Permalänk
Medlem

pci e 16 eller 8

Jag har en P5N-e sli moder kort och jag skulle vilja köra med 2 grafik kort i det till mina 2 skärmar, men jag läst i manualen att då får dom dela på x16 och båda går ner på x8 , så min fråga är hur mycket prestanda tappar man ?
Jag har ett 8800gts kort och ett crap pci e kort , men det känns lite dumt att köra ett 8800gts på x8 bara.
Om nån har nån bra länk där dom gemför så skulle jag bli glad.
Och nej jag vill inte köra båda på skärmarna på samma kort då jag tappar focus på huvud skärmen när jag gör nåt på skärm 2.

Permalänk
Medlem

för att köra SLI, tror jag att det måste vara samma chipset iaf på grafikorten.

sen så är det inte så vanskligt stor skillnad i prestanda om du skulle köra ett kort i 4x 8x eller 16x

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

sök lite på google, det har gjorts en del test på detta, och det har visat sig att prestanda skillnaden är VÄLDIGT liten, kortet presterade bättre än ett med 680i chippet (det hade då bäda i x16) i vissa test

EDIT: om du ändå inte ska köra sli kan du väl bara skaffa något gammalt pci-kort? (vad ska du ha det till föressten? du kan ju köra med 2st skärmar på ett 8800GTS redan...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
sök lite på google, det har gjorts en del test på detta, och det har visat sig att prestanda skillnaden är VÄLDIGT liten, kortet presterade bättre än ett med 680i chippet (det hade då bäda i x16) i vissa test

EDIT: om du ändå inte ska köra sli kan du väl bara skaffa något gammalt pci-kort? (vad ska du ha det till föressten? du kan ju köra med 2st skärmar på ett 8800GTS redan...)

Så till exempel att köra crossfire på P5B Deluxe, som kör med 1 16x PCI-E 16x port och en 4x PCI-E 16x drar det inte ner så mycket alls för att ena kör på 4x? Tyckte jag läst nånstans att just för att ena är i 4x så kunde man förlora lite prestanda än mot 2st 16x portar... om det är så kanske jag kan skrota iden på P5W dLX o köra den billigare P5B DLX istället? P5W har 2st 16x som körs i 16x, P5B har 2st 16x varav en går i 4x...

Permalänk
Medlem

nu är jag inte så insatt i detta men man måste väll köra moddade drivrutiner för att köra sli på p965 chippen? och dessa har inte stöd för 8800 serien vad jag vet...

jo även jag har hört att det ska dra ner prestandan när man kör med kortet i x4 porten... jag vet ej hur mycket dock, jag hade bara x4 på mitt gamla asrock dual-vsta och det funkade ganska hyfsat med mitt x1950xt. bromsade upp lite grann kanske men förvånansvärt lite...

EDIT: jag hade nog tagit ett riktigt SLI moderkort om du ändå ska köra sli...
tex detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329099 eller något annat med 650i eller 680i chippet.

Permalänk
Medlem

ok jag ska inte köra sli , och att få ett gammalt pci grafik kort att funka i vista är ju inte dirket lätt , som jag sa vill jag inte köra med samma grafik kort till 2 skärmar då jag tappar focusen på skrärm 1 när jag går till skärm 2, så om jag är i ett spel och går över till skärm 2 så är det ju som att tabba ur spelet vilket jag inte vill utan ha kvar focusen i spelet.

Och Applet Asus P5N-E SLI, nForce-650i så kortet är med 650i plus titta runt och läs på lite innan du säger "jag hade nog tagit ett riktigt SLI moderkort om du ändå ska köra sli..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bkam
Applet Asus P5N-E SLI, nForce-650i så kortet är med 650i plus titta runt och läs på lite innan du säger "jag hade nog tagit ett riktigt SLI moderkort om du ändå ska köra sli..."

Ledsen att jag var lite otydlig, jag svarade på apamedvapen's inlägg, skulle så klart ha citerat han... (jag har själv ett P5N-E SLI så det vet jag mycket väl )

Permalänk
Avstängd

här har du ett galet gamer moderkort 16x16 pci-e sli

http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=227&model=128...

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

Applet lugnt , jag kanske med kunde ha läst bättre med

Men åter till ämnet nån som har nån bra länk? allt jag hittar är tester med sli vilken inte är intressant för mig utan jag skulle vilja se ett singel kort testas i pci e x8 och i x16

Permalänk
Medlem

här är dock x8 vs x16 i sli... men du fattar nog vinken
http://sg.vr-zone.com/?i=4450&s=9