Öppna portar för flera datorer i nätverket?

Permalänk
Medlem

Öppna portar för flera datorer i nätverket?

Undrar hur man gör för att öppna portar för flera datorer i nätverket. Det är då så att jag, min bror och några kompisar ska köra gta 2 mot varandra, då man behöver 2300-2400 & 47624 öppna.

(http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Zy...)

Jag kan öppna dessa, men enbart för en av datorerna? iom att man fyller i server IP adress efter.

Om jag försöker först göra en för min dator och sedan en för min brors dator så står det "server ports duplicate".

Någon som har tips på vad man ska göra? Är Port Triggering något att göra för att detta ska funka?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid bara ha en port öppnad till en specifik dator, du kan aldrig få samma port att öppnas till flera datorer.

Port Triggering är ju bara en halvdynamisk variant av port forwarding (ansluter datorn till denna port så behöver den ha denna port inåt också).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

gta2 fungerar som standard inte över Internet utan endast på lan.

man måste köra någon mod för att köra det över Internet

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

WetWilly, nej, det går att köras över internet utan någon mod.

Bogg: okej, fan vad störigt då

Hur ska man göra då då? Om jag och min bror vill connecta till ett spel där både behöver ha öppen porten, går det inte då? Sjukt dåligt och konstigt system isf ju!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Sjukt dåligt och konstigt system isf ju!

Det är standard TCP/IP m. lite NAT inslängt. Så det är varken konstigt eller dåligt, det är standard

Det är isåfall GTA 2 som är konstigt och dåligt om det krävs massa portar öppna för en klient..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det är standard TCP/IP m. lite NAT inslängt. Så det är varken konstigt eller dåligt, det är standard

Det är isåfall GTA 2 som är konstigt och dåligt om det krävs massa portar öppna för en klient..

hehe Iofs så är det ju dåligt att man ska behöva öppna portar för GTA2. Men det känns ändå rätt så kasst i ett standardsystem att det inte ska gå att öppna samma portar för flera datorer i nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem

Kappy, läs på om NAT så förstår du.
Att öppna portar är lite missvisande. Snarare vidarebefodra portar.
Om routern är en televäxel (typ på företag) och du ringer dit och säger att du vill tala med Ander Andersson och det finns flera som jobbar där och heter det, då finns det ingen möjlighet alls att urskilja till vem du vill bli kopplad till (med den informationen som kan ges).
NAT är en ond sak som kommit för att det inte finns jättemånga IP-adresser tillgängliga och internetleverantörerna (brukar) bara ge en till varje kund.
GTA2 gjordes väl innan bredband och NAT blev vanligt, så då tänkte man inte på det.

bogg, "kräva massa portar öppna för en klient". Nu gissar jag men spelet är väl sådant att det är P2P multiplayer, alltså ingen central server (som i FPS-spel) utan en dator som startar och man ansluter till den, sen skickar klienterna data till varandra. Och då behövs det ju öppna inkommande portar så de kan ansluta.

Det går väl att gå runt det på ett sätt så man kan kommunicera direkt mellan två klienter bakom NAT som inte har portar öppnade, nämnligen hamachi. Så om ni installerar det så bör ni kunna spela alla tillsammans.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kappy, läs på om NAT så förstår du.
Att öppna portar är lite missvisande. Snarare vidarebