Intel Core 2 Duo E4300

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 2 Duo E4300

Intel har nyligen släppt sin budgetprocessor som de kallar E4300. Även om man har satt en lägre busshastighet på 800 MHz är det tänkt att den fortfarande skall stå sig väl mot AMD:s billigaste processorer med två kärnor. Redan från början såg processorn ut att vara idealisk för överklockare och som mest nådde vi en stabil klockfrekvens på 3716 MHz (luftkylning), vilket är en ökning på 106 procent från originalfrekvensen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara grymt prisvärd processor. Kanske vore något i en billig burk som man vill överklocka.

Permalänk
Medlem

Just i en billigt Burk -tack för detta........

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd

Bra som htpc kanske en lan burk man drar med sej överallt?

Permalänk
Medlem

"Det finns naturligtvis bättre val om man vill nå ännu högre prestanda och där har vi exempelvis E6600 som har samma multipel, högre systembuss och 2 MB L2-cache."

Men visst är det så att E6600 har 4 mb L2 cache?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slappy
"Det finns naturligtvis bättre val om man vill nå ännu högre prestanda och där har vi exempelvis E6600 som har samma multipel, högre systembuss och 2 MB L2-cache."

Men visst är det så att E6600 har 4 mb L2 cache?

Jovisst skulle stå 4 MB, fixat
Hade visst lite väl bråttom

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Verkar vara en riktigt mysig processor!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Fick hem min igår och hade tagit på mej som stora överklockningsbyxorna
Men då är de fel på nått i systemet så de vart inget klocking:(

Ska hem och felsöka ikväll och kanske få igång, annars skickar jag tillbaka grejorna och få hem nya...DÅ ska de ösas på.

//Peter

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför folk påstår att 6300 skulle klocka bättre. Tycker det är tydligt att 4300 är det bästa valet. Faktiskt det vettigaste valet över huvudtaget oavsett om det är budget eller prestanda man är ute efter.

Permalänk

creds till öjvind för en bra recension.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Min cpu i sign verkar bara klara 3.3 Ghz. Skulle det vara lönt att byta den rakt av mot en E4300? Har pc6400 minne och Asus p5b Deluxe.

lite offtopic men nån som kan hjälpa mig att klocka den? Har testat allt men den vill inte gå högre hugo-hagman@hotmail.com

mvh

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Längtar till nästa löning. Då blir det garanterat en sån här

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Fan. den klockar ju som en Vilde!

Permalänk

Så vilket mobo ska man ha till denna? Kommer DFI släppa nått 680i mobo kanske?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Min cpu i sign verkar bara klara 3.3 Ghz. Skulle det vara lönt att byta den rakt av mot en E4300? Har pc6400 minne och Asus p5b Deluxe.

lite offtopic men nån som kan hjälpa mig att klocka den? Har testat allt men den vill inte gå högre hugo-hagman@hotmail.com

mvh

Knappast lönt att byta. Finns ingen garanti att du når högre med E4300 och även om du kanske skulle klara 3,6 GHz med mycket tur och bra kylning så blir prestandaskillnaden väldigt liten i praktiken. Jag tycker 3,3 GHz är helt OK hastighet. Har du verkligen behov av den eventuella extra prestandan? Har du otur kanske din E4300 "bara" klarar 3,2 GHz eller ännu mindre. Då har du bytt ner dig...

Som nämnts i artikeln så är det ett engineering sample som dessutom klockade ovanligt bra. Anandtech kom väl upp i 3,37 GHz med deras (som förmodligen också var ES). Svårt att dra några allmänna slutsatser.

Förresten så har det snackats om att E4300 skulle vara bra val även i budgetmoderkort som inte är bra på överklockning. Men en del moderkort känner att processorn är gjord för 200 MHz buss och vägrar köra den i 266. Finns visserligen en pinn-modd som kan hjälpa:

http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=316416

Är ju svårt med micro-ATX moderkort för Core 2 Duo som kan överklocka. Skulle kunna tänka mig att E4300 överklockad till 2,4 GHz tillsammans med grafikkort som stödjer nvidia purevideo lär duga bra för HTPC avsedd för HD-DVD eller Bluray.

Permalänk
Medlem

Bra recension.

Om man kan få upp en E4300 i 3Ghz säger vi.

Hur mycket kan man få upp en E6400, eller E6300 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Bra recension.

Om man kan få upp en E4300 i 3Ghz säger vi.

Hur mycket kan man få upp en E6400, eller E6300 då?

