Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Produkttest: D-Jays in-ear-hörlur

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: D-Jays in-ear-hörlur

Vi har testat D-Jays, in-ear-lurarna från mannen bakom mp3-spelarmärket Jens of Sweden.

Läs produkttestet: D-Jays in-ear-hörlur

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min första tanke är att K750i inte är en tillräckligt bra ljudkälla för dessa lurar.

Rätt/Fel?

Permalänk
Medlem

D-Jays lurar är väl inte utvecklade för mobiltelefoner? Testa med en redig mp3-spelare istället. Förstår inte ens varför ni tar upp hur det är att använda dem som headsett till mobiltelefonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

ni måste jämföra med konkurrenter som shure e3c om det ska säga något..

Permalänk
Avstängd

Fin brud. Lurarna är också okej.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
D-Jays lurar är väl inte utvecklade för mobiltelefoner? Testa med en redig mp3-spelare istället. Förstår inte ens varför ni tar upp hur det är att använda dem som headsett till mobiltelefonen.

Rätta mig och jag har fel, men jag har en misstanke om att det blir mer relevant under 2007 då Tre kommer att leverera många av sina mobiler med Jays lurar.

Samt att det blir vanligare och vanligare att man använder just mobilen som ljudkälla.

Kan tänka mig att det kan vara en orsak.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste definitivt säga att jag övergett alla mina andra lurar för D-jays. Helt suveränt ljud i dem, absolut, ljudet är verkligen i balans.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

denna recension är rätt så outdated, med tanke på att både j-Jays och m-Jays som nämns som "kommande produkter" i recensionen har varit ute ett bra tag...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur skabbiga lurarna blir? Tänk om en person har massiv öronvaxproduktion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Jag undrar hur skabbiga lurarna blir? Tänk om en person har massiv öronvaxproduktion?

Gummiplupparna har jag gjort rent med en tops och sjva luren på samma sätt. Alla lurar som är baserade på att sättas in i öronen blir skabbiga ibland.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

"...eller planerar att lyssna uteslutande på distade gitarrer." va? funkar klockrent till all olik musik jag har lyssnat på. Vilket mest är just distade gitarrer.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för synpunkterna!

Som jag skrev - vid lyssningstestet användes varken mp3-spelare eller mobiltelefon, utan ett vanligt musikerljudkort med hörlursförstärkare. Vid fälttest ligger det nära till hands att testa med en mobiltelefon, eftersom det är ett av de självklara användningsområdena.

Gällande m-JAYS står det på JAYS' hemsida att "flera m-JAYS modeller kommer lanseras under 2007, som passar till flertalet mobiltilverkare", så vi har båda lite rätt. Formuleringen i artikeln är dock något missvisande, eftersom det ju finns en modell för SonyEricsson-lurar för beställning.

Gällande referensramar skulle jag säga att Shure E3C inte är en rättvis jämförelse med tanke på priset. Det är snarare en partner till de tilltänkta q-JAYS, som man kan förutsätta kommer hamna i ungefär samma prisområde. Att jag valde HPM-70 som jämförelse var delvis för att ljudet i dem torde vara välbekant för de flesta, även om de i sin tur mer liknar j-JAYS än d-JAYS.

Permalänk

skillnaden i pris är ca 200 kronor, ingen alls om man beställer från utlandet.. är det mer rättvist att jämföra med ett par mobillurar som kostar 200-300 kronor?

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Bra recension! Modellen gjorde inte recensionen något sämre, om man säger så.

Permalänk
Medlem

Hörlurarna i all ära, men hur kommer det sig att swec har recensioner med modelltjejer helt plötsligt? Kan inte göra annat än att applådera ett sådant initiativ. Teetow, är det ditt påhitt?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Till er som undrar hur de vita ser ut:
http://img62.imageshack.us/img62/963/jaysvitalw7.jpg
Man får givetvis med förlägningslad till dessa med, tog bara inte med dem i bilden.

Permalänk
Medlem

Det här var nog en av de skummare recensioner av ett par hörlurar som jag någonsin läst. Att överhuvudtaget jämföra ljudbild mellan ett par HPM-70 lurar och d-Jays med en mobil som ljudkälla är väldigt missvisande. Mobilen är inte i närheten av tillräckligt bra ljudkälla för att ge d-Jays en rättvisande bild.

Att sedan titta på hur man behöver kompensera ljudet för att nå någon sorts subjektiv "normalnivå" på ljud är också en väldigt konstig lösning. Om man nu ändå ska jobba med subjektiva bedömningar, varför inte då låta hörlurarna spela samma musik, pillra till equalizern så att man får ut det som subjektivt uppfattas som bäst och sedan jämföra de två lurarnas "bästa" prestationer. Att försöka jämka lurarna så att dom låter lika verkar mycket konstigt. Slutsatsen att detta gör att d-jays lämpar sig bäst för att lyssna på tal/ljudböcker känns lite felaktig. Vad är det som säger att du inte kan kompencera ytterligare med equalizern för att få ett bra ljud?

Ang. referensramar, vad säger att HPM-70 ger en rättvis jämförelse, då de ligger ~400-600 kronor lägre i prisklass?

Nej, skärpning när det gäller recensionerna, bättre än så här kan ni!

