Datornördens förbannelse

Permalänk
Medlem

Jo, precis samma här. Fast nu hjälper jag bara nära vänner.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

i dom flesta fall jag råkat ut för detta så har det varit lite äldre burkar och då har jag rekomenderat en uppgradering av minne och eller hårddisk och i ett fall var hdd trasig helt,

Vissa tror ju att man kan installera XP på en 6gb HDD och ha 256 ram och ha massa internetsidor uppe och det ska smida

så jag erbjöd mig att köpa en ny och installera, då tar man ju självklart upp att man vill ha betalt för lite "jobb" själva felsökningen brukar jag göra gratis... drivrutiner och sånt inställningsskit med..

Brorsans gör jag gratis annars skulle han va skyldig minst 5000kr! fan va probs han har hela tiden, moderkortet har pajjat en gång nätagget har jag bytt och byggt 2 datorer me..

jobbarkompisens brukar jag fixa också, då bjuder han på Lunch
(en gång hade fläkten stannat pga damm!!

jag tror att dom flesta frågar av ren slöhet, dom har fått för sig att dom inte nåt alls om datorer för om inte "vi" kunniga fanns så skulle dom ju vara tvungna att lära sig eller hur

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

jag tillhör nog mest den som FÅR fjälp. när jag köper nya komponenter så har grannne hjälpt mej sätt i dem... han verkar inte ha nåt emot de....

sen brukar jag fråga min klasskompisar oxå ibland när jag undrar över nåt lr så frågar jag här på Swec. har lärt mig jätte mkt här!

Tack till alla som orkar med alla "dumma" frågor på forumet

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta känner igen sig här, det kan ju vara jobbit att hjälpa fast kul oftast. Roligast är nog när man frågar någon som man ser har problem om de vill ha hjälp, sedan en stund senare kommer de och ber om hjälp:P
Flickor har finaste förklaringarna nästan.

Permalänk
Medlem

hjälper bara närmsta vännerna.. men mest SVÄRMOR

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Känner igen mig som fan, men det är ändå nästan värst när en av mina lärare ska ha en massa konstiga filmer nerladdadde och hon tror att det är som att gå in i en fet film butik och bara plocka (vilket det kan vara, men inte om hon ska fakta-filmer från 80 talet). Råkade ladda hem en film åt nån lärare i sexan, och nu verkar det som att jag är deras lokala warez-langare.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

ibland känner man att man inte skulle börjat med tekniska saker från början, redan när jag satte ihop min första dator var jag doomed liksom.
som tur e så vet nog inte så många utöver vännkretsen att man kan mkt om datorer så får inte så mkt förfrågningar som tur är.
men jag hjälper gärna mina näraste vänner, de brukar lära sig lite på kuppen oxå.
men våga säga nej, förutom till chefen's förslag om att du skall fixa dennes dator

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Jag har en lösning som funkat fint för mig beträffande folk jag inte känner: Jag tar betalt!

När vi kommer till felsökningen och problemet rör mjukvara så installerar jag i princip ALLTID om maskinen, om det inte passar så slipper dom få hjälp. Iofs så brukar en ominstallation i regel gå snabbare än att felsöka en dator, så dom som hyr mina tjänster tjänar på det i slutändan ändå.

Men detta gäller förstås bara om dom har tillgång till riktiga licenser, för jag tänker inte sitta och mecka med nån piratkopia och försöka få den att fungera tillfredsställande. Dessutom så VÄGRAR jag att sitta och felsöka kackiga installationer fulla med spyware och virus. Så ominstallation är det enda rätta.

Om dom förlorar sånt som dom inte har backup på så är det är inte mitt problem. Sånt får folk fixa själva innan jag kommer dit, jag tänker inte sitta och bränna skivor åt folk på min fritid för att dom inte har gjort det.

Om detta inte passar pga att det är för dyrt så får dom vända sig någon annanstans.

Behöver jag nämna att mina supportbesök/samtal DRASTISKT har minskat?