Processorerna är oberoende varandra så det går inte att säga hur som helst.
Bara för att man får upp en E4300 i 3Ghz säger det ju inget om vad man får upp en E6400 eller en E6300 i, eller hur!?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Knappast lönt att byta. Finns ingen garanti att du når högre med E4300 och även om du kanske skulle klara 3,6 GHz med mycket tur och bra kylning så blir prestandaskillnaden väldigt liten i praktiken. Jag tycker 3,3 GHz är helt OK hastighet. Har du verkligen behov av den eventuella extra prestandan? Har du otur kanske din E4300 "bara" klarar 3,2 GHz eller ännu mindre. Då har du bytt ner dig...

Som nämnts i artikeln så är det ett engineering sample som dessutom klockade ovanligt bra. Anandtech kom väl upp i 3,37 GHz med deras (som förmodligen också var ES). Svårt att dra några allmänna slutsatser.

Förresten så har det snackats om att E4300 skulle vara bra val även i budgetmoderkort som inte är bra på överklockning. Men en del moderkort känner att processorn är gjord för 200 MHz buss och vägrar köra den i 266. Finns visserligen en pinn-modd som kan hjälpa:

http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=316416

Är ju svårt med micro-ATX moderkort för Core 2 Duo som kan överklocka. Skulle kunna tänka mig att E4300 överklockad till 2,4 GHz tillsammans med grafikkort som stödjer nvidia purevideo lär duga bra för HTPC avsedd för HD-DVD eller Bluray.

jo sant, men jag har köpt nytt moderkort o nya minnen så jag skulle kunna klocka mer, lite surt att det var cpun som stoppade:( Och om den inte klockar bra så köper mamma den till hennes bygge, som hon har gjort med mina gamla minnen och mitt gamla moderkort, och då köper jag en E6300 som klockar till ca 4Ghz för 1200 kr.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Alla cpu's klockar olika lr för det mesta!

Permalänk
Medlem

Skulle blivit en sådan om den varit i lager i går från den butik jag tänkte men den var först idag så det blev dens store bror E6300..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Discokungen

Jag tycker ni kunde börja redovisa prestanda/pris. Det hade varit skitbra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Visar för och nackdelar med 4300 på ett bra sätt. Mycket prestanda utan att svindyra minnen och top of the line moderkort måste användas. Nya Celeron 300A?

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

bara jag som reagerade på hur pass mycket det gav med 4mb cache i tex fear?
en med 4mb cache i 2.93ghz (x6800) presterade likvärdigt med en E4300 i 3.5ghz...
är skillnaden så stor när man börjar komma upp i lite hastigheter?

Permalänk
Medlem

Nice prolle, skulle nog tro denna är värd de -200kr mot vad en E6300 skulle kosta

Permalänk

Inte dåligt med prestanda på den där du

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Min cpu i sign verkar bara klara 3.3 Ghz. Skulle det vara lönt att byta den rakt av mot en E4300? Har pc6400 minne och Asus p5b Deluxe.

lite offtopic men nån som kan hjälpa mig att klocka den? Har testat allt men den vill inte gå högre hugo-hagman@hotmail.com

mvh

testa med bättre kylning.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
testa med bättre kylning.

Vad ska man ha för bättre kylning om inte Noctua 120 för 550 kr och AS5?
Tänkter inte satsa på vatten

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Till Öjvind:

Tack för testet!

Fråga: vilka kriterier för stabilitet har ni på Sweclockers satt när ni i tester anger överklockningsresultat?

I själva testet kan jag inte se några sådana uppgifter, men det kanske finns publicerat på någon sida med allmän information.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Som nämnts i artikeln så är det ett engineering sample som dessutom klockade ovanligt bra. Anandtech kom väl upp i 3,37 GHz med deras (som förmodligen också var ES). Svårt att dra några allmänna slutsatser.

Det är helt klart svårt att dra några allmänna slutsatser men media använder olika moderkort och olika inställningar så man bör inte bara se till resultatet och jämföra dem rakt av. Vissa höjer inte spänningen alls till processorn och några till 1,40 V osv. Bästa vore att få se många resultat i forumet med olika moderkort olika spänning osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Till Öjvind:

Tack för testet!

Fråga: vilka kriterier för stabilitet har ni på Sweclockers satt när ni i tester anger överklockningsresultat?

I själva testet kan jag inte se några sådana uppgifter, men det kanske finns publicerat på någon sida med allmän information.

Hej KimTjik

Använde samma metod som i ddr2-testet förut dvs Prime 95 och 3DMark06 körs samtidigt under en längre tid. Missade att skriva om det i detta test. Men fördelen här är att jag även testar i alla program i 3716 MHz vilket inte är det lättaste om den inte skulle vara stabil. Finns flera program som är känsliga, nu var det problem med Virtual Dub fast enbart med optimeringen för två kärnor. Eftersom problemet även skedde i drygt 3600 MHz är det svårt att säga vad det beror på.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

spiken i kistan för amd!

det är ingen dålig prestanda för det priset.