känns inte så mycket som en fight eller ett krig, det är bara Intel som krigar med sig själv igentligen. AMD har fallit bakom rejält och deras roadmap tyder inte på mycket som kan placera dem på kartan igen. Den enda anledningen till att AMD fick en stund i rampljuset är för att Intel gjorde en gigantisk felsatsning på P4-arkitekturen och lämnade P3-strukturen bakom sig. Jag är inte någon fanboi av något slag, jag köper den processor som är bäst men något säger mej att det kommer bli Intel i mina kommande datorer för ett tag framöver...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Ni har alla missat åtminstone två dominerande poänger med att gå över till en minskad linjebredd. Båda är i huvudsak ekonomiska, fast på olika vis.

1. Det blir billigare att tillverka en kärna eftersom det får plats fler sådana/platta.

2. Det möjliggör fler kärnor i samma sockel.

Eftersom det är vinstdrivande företag så är punkt 1 den allra viktigaste för vilken tillverkare som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
AMD dominerar fortfarande på Server marknaden där BANDBREDD är avgörande för de har INTEGRERAD MINNESKONTROLLER som intel inte kommer få förrän 2008 och då har AMD haft det i 5 år. Så i grunden är AMD bättre, AMD FTW FANBOY ÅSIKT

Att AMD fått ta till intergrerad minneskontroller för att få upp prestandan medans Intel inte behövt göra det för att hålla ångan uppe ser inte jag som fördel AMD.. vad ska AMD göra när Intel lägger i överväxeln CSI?

Citat:

Intel's CSI to outperform AMD's Hypertransport

www.theregister.co.uk/2005/12/12/intel_csi_low/

Sen verkar inte AMD Quad FX rå på Intels Quadro propp..
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2006/1129/tawada92.htm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Få Mobo plus 4 FX cores för 7000:-. Och då har Quad-sli. Quad FX är inte helt ointressant.

EDIT: BTW, Prescott hade varit ännu varmare på 0.13 process. Intels 0.09µ process var mycket svalare än deras 0.13µ. Bara att dom körde med en arkitektur som i grunden blivit mer strömkrävande av andra orsaker.