Uppgifter om HD 2600XT

Permalänk
Melding Plague

Uppgifter om HD 2600XT

Det har nu börjat dyka upp mer information om mellansegmentskorten från AMD ATI. Dessa kort är tänkte att konkurera med Nvidias 8500- och 8600-serie både vad det gäller prestanda och pris.

Läs nyheten: Uppgifter om HD 2600XT

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha xD.

Permalänk
Medlem

Synd på 128-bitars bussen. Mumsigt med 65nm iofs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Låg effektförbrukning, nämen vad är det jag läser?! Bravo

Keep on walking..

Permalänk
Medlem

DX10?

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem

Kanske AMD lyckas den här gången. Men det blir nog nvidia för det.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Smaskens!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Frågan är då om man kan klocka som man vill om det nu inte finns någon strömförsörjelse? 75W och kortet kanske drar 65w. Om då vill klocka som en idiot eftersom tillverkningsprocessen är på 65n. Hmm??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

längtar till 2800 då

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Ser ju klart bättre ut än Nvidias mellansegment fast det kommer kanske inte skilja så mycket?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Frågan är då om man kan klocka som man vill om det nu inte finns någon strömförsörjelse? 75W och kortet kanske drar 65w. Om då vill klocka som en idiot eftersom tillverkningsprocessen är på 65n. Hmm??

får man väll hitta ett ställe där man kan löda på extra kablar, kanske TOM samma PCB som ett kort med strömförsörning har så allt e framdraget och klart! löser sig nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jaha och hur många gånger kommer dessa korten bli försenade tro?

Permalänk
Medlem

Lite kul om nyheten hade rapporterat att den hade en extra strömanslutning hade det gröna folket skrikit att den kommer utveckla för mkt värme. Nu när den inte har det så kommer de klaga på att det inte kommer gå att klocka istället haha.

Round and round we go.

Det ser iaf ut som det kommer vara snabbare än 8600. Att det använde GDDR4 var en riktig överraskning, särskilt med tanke på att 2900 korten kommer använda GDDR3. Undrar hur trovärdiga uppgifterna är.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

får väll vänta på lite benchmarks men de ser snyggt ut..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Undrar hur trovärdiga uppgifterna är.

Undrar faktiskt jag med. Det är mer rykten om dessa kort ifrån MAD än vad det har vart om G71/G80. Man vet varken in eller ut. Det är väl bara och vänta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Efter Nvidia släppt sina ganska klena mittsegmentskort hoppades jag på ATI men de verkar ju inte heller släppa några toppenkort...
jaja, det är ju bara siffror, de kan ju prestera bättre än vad det ser ut som... *hoppas*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lite kul om nyheten hade rapporterat att den hade en extra strömanslutning hade det gröna folket skrikit att den kommer utveckla för mkt värme. Nu när den inte har det så kommer de klaga på att det inte kommer gå att klocka istället haha.

Round and round we go.

Det ser iaf ut som det kommer vara snabbare än 8600. Att det använde GDDR4 var en riktig överraskning, särskilt med tanke på att 2900 korten kommer använda GDDR3. Undrar hur trovärdiga uppgifterna är.

Jasså? Av vad jag har förstått så ska de använda sig av gddr4 till 2900korten..

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 65 nanometer och GDDR4.

Hoppas den inte kräver extra strömsladd, hoppas den drar under 75w.

Flame dekal = +10 fps?

Eller är flamman en symbol för hur mycket värme kortet genererar?

Hoppas få se mer 65nm kort med GDDR4 minnen.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Har blandade känlor om denna kort.
Bra att det är 65nm, betyder att den är strömsnål, sval och troligen klockar väldigt bra. Men o andra sidan så har den igen externstöm vilket är bra att ha om man tänker överklocka mycket (om kortet dvs tillåter), och 128-bit(!!) vilket känns lite klent.

Tror kortet blir som en 8600GTS med 65nm. Vad jag vill se är 256bit minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Jasså? Av vad jag har förstått så ska de använda sig av gddr4 till 2900korten..

Nej, de blir med DDR3 minnen. Troligen XTX kortet kommer med DDR4 minne, men det blir om ett par månader eller så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lite kul om nyheten hade rapporterat att den hade en extra strömanslutning hade det gröna folket skrikit att den kommer utveckla för mkt värme. Nu när den inte har det så kommer de klaga på att det inte kommer gå att klocka istället haha.

Round and round we go.

Ser inget kul i det.
Kritiker behövs för annars kommer det bara finnas ensidiga åsikter. Vilket är inte bra för någon.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Låter spännande, har alltid varit lite skeptisk till ATI polarna har fått måndags ex och har alltid suttit vid ett nvidiakort men detta låter spännande

Permalänk
Medlem

Att dessa plötsligt dyker upp med 65nm och DDR4 tyder väl på att mycket av förhandsinformationen har grundats i spekulationer och att de uppgifter som bl.a wikipediasidan hade ett tag om att 80nm-korten kommer skeppas till retailmarknaden och fasas ut rätt snabbt kanske stämmer ändå. Om nu uppgifterna i nyheten stämmer dvs.

Fan nu spekulerar jag med...

Korten visas väl upp i Tunisien idag men enligt Toms Hardware hade inbjudna reportrar fått skriva på ett avtal om att inte föra uppgifterna vidare i ett antal veckor framåt. =/ Men man får ta allt med en nypa salt verkar det som... Vem vet, jag kanske hittar ett HD 2900XT i datoraffären på stan i eftermiddag.

Edit: Det var denna mening jag tänkte på:

Citat:

It was reported ATI has switched production of the R600 to a complete 65 nm fabrication process, however some reports still suggests that R600 will be based on 80 nm fabrication process.

- http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R600

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ser inget kul i det.
Kritiker behövs för annars kommer det bara finnas ensidiga åsikter. Vilket är inte bra för någon.

Kritik på sweclockers existerar ej, det blir bara rena flamewars vilket inte är bra för forumet på ngt sätt. Särskilt inte när medelåldern är så låg som den är här på forumet så blir försök till riktiga diskussioner bara pajkastande i längden = trådlåst. Titta bara på "Ati/amd rv610,rv630,r600 info" tråden och se vad som hände där. Därför flyr folk till Techsweden eller Nordichardware istället.

skall inte Futuremark eller ngt annat företag göra ett benchprogram för Dx10 snart? Ngn som läst ngt om det? Ska bli intressant hur prestandan ligger i Dx10.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fint att det börjar dyka upp lite uppgifter. Bra att det verkar som de börjar få ner energiförbrukningen, kan tyda på att de värre korten även har lite bättre energi/värme siffror än tidigare. Kanske värt att satsa på crossfire iaf, en del 775-moderkorten med crossfire klockar cpu rätt bra.

Permalänk
Medlem

¨ja det ser ju grymmt trevligt utt med gddr4 på ett mellansegmentskorten.. Jag hoppas nog mest på ett kort under 75w, väldigt svalt och en fläkt som är tyst sen så klart att det är mer prisvärt än 8600/8500..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lite kul om nyheten hade rapporterat att den hade en extra strömanslutning hade det gröna folket skrikit att den kommer utveckla för mkt värme. Nu när den inte har det så kommer de klaga på att det inte kommer gå att klocka istället haha.

Round and round we go.

Det är inte det, det handlar om riktigt. Snarare tvärtom. När jag till exempel frågade så menade jag på att om man då kan klocka utan extra strömförsörjelse samt att PCI.X slotten kan leverera så är det ett toppen kort i så fall. Det handlar inte så mycket om att det gröna laget blir avis eller ska fråga ut för att trycka ner på något sätt. Det vet du.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Lite kul om nyheten hade rapporterat att den hade en extra strömanslutning hade det gröna folket skrikit att den kommer utveckla för mkt värme. Nu när den inte har det så kommer de klaga på att det inte kommer gå att klocka istället haha.

Hahahahahaha! Klockrent!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

DÖD ÅT 128-bitars buss! släpper de inte något som tävlar mot 8800 GTS 320Mb? Skulle vilja se ett sådant

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Är detta sant så vore det hur nice som helst.

Jag hoppas ATIs värsting smiskar nvidias värsta och att deras mellanklass blir prisvärda med. Konkurens FTW

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ganska halvtrevliga kort, även om dom som Geforce lider av bara 128 bus
Men när ska det överhuvudtaget komma några kort som man kan KÖPA, bara en massa rykten hela tiden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300