Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bahnhof bygger supersäker datahall

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof bygger supersäker datahall

Internetleverantörer Bahnhof håller på att bygga sveriges och kanske norra europas säkraste datahall. De har förvärvat anläggningen som tidigare skulle ha hand om civilförsvarets styrning i Stockholm. Den skall enligt Bahnhof nästan klara av en fullträff av en atombomb.

Läs nyheten: Bahnhof bygger supersäker datahall

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men OMFG? räcker det inte med en bra brandvägg?:p

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Härligt, men är det bara jag som får vibbar av att det bör gå loss på en biiit mer än 15 miljoner?

EDIT, aha trodde dom skulle spränga ut allt också, nu fattade jag det som att allt sånt redan var gjort?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Vad är "nästan klara av en fullträff av en atombomb?"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

hmm, är väl inget udda med att lägga datahallar i bergrum.
IP-Only köpte sitt bergrum redan 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vad är "nästan klara av en fullträff av en atombomb?"

Den håller om Ryssarna nästan får in en fullträff, får de in en fullträff är det bara att säga adjö till din server.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Vilka behöver sån säkerhet? Staten borde väl ha en egen serverhall kan man ju tro... eBanker kanske iof

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vad är "nästan klara av en fullträff av en atombomb?"

Jag antar att om en atombomb skulle träffa ovanför denna platsen så skulle den inte klara sig men om den skulle träffa en liten bit ifrån så skulle den klara sig.

Permalänk
Medlem

Haha! Skitbra PR-grej som säkert attrahera en hel del kunder också...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

hur klarar den mot EMP.. eller EMP kanske inte kan tränga igenom berg..?? för om den klara Atombomben men inte EMP som den sänder ut så är det ju lite kass..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vad är "nästan klara av en fullträff av en atombomb?" [/Q]

mne överlever knappast ngn high-yields vätebomb

Permalänk
Medlem

Undrar vad det kommer kosta... man får iaf 25% rabatt om man bokar nu kanske ska ta och boka några platser

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
hur klarar den mot EMP.. eller EMP kanske inte kan tränga igenom berg..?? för om den klara Atombomben men inte EMP som den sänder ut så är det ju lite kass..??

dom kommer förmodligen att lägga ett sorts inner täcke av nåt anti EMP matrial. när jag läste artikeln fick jag värsta kalla kriget/spionfilm flashbacken:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

I nyaste datormagisin står det om IP-Only's skyddsrum. Deras skall klara en fullträff av atombomb (och inte bara nästan ).

.di, IP-Only hade tydligen ett starkt EMP-skydd, vad det nu är, så det räcker nog inte bara med berggrund!

Permalänk
Medlem

så värst hemlig var ju inte läget på stället.. eller är det bara jag som uppfattar det som att ingången kommer att vara vid Renstiernas gata

"Entrén ner till Pionen på Renstiernas gata som den kommer att se ut efter ombyggnaden."

http://www.bahnhof.se/pionen/data/filestorage/gallery/pionen_...

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

jag ska söka jobb där:P
HAHA

Permalänk
Medlem

men om sverige hamnar mitt i ett kärnvapenkrig så kanske det inte är sina semesterbilder man tänker på i första hand... ärligt talat så skulle jag inte bry mig om innehållet i "pionen" om sverige kom i krig även om det var ovärdelig information där..

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

haha.. EMP står för elektromagnetiskpuls dvs de kanförstöra elektronik ..

om jag nu fick stavning rätt

staten har nog några hemliga ställen där de har backupservrar men men konstigt att de väljer att ha den i stockholm o inte typ i kirruna eller där djuptunderjorden bör ju finnas några tunnlar där som är övergivna tycker man ..

undrar vad de kostar att hyra 1U

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

30m låter lite lite tycker jag. Men som sagt, den ska ju inte klara av en "direktträff". Det är lite grumligt det där med att den NÄSTAN klarar av en atombomb. Vilken atombomb då? Ryssarnas feting vars chockvågor var mätbara hela 7 varv runt jorden när dom testsprängde den? Missar DEN med ett par mil hit och dit så kan jag garantera att man aldrig kommer få reda på om det varit en serverpark där eller inte.
Sen måste man tänka på att en atombomb sprängs flera kilometer upp i luften, dom sprängs aldrig nere på marken.

Permalänk
Medlem

Den kanske håller mot Henrik Pontén den här gången då.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Och vem fan ska bomba Sverige med atombomber? Ett lyckat PR-jippo från Banhofs sida.

"Det spelar ingen roll om tredje världskriget bryter ut, din data är säker hos oss"

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Den kanske håller mot Henrik Pontén den här gången då.

min enda kommentar får bli "SATAN!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Härligt, men är det bara jag som får vibbar av att det bör gå loss på en biiit mer än 15 miljoner?

EDIT, aha trodde dom skulle spränga ut allt också, nu fattade jag det som att allt sånt redan var gjort?

Det borde fan gå på mer än 15 miljoner ändå

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Atom bomb hit och dit beror väl på styrkan skulle man dra en 25megaton där är dom nog stekta väldigt snabbt, men nå litet fjuttigt på nån kiloton kanske dom har större chans att klara sig

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk

Vad då "nästan klara en atombomb"? Spec tack! Inte ens NORAD klarar en träff inom 100 meter från en vätebomb på ett megaton. Att ett serverrum 30 meter under ytan skulle klara ens en träff av samma laddning inom en kilometers radie förefaller orimligt.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

jo NORAD är ju inte så säkert som man kan tro berget som stället är byggt under är ju "ruttet" dvs spruket osv, men urberk´get i sverige tror jag pallar mera:P men jag betvivlar att vi får reda på om detta är sant, om ingen här inne på forumet bestämer sig för att motbevísa mig genom att knycka en atom bomb och detonera den ca 100meter över norad i exakt 90graders vinkel över den svagaste punkten.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

fine att det "nästan" klarar ett kärnvapen.. men det ser ju ut som vilken tomte som helst kan gå in där? haha

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Hur funkar dieselaggen när dom bombat skiten ur allt åvanför? Dom måste ju ha syre och dessutom få ut avgaserna? Man borde ha riktigt feta batterier eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Vilka behöver sån säkerhet?

en internet leverantör med taskiga minnen av APB ?

Permalänk

Är detta seriöst? När jag kollar på Bahnofs sida så uppfattar jag allt som ett skapligt tidigt aprilskämt.

Men det är kanske bara jag