Permalänk

Styr din dator med wiimote

Tja allihopa! Det var ett tag sedan jag störde alla här på sweclockers, vart så jäkla hypead över wi (ni som vet att jag även kallas "pompe" vet kanske att jag köade 6 dagar för den )

Nå, till saken. Jag vill bara säga till er prylbögiga wii-ägare, om ni inte visste det, att ni kan koppla upp era wiimotes till datorn och användas som mus!

Det som krävs är:
*wiimote
*blåtand
*mjukvara:
-Windows XP
glowPIE: http://carl.kenner.googlepages.com/GlovePIE026.zip

-Mac OSX
darwiinmote: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=183966&...

-Linux
WMD: http://forthewiin.org/WMD/wmd-0.1.2.tar.gz

Själv har jag bara blåtand på min mac, men det är verkligen grymmare till pc o linux där, med hjälp av varierade scripts, kan t.ex. spela gitar med wiimotes, modifiera ljud m.m

Jag tänker inte gå in på det så mycket utan tipsar mycket om denna sida
www.wiihacks.blogspot.com där du har länkar, guider m.m

mycket nöje //pompe

förlåt admin om jag postar i fel ämne

Permalänk
Medlem

Coolt! Nu har man ingen wiimote men endå...

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Nästan värt att köpa en sepparat wiimote för detta ändamål ^^

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

måste man inte ha sensorbar med också?

Får mitt Wii nu i veckan, kommer troligen totaldissa datorn helt under en tid då.... vilket jag aldrig gjort tidigare, har alltså suttit varje dag framför den här dumburken i datorn hela "liv" ( 3 år)

Permalänk
Avstängd

Förstör inte skärmen nu bara

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Nästan värt att köpa en sepparat wiimote för detta ändamål ^^

Var min första tanke med.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Re: Styr din dator med wiimote

Visa signatur

| AMD 64 AM2 4600+ @ 2.6Ghz | 3x200 WD SATA | 2x300 WD SATA |
| XFX GeForce 7900GT Extreme 520MHz GPU 256MB | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400PRO 2x1024Mb| Thermaltake Bigwater 745 KONAMi - Orginalet är alltid bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
måste man inte ha sensorbar med också?

Närå! Sensorbars uppgift är ju att skicka ut ir-ljus mote wiimoten, då den är kopplad till wii:et fö att få ström
så det räcker med att lägga t.ex 2 värmeljus med 20 cm avstånd

Men en viktig grejj som vissa inte vet, wiimotens rörelser känns av genom en annan teknik, alltså behöver du inte den om du nu inte vill ha "sikta"-läget. Du kan ju också luta din wiimote för att musen ska flytta sig, det e jävligt coolt tycker jag

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menade du att sensorbaren gjorde? Laddade kontrollen genom att skicka ut IR-ljus? Jag vet inte och vill inte låta spydig utan undrar seriöst om det är det den gör, låter "omöjligt"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Vad menade du att sensorbaren gjorde? Laddade kontrollen genom att skicka ut IR-ljus? Jag vet inte och vill inte låta spydig utan undrar seriöst om det är det den gör, låter "omöjligt"...

Va?
Sensorbaren har bara några IR-lysdioder som skickar ljus som detekteras av kontrollen för att mäta positionen (efter kalibraring) som en ljuspistol fungerar.

Wikipedia;

Citat:

Similar to a light gun, the Wii Remote has a light sensor that allows it to detect where it is pointing in relation to a television screen. Rather than only using light from the screen itself, the Wii Remote senses light from a sensor bar, allowing consistent usage regardless of the type or size of television. The sensor bar is about 20cm in length and features ten infrared LEDs, with five LEDs being arranged at each end of the bar

Folk som testat säger att värmeljus eller några egna IR-dioder funkar more or less lika bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
Närå! Sensorbars uppgift är ju att skicka ut ir-ljus mote wiimoten, då den är kopplad till wii:et fö att få ström
så det räcker med att lägga t.ex 2 värmeljus med 20 cm avstånd

Det var denna "meningen" som fick mig att bli något förbryllad. Jag läste på lite om hur den fungerade precis efter jag postade inlägget. Något onödigt kanske

Problemet som jag ser det är hur man ska använda kontrollen, programmen måste specialskrivas just för kontrollen. Det finns potensial, frågan är om det kommer hända något vettigt... Framtiden är iaf intressant.

Permalänk
Medlem

zie, så har inte jag uppfattat det, utan du skriver som ersättning för tangentbordet/musen. Att t.ex z = vänster.musknapp osv. Alltså behövs det bara olika skriptfiler för programmet för olika konfigurationer.

För att klargöra rörigheten :p:

Du har ett program som ligger i bakgrunden och omvandlar signalerna från wiimoten till något som ser ut att komma från tangentbord/mus. Och du kan ha olika skriptfiler för olika applikationer.

Och nu såhär i efterhand förstår jag vad du menar. Trodde först att du menade att t.ex själva spelen måste specialskrivas, clumsy me.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

jag har tänkt införskaffa en wiimote, utan att äga nåt Wii.

Är det nån form av konfiguration som behövs för att få wiimoten att fungera som måste köras på wii eller räcker det bara med att köpa en kontroll och följa nån guide på internet för att ansluta den?