Permalänk
Medlem

Utbildning.x1

Hej,

Jag har alltid vart dator och teknik intresserad, går El o Data inriktning nu första året,(16år) på Gymnasiet.

Vi läser en hel del Lokala nätverk och Persondatorer.

Jag har en del frågor om utbildning och framtiden, om det nu går för sig.

Jag funderar på att utbilda mig till något högt inom datorkunskap/datorkommunikation, men jag vet inte riktigt vad, eftersom det är mitt första år på gymnasiet. I början ville jag bli programmerare, det lät lockade och roligt, men nu efter att ha läst mycket av det ni har skrivit så krävs det starka matteskills, något jag faktiskt inte har, jag har relativt lätt för matte egentligen, bara att jag inte pluggar hemma, hällre sitter jag framför datorn och pillar, som många av er också gör (?).

Jag blev lite rädd då jag hörde att matte krävdes på hög nivå, jag tycker redan Ma C låter tufft, men upp till D och E i vissa sammanhang låter brutalt, är det något jag borde ge mig in på?

sen så har jag tänkt mycket på Nätverkstekniker, jag har en liten aning om nätverk, hur Active Directory är uppbyggt, är inne på rätt spår inom det.
Jag undrar om matten är på lika hög nivå där, som i progameringen?

Jag funderar på att plugga vidare med en gång, KTH , Chalmers, något annat ni kan rekommendera?
Jag har rätt starka betyg just nu, Har Mvg rätt igenom allt inom datorkunskap och Nätverk, samt el.

Som ni kanske la märke till efter att ha läst allt detta, är jag inte spc insatt i högskola osv, jag vet inte riktigt hur allt det fungerar så därför frågar jag er, som har gått några av de skolorna, hur det fungerar?

-Svenskan ligger bara på G , som ni kanske märker nu. (hah)

Tack på förhand,

Fundersama Fille

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Glömsk

Gymnasiet är inte sån stor grej. Vad som däremot är en stor grej är vad man gör när man INTE är i gymnasiet.

1) Man har väldigt mycket fritid under gymnasiet. Utnyttja det och lär dig sådant som verkar intressant. Så fort du blir någorlunda intresserad av ett ämne, läs en bok och kolla om du gillar det. Var inte rädd för engelsk kurslitteratur på högskolenivå. Många böcker förutsätter inga tidigare kunskaper förutom lite vilja att lära sig något ordentligt. Det finns givetvis bra svenska böcker också, men engelska brukar ofta täcka samma saker som den svenska + mycket mer och djupare.

2) På tal om punkt 1, läs så mycket engelska du kan, både på fritiden och i skolan. Om du gillar skönlitteratur, skippa svenska böcker helt. Originalspråk är ofta bättre. Engelska pockets är billiga på typ adlibris/bokus. Läs engelska tills du hellre läser engelska än svenska. Engelska är de-facto inom nästan allting datorrelaterat och det är väldigt bra att behärska.

3) Läs så mycket matte du kan. Gymnasiematten är inte svår egentligen utan det är något slags grupptryck, alltså många tror det är svårt för att andra tror att det är svårt (för att andra tror att det är svårt, i oändligheten). Du har säkert ända sedan högstadiet hört hur svår Matte C är. Det bidrar till att kursen framstår som svåre än vad den egentligen är.

4) Läs även alla kurser nödvändiga för behörighet (tror det är Fysik B och Kemi A. Eller så är det Kemi B).

5) Om du har möjlighet att läsa språk utöver engelska, gör det! Språk är nog det enda som lärs ut i gymnasiet som du inte kan lära dig på egen hand och som dessutom står sig bra rent kunskapsmässigt "i verkliga livet". Matten du lär dig i gymnasiet är enbart till för att göra det lättare att lära sig högskolematten och är därför inte så användbar i sig. Språk ÄR däremot användbara i sig. Om 8 år har du ingen nytta alls av gymnasiematten eftersom du då läst högskolematte. Språk har du däremot nytta av. Jag ångrar att jag inte läste mer språk i gymnasiet.

6) Programmering är roligt! (Det var i princip det enda jag gjorde under gymnasiet). Lär dig programmera tycker jag. Du kommer förmodligen läsa några programmeringskurser i framtiden, men varför inte börja redan nu för att ligga ett steg före alla andra. Se punkt 1, låter det kul köp en bra bok.

