Permalänk
Medlem

Tråd till Trådlöst - Problem

Hejsan jag har ett trådbundet nätverk till datorerna hemma här, internet delas ut av en 3com router, sen har jag nyligen köpt mig en Netgear trådlös router som jag har kopplat in för att bygga ut nätverket till trådlöst också. Problemet är att när jag bläddrar trådlöst på laptopen(Macbook) så kommer jag inte åt filerna på min stationära windowsdator, men jag gör det när jag har sladd i från 3com routern direkt. 3com routern ger 192.168.0.x ipen till datorerna och den trådlösa 192.168.1.x kan det ha nått att göra med det eller vad kan vara fel?

/ sundsten

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Testpilot

Har inte den trådlösa routern även vanliga TP-uttag? många brukar ha det. Känns bättre att bara använda den istället för två routrar efter varandra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Mja jag vill inte byta ut min 3com router då jag gillar dess stabilitet, det är ju det att det funkar att surfa på internet, men när det kommer till att komma åt filerna jag delar på min stationära så blir det problem :/

Glömde skriva men nätverket ser ut så här
3comRouter --> Switch --> NetgearTrådlösRouter

alla stationära datorer+ den trådlösa-routern är kopplade till switchen

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Avstängd

stäng av dhcp i den trådlösa...

Permalänk
Medlem

Så att den inte ger min bärbara ett ip automastiskt?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat Netgearroutern till 3Com:aren, inte via WAN-porten?

Tänk även på att stänga av DHCP-servern på den ena routern.

Permalänk
Medlem

Tack tack, fick till det nu tack vare er.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Jag ha ett liknande problem.... Jag har en 3Com trådlös router i ena sidan av huset och min dator i andra sidan av huset, signalerna når inte ända fram till mig där jag sitter så vi har dragit en sladd genom taket på huset och det funkade fint, men nu när min PS3:a och min syrra ska ha trådlöst(de båda befinner sig i samma del av huset och kan inte ta emot signalerna för de är för svaga) så tänkte jag sätta en Netgear access point i mitt rum där sladden går ner från taket.

Här är problemet, jag fattar att DHCP ska vara avstängd på acces pointen men när jag går in i den manuellt och stänger av den samt ändrar standardgateway till min 3Com router så den fattar var ifrån internet kommer så bara dör Netgearen...
Jag tycker på spara och sedan paff så slutar jag att få kontakt med den, det enda sättet jag kan få kontakt med den igen är genom att resetta den

Vad gör jag för fel?
Är riktigt N00b på trådlösa nätverk....

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser