Behöver tips till hemmabio paket

Permalänk
Medlem

Behöver tips till hemmabio paket

Hej!

Är ute efter en förstärkare, samt några högtalare till det.
Min gamla förstärkare gick sönder, så nu får jag bara ljud ur två av högtalarna.
Men då körde jag bara 4.0 system, dvs ingen "riktig" hemmabio.
Har tänkt spara två av högtalarna, så jag behöver tre till om jag fattat det rätt? (Vill ha ett 5.1 system minst)
Finns det någon förstärkare som ni kan rekommendera? samt högtalare...
Maxpris på förstärkaren får ligga runt 3,5k - 4,5k... högtalarna kanske en tusenlapp...
Har kollat runt lite på netonnet och hittade dessa:
http://www.netonnet.se/?iid=093640f
Kan de vara något tror ni?
samt, hur kommer ljudet bli, ljämfört med nuläget? Har 4 ganska kraftiga golvhögtalare just nu... ena paret kostade 1000 kr, de andra vet jag ej riktigt...
Kommer jag att behöva en subwoofer ? blir det stor skillnad ? Är inte så insatt i ämnet, därav tråden... Tack på förhand

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

Vad har du för golvhögtalare nu? Ska du ha dem fram så är en center med samma klang matching att rekomendera.

Subwoofer förgyller filmerna enligt mig om man har en normal och bättre subwoofer. Den ska plocka frekvenserna under 25hz och då känns explosionerna mm bättre. Jag tycker att det blir en bra skillnad och kommer nog inte att kunna leva utan en subwoofer.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Ja det viktigaste är att alla frontarna matchar varandra. Att kombinera den lilla centern med ett par stora golvare kanske inte är så klokt.

Kanske ska du behålla alla dina 4 golvare och satsa alla pengarna på en bättre center som matchar dina golvare. Den bör ha 2 X 6,5" element för att inte låta för olikt fyllighets mässigt.

Reciver, Pioneer VSX-516, en billig Yamaha, Onkyo eller Denon blir nog bra.

Vad gäller subb så är det alltid bra till film och oftast även till musik. men då du sitter på stora golvare så tycker jag att det är bättre att du lägger dina begränsade budget på en center och en reciver. Subb kan du köpa senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Ja det viktigaste är att alla frontarna matchar varandra. Att kombinera den lilla centern med ett par stora golvare kanske inte är så klokt.

Kanske ska du behålla alla dina 4 golvare och satsa alla pengarna på en bättre center som matchar dina golvare. Den bör ha 2 X 6,5" element för att inte låta för olikt fyllighets mässigt.

Reciver, Pioneer VSX-516, en billig Yamaha, Onkyo eller Denon blir nog bra.

Vad gäller subb så är det alltid bra till film och oftast även till musik. men då du sitter på stora golvare så tycker jag att det är bättre att du lägger dina begränsade budget på en center och en reciver. Subb kan du köpa senare.

Kan inte göra annant än att hålla med dig. En bra center & reciver är vad du behöver till ditt system. Subbasen kan du köpa senare.

Hittar du en beg eller ny marantz sr4600 så har du en billig och mycket bra hemmabioreciver.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2