7) Se även den här tråden som handlar om nästan samma sak: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
4) Läs även alla kurser nödvändiga för behörighet (tror det är Fysik B och Kemi A. Eller så är det Kemi B).

Kemi A, fysik B och Matte D är vad som krävs för de flesta Civilingengörs- och högskoleingengörsutbildingarna, och det är väl något av dom som du bör statsa på om du utbilda dig på högre nivå, speciellt om du vill läsa på Chalmers eller KTH. Linköpring är ett hett tips annars.

Är det teknikprogrammet eller Elprogrammet du läser?

Kan även rekomendera diskret mattematik om du är intresserad av programmering. Det missade jag och det ångrar jag lite

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det Psionicist håller jag med om när det gäller programmare (alltså civilingenjörstitel eller annat inom datavetenskap). Men om du vill bli nätverkstekniker (eller något annat inom den kategorin), alltså drifta nätverk, planera hur det ska byggas ut etc. etc. så är det nog lite annorlunda man ska gå. Jag vet inte vad universiteten erbjuder för sådant. Datavetenskap är just en vetenskap där man kan utbilda sig till och forska. Nätverkstekniker är "bara" ett yrke och yrkesutbildningar och/eller certifikat/kurser från leverantörerna är (nog) det man lär sig på.
Jag skulle gärna vilja höra någon som är mer innåt att vara nätverkstekniker om hur det gäller med detta.
Nog om det (med nätverkstekniker).

Om vi nu tar programmerare.
Som hobbyprogrammerare kan man lära sig mycket men studerar man det på universitetsnivå så känner man att det är ett riktigt forskningsområde. Du lär dig mer och får lättare jobb som programmerare (om du inte har riktiga bra saker du kan visa att du kan och har tidigare "arbetserfarenhet").
Så skulle du vilja bli programmerare så tycker jag du ska gå till universitet/högskola.
Och matematiken. Det är svårare än det låter och ska du studera på universitetsnivå så bör man lära sig att gå ifrån datorn (vilket jag försöker lära mig ). Man behöver faktiskt studera matematik mer än på lektionerna och göra läxor bara. Gymnasiematematik är "enkel".
Idag sänker många ingenjörsutbildningar sina antagningskrav till matematik D. Det betyder inte att de blivit enklare, utan det måste lindas in i början av utbildningen. Universitetsmatte är svårare än vad som finns på gymnasiet, men studerar det så går det. Och sätt inte så jävla många mentala bockar ("jag kan inte").

Psionicist punkt 5: Helt och fullständigt rätt. Kan ta ett exempel. Jag hoppade på spanska-kurs på sista året i gymnasiet. Egentligen är det ju inte meningen att universitets ska utbilda i nybörarnivå av sådant här, men Uppsala (och många andra såklart) har nybörjarkurser. Jag sökte den där kursen i spanska på universitetet och hamnade i reservgruppen (bland de tio första). Jag har ca 18,6 (orkar inte räkna om igen nu) i avgångsbetyg från gymnasiet (som det räknades på) och jag hörde av studievägledaren att det var flera hundra på reservlistan. Så tjii var det med det. Andra sätt involverar att man får betala för utbildningen och det kan nog vara rätt pressat schema. Så smörj dig på skattepengarna i på gymnasiet och läs flera språk!
Ja även om du går något program som inte har 3:e språk på schemat så kan det finnas på individuella valet eller så kan man alltid snacka med studievägledaren och utöka vad man läser för kurser. Sådant går att ändra om rätt mycket (mer än vad jag trodde när jag började gymnasiet). Dessutom klagas det ju idag på att ungar läser för enkla kurser på gymnasiet där språk räknas till svårare och inte får så många sökande. Så om du inte har tid med ett språk på individuella valet så kanske du kan gå med någon annan klass på deras språk (det lär alltså inte vara fullproppat överallt).

Det här blev långt...
Iaf sen när du läst massa extra fått jobb (endera programmare och då förhoppningsvis genom universitetsutbildning) så kan du se på de där som sket i studierna på gymnasiet gå och städa korridorerna som arbete...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Psionicist, pekZ0r och Aqualize, vill verkligen tacka er för era riktigt utförliga svar.

Men nu är det så att jag inte läser extra språk, hatar det riktigt jävla hårt, rätt igenom, gick tyska i tre år i nian, var nog det värsta jag vart med om.

