Fler Direct X 10-bilder

Permalänk
Melding Plague

Fler Direct X 10-bilder

Bilder och småfilmer börjar dyka upp titt som tätt på de första Direct X 10-spelen. Microsoft var först till marknaden med Flight Simulator X men de flesta spelentusiaster väntar på mer actionbetonade spel i stil med Crysis, Halo 2, Alan Wake samt Age of Conan från Edios.

Läs nyheten: Fler Direct X 10-bilder

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Just Conan verkar inte nyttja DirectX 10 till vad det är kapabelt till - men det gäller väl att inte döma för snabbt. Ska man dra det hårt så nyttjar väl inget spel ens Dx 9 fullt ut. Snyggare än snyggt, men Crysis och Alan Wake slår Conan på fingrarna med en hästlängd linjal.

Hej och välkommen DirectX 10!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Conan kan vara riktigt fult ibland när man tittar på andra screens, man skulle inte ens tänka på att det använde DX10 om man inte visste det. Men andra gånger så syns det jelt klart. Äntligen kommer ett MMO riktat mot de lite äldre spelarna.

Btw det ska komma en version för XBOX360.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

anstränger sig nåt företag riktigt riktigt mycke dubbelt så mycke som crysis kan det säkert ser uhm.. verkligt? ut.

Permalänk

som sagt ser snyggt ut undrar bara hur crysis ser ut när det blir klart

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Varför Halo 2 lanseras som ett "DX10" spel övergår mitt förstånd, det är ett tre år gammal Xbox spel liksom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
anstränger sig nåt företag riktigt riktigt mycke dubbelt så mycke som crysis kan det säkert ser uhm.. verkligt? ut.

Om man har budget för full bemanning och 6-8 års utveckling från och med idag så!

Här är en bild på herr gubbe i Crysis (Dx 10) och herr gubbe i UT 2007 (Dx9):

Högupplöst bild på crysisansiktet
En jämförelse mot verkligheten, som det står - vänster är riktig miljö, höger är Crysis:

Högupplöst

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Måste instämma med dig savje, Conan verkar verkligen inte utnyttja ens hälften av DX10:s potential.

Vidare så tror jag att det kommer dröja ett bra tag innan vi kommer se spel som nyttjar alla fördelar som dx10 ger.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

är det inte halo 3 som skall göra det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Varför Halo 2 lanseras som ett "DX10" spel övergår mitt förstånd, det är ett tre år gammal Xbox spel liksom.

För att MS vill locka spelare till Windows Vista såklart. (Inget DX10 utan Vista)
Spel som Crysis kan dock spelas med vanliga DX9.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

crysis ser riktigt nice ut!

Visa signatur

- AMD athlon64 4200+ X2 AM2 | MSI K9NU NEO-V, nVidia M1697 | Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCI-E | 1024MB DDR2 677MHz (2X512m) | SAMSUNG sp 250GB SATA-II | NZXT Apollo black 520W -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yonaz333
För att MS vill locka spelare till Windows Vista såklart. (Inget DX10 utan Vista)
Spel som Crysis kan dock spelas med vanliga DX9.

Ja självklart, men jag tror knappast att Halo 2 kommer att sälja så många Vistauppgraderingar i sig. MS skulle helt klart ha tjänat på att släppa det som DX9 och därmed kanske tom sålt ett par exemplar av det.

Permalänk
Medlem

De är inte så duktiga på gräs. Men sen så är det inte sammasak att se en bild i webläsaren som att spela spelet och kolla runt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Om man har budget för full bemanning och 6-8 års utveckling från och med idag så!

Här är en bild på herr gubbe i Crysis (Dx 10) och herr gubbe i UT 2007 (Dx9):
http://img21.imageshack.us/img21/4255/comparison7ey.jpg
Högupplöst bild på crysisansiktet

Enda som jag ser skulle skilja markant där är själva texturerna, då de i Crysis ser lite mer högupplösta ut, samt kanske en lite bättre speculartjosan. Så ja, jag håller det för ganska troligt att man kan åstadkomma ungefär samma resultat i DX 9.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Ja självklart, men jag tror knappast att Halo 2 kommer att sälja så många Vistauppgraderingar i sig. MS skulle helt klart ha tjänat på att släppa det som DX9 och därmed kanske tom sålt ett par exemplar av det.

Man kan ju mycket väl spela crysis och age of conan på en dx9 maskin eller hur ? men ska man ha allt extra lullull så är det ju dx10 som gäller

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Enda som jag ser skulle skilja markant där är själva texturerna, då de i Crysis ser lite mer högupplösta ut, samt kanske en lite bättre speculartjosan. Så ja, jag håller det för ganska troligt att man kan åstadkomma ungefär samma resultat i DX 9.

Det är nog svårt att komma upp i detaljrikedomen med Dx9 utan att gå med prestandaförlust. Dx10 kan rendera bilder ungefär upp till 8 gånger snabbare optimerat jämfört med Dx9.0c. Sedan handlar det väldigt mycket om shaders, SM4.0 är helt fantastisk vilket gör det möjligt att komma närmare verkligheten i återgivningen av ljus, skugga, reflektion och brytning.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Det kanske är time att börja se sig om efter ett DX10 kort? Hmm... Svårt att välja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Age of Conan är ett så kallat mmo vilket står för multiplayer online game[/URL]

MMO är väll Massiv Multiplayer Online game, inte Multiplayer online game?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Om man har budget för full bemanning och 6-8 års utveckling från och med idag så!

