ska det ta såhär mycket?

Permalänk

ska det ta såhär mycket?

Skulle testa Battlefield 2 på mitt Vista ultimate 32-bitars idag, till min förvåning laggade det, eller ja, vet inte om man kan kalla det lagg, för det gick liksom bara långsammare typ...

Det jag undrar är om det kan ha något att göra med mitt RAM i datorn? När jag körde XP så kunde jag spela BF2 på högsta utan lagg överhuvudtaget.

såhär ser mitt skrivbord ut:

Enligt min gadget så används cirka 400 MB av mitt ram, men till vad? Om man räknar ihop det som står i aktivitetshanteraren så får jag inte det till 200MB ens, ska det vara såhär?

Kan det vara så att min drivrutin som jag tankade, som förövrigt ska funka till vista enligt nvidia, inte fungerar som den ska?

Hilfe!!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Re: ska det ta såhär mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Skulle testa Battlefield 2 på mitt Vista ultimate 32-bitars idag, till min förvåning laggade det, eller ja, vet inte om man kan kalla det lagg, för det gick liksom bara långsammare typ...

Det jag undrar är om det kan ha något att göra med mitt RAM i datorn? När jag körde XP så kunde jag spela BF2 på högsta utan lagg överhuvudtaget.

såhär ser mitt skrivbord ut:

http://img84.imageshack.us/img84/1802/untitledib6.th.jpg

Enligt min gadget så används cirka 400 MB av mitt ram, men till vad? Om man räknar ihop det som står i aktivitetshanteraren så får jag inte det till 200MB ens, ska det vara såhär?

Kan det vara så att min drivrutin som jag tankade, som förövrigt ska funka till vista enligt nvidia, inte fungerar som den ska?

Hilfe!!

Drivrutinerna är lite runk nu
bara vänta lite till.

sedan använder vista minnet vilket inte xp gjorde

oanvänt minne är juh överflödigt minne
till ingen nytta.

Permalänk
Medlem

du ser mer om du trycker på "Show process from all users"

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Du visar inte windows processerna, det står 47 task. Ser du 47 processer där?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med bf2 skaffade då 2gb ram till alltså total 4gb då funkade det klockrent igen.

Har lite svårt att köpa det här argumentet ang. minne att ovänta minne inte är till ngn nytta, det är iofs sant. Men vad kommer det sig att det krävs mer minne för vista då? Har personligen sett bevis på detta.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Pröva det här http://support.ea.com/cgi-bin/ea.cfg/php/enduser/std_adp.php?... länk jag vet men det funkade för mig

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Hade samma problem med bf2 skaffade då 2gb ram till alltså total 4gb då funkade det klockrent igen.

Har lite svårt att köpa det här argumentet ang. minne att ovänta minne inte är till ngn nytta, det är iofs sant. Men vad kommer det sig att det krävs mer minne för vista då? Har personligen sett bevis på detta.

Vista i sig använder inte många mer MB minne än XP, SuperFetch tar dock en del.
Vill man inte ha det går det dock bra att stänga av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

jag tycker vista drar sjukt mycke minne jag har aldrig fått de o gå under 650mb till och med när jag startar datorn används mer än 600mb fast jag inte har nått program igång =/

Permalänk
Medlem

Bl0ndi3: Ja, men det beror väl på superfetch. Om jag har förstått saken rätt så fyller Vista i största möjliga mån upp ramminnet hela tiden, inte bara med det som behövs för stunden utan även med bitar av vad den tror att man snart kommer att behöva.

Joltic: iom att minne rensas på nolltid är oanvänt minne slöseri. Ju mer minne man kan allokera ju bättre, även om sakerna inte används till något för stund i o m att diskaccess är så långsamt.

Jag är iofs personligen lätt skeptisk till superfetch, min stackars hårddisk jobbar mer eller mindre hela tiden. Måste dock kolla upp om det verkligen sänker livslängden, tror inte det eftersom xp ändå swappade.

Permalänk
Medlem

När ska folk förstå att minneshanteringen i Vista och XP inte alls är samma sak. De skiljer sig väldigt mycket. Visa håller ditt RAM minne så utfyllt som möjligt oberoende hur mycket minne du har i princip. Som sagts så beror detta på Superfetch.
Vad det gäller BF2 så är det välkänt att ej fungera bra på 1 GB ram oavsett operativsystem. Gjorde det inte när jag körde Xp iaf. Fryslagg lite då o då när Swappen gick igång så att det fungera bra på max innan tror jag ej på.
Kör 2 GB ram för tillfället i min Vista X64 rigg och har inte problem med något spel.

Joltic asså... suck
Vad gör att det tar mer minne?
Det är nyare... funktionsrikare osv. Varför tar Quake 4 mer systemresurser än Duke Nukem 3D ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900