Kemi A, Fysik B, Matte D? Ni får detta och låta som en omöjlighet.

jag går ELprogrammet, fast med inriktning data, dvs vi har flera datalektioner än el, Tror inte att vi kan läsa Fysik B där.. (Vad gör jag då? och matten? kan man ens läsa Ma D på gymnasiet?)

Jag vill verkligen utbilda till Civ.Ing. , det låter riktigt stabilt, Men ni skrämde mej lite nu, med att dessa intagninspoäng, Ma D, Fysik B..

Jag är rätt bra på Fysik och Kemi, fick Mvg på det i nian, men nu har vi inte sådana ämnen överhuvudtaget.

Engelskan går riktigt fint, tror inte det kan bli mkt bättre, jag skriver ju inte som en brit direkt, men hade kunnat skriva detta just nu utan några större fel. Men Jag ska börja läsa engelska böcker, mycket mer.

Att kunna gå ifrån datorn? Ja. det ska jag verkligen börja med.. täknte ta hem Ma A böckerna i helgen.. var vid utgångne på skolan, vände om, ångrade mej och gick hem, ångrar det riktigt hårt.

Jag vill verkligen nå toppen av dessa utbildningar, vill försöka gå skolan så långt man kan, jag vet att vissa människor inte är till för skola, alltså dem har inte resurserna att kunna studera vidare men jag är inte en utav dem, det vet jag.

Ytteligare en gång, tack så hemskt mycket för era svar, hade förväntat mej något på 2 rader, men fick ett A4 blad ist, tacksamt.

Förvirrade,
Fille

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Medlem

Självklart kan du läsa Ma D på gymnasiet, jag läste A till F samt Diskret, dock tror jag inte F erbjuds överallt. Men gå upp till någon studievägledare eller något sånt och säg att du vill ha Fysik B, Kemi A samt Matte D, det är inte så svåra kurser så länge du går på lektionerna och lyssnar på vad som sägs.
Att kunna gå ifrån datorn vetifan om det behövs, jag vet att jag inte kan det iaf

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Avstängd

De flesta programmeringsjobb använder faktiskt inte avancerade algoritmer. Egentligen går det bra att läsa en utbildning utan någon matte alls, om du vill jobba med vanlig programmering. Ska du jobba på ett high-tech företag (kompilator, spel, etc) så måste du kunna mycket matte. Ska du bara ha ett vanligt programmeringsjobb så behövs inte matten. Min kompis som jobbat mer än 10 år som programmerare för olika företag säger att han aldrig använt något datavetenskapligt/matematiskt någon gång. Vanliga IT-företag kräver inte sådana kunskaper. Inte jag heller i mina datajobb har behövt något datavetenskapligt eller matematiskt. Egentligen räcker det med Ma A + några programmeringskurser i t.ex. Java för att kunna jobba som programmerare. Det är som ekonomer, de läser massa finansiell teori - som de aldrig använder i sitt jobb. Helt onödigt.

Läs på http://www.dsv.su.se/ t.ex, den 4åriga utbildningen innehåller knappt någon matte alls. Eller en ettårig påbyggnadskurs på någon privat "högskola" - de innehåller inte heller någon matte. De räcker gott och väl till 90% av alla programmeringsjobb.

EDIT: länken korrigerad. Tack Aqualize!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1113
Psionicist, pekZ0r och Aqualize, vill verkligen tacka er för era riktigt utförliga svar.

Men nu är det så att jag inte läser extra språk, hatar det riktigt jävla hårt, rätt igenom, gick tyska i tre år i nian, var nog det värsta jag vart med om.

Kemi A, Fysik B, Matte D? Ni får detta och låta som en omöjlighet.

jag går ELprogrammet, fast med inriktning data, dvs vi har flera datalektioner än el, Tror inte att vi kan läsa Fysik B där.. (Vad gör jag då? och matten? kan man ens läsa Ma D på gymnasiet?)

Jag vill verkligen utbilda till Civ.Ing. , det låter riktigt stabilt, Men ni skrämde mej lite nu, med att dessa intagninspoäng, Ma D, Fysik B..

Jag är rätt bra på Fysik och Kemi, fick Mvg på det i nian, men nu har vi inte sådana ämnen överhuvudtaget.

Engelskan går riktigt fint, tror inte det kan bli mkt bättre, jag skriver ju inte som en brit direkt, men hade kunnat skriva detta just nu utan några större fel. Men Jag ska börja läsa engelska böcker, mycket mer.

