CSS expandable div boxes? (expandable text)

Permalänk
Medlem

Många webmasters får ängna timmar åt att koda bara för att få det att funka med IE. Dom svär och tycker det är förbannat jobbigt. Massa extra tid för att Microsoft inte kan fixa sin webläsare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Många webmasters får ängna timmar åt att koda bara för att få det att funka med IE. Dom svär och tycker det är förbannat jobbigt. Massa extra tid för att Microsoft inte kan fixa sin webläsare.

Det ger fortfarande inte okunniga personer mer kunskap att ladda hem en ny browser.
Visst det är lätt för oss att säga, "ladda hem firefox" - men tror du min farmor kan det? Eller är inte hon värd att besöka cyberrymden.
Kör på er lilla 'strunta-i-ie-metod', det är bara ni som förlorar besökare

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det ger fortfarande inte okunniga personer mer kunskap att ladda hem en ny browser.
Visst det är lätt för oss att säga, "ladda hem firefox" - men tror du min farmor kan det? Eller är inte hon värd att besöka cyberrymden.
Kör på er lilla 'strunta-i-ie-metod', det är bara ni som förlorar besökare

Just därför bör man istället lära sig IEs svagheter så att man nästan gång tar sig runt det utan att ödlsa tid.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Hur agerar IE 7.0 på hacket _

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Självklart ska man programmera sina sidor så att dom funkar för IE ochså, det är trotsalt inte användarnas fel att IE suger och många vet ju inte ens om att det finns andra, bättre webbläsare.

Men bara för att man bör skriva sina sidor så dom funkar i IE, betyder det inte att IE inte suger, för det gör den verkligen!

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superchu
Jag håller faktiskt med iNi om att det inte är särskilt svårt att skriva
strict XHTML och med lite olika css-hax få sidan att funka även i IE.

Jag tycker det är svårt att skriva XHTML till IE då den inte har stöd för det. T.ex. xml-deklaration verkar det inte som att IE bryr sig om? Kan man t.ex. inkludera MathML eller SVG på en XHTML-sida i IE, jag har faktist aldrig testat så det är möjligt, men knappast :)? Den verkar inte ens vija öppna XHTML sidor med XHTML-MIME-type, är inget problem ni stött på?

Citat:

Internet Explorer does not support native XHTML (the successor to the standard document markup language HTML), and when encountering a document being served with XHTML's MIME type (application/xhtml+xml), a file download prompt will be presented to the user. - Criticisms of Internet Explorer

Man kan skicka XHTML som HTML men då kan man ändå inte utnyttja XHTMLs fördelar och lika gärna använda HTML. Men vem vet, jag kanske har missat något.

lhffan: Jag är inte säker men jag tror att den ignorerar det, det var någon att sidor kodade för IE<6 kommer att "gå-sönder" i IE7 på samma sätt som dom går sönder i fx eller opera nu vad det någon som pratade om vid IE7:s release. Men har som sagt inte testat.

edit: bongo-apan: Tycker du att IE är enklare att använda än t.ex. Fx eller varför skulle inte någon-mindre-datavan person klara av det, min farfar är en lycklig användare av Fx då IE dog på hans win95-maskin :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
edit: bongo-apan: Tycker du att IE är enklare att använda än t.ex. Fx eller varför skulle inte någon-mindre-datavan person klara av det, min farfar är en lycklig användare av Fx då IE dog på hans win95-maskin :).

Neh, det är klart jag inte menar det. Men hur ska alla veta om att ens firefox finns? Och även om din farfar lyckades installera firefox så gör inte alla det, men poäng var dock att den enda som förlorar på att skippa IE är ju skaparen av hemsidan. Sen hur bökigt det är att hålla den i toppform under IE är en annan femma, gav bara mina 2 cent till diskussionen

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det ger fortfarande inte okunniga personer mer kunskap att ladda hem en ny browser.
Visst det är lätt för oss att säga, "ladda hem firefox" - men tror du min farmor kan det? Eller är inte hon värd att besöka cyberrymden.
Kör på er lilla 'strunta-i-ie-metod', det är bara ni som förlorar besökare

Jag laddade ner firefox åt min farmor ;D

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag känner mig träffad när det pratas om novisa webbutvecklare. Det är inte ofta jag håller på med webbutveckling även om jag anser mig kunna det grundläggande inom xHTML/CSS/JS/PHP och tillhörande.

Jag kan förstå att människor som jobbar med webbutveckling på heltid får en del erfarenhet efterhand och kan förutspå problem i IE. Vi andra, vi som måste hålla 100 händer i luften samtidigt och håller förutom webbutveckling på med systemadministration, driftskötsel, hårdvaruinköp, nätverkslösningar, support och gud vet vad har varken LUST, TID eller ORK för att specialanpassa vår fullt validerade kod efter en skitbrowser trotts att koden fungerar utmärkt i andra uråldriga browsers.

