Videoförbättring? finns det?

Permalänk

Videoförbättring? finns det?

Hej!

Jag och farsan har köpt en del musik-live-dvd:er på sistone...

Om man tittar på en storfilm, t.ex sagan om ringen så förstår man att de har satsat hårt på kvalitén...
Bilden är knivskarp typ... Dessa är dvd9

Men mina musik-dvd:er är ofta släppta i dvd-5, alltså enkel-lager och så har de bara fyllt upp kanske 2 till 3gb av skivan...
Videon är ofta grynig och interlaced och har små fyrkanter "artifacts"
Videon är alltså släppt så här direkt ifrån filmbolaget, det är inte jag som har kodat om något inte

Finns det något bra program för att de-interlace:a och försöka snygga upp videon lite? Något filter för att ta bort grynighet och de "små fyrkanterna"...
Jag vill stoppa in en dvd och få ut den i bättre kvalitét alltså...
Det ska vara gjort för just dvd:er i mpeg2....

Tack/ Olle

Permalänk
Medlem

En schyst dvd-spelare med funktion för att konvertera till progressiv innan den skickar vidare bilden borde räcka alldeles utmärkt. Fykanterna är nog svåra att få bort men om du kommer uppleva bilden som så mycket mjukare och mer harmonisk. Grynighet kan du kompensera genom att sänka skärpan.

Att "restauera" en film på riktigt tar tid och görs frame by frame. Om det nu finns några hemmarmeckar-program så tvivlar jag på att det mycket skillnad, i värsta fall förstör det mer än att snygga upp.

Permalänk
Medlem

I ffdshow kan man trixa rätt friskt, finns guider om hur man skalar upp bilden, tar bort brus och ökar/minskar skärpan till önskade nivåer. Det kräver dock sin dator för att orka med alla filter men resultatet är ofta som natt och dag, mycket beroende av ingångsmaterialet dock.

Permalänk

tack! ska testa det