Att kunna gå ifrån datorn? Ja. det ska jag verkligen börja med.. täknte ta hem Ma A böckerna i helgen.. var vid utgångne på skolan, vände om, ångrade mej och gick hem, ångrar det riktigt hårt.

Jag vill verkligen nå toppen av dessa utbildningar, vill försöka gå skolan så långt man kan, jag vet att vissa människor inte är till för skola, alltså dem har inte resurserna att kunna studera vidare men jag är inte en utav dem, det vet jag.

Ytteligare en gång, tack så hemskt mycket för era svar, hade förväntat mej något på 2 rader, men fick ett A4 blad ist, tacksamt.

Förvirrade,
Fille

Jag hade läst tyska tre år på högstadiet. Det är skit. Men läs något annat språk, något romanskt alltså. För tyska, det är ett jäkla fult språk (hehe ). Spanska är mer "elegant" (ett favoritord för Emilsson?).

(Vad gör jag då? och matten? kan man ens läsa Ma D på gymnasiet?)
Du försöker få de kurserna också, och om inte kanske byta program. Men jag tycker du ska vara väldigt säker och tänkt igenom det då. Beroende på hur långt ifrån de är så kan du ju få börja med nästa årskurs och bli kvar i gymnasiet ett år till. För hela livet är inte det så viktigt (bättre att välja rätt) men om det går att ordna inom ditt program är det väl bättre.
Ja man kan läsa Ma D på gymnasiet. Matematik A till matematik E samt matematik - breddning och matematik - diskret kan man läsa på gymnasiet (enligt skolverkets kursplaner). Man hör ofta om matematik F, någon som kan säta punkten på vad det är (gissning: någon av diskret eller breddning).
På universitet behöver man inte läsa matematik lika sekvensiellt (iaf efter några kurser). Gymnasiematten (jag har inte läst E, diskret eller breddning dock) så handlar det om att räkna och räkna och räkna. Det blir mer riktig förståelse av matematik på universitet, speciellt algebran i början känns annorlunda eftersom man inte brukar hålla på med det specifikt.
Jag kollade diskret:
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0607&in...
Håller med om att det där har du definitivt nytta av för programmering och högskolematematik, läs!

Intagningspoäng? Vem har sagt något om intagningspoäng? Det jag råkade nämna var bara för en introduktionskurs i ett språk, ville bara visa att kursen var så nedriskt populär och man kan enkelt få det på gymnasiet istället (nu motsvarar den 3 års gymnasiespråk på 1 år istället för visso).

Du ska nog rikta dig mot vad du vill göra mer än att se civ. ing. direkt. Det finns datavetenskapliga utbildning som inte kräver fysik och kemi, men det är inte ingenjörer också.
Sen finns systemvetenskap...

Jag var inte bra på engelska i gymnasiet (men inte så värst dålig heller) men tittar man tillbaka så ser man fel direkt. Skulle vilja säga att man nog inte ska bedömma själv hur många fel man gör när man skriver

Att folk skräms om Ma C på gymnasiet är nog också för att det introducerar något "riktigt" nytt. Ma A är reptition och B fortsätter mer eller mindre i samma stil.

Som Emilsson skriver så behöver man inte applicera matematik på programmering, det finns så många olika typer. Men att känna till och förstå matematik tror jag hjälper (så man kan vara med i tankesättet).
Men man är ju mer begränsad till vad man kan göra om man inte kan fler koncept.

Och Emilsson får nog ändra länken. www.dsv.se slänger iaf mig till http://www.dsv.com/irj/portal/anonymous?j_user=anonymous.se.s...
Det känns som de inte håller på med utbildning...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
JMan hör ofta om matematik F, någon som kan säta punkten på vad det är (gissning: någon av diskret eller breddning).

Vår var iaf linjär algebra.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Följer du bara med på lektionerna och göra en smula hemma är matten inga problem, vi gör matte E nu (3:e året) och det går fortfarande smärtfritt.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mattematik F = mattematik breddning
Det är förberedning för högskolestudier tror jag. Kan ju vara vettigt att läsa om man tänker plugga vidare som ingengör

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack så hemskt mycket för alla svar, nu har vart mer än hjälpsamma!

Men då har jag kommit upp till att jag ska börja släpa hem matteboken, och låna några engelska böcker i månaden så man piffar upp matten och engelskan en bit.

Jag lånade några C++ prog. böcker , som jag inte blev mycket klokare över, eftersom man var tvungen och kunna lite C++ grunder.

Hur funkar detta med intagningsbetyg? jag hänger inte med där riktigt..

Jag funderar på KTH eller chalmers, men man måste väl nästan vara ett geni för de högskolerna, som jag har hört iaf.

än en gång, tack för alla svar och tack för länkarna.

En lite mer glad och mindre fundersam,

Filip

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Medlem

Du ska ha rätt bra betyg för att komma in där ja.

För att bryta trenden lite (och kanske göra dig mindre nervös) så måste jag säga att du absolute inte behöver vara jättebra på matte eller vara ett geni för att komma någonstans och du behöver inte ha gått på de bästa universiteten för att få bra jobb.

Själv är jag ganska dålig på matte och tyckte att MaB var riktigt svår i förhållande till vad man redan kunde (MaC var däremot snuskigt lätt), men jag har inte haft några problem i branschen ändå. Okej att jag gärna skulle vara bättre på matte, men det är något som får komma med tiden. Jag hade ganska svårt för linjär algebra också, men när man har arbetat med det ett tag i efterhand så kan jag säkert ta mig igenom en sådan kurs utan ansträngning idag.

Jag har alltid vart kass på matte ska tilläggas, jag har aldrig vart smart på det sättet. Men det går ändå!

Kan skriva ett par ord om nätverk också då jag har en kompis som har studerat nätverk några år.

Det verkar bara handla om cerfifikat. Fixa några ciscocert så verkar du klara dig bra, och universitetsutbildning etc verkar inte spela någon roll där. Har du de bästa certifikaten så kommer folk skrika efter dig, och dem kan du få på lite olika sätt, vet dock inte vilka alternativ som är vettiga i Sverige dock.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du ska skippa C++ eftersom det är ett onödigt komplicerat språk. Börja med ett enklare språk t.ex. Java eller C#. I C++ kommer du sitta i timmar och undra vart ett kommatecken ska vara. Krånglig syntax. I Java/C# så slipper du sånt och kan börja programmera nästan omedelbart istället. Det är väl det du vill?

Permalänk

Jag går sista året på Teknik/IT nu, och jag har läst matte A-E samt fysik A och B.
När jag började gymnasiet så tyckte jag att både matten och fysiken var skitsvår, men jag bestämde mig för att ändra på det, så jag böjade tänka logiskt, och utgå ifrån att det inte alls var svårt.
Nu lutar det åt ett MVG för mig i fysik B.
Det handlar väldigt mycket om att ha ett självförtroende, för egentligen så är det inte särskilt svårt...

Jag tror säkert att du kan läsa matte E och fysik B, även fast du går EL/Data, det är bara att ta kontakt med din studievägledare.

Ett annat tips är att gymnasiet ofta har vissa enklare datorkurser t.ex programmering.
På vårt gymnasie har vi t.om en Linuxkurs.
Du har mycket fritid på gymnasiet, och särskilt mycket eftersom du går el (tror jag).
Använd den tiden till att lära dig saker som du tycker är kul (som tidigare har sagts) fast försök styra det åt kurser som skolan har. Du kan sedan enkelt och lätt be att få tenta av de kurserna, och om du kan ämnena bra så får du troligtvis ett MVG.

Jag började lära mig *NIX-system när jag började ettan på gymnasiet, och som en bieffekt av det så har jag blivit bättre på engelska och programmering.
Detta i sin tur har bidragit till MVG i engelska A,B och C - det är totalt 300 poäng kurser.
Det har också bidragit till MVG i Linux - 50 poäng, och MVG i två programmeringskurser - totalt 200 poäng.
Alltså, det har givit mig 550 poäng MVG.

Det är helt klart värt det.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

oj

Heh, tack för all hjälp!

Går inte o jämföra sweclockersforum med något annat, ni är mer än hjälpsamma och väldigt trevliga.

Jadu, jag går el, har en hel del fritid slutar klockan 1-2 4 dagar i veckan, funderar på att släpa hem böckerna där och plugga lite till 6, sen gymmet.

C++ eller Java? tror jag väljer java där endå, såsom du påpekade så börjar man nästan med en gång på Java, vilket jag skulle tycka är lite mer roligt.

Unix? Linux? Jag ska ha Linux i 2a: tror start att det var Fedora, men hä hemma provade jag ubuntu, vilket var väldigt trevligt och lätt operativ system, men jag tror att unix bidrar mycket med kodning, alltså ändra lite här och där för att anpassa det , vilket kanske hjälper mej lite i engelskan som du sa.

Just nu arbetar vi med AD ( Actice Directory, kanske några av er vet vad det är) , det var lite krångligt nu första veckorna, men nu förstår jag det direkt, kan ju tilläga att jag är klar med allt, har flera lektioner av där.

Ni har lugnat ner mig riktigt mycket nu, med detta intagninspoäng osv.
Visst jag kanske inte har alla mvg, eller nåpot, men jag kan nog få en minst MVG i allt datorbaser och Nätverksbaserat, och Alla el kurser, resten av kurserna fixar jag VG i.. jag hoppas att det kan ta mej till KTH eller Chalmers,
Jag kanske överskattar de skolorna, det e ju dem man hör mest om.

En annan fråga, hur är det o gå på högskolan? Är det fint där? moget folk? inge trams? ( hah ).

Tack för er hjälp! tack verkligen!

Glad,
Filip

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Medlem

Just nu behövs det inga jätte bra betyg för att komma in på de flesta civilingengörsutbildningarna. 15 poäng räcker till de allra flesta.
För att öka dina chanse ytterligare så är det bra att göra högskoleprovet eftersom en tredjedel av de som tas in tas in på enbart högskoleprovet. Det är endast det bästa provet som räknas så gör det flera gånger. I snitt höjer man sig mer än 1.0 från första till andra provet.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Omge dig med folk som pluggar mycket, gå ett studieförberedande program istället för el, vilket väl är yrkesförberedande? Så länge har du inte pluggat, om du verkligen vill satsa på högre utbildning så tycker jag definitivt att du ska hoppa över till teknikprogrammet, eller ännu hellre, natur.

Det kommer ge dig behörigheten och om du är seriös med ditt skolarbete så kommer du dessutom få in vanan att plugga ordentligt, vilket i mångt och mycket är gymnasiets uppgift, att sålla de studievana från resten.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

F1113:
nu kanske det här låter lite trist och taskigt (det är inte menat att vara det), men jag tycker att du kanske borde fundera om du inte vill gå i en klass där det finns fler som har samma ambitioner.

Jag vet att det har hjälpt mig och utvecklat saker som jag absolut inte hade tänkt att jag kunde bli bra på eller var intreserad av. Jag tyckte det var viktigt med klasskamrater som också strävade efter något eftersom jag tycker det är kul att bli "utmanad" utanför lektionerna också. Dessutom blir det lite lättare att förstå alla ämnena med lärarledda lektioner.

(BTW så jag tycker du ska snacka lite med SYO och några vuxna)

Permalänk

F1113, jag tror att du går fel program för det du vill hålla på med. Satsa på någon naturvetenskaplig (teknsik) gren, annars kan du inte komma in på högskolan utan att läsa extra på komvux efter gymnasiet. I och med att du bara läst ett halvår så kanske det inte jättesvårt att byta. Prata med din Syokonsulent.

Vad gäller pluggandet på högskola så måste man helt klart plugga mycket, men jag tror att nästan alla som lägger manken till faktiskt kan klara av det. Dessutom, som läget ser ut nu så kommer du in på någon vettig utbildning (kanske inte ditt förstahandsval) så länge du har läst det man måste på gymnasiet.

KTH och Chalmers må vara dom mest kända namnen, men det är ingen större skillnad mellan högskolorna vad gäller kvalitet på civilingenjörsprogrammen.

Permalänk
Medlem

Oj..

Hmm hur ska jag ta detta, jag trivs riktigt jävla bra i min klass, och jag vill helst inte byta vilket jag inte tänker göra heller, jag tänker plugga så hårt jag kan, och även komvux om så är nödfallet.. Jag siktar verkligen på högskolan, Eldata är inte direkt yrkesförberedande, man har väl rätt svårt och fixa jobb med en gång, så df är det väldigt stor del som hänger på högskolan, jag tänker gå den.

tack för eran hjälp ...

Filip..

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
F1113, jag tror att du går fel program för det du vill hålla på med. Satsa på någon naturvetenskaplig (teknsik) gren, annars kan du inte komma in på högskolan utan att läsa extra på komvux efter gymnasiet.
[...]

Det spelar ingen roll vilket program man går, bara man har godkänt i de kurserna som krävs (behörighet) till för den utbildning man vill söka senare.
Genom att gå natur eller teknik så är man ju garanterad sådana kurser för civ.ing., men går det att ordna dem extra (läsa "utökat program") så duger det lika bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

F1113

Tänk på att många av de utbildningar som näms hittils handlar mer om datavetenskap, som är något helt annat än vad du verkar vara ute efter. Där man mer pysslar med datorer i djupet, bygger egna kretsar, studerar det binära och programmerar assembler osv. Du måste helt enkelt älska programmerandet och det matematiska.

Vill du bara jobba med datorer praktiskt ute i verkligheten så finns det gott om KY-utbildningar idag som erbjuder bra och täckande utbildningar för många typer av jobb. Man får oftast möjlighet att ta flertalet certifikat, vilket ökar jobbchanser enormt.

Permalänk
Medlem

Vill du inte plugga på komvux så kan du gå ett kompletterande basår på högskola/universitet.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Re: oj

Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1113
Ni har lugnat ner mig riktigt mycket nu, med detta intagninspoäng osv.
Visst jag kanske inte har alla mvg, eller nåpot, men jag kan nog få en minst MVG i allt datorbaser och Nätverksbaserat, och Alla el kurser, resten av kurserna fixar jag VG i.. jag hoppas att det kan ta mej till KTH eller Chalmers,
Jag kanske överskattar de skolorna, det e ju dem man hör mest om.

Vet inte hur det är på andra ställen, men i Uppsala har de inte tillräckligt sökande för att fylla kvoten på datorrelaterade utbildningar, som datavetenskap, systemvetenskap och civilingengör i it (it-programmet).
Samma sak gäller (vad jag vet) alla sveriges datavetenskapliga program.

Personligen tror jag många av de "kända" skolorna är lite överskattade, jag tror det som gör att man blir bra inom det man pluggar är att man är motiverad och har diciplin att plugga och övar hemma på saker relaterade till utbildningen (t ex programmera egna spel eller liknande, dvs tillämpar det man får lära sig).

Jag tycker du ska först och främst ska kolla på vilka kurser du vill läsa, och sedan kolla vilka utbildningar som erbjuder dom.

Sen tror jag att titeln civilingengör också är lite överskattat, tycker inte att man ska välja utbildning på grund av titeln. Kandidatexamen + Masterexamen är lika lång som en civilingengörsutbildning men civilingengör är ofta bredare medans kandidat+master är mer fördjupat.
Tror det är mest gamla tanter och gubbar som tycker att man SKA ha civilingengörsexamen för att kunna något och kollar på titeln istället för betyg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1113
En annan fråga, hur är det o gå på högskolan? Är det fint där? moget folk? inge trams? ( hah ).

Jag tycker det är underbart, en hel klass fylld med folk som har samma intresse som mig. Tycker att, till skilnad från gymnasiet, kurserna jag läser nu har ett syfte vilket gör det mycket roligare att plugga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Där man mer pysslar med datorer i djupet, bygger egna kretsar, studerar det binära och programmerar assembler osv. Du måste helt enkelt älska programmerandet och det matematiska.

Håller inte med dig. Visst finns det kurser som man får sitta och programmera assembler, men det låter på dig som om en stor del av utbildningen handlar om att programmera assembler och läsa binärkod =).
Jag bara läst en kurs som involverar assembler och bygga egna kretsar, digitalteknik och datorarkitektur, resten av kurserna som har med det att göra är valbara. Gillar man assembler finns det kurser för det, om man inte gör det behöver man endast komma i kontakt med det en gång under hela utbildningen.

Sen behöver man inte alls älska programmerandet och det matematiska. Visst måste man tycka om minst en av av. Tex gillar många i min klass programmerandet men hatar matte, och andra tycker tvärt om. Datavetenskap är så mycket mer än programmering. Det finns ju t ex teoretisk datavetenskap och människa och datorinteraktion, som inte alls är lika mycket programmering som den praktiska datavetenskapen.
Jag tycker t ex programmeringen är den tråkiga delen av utbildningen, det roligaste är problemlösningen och den matematiska delen.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Kan lägga till mina 5cents. Jag har pluggat ett år på Datorteknik och elektronik på Mälardalens Högskola och nu en termin på IT, på KTH.