Här är en bild på herr gubbe i Crysis (Dx 10) och herr gubbe i UT 2007 (Dx9):
http://img21.imageshack.us/img21/4255/comparison7ey.jpg
Högupplöst bild på crysisansiktet
En jämförelse mot verkligheten, som det står - vänster är riktig miljö, höger är Crysis:
http://herizorientalrugs.net/images/comparison018mx4df.jpg
Högupplöst

seriöst.inget går o jämföra med verklighet

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

conan ser ju inte precis nytt ut

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
seriöst.inget går o jämföra med verklighet

Torsdagsskeptisk?
Nej speciellt inte med tanke på att man lika gärna kan vända på det, spelen kanske är snyggare än verkligheten. Det är en konstform som allt mer försöker simulera verkliga miljöer. Sedan beror det på vad det är man jämför, ett helhetsintryck brukar väl vara det vanligaste. Crysis har än så länge visat på god potential att bli ett av de spel som kommer närmast verkligheten - jämfört med andra produktioner, vänta några år så kommer vi inte att se skillnad på film och spel. Idag ser vi vanligtvis inte skillnad på specialeffekter och verklighet i film, beroende på vad det är för produktion. Detsamma kommer gälla spel framöver, i en ganska snar framtid.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Man kan ju mycket väl spela crysis och age of conan på en dx9 maskin eller hur ? men ska man ha allt extra lullull så är det ju dx10 som gäller

Varför citerar du mig när du babblar om något som är helt ovidkommande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Torsdagsskeptisk?
Nej speciellt inte med tanke på att man lika gärna kan vända på det, spelen kanske är snyggare än verkligheten. Det är en konstform som allt mer försöker simulera verkliga miljöer. Sedan beror det på vad det är man jämför, ett helhetsintryck brukar väl vara det vanligaste. Crysis har än så länge visat på god potential att bli ett av de spel som kommer närmast verkligheten - jämfört med andra produktioner, vänta några år så kommer vi inte att se skillnad på film och spel. Idag ser vi vanligtvis inte skillnad på specialeffekter och verklighet i film, beroende på vad det är för produktion. Detsamma kommer gälla spel framöver, i en ganska snar framtid.

Och på ämnet helhetsintryck måste jag bara flika in att jag finner det vi har idag som fullt tillräckligt Tror inte att många idag kan säga att grafiken i spel det senaste året vart dålig (undantag finns givetvis alltid) även om man givetvis hittar massor av missar när man går in på detaljerna.

Crysis är ju som du säger onekligen det som kommer närmast verkligheten hittills (eller ser ut att göra iallafall) men jag undrar om det verkligen är ett så stort framsteg som det målas upp att vara, iallafall när man talar om helhetsintrycket. I min mening känns det som att man för upplevelsen skulle tjäna mer på de mer fysiska bitarna än vad man gör på att finpolera ytan. Jag längtar till den dag då jag spelar ett spel och kan gå runt och peta ner snön från trädgrenar eller lägga en granat i en låda spik och faktiskt få ut ett explosivt piggsvin av det. Eller varför inte den dagen då man istället för att behöva gå runt det där staketet eller häcken faktiskt kan sparka/riva sönder det/den och gå igenom. Småsaker som att man kan skjuta sönder läskburkar och se det spruta läsk är ju kul, men att sen två minuter senare inte kunna använda hagelbössan man har för att ta sig igenom en stackars liten garderobsdörr är ju rätt skadande för helhetsintrycket. Jag tror som sagt att fysik-detaljer som sådant skulle göra mer än grafisk yta idag. Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

belga, helt sant. nu när du säger det, är det inte texturer osv som egentligen är det viktigaste, utan just friheten som finns i verkligheten och som jag hittills aldrig sett i _något_ spel. det är det jag med saknar.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Högupplöst

Vädligt fint, om man bortser från gräset.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Håller med dig Belga, det är ofta graden av interaktivitet som bestämmer i slutändan. En miljö som beter sig utefter vad vi vet om verkligheten ger mer än att springa igenom en vacker målning. Havok är på gång och de har precis släppt en ny version, där verkar det vara mängden av fysiska föremål i en scen som är den heta nyheten, vilket är en god bit på väg mot vad du beskriver. Förhoppningsvis så fortsätter trenden mot förstörbara miljöer och svenska Dice ligger inte på latsidan med sin motor Frostbite - där det uppenbarligen kommer gå att spränga bort mark likväl hus.

Vi är på väg i små steg mot det du beskriver, det kommer att hända - kanske inte med Dx 10 och Havok 4.5, men med Dx 12 och Havok 7.0 (?).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
....................Jag tror som sagt att fysik-detaljer som sådant skulle göra mer än grafisk yta idag. Men det kanske bara är jag.

Håller med dig i mångt om mycket. Hade även hellre spelat ett spel där fysik och grafik balanserades bättre. Problemet är bara att det är fler som är beredda att lägga pengar på ett dyrt grafikkort än ett fysikkort i dagsläget och då lägger spelutvecklarna inte lika mycket krut på det sistnämnda. Vi får hoppas på att den utvecklingen förändras inom de närmsta åren.

Håller förövrigt med de som hävdar att dagens såkallade "DX10-spel" i mångt om mycket är ett halvbilligt PR-trick. Riktiga DX10-spel kommer inte att dyka upp förrän om ett par år och de lär överglänsa spel som Crysis, dvs. från ett grafiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Crysis ser onekligen trevligt ut, men det är synd att gräset ser så himla klonat ut.

Permalänk
Medlem

Väldigt ofta, så är de spel som ser bäst ut på skärmen...uslast gjort i spelhänseende...som om de bränner all tid och ork på en vacker bild, och glömmer spelvärdet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Halo 2?!