Fråga ang. uppgraderingspaket på db.com

Permalänk

Fråga ang. uppgraderingspaket på db.com

Jag funderar på att uppgradera min gamla dator (AMD XP, 512 MB Ram)

Funderar på att köpa följande uppgraderingspaket:
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Dock har jag några funderingar:

- Om jag känner för att lägga till lite pengar till, vilket är mest värt att satsa på: Uppgradera cpu:n från E6400 -> E6600? Eller öka mängden minne 1 GB -> 2 GB?

- Minnena som följer med är PC2-5300, 667 MHz... Är inte PC2-6400 bättre? Eller är PC2-5300 optimalt för det här systemet?

Jag kommer inte överklocka någonting.

Vore jättesnällt om nån kunde svara på mina frågor. Har typ noll koll på hårdvara nuförtiden. (Annat var det på 90-talet, då var jag betydligt mer insatt)

EDIT: Efter att ha läst på http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=4&artpage=...
så får jag uppfattningen att 4200-minnen är det bästa? Kan det stämma? Skulle de alltså vara bättre än både 5400 och 6400 om man inte överklockar? Eller har jag missförstått?

Permalänk

Du kan köra 4200 minnen 1:1 , men om du ska överklocka vilket du borde göra förr eller senare, så hänger det på vad dina minnen klarar.

Dvs mina minnen klarar "bara" 850-875 mhz nånstans, vilket betyder att min klockning av hela systemet stoppar vid 425mhz fsb, värt att tänka på så är högre fsb bättre vid samma klock, så för bästa prestanda ska man ha så högt som möjligt .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Du kan köra 4200 minnen 1:1 , men om du ska överklocka vilket du borde göra förr eller senare, så hänger det på vad dina minnen klarar.

Nej, jag tänker nog inte överklocka.
Överklockning => större värmeutveckling => kräver mer kylning => mer ljud
...vilket är ett big no,no för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Dvs mina minnen klarar "bara" 850-875 mhz nånstans, vilket betyder att min klockning av hela systemet stoppar vid 425mhz fsb, värt att tänka på så är högre fsb bättre vid samma klock, så för bästa prestanda ska man ha så högt som möjligt .

Ok, så om jag förstått saken rätt så är 5400-minnen (667 MHz) fullt ok så länge jag inte klockar FSB över 333 MHz?
Men enligt artikeln så gav 5400-minnen _sämre_ prestanda än 4200-minnen vid standard FSB, hur är det möjligt? Är det alltså i princip nödvändigt att överklocka?