Permalänk

Mycket trevligt med lite ljud recensioner här på swec, Mer sånt !!!!

Själva recensionen var mycket trevlig att läsa, brud modellen uppskattas, men som ovanstående kommenterade, att pilla i EQ:n bara för att få en rättvis ljudbild känns lite missvisande, det är väl ändå original ljudet man vill åt.

Men, Keep it up !

Permalänk
Medlem

hmm, kan detta vara en av modellerna man inte får ont i huvudet av?
och för dem som gnäller över att dem stoppas in lång i örat, ja, vill ni inte ha trevlig bas lr att andra ska sucka o stöna för att man hör dig lyssna musik på bussen.

sån här typ modell borde alla skaffa sig!
jag hatar att höra folk lyssna på nån jävla teckno musik på ashög volym med sina hörlurar, med dessa kan man skona mig och andra samt få en fin ljudupplevelse från tom en mp3 spelare.

Permalänk
Medlem

Har läst recensioner ifrån swecan sedan 2001 och jag gillar de fortfarande (annars hade jag nog förmodligen inte fortsatt).

Snyggt och bra med lite modell-bilder men jag har väldigt svårt att läsa modellens namn, länken till hennes webbsida, den färgen mot bakgrunden är mycket svår att läsa.

Jag kör med firefox och en kalibrerad tft-skärm med vitpunkt på 6500 kelvin.
5000 el. 5500 är standard tror jag, kanske det som är felet?

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Auban
Har läst recensioner ifrån swecan sedan 2001[...]

Swecan? Usch på dig.

Permalänk
Medlem

"jag hade förväntat mig en summa på strax över 700 kronor – för 995 kronor vill man nästan få ett paket med mobiltelefonadaptern M-Jays"

Tycker man snarare borde få med en mp3-spelare eller en mobiltelefon till ett ett pris som detta!!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Kul att ni använde en fräsh modell för att visa upp lurarna. Hälsa från mig

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för hörlurarna försvann helt när jag hittade en länk till Johannas website. Undrar varför....

Visa signatur

KaBoom

Permalänk
Medlem

Kul med recension, speciellt av dessa D-jays som varit i hetluften ett tag nu.
Jag håller dock inte med om att det övre mellanregistret på nåt sätt är påträngande och överenergiskt. Kanske har det med ljudkällan vid testtillfället att göra, eller är det helt enkelt så att vi alla tycker olika
Jag saknade även beröm över midbasen som enligt mig är helt outstanding i dessa lurar, här snackar vi midbas-tryck ala bil-hifi!
Notera även att bruden inte bär lurarna riktigt rätt, dom sticker inte ut så mycket som på bilderna om man trycker in dom i öronkanalen ordentligt som det är meningen att man ska göra!

Hursomhelst: Keep up the good work, mer recensioner åt folket!

Btw: Saxat från modellens sida:

"Här hittar du ett tillfälligt galleri (tas bort inom kort) med några av de bilder som var för heta för Sweclockers" :D:D:D

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naycon
Det här var nog en av de skummare recensioner av ett par hörlurar som jag någonsin läst. Att överhuvudtaget jämföra ljudbild mellan ett par HPM-70 lurar och d-Jays med en mobil som ljudkälla är väldigt missvisande. Mobilen är inte i närheten av tillräckligt bra ljudkälla för att ge d-Jays en rättvisande bild.

Att sedan titta på hur man behöver kompensera ljudet för att nå någon sorts subjektiv "normalnivå" på ljud är också en väldigt konstig lösning. Om man nu ändå ska jobba med subjektiva bedömningar, varför inte då låta hörlurarna spela samma musik, pillra till equalizern så att man får ut det som subjektivt uppfattas som bäst och sedan jämföra de två lurarnas "bästa" prestationer. Att försöka jämka lurarna så att dom låter lika verkar mycket konstigt. Slutsatsen att detta gör att d-jays lämpar sig bäst för att lyssna på tal/ljudböcker känns lite felaktig. Vad är det som säger att du inte kan kompencera ytterligare med equalizern för att få ett bra ljud?

Ang. referensramar, vad säger att HPM-70 ger en rättvis jämförelse, då de ligger ~400-600 kronor lägre i prisklass?

Nej, skärpning när det gäller recensionerna, bättre än så här kan ni!

Håller med. Det här var nog den sämsta recension jag läst. Någonsin.

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Jag tycker priset var lite väl högt, mina Koss the plug har funkat utmärkt och dem kostar 200kr...fast jag kanske inte är speciellt petig när det gäller lurar.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är mannan bakom Jens of sweden så har han väll köpt upp någon billig tillverkare av dessa hörlurar och bytt namn på dom precis som han gjorde med mp3 spelaren..... Smart men lamt gjort av killen... Skit och bluff alltihop när det kommer från Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Eftersom det är mannan bakom Jens of sweden så har han väll köpt upp någon billig tillverkare av dessa hörlurar och bytt namn på dom precis som han gjorde med mp3 spelaren..... Smart men lamt gjort av killen... Skit och bluff alltihop när det kommer från Jens

Det är en svensk utvecklad produkt och tillverkas kanske på nått konstigt ställe men är altså en egen utvecklad produkt/produkter.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Får man tösabiden i recensionen med på köpet? Annars är det falsk reklam