Prestandatester med Geforce 8600 Gt/Gts

Permalänk
Melding Plague

Prestandatester med Geforce 8600 Gt/Gts

Idag har de första prestandatesterna på Nvidias kommande grafikprocessorer Geforce 8600 Gt och Geforce 8600 Gts publicerats på ett japansk hårdvaruforum. Det har även publicerats ett gäng specifikationer.

Läs nyheten: Prestandatester med Geforce 8600 Gt/Gts

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nu är deras processor inte den värsta, men om siffrorna stämmer så verkar inte dessa kort prestera bättre än mitt 7900gt, kanske i dx10, men 5400p i 06:an är ganska klent då jag fick över 1000p mer med mitt kort.

Fast å andra sidan lär dessa kort vara billiga, är ju budget kort

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

ser ju härliga ut
budgetkorten presterar som jag förväntade mig (dom brukar ju trotts allt prestera ungefär som förra generationens topp-kort och det verkar dom ju göra även nu )

Permalänk
Medlem

är det riktigt billigt så kan man förhoppningsvis bygga en billig sli platform för dom som har 2 pcie platser övers

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt. Hoppas nu bara ATI får tummen ur också, så inte priserna blir så ohemult höga.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Om de går för 1500-2000kr så blir det prisvärt.

Permalänk
Medlem

Är inte superimponerad av prestandan, men det är inte en c2d-system de använt i testen. Samtidigt är det guld värt med directX 10 stöd, dock ingen vetskap om hur det är med överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag menar ett 8800GTS får ca 8000p i 06 med E6600. Säg att 8600GTS får 6000 med samma processor så är inte det helt fel tycker jag. Det skulle ju även motsvara ett X1900XT typ.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nvidia gör sällan sina midrange och low end kort bättre än föra generation hig end kort alltså 7900GTX/GTO/GS då det skulle hämmna försäljnigen av resterande kort av denna typ.

Permalänk

Med tanke på att ett X1900XT kostar mellan 2000:- och 3100:- så måste dessa nya kort ligga på samma kostnad för att överhuvudtaget komma på fråga...

Men dom som redan sitter på ett X1900XT eller liknande som jag, tittar nog lite längre bort och satsar på ett 8800GTX eller det kommande 8900 kortet, skall man uppgradera så skall man men då göra det ordentligt så skillnaden blir klart tydlig. I annat fall är det inget värt.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Nvidia gör sällan sina midrange och low end kort bättre än föra generation hig end kort alltså 7900GTX/GTO/GS då det skulle hämmna försäljnigen av resterande kort av denna typ.

Men 7900GT har sagts att det specifikt ska ersättas av 8600GT, läste det på nån hårdvarusite.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Med tanke på att ett X1900XT kostar mellan 2000:- och 3100:- så måste dessa nya kort ligga på samma kostnad för att överhuvudtaget komma på fråga...

Men dom som redan sitter på ett X1900XT eller liknande som jag, tittar nog lite längre bort och satsar på ett 8800GTX eller det kommande 8900 kortet, skall man uppgradera så skall man men då göra det ordentligt så skillnaden blir klart tydlig. I annat fall är det inget värt.

X1900XT produceras väl inte längre?

Permalänk
Medlem

va ere för klen setup Tomshardware har använt i sin interaktiva grafikkorts jämförelse igentligen.
där får ju ett 8800 gtx 4900 poäng. med aa avslaget 1024 x 768

va får ett 8800gtx med en riktig setup ? 7 k eller?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hoppades på mer prestanda gentemot ett x1950pro, är väl värdelöst och satsa på något nytt kort i år i 2000krs klassen då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
är det riktigt billigt så kan man förhoppningsvis bygga en billig sli platform för dom som har 2 pcie platser övers

Varför skulle man vilja bygga en SLI-plattform med två budgetkort när _ett_ highendkort är bättre? Ska man bygga SLI ska man ju först å främst köpa det värsta som man kan få tag på?! Eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Skulle vilja se lite mer prestanda tester, specielt på GTS och dess överklocknings möjligheter.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Skulle vilja se lite mer prestanda tester, specielt på GTS och dess överklocknings möjligheter.