Visst det är otrevligt och gnälligt av mig men jag är såå less på att bli utnyttjad pga detta och denna lösning har fixat dom problemen rätt bra. Dom som vill ha hjälp iaf får bra hjälp, kanske till ett högt pris men dom är medvetna om det och villiga att betala det för att få allt att fungera bra.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Installerade windows XP till en kille fick 500spänn för det, haha
dock så fick man ju han på halsen så fort han hade problem med datorn sedan. Samt att det sprider sig så alla andra också ska ha hjälp. Numera får man säga "jag hinner inte just nu" osv

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som jag, hänvisa till Sweclockers forum. Det var ju hit jag blev hänvisad när jag frågade en kompis om datorhjälp.

Förutom nu när det gäller farsan, kan ju inte neka honom hjälp när han är så snäll och hjälper till med betalning på körkortet.

Permalänk
Medlem

Hah, klart man känner igen sig..

Sen att man just jobbar med teknisk-support och måste hjälpa "främlingar" med deras problem kan man iaf trösta sig med att man får betalt för det, även om ens mentalahälsa ibland kan få sig en smäll

Visa signatur

"De omnibus dubitandum"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Gör som jag, hänvisa till Sweclockers forum.

Försök få någon som inte kan något om datorer att beskriva ett problem på ett förståbart sätt på ett internetforum...

Själv slipper jag (Tyvärr!) de riktiga nybörjarfelen. Istället för "Kan du installera det här tangentbordet?" så får jag frågor i stil med "Ljudet fungerar inte, vi tror det är fel på ljudkortsdrivrutinerna. Vi har kontrollerat att alla kontakter sitter i rätt, vi har testat med både hörlurar och högtalare, och vi har installerat om ljudkortet både med officiella och inofficiella drivrutiner". Liksom, vad ska man göra? Eller som nu, när en nära kusin vill få över alla hans gamla DV-band till DVD. Jättebra, om det inte vore för att DV-kameran är från 97' och enbart har Firewire-ingång, något som ingen av mina datorer i hushållet har. Och givetvis fungerar inte ett enda program till hans egen dator, vilket innebär att jag halvt gett upp, trots att det säkert handlar om ett antal hundralappar (14 DV-band på en timme/st, att importera och bränna allt lär väl ta 15 timmar om inte mer).

Ibland önskar man nästan att de man hjälper kunde mindre om datorer. Förutom när det gäller internetsupport, givetvis. Frågor såsom "Hur laddar jag ner en film?" kan lätt få en galen när 99% av de som frågar är totalt inkompetenta och inte kan följa ens steg-för-steg-instruktioner eller läsa engelska "Men jag vill helst ha det på svenska".

Backup-frågan är en annan. Man borde nästan ta och formatera datorn utan att fråga dem nästa gång, och när de klagar bör man påpeka att DE ÄR DE SOM SKA SE TILL ATT GÖRA EN SÄKERHETSKOPIA.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Försök få någon som inte kan något om datorer att beskriva ett problem på ett förståbart sätt på ett internetforum...

Om det är så illa så brukar jag hjälpa till att formulera ett inlägg. Men annars får man ta och hjälpa till.

För tillfället är det väl runt 5 personer som vill ha hjälp med datorrelaterade problem.

Permalänk
Medlem

Utanför familjen tar jag betalt för datorjobb.
Ibland enormt tråkigt med allt som måste göras men det känns bra när människor uppskattar arbetet man lägger ner.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer så väl! Bara för att jag är programmerare och hårdvaruintresserad skall jag kunna fixa alltf rån skrivare till projektorer. (arrrgh, dessa projektorer!!! :x

Visa signatur

DFI LP Nf4 - 2048MiB - 850GiB - 2x17" Syncmaster - 7800GT --- MacBook 2.16ghz

Permalänk

Hahaha.. ja de där känner man ju igen. Och bilden, de finns inte ord ^^.
Men visst känner man igen sig... så fort nån annan nämner att man är lite high på datorer så strömar frågorna direkt. Nu senast var för ca 1 månad sen på SJ tåget upp till lägenheten. Börja snacka med en fräsh brud bara utan vidare...
snackade på i 5 min, och rätt som de va tog hon upp datorproblem. Sa att hon var tvungen att köpa ny burk (laptop) varje år p.g.a problem med spyware, segt internet och ja vet inte allt vad de var. SJälvklart hade hon kille Men nånting sa mig redan från början att hon skulle börja rabbla upp problem.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
hjälper bara närmsta vännerna.. men mest SVÄRMOR

lol, låter som något man kanske bör ta efter, när man nu skaffar sig en sådan ^^

Permalänk
Avstängd

Lider med er alla. Nu så har jag själv inte riktigt samma problem som er, kompisarna frågar inte en gång i kvarten om hjälp men det är inte sällan jag får rensa virus infektioner från datorer, inklusive min egen.

Tänkte därför skriva lite kort om vad jag personligen tycker är det bäst antivirus skyddet.

Hur ni får tag på programmen som nämns nedan behöver jag nog inte påpeka:P

Alt1.

Kör den vanliga stylen, fullt skydd men som segar datorn en del vid uppstart m.m. kör Zone Alarm Pro med Nod32. Ofta e det en bra idé att köra virussökningen i felsäkert läge om Nod mot all förmodan inte kan ta bort filen. Komplettera med andra program såsom Spyware Doctor om du känner för det. Vill du ha ännu bättre skydd, kör Spyware Away eller liknande, de är de enda programmen som kan ta bort uberinfektioner, för att få dem krävs det dock att någon fulat sig rejält på Internet.

Alt2.

Du är gamern och tillfredställer dig på andra sätt än genom suspekta Internetsidor då är detta lösningen. Kör en brandvägg såsom Zone Alarm. Segar knappt något alls. Efter det fixa ett backup program såsom Norton Ghost. Dela upp hårddisken så du har Windows på en, backup-programmets backupfiler på en annan och resten på andra partitioner. Fixa drivrutiner och hela faderittan och spara sen en backupfil på Windows partitionen. Efter att du installerat något nytt, ta en ny backup och skriv över den gamla för att spara plats om du vill. När datorn får virus, återställ datorn till läget som var innan. Voila, problemen lösta och inget virus överlever, tro mig. Varje återställning tar dock någon timme.
Kan också lösa ett annat problem som har med snåla lirare och Windows aktiveringen att göra. Ska inte nämna mer här.

OBS. Om ni inte känner för att ta en backup en gång i kvarten så rekommenderar jag att spara dokument och sådant på en annan partition.
En annan sak som inte har direkt med virus att göra är att när man har Windows på en egen partition får man inte glömma att göra den mycket större än kraven för Windows. Windows växer av sig självt:P. Dessutom krävs ibland flera gig ledigt utrymme på Windows partitionen för att kopiera filer och när man extractar. Tror ni inte jag åkte dit på den när jag skulle installera Dawn of War, 5 gig i tillfälligt extractutrymme behövdes:P

Alt3.

Se till så att ingen fular sig på Internet:P. Fungerar definitivt.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Klart man känner igen sig, och det är allt från hårdvaru-krångel till kodande av olika slag. Det jag förundras av är att när det gäller just detta ämne, datorer, så är tid tydligen INTE pengar. folk tror att bara för att man gillar datorer att man blir lyrisk av att installera/felsöka/laga deras datorer och göra samma saker man gjort 5000 gånger innan. Som om dom gjort en en tjänst. Otacksamhet är det värsta som finns.

"Min dator krånglar, kan du komma hem till mig och kolla på den???". Nej, jag känner dig inte, och eftersom man inte vet vad felet är så är risken att man blir kvar några timmar och jag kan tänka mig roligare saker än att sitta och hjälpa någon jag inte känner gratis.

Detta gäller givetvis inte kompisar eller närstående, då är det klart det är kul att man kan hjälpa nån med sina kunskaper. Och då räknar jag aldrig med nån form av ersättning, tjänster och gentjänser som det heter.

men när det precis som i krönikan blir kompisars kompisar osv då får det va nog. Man får väl starta eget konsultbolag och så fort någon frågar säga "javisst!, jag tar såhär mycket i timmen.".

Tyvärr, gäller det inte bara datorer, utan även mobiltelefoner, TV, Video, osv.

Allt som 'e roligt att fixa med' . Jag hjälper ytterst sällan någon med problemen.
Detta pga att jag värderar min tid högre än vad man tjänar på supporten.
Detta säger jag också till folk som frågar om varför man inte kan hjälpa dom.

Ofta är det ju på kvällar/helger mm som dom ska ha hjälp. I bland brukar jag dock ta hem någon dator o fixa den när jag har tid. Då har jag följande villkor:
Jag kan radera allt på datorn och det tar 1-2 veckor tills dom får tillbaka den.
Brukar ta ungefär 500 för det. Men då fixar jag den helt.

Permalänk

Oj oj vad jag känner igen mig.
Mestadels familjen som ringer, men även släktingar och närmre kompisar som tror att man kan lösa det på telefon.
Visst, sådana saker som man varit utsatt för själv är ju rätt enkelt, exempelvis med att få på plats en ny hårddisk i utforskaren.
Men för min del så tröttnade jag lite smått när min farbror ringde och frångade om sitt trådlösa nätverk, som jag inte hade en aning om att han skaffat eller hur han gått tillväga för, så jag sa enkelt nog att han får ta och läsa instruktionsboken, dock så hävdade han att han gjort det.
Men så var inte fallet.
Är inte speciellt insatt i trådlöst heller, har bara fixat till ett sådant, och det är hemma hos mina föräldrar, och det var ingen barnlek det helle när man ska slänga dit kryptering och så vidare.

Men det är som du säger, det mest irriterande är när människor ringer till en och tror att man kan lösa problemet via telefon, vilket i princip aldrig går...eller annat valfritt medium också för den delen, trodde jag skulle slå sönder min egen dator när jag försökte hjälpa en polare som sitter uppe i Luleå och monterade ihop sin dator (bor själv i Jönköping, så det är inte direkt nästgårds), och han hade missat det emst basala, att kolla upp manualen på internet till moderkortet istället för skitmanualen som dom skickar med....hans fel var dessutom att han inte hade kopplat in 4-pinnars 12-volten till moderkortet samt PCI-E-kontakten till grafikkortet, för att han 'inte hittade den', jävligt slarvigt...

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

På jobbet får man ofta höra kunder fråga om:

Stjärtkabel (scart dvs...är de dum eller vill de vara roliga?)
UBS-kabel (dvs USB)

Sen finns det mycket mer.

Kom in en kund som ville lämna tillbaka sin D-link WLAN 54mbit ADSL modem. Enligt han så fungerade inte utrustningen, och det var han helt säker på. Han tog fram installationsmanualen från Telias ADSL och så visade han mig varför det inte fungerade. Det stod nämligen att ett 100Mbit NIC krävdes, men på paketet från modemet stod det bara 54Mbit WLAN. Jag försökte förklara för honom att om han använder det trådlösa så kommer han få 27Mbit D/U, totalt 54Mbit. Men om han kör på det trådbundna så kommer han att få 100mbit, så de kunde ha skrivit i manualen att det krävdes 10Mbit NIC, det ska fortfarande fungera fast än med en annan hastighet. Nej, så var det inte enligt honom. Frågade även hur han konfigurerat modemet. Han sa att han använde en cd som medföljer. Men skivan som följde med fanns enbart en manual. Han verkar heller inte ha läst manualen i den. Frågade han; kom du någonsin in i modemet? Nej nej säger han, jag använde cd:n bara, det ska fungera! – Han höjer på ögonbrynen och låter bensäker. Sen tog jag och öppnade paketet. Visade att cd innehöll enbart en manual. Hur han skulle ta sig in i modemet stod i manualen men också under D-linken står det IP-adress samt lösenord. När jag väl hade knäckt han totalt så vart han jävligt sur och gick sedan därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Själv säger jag att jag inte kan så mycket om datorer för att slippa sitta 12 timmar i telefon...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det där med att behöva hjälpa folk. Via telefonen är nästan totalt omöjligt när personen som behöver hjälp inte är lika insatt. Man får tänka på ett helt annat plan vilket inte är så lätt alla gånger.

När det gäller personer utom familjen brukar jag inte hjälpa dom alls eller köra enligt följande.

Jag börjar med att ställa 4 frågor, oftast blir svaret nej och man slipper hjälpa dom.

1. Har du noga läst igenom manualen?
2. Har du ringt supporten?
3. Har du letat på nätet efter en lösning på problemet?
4. Har du suttit längre än 2h och försökt lösa problemet?

Oftast faller dom redan på punkt 1 och man slipper hjälpa någon som ens polares polares sambos polare känner.

Ja ni fattar säkert

Permalänk
Medlem

Min granne hjälper mig med bilen och jag hjälper honom med datorn. Win-win.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

hehe ingen här som har en senil farfar på 90 basst som har datorproblem? Det är det värsta man kan vara med om tror jag. Han kan inte förstå varför saker och ting har ändrats sedan windows 95. Så tror han att hans saker är paj när någon sida han gillar uppdaterar sig :D. En annan jobbig person är morsan, jag vet ingen som kan få sånna problem som hon kan. ibland tar tar det 10h i telefonen.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Känner igen mig och jag får kalla kårar. Hjälpt många förut, var oftast vänner eller medarbetare som fått nys om att det är en person som kan lite om datorer. Det värsta är "nya" vänner som helt plötsligt behöver hjälp med datorn som de lagt ut 25000 på och sedan inte klarar av att använda. Sedan man fixat problemet återkommer de med nya problem som man ska lösa och till slut måste man säga ifrån och då helt plötsligt finns det ingen vänskap mera. Då kan de återkomma något år sedan och skryta över vilken ny bra kompis de hittat som kan så mycket om datorer som man skulle bry sig.

Permalänk

Jag har en svärfar som ofta ställer till det genom att lägga in alla möjliga gratis och demoprogram. Vi hälsar på 2 gånger i månaden, och alltid får jag sitta några timmar vid hans dator och fixa till olika saker. Så har det varit de senaste 15 åren. I början försökte jag lära honom, men insåg att det var lönlöst.

Svårt att säga nej till honom, men roligare kan man ha...

Värre är att han alltid säljer sina gamla datorer till bekanta som är kompletta datoridioter. De köper t ex en gammal skitburk av honom för flera tusen.
Och sedan ringer telefonen för fullt.

Ofta också folk på eller runtomkring jobbet som ringer. Mitt bästa knep är att alltid låta frun svara. Då kan hon säga att jag inte är hemma.
Grannarna vet att jag jobbar med datorer. Alltså ringer man på dörren och ber om hjälp, innan man ens orkar öppna manualen. Har konfigurerat 2 trådlösa nätverk för grannsämjan skull, utan att ens bli erbjuden en kopp kaffe...

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

hmm inte nog med att han har rätt med denna artikel man känner igen sig.
bara för att man lyckas fixa datorer blir man en vandrande pinne att ringa så fort man har problem.
händer att kusinen ringer om att han har nåt problem. farsans polare ringer. fan får man inte leva sitt eget liv när man vill??

Visa signatur

Laconia

Permalänk
Medlem

bästa artikeln fan asså man känner igen sig såå mycket gudomligt bra skrivet

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk

Har fått fixa datorer i flera års tid åt kompisar, släktingar och bekanta. Det sprids ju vidare med vinden, så för ett tag sen bestämde jag mig för att starta eget och nu kan jag ta bra betalt för att just fixa dessa saker.
Hur bra som helst.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl