Sun Rock klar för massproducering

Permalänk
Melding Plague

Sun Rock klar för massproducering

Sun tillkännagav igår att processorn som gått under arbetsnamnet "Rock" är klar för massproducering (tape-out). Rock skall ersätta dagens Niagra II-processor och har nu lanserats först i Suns egna server Fire T2000.

Läs nyheten: Sun Rock klar för massproducering

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig processor de där. En Fire T2000 hade inte varit fel att leka med.

Permalänk
Medlem

vad hade du haft för möjlig nytta av den?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
vad hade du haft för möjlig nytta av den?

ingen större nytta tyvärr. Men det är fin hårdvara

Permalänk

En runda 3DMark med den där sedan är jag nöjd xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
En runda 3DMark med den där sedan är jag nöjd xD

Du kommer aldrig att få igång 3dmark med den där. Skulle du få det lär poängen vara urusla.

Permalänk

Ja, "ironi" vet du vad det är för något? xD

Den där stöder varken MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3, PAE eller NX.

Vilket som krävs för att köra 3DMark

Permalänk
Medlem

hehe jag missa nog din ironi, har haft en tuff vecka ;D

Permalänk
Permalänk

Är det en egen SUN sockel eller använder den AMDs kanske?

Permalänk

Skulle den använda samma som AMD skulle den chocka mig till livet! - Vilket är, inte troligt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Skulle den använda samma som AMD skulle den chocka mig till livet! - Vilket är, inte troligt...

Sun har tidigare sagt att de varit intresserade av AMD:s Torrenza-initiativ, men troligen handlar det om Suns egna lösningar på denna plattform.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Sun har tidigare sagt att de varit intresserade av AMD:s Torrenza-initiativ, men troligen handlar det om Suns egna lösningar på denna plattform.

Vore kul och det initiativet fick lite vatten på hjulet. Trist om något så vettigt bara dör ut och verkar vara väldigt tyst om det?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad används processorn till?

Permalänk

Vetefan... The biggest "Final Thrills" I think

Permalänk
Medlem

hade dom kommit te socket F och priset varigt vettigt. 10K så där styck så hade två sådana vart sjukt fett på ett dual socket F tyan moderkort Lite linux eller solars på det and your good to go!

man kan ju alltid dröma i alla fall.
Sanolikehten är la lika hög som att Alpha architecturen skulle uppstå igen...

Permalänk

LOL haha

Permalänk
Avstängd

Ehhh... Jag misstänker starkt att artikeln är helt felaktig. Rock kommer först 2008. Jag följer Sun och Solaris ganska noga. Jag är ganska säker på att artikeln är helt felaktig.

Det som hänt i dagarna, är att Sun har uppgraderat sin gamla Niagara T1 CPU till 1.4 GHz och att man kan numera få i 64GB RAM istället för 32GB. Om Rock skulle kommit så skulle jag läst om det på mina Sun sajter. Rock förväntas dyka upp 2008.

Permalänk
Medlem

håller med Emilsson ovan

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk

Det kan faktiskt stämma... Skulle det vara något stort pågång skulle man ha sätt det på nyheterna på fler sajter...

Permalänk
Medlem

http://www.sun.com/aboutsun/pr/2007-01/sunflash.20070118.3.xm...

Citat:

Sun Completes Tape Out of "Rock" SPARC Processor And Enhances UltraSPARC T1-Based Systems

...

  • Rock: The "Rock" processor is Sun's next-generation, high-end SPARC CMT product line, and its design is focused on delivering the performance and energy efficiency of CMT technology to high-end systems. The successful completion of this critical milestone helps keep Sun on track to deliver the first Rock-based systems in the second half of calendar 2008

Jag skulle nog säga att emilsson har rätt.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

lol bara 1.4ghz!!111

/ironi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
lol bara 1.4ghz!!111

/ironi

På vilket sätt är det underhållande? Utveckla gärna i detalj tack.

Permalänk

Det där var väll verkligen inte ironi xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Ja, "ironi" vet du vad det är för något? xD

Den där stöder varken MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3, PAE eller NX.

Vilket som krävs för att köra 3DMark

Men framförallt är det SPARC och inte x86

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag är inget Ultimate Thrill på Sun

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Ehhh... Jag misstänker starkt att artikeln är helt felaktig. Rock kommer först 2008. Jag följer Sun och Solaris ganska noga. Jag är ganska säker på att artikeln är helt felaktig.

Det som hänt i dagarna, är att Sun har uppgraderat sin gamla Niagara T1 CPU till 1.4 GHz och att man kan numera få i 64GB RAM istället för 32GB. Om Rock skulle kommit så skulle jag läst om det på mina Sun sajter. Rock förväntas dyka upp 2008.

Vår artikel eller Suns artikel? Det är inget som är säkert i datorvärlden och det kan mycket tänkas att Rock lanseras inom ett par månader. Det handlar inte om en lansering, utan om en tape-out, det vill säga att processorn är klar på ritbordet och går till massproducering.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Vår artikel eller Suns artikel? Det är inget som är säkert i datorvärlden och det kan mycket tänkas att Rock lanseras inom ett par månader. Det handlar inte om en lansering, utan om en tape-out, det vill säga att processorn är klar på ritbordet och går till massproducering.

Du missade ett steg mellan tape-out och massproducering. Test och validering av produktions prototyper. Det kommer ta minst ett år innan den går till "massproducering".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Ja, "ironi" vet du vad det är för något? xD

Den där stöder varken MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3, PAE eller NX.

Vilket som krävs för att köra 3DMark

Tror inte 3DNow! och många andra krävs för att köra 3DMark i Windows.

Dessutom är det en ren server processor för Sun maskiner, så 3Dmark argument är ganska löjliga då Windows inte än finns till SPARC processorer.

Det är basic knowledge att Sun Sparc inte är x86-processorer.