Håller med fullständigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Detta kortet kanske är till för de som inte behöver kräma ut allt i sin burk o sen lägga resultaten på webben? DX10 för en billig peng för allmänheten skulle jag tro.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Är inte superimponerad av prestandan, men det är inte en c2d-system de använt i testen. Samtidigt är det guld värt med directX 10 stöd, dock ingen vetskap om hur det är med överklockning.

Syntetiska test typ 3DMark 2001 kan ge fantastiska resultat ifall en C2D processor används, å andra sidan är det ett test med noll värde, förutom kanske att det ger en första indikation på 3D stabilitet. Överlag är många alltför fixerade vid siffror och tabeller som gäller syntetiska tester typ 3DMark.

Utöver det så är skillnaderna fortfarande försumbara mellan AMD:s gamla 939, nyare AM2 och Intels C2D i grafikkortstester. Du får börja satsa på SLI 8800GTX för att processorn ska kunna bli en flaskhals.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du får börja satsa på SLI 8800GTX för att processorn ska kunna bli en flaskhals.

Helt korrekt, men många förstår inte det tyvärr alltså.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ska man vänta med att köpa ett DX10 kort tills 8900-serien kommit ut och 8800-serien förhoppningsvis gått ner i pris?
Eller ska man satsa på ett kort i 8600-serien?

Permalänk

Jag skulle väntat och tagit ett 8800kort lite senare när t.ex. R600 släpps, vilket iofs kan vara när 8900 kommer ut

Jag tycker inte dessa budgetkort är överimponerande. De borde väl iallafall ha 256bitars buss eller GDDR4, men icke. Så det blir nog inget sådant.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

vilda_arne : GDDR4-stöd finns på 8600GT

Men annars håller jag med, jag undrar hur det blir med riktigt stora texturer på 128bitars minnesbus?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Varför skulle man vilja bygga en SLI-plattform med två budgetkort när _ett_ highendkort är bättre? Ska man bygga SLI ska man ju först å främst köpa det värsta som man kan få tag på?! Eller?

mest prestanda per krona kanske?
beroende på hur dom klarar sig i sli och priset men tänk ifall 2 sådana i sli skulle knäcka ett 8800gtx? och ett gtx kostar 5000kr och två sådana kort skulle bara gå på 4000kr?

detta är dock "ifall" men det du inte verkar fatta att alla kanske inte har så mycket pengar och då är det bättre med att köra två i sli eller börja med ett och uppgradera till sli när det behövs, förstår du? eller finns det en regel om att man måste ha två gtx kort för att få använda sli? näe..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Känns dom om korten var mellan 7900gs och 7950gt men med directx10 samnt kommer dom vara billigare antagligen.

Permalänk
Avstängd

Inget passivt kylt grafikkort i GeForce 8 serien?
Undrar om 8600 GS kommer?

Fanns 7600 GS som var passivt kyld.
Kommer det inget passivt kylt grafikkort, så blir det inget GeForce 8 för min del.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

8600GT och GTS kommer garanterat i passivkyld verion. GTS drar mindre ström än 7950GT, och 7950GT finns passivtkylt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt imponerad. Jag gav 2000kr för mitt XfX 7900GS för knappt en månad sen, jag har 9960 poäng i 3dmark05(med system i sign...) utan att klocka sönder min processor(bara originalkylningen). Jag skulle SÄKERT kunna få 12000poäng om jag skaffade en bättre processorkylare och voltmoddade mitt grafikkort!

Har för mig att jag får ungefär 18000 poäng i 3dmark03...men jag är INTE säker.

Vad är det här egentligen?
Har jag läst fel nånstans?

Men testresultaten på korten nämnda i artikeln BORDE vara bättre, dessutom så har de ju stöd för DX10.

Värt pengar/uppmärksamhet? Om den dyraste versionen kostar CA 1800kr ja...

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

hoppas bara att detta kortet clockar bra och är lätt att voltmodda så ska jag lätt bygga mig en budgetplattform att clocka

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
8600GT och GTS kommer garanterat i passivkyld verion. GTS drar mindre ström än 7950GT, och 7950GT finns passivtkylt.

Vet du hur mycket GT och GTS drar? och möjligen andra kort?
Vill helst ha ett kort som drar under 60w. Skulle nog inte köpa ett som drar 75w eller mer.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!