Det att <IE7 har problem med t.ex. transparenta PNG-filer har inte att göra med om jag är lat, eller en usel kodare, det har allt att göra med skälet till varför jag hatar IE.

P.S: Ni får ha överseende med stavfelen, klockan är trotts allt ganska mycket.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Jag måste säga att jag känner mig träffad när det pratas om novisa webbutvecklare. Det är inte ofta jag håller på med webbutveckling även om jag anser mig kunna det grundläggande inom xHTML/CSS/JS/PHP och tillhörande.

Jag kan förstå att människor som jobbar med webbutveckling på heltid får en del erfarenhet efterhand och kan förutspå problem i IE. Vi andra, vi som måste hålla 100 händer i luften samtidigt och håller förutom webbutveckling på med systemadministration, driftskötsel, hårdvaruinköp, nätverkslösningar, support och gud vet vad har varken LUST, TID eller ORK för att specialanpassa vår fullt validerade kod efter en skitbrowser trotts att koden fungerar utmärkt i andra uråldriga browsers.

Det att <IE7 har problem med t.ex. transparenta PNG-filer har inte att göra med om jag är lat, eller en usel kodare, det har allt att göra med skälet till varför jag hatar IE.

P.S: Ni får ha överseende med stavfelen, klockan är trotts allt ganska mycket.

Håller med fullt ut. Fast för mig är det snarare en princip.

Ni matar "trollet" - IE, genom att fortsätta koda era sidor med icke webstandarder. Så kom inte och säg sen att man inte försöker få IE att skärpa sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superchu
Bombur:
Jag tillhör nog den gruppen av webbutvecklare i det här forumet som följer
webbstandarder mest av alla. MEN om du nångång vill lyckas få ett jobb
i branschen så krävs det av dig att du ska kunna göra sidor som fungerar
i alla webbläsare... det kan man tycka vad man vill om, men så är det.

Ja det är klart att om man får extra betalt från en kund att göra det så gör man det. Men när man arbetar åt sig själv finns det ingen mening med det.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
Hur agerar IE 7.0 på hacket _

Provade precis <skryt>har ju faktiskt möjligheten att ha tre datorer här på jobbet</skryt> och IE7 läser INTE hacket.

Och till er som tror att ni är så grymt jävla bra på webbdesign att ni inte behöver designa för IE6... välkomna ut i verkligheten där man måste designa för alla företag som vägrar uppdatera sin mjukvara oftare än vart tredje år och användare som inte bryr sig ett dugg.

Det är ren idioti att inte designa för alla webbläsare. Ren lättja. Dessutom fungerar inte IE7 helt enligt standarderna heller så den är knappast någon räddande ängel än även om den är bättre.

Hittade dessutom en snygg bugg i Fx idag där det släppte igenom felaktig kod och båda IE-versionerna hittade felet, så Fx är inte heller en skänk från ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och till er som tror att ni är så grymt jävla bra på webbdesign att ni inte behöver designa för IE6... välkomna ut i verkligheten där man måste designa för alla företag som vägrar uppdatera sin mjukvara oftare än vart tredje år och användare som inte bryr sig ett dugg.

Alla som skrivit här i, med undantag på Bombur kanske(?), gör väll det? Annars är det lite meningslöst att klaga på hur jobbigt det är :D. Och att en webbsida skulle fungera i alla webbläsare är inget jag vet om. Alla "nyare" som följer standardden till viss del och IE kanske. Men det är lite jobbigt att ladda ner alla webbläsare i alla dess versioner eftersom att någon av dem inte följer standarden och man måste göra ett eget fulhack för den webbläsaren. Men att IE helt saknar stöd för png&xhtml är enligt mig ännu jobbigare än att skriva till lite css-hack. Fast oftast är css-hack en värdelös ide, eftersom att dom kommer säkerligen ställa till lika mycket som dom fixar i IE på någon annan stackars browser. Så att använda css-hack är oftast ganska misslyckat.

Antar att det finns fyra vägar att gå:

1. "Koda för IE"(tm) och strunta i alla annat.
2. Ignorera IE eftersom att den förtjänar det och inte rendera min sida rätt!!1
3. Koda sidan för webbläsare som följer standarden någorlunda och sedan lägga till css-hacks för sidan för att den ska fungera i vår webbläsare kallad IE.
4. Koda om hela sidan så att den får helt fucked-up struktur så att den blir jobbig och svårläst eftersom att man måste använda massor förlegade tekniker och små hack för att det ska fungera i "alla webbläsare".

Permalänk
Medlem

cic: Tycker faktiskt att du överdriver lite, med hjälp utav !important så får jag mina sidor att se lika bra ut i IE som i övriga webbläsare, utan att ändra något i strukturen.

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Text

Öh...?