Drivrutiner för klockning av x1950pro?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för klockning av x1950pro?

Nu är det så jag har ett Saphhire x1950pro på ett MSI 965p neo och installerade först nyaste moderbord drivisar och sedan de medföljande drivrutinerna till grafikkortet.
Testade direkt efter installation att klocka lite så från 580/699 ställde jag in 610/730 och det fungerade utmärkt höll sig i 52c efter 20min spelande på krävande grafik i spel.
Sedan i ett försök att förbättra lite så drog jag hem de senaste drivisarna från Sapphire med Control Center, när jag installerad dessa så kan jag inte klocka det minsta minsta lilla utan att skärmen börjar flimra och ha sig.
Testat installera av/om mellan "orginal" och de updaterade drivisarna men samma sak varje gång... kan inte klocka det minsta.
Detta är det enda jag installerat på datorn så det måste vara drivisarna som spökar på ngt sätt, så min fråga är:
Finns det ngra drivers som är räknade som bättre eller sämre för klockning av grafikkortet jag har?

-Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Radeon Omega Drivers 3.8.330, fungerar fint för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Du bör inte klocka Sapphire kort, de är helt enkelt inte byggda för det och det är därför A: du inte kan klocka B: det är så billigt jämfört med ASUS och HiS varianterna.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Testa med Warcat-drivisar klockade mitt till 630/800 Mhz ungefär. stabilt och bra.

Permalänk
Medlem

Är inte 1950Pro ett av de korten som riktigt suger att klocka.. ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

generellt sett ja, men Sapphire är extremt OC ovänligt

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Ja jag har också hört att dom ska va svårklockade, men eftersom jag körde det klockat ett tag utan ngra som helst värme- eller artifaktproblem så tyckte jag det var konstigt att det helt plötsligt skulle bli omöjligt att klocka...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

Samma sak har också hänt mig jag kör ett Sapphire Ultimate x1950pro. Jag kör senaste Catalyst 7.1 drivrutinerna och kan inte klocka varken kärnan eller minnet ens enda Mhz utan att det blir flimmer på skärmen. Kör jag överklockningen i CCC så behöver jag inte boota om datorn men överklockar jag i Ati Tray Tool så blir det stora bruna linjer och datorn hänger sig helt och jag är tvungen att stänga av datorn med hjälp av nätaggets egen powerswitch.

Som jag förstått det så ska ju minnet på Ultimate korten vara i 800 (1600mhz ddr) men Ati Tray Tool visar att de är i 700 (1400mhz ddr) läge men att de enligt bios avläsning är 1600mhz. Så nånting är skumt på sapphires forum så skriver några användare om ett nytt bios som kanske fixar dessa problem.

http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=10118

http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=10126

Permalänk
Medlem

Hehe, du ser att jag skrivit om bioset på sapphires forum...
Jag kan iaf säga att allt fungerar med alla drivrutiner efter bios update på mina två ultimate 1950 pro.

Edit: Vänta nu... har inte jag skickat det bioset till dig fusion_200
?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Hehe, du ser att jag skrivit om bioset på sapphires forum...
Jag kan iaf säga att allt fungerar med alla drivrutiner efter bios update på mina två ultimate 1950 pro.

Edit: Vänta nu... har inte jag skickat det bioset till dig fusion_200
?

Är också intresserad av det bioset,var kan man ladda ner det?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Är också intresserad av det bioset,var kan man ladda ner det?

Jag kontaktade supporten och fick 3 veckor senare ett mail med bioset.

Om du nu har ett ultimate 1950 pro och vill uppdatera så PM:a mig din e-mail så skall jag skicka det till dig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Jag kontaktade supporten och fick 3 veckor senare ett mail med bioset.

Om du nu har ett ultimate 1950 pro och vill uppdatera så PM:a mig din e-mail så skall jag skicka det till dig.

Har iofs Sapphires Radeon 1950pro modellen men kör med vattenkylning på den plus hemtillverkade kylflänsar på voltregulatorn, men är bioset bara för ultimate versionen är inte kortet detsamma i grund och botten?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Som jag förstått det så ska ju minnet på Ultimate korten vara i 800 (1600mhz ddr) men Ati Tray Tool visar att de är i 700 (1400mhz ddr) läge men att de enligt bios avläsning är 1600mhz.

Är du 100% på att det inte är 3Dklock du pratar om nu? CCC klockar ju automatiskt upp kortet så fort som en 3D applikation startar. Se efter ifall det står "requested 800MHz" i CCC overdrive på minnena. Gör det så så är det 2Dklocken du ser på.
Du kan med använda Rivatuner och se efter med dess loggning vad för frekvenser som körs när du spelar.

Permalänk
Medlem

Det är inte 2D och 3D klock.
Jag har haft 3 månader på mig att verifiera detta.

Nytt bios löser det hela.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tänk på att Ati Overdrive ändrar till lösare timings för minnena på grafikkortet när man klockar med det. Så ibland kan man faktiskt se en prestandasänkning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Tjena iller ja det var jag som fick bioset från dig väldigt schysst

Bioset fixade problemet med minneshastigheten. Tyvärr så flimrar bilden när man försöker överklocka en enda mhz i CCC och totalhängning i Ati Tray Tools men detta problem fanns ju även med förra bioset. Ganska konstigt varför det blir så här eftersom då var ju minnet på bara 1400mhz (700) DDR och då kunde jag inte klocka minnet en enda mhz utan flimmer direkt i 2d läge. Det måste ju vara nått fel på hur CCC och ati tray tools ställer klocken på x1950pro korten.

Ska ni flasha så glöm inte bort att använda -f parametern (force) när man flashar med atiflash annars funkar det inte.

Hade ingen floppy men som tur var lyckades jag få datorn att boota dos från ett SD-minneskort mycket smidigt måste jag säga.