På båda utbildningarna kom alla som sökte in, det blev till och med platser över. Så intagningspoäng är (var) det inga problem med. Jag säger inte att du ska slappa och bara få G i alla dina ämnen för poängen ändras ju från år till år. Jag hörde att det kanske kommer en ny IT våg om några år och då kan det bli svårare att komma in, men ligger man över medel så ska det nog gå bra.

Matte F på mitt gymnasium var, som någon annan skrev, linjär algebra. Jag är mycket glad att jag läste det för det innehöll exakt samma sak som första mattekursen på högskolan. Vilket gjorde att jag fick mer tid till programmeringskursen då.
Något som jag ångrar är att jag inte läste diskret matte på gymnasiet, för det kom oxå på högskolan. Kan tillägga att diskretmatte är den roligaste matten som finns Man räknar bara med heltal, det är inga svåra ekvationer man måste komma ihåg, bara rolig problemlösning och sannorlikhetslära.

Läser du inte fysik B, kem A, matte D på gymnasiet så finns det två alternativ till att bli behörig till högskolan. Antingen komvux eller det som jag rekomenderar (för att det verkar trevligare/roligare) en bastermin eller basår på högskolan.

Högskolan är mycket mognare än gymnasiet och roligare. Alla i klassen har samma intressen, och som SPENEN så verkar kurserna ha ett riktigt syfte här. De anknyter till nått i verkliga livet som man är intresserad av.

Sen det här med att välja vilken högskola och titel man kommer få. Stirra dig inte blind på att bli civilare, högskoleingenjör är också en titel man kommer långt med. Sen finns det ju KY-utbildningar, men de tycker jag är lite siochså med. Tycker man blir för specifierad till ett visst jobb då. Läser man civil/högskole så kan man gå tillbaka senare i livet och läsa till en annan inriktning (så som jag fattat det).

KTH och Chalmers är ju de man hör mest om, men jag tycker faktist inte det är glamorösare (eller vad man nu ska säga) att gå på KTH jämmfört med MDH. Högskola som högskola liksom. Sen verkar det som MDH har roligare studentliv än KTH, där hade vi pokerkvällar, filmkvällar, innebandy och sittningar (fester) regelbundet. KTH är det lite mer tråkigare. Det kan ju oxå vara så för att IT på KTH ligger ute i Kista och inte på stora campus (där datorteknik finns).

Justja, ang vilket programmeringsspråk du ska läsa så kan jag lägga till att på MDH är C det första språket och på KTH, IT, är det Java.

Sen så håller jag med de andra, välj ett tredje tal/skriv språk t.ex spanska på gymnasiet. Jag ågrar till tusen att jag inte gjorde det. Lättare att få jobb utomlans sen också

Som avslutning kan jag skriva: Tänk på vad du vill bli, kolla vilka högskoleutbildningar som kan erbjuda dig det, läs behörighetsämnena på gymnasiet och ha kul!

(längsta inlägget jag skrivit hittills, hoppas att det blev någorlunda sammanhängade/relevant, sitter och pluggar matte samtidigt )

Permalänk
Medlem

Tack som F*n! blev riktigt glad nu!

men som jag har förstått det exakt , så kan jag gå denna utbildning jag går just nu, sedan efter trean ett "basår" på Högskolan för at tläsa upp det jag behöver, sedan e det the real deal som gäller?

Tack!

Filip

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1113
Tack som F*n! blev riktigt glad nu!

men som jag har förstått det exakt , så kan jag gå denna utbildning jag går just nu, sedan efter trean ett "basår" på Högskolan för at tläsa upp det jag behöver, sedan e det the real deal som gäller?

Jupp. Precis det som är tanken med basåret.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

yes, så gjorde jag när jag drog in på högskolan (som jag sen tröttnade på snabbt).

Du kan alltid läsa till extra kurser efteråt. Antingen via gymnasiet eller via högskolan, ta det som passar bäst.

edit: hepp, man får inte alltid vara snabbast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1113
Tack som F*n! blev riktigt glad nu!

men som jag har förstått det exakt , så kan jag gå denna utbildning jag går just nu, sedan efter trean ett "basår" på Högskolan för at tläsa upp det jag behöver, sedan e det the real deal som gäller?

Tack!

Filip

Korrekt. Hur mycket du läst innan och vilken utbildning du vill hoppa på avgör om du behöver läsa basår eller bara bastermin.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU