Hjälp med Installera & använda HD till PS2

Permalänk

Hjälp med Installera & använda HD till PS2

Tänkte börja med att säga att jag är medveten om att detta är ett känsligt ämne (chippade konsoler etc) då det ofta förknippas med piratkopiering.
Min avsikt med det hela har ej med piratkopior att göra så jag ska försöka tänka på att formulera mig så inga missuppfattningar görs som i sin tur leder till låst tråd.
Om nu detta inte får diskuteras över huvudet taget så får jag respektera det och låta tråden bli låst/tas bort...

Jag har ett PS2 (inte slim) med ett DMS3 chip:
PS2 ver: v9 (PAL, om det nu gör någon skillnad då det är chippat)
DMS flash ver: B.7

Och tänkte höra efter lite ang. installation & användandet.
Jag har letat en hel del, men är fortfarande något osäker på vissa punkter, så jag har lite frågor för att säkerställa.

Jag är medveten om att man behöver:
**1st Pata (IDE)-disk.

Jag har 2st Pata-diskar (IDE) som jag skulle kunna använda; en Seagate på 120GB (ST3120026A), och en WD på 160GB (WD1600PB-19FBA0).
Skulle någon av dessa fungera eller måste jag köpa en ny?

**Nätverksadapter
Inget jag ha

**Någon typ av mjukvara
Hört att HD Advance ska vara något som gäller på denna punkten?
Bättre alternativ?

Vad för programvara krävs och hur formaterar+installerar jag disken?

Krävs någon annan mjukvara för att sedan kunna navigera på disken, menyer eller liknande? Är helt nollad när det gäller denna biten...
Är något speciellt OS något man kommer behöva? Optionellt kanske? Vad använder man OS till isåfall?

När jag tidigare sökt runt så hittade jag följande intressanta bundles:
http://www.rejoy.se/index.php?main_page=index&cPath=27_36

Kan dessa vara något att satsa på? Säker butik att handla ifrån, någon som vet?

Något mer som krävs?

När man sedan installerat HDn och fått den redo, hur gör man för att få in spelen från skivorna till HDn?
Vad finns det för alternativ?

Jag kan ju spela importerade spel, dvs. PAL + NTSC & JAP, med skivor då jag har chippat, kommer det gå om man för in dem på disken också? Är det något speciellt som krävs för att få det att fungera, om det nu inte gör det vanligtvis?

Öppnar detta några dörrar för annat kul man kan göra med sitt PS2 (ej piratkopieringsrelaterat)? Ex. kan man lägga in musik eller videoklipp för att spela upp direkt från disken? Vilka format stöds isf?

Något annat som jag bör veta/kan vara bra att veta ang. användning av disk i sitt PS2?

Tack på förhand, Mvh.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Avstängd

bättre att fråga på till exempel psxcare forum ...

Permalänk
Medlem

Behövs bara HD Advance v3 + Nätv-adapter och en IDE disk
HD Advanced är själva OSet
Du kan antingen lägga i skivan i konsolen och kopiera över, sätta i hddn i datorn och använda ett program för att kopiera över .iso filer eller använda en nätverks sladd mellan dator - ps2 och kopiera men det tar sjuuuukt lång tid.
Du kan köra vilka regioner du vill.
Ladd tiderna blir något kortare och man behöver bara ha HD A skivan i, slipper byta skivor när man byter spel.
Det ska finnas någon media spelare som ska fungera rättså bra men har inte läst så mycket om den.

*Edit*
Här finns en lista på alla spel som fungerar med HD Advanced
http://list.ps2hd.com/

Permalänk
Medlem

Snor denna relaterade tråd.

Jag har en riktigt gammal PS2:a, version 3. Den är sedan länge moddad med nåt chip som ska vara helt okej.

Nu har dock cd:n eller lasern börjat krångla och jag funderade på att börja om med en moddad PSTwo Slim. Men som jag förstått det skulle jag istället kunna köpa en HD till den jag redan har, och köra på.

Och kanske till och med fixa så att HD Advance körs från minneskortet rentav.

Stämmer detta? För i så fall borde det väl inte bli några problem.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Stämmer, har man chip så ska man kunna boota med minneskort, hur man gör vet jag inte med tanke på att jag alltid bootat med skiva. Men det SKA gå. Så det är bara att leta vidare www.psxcare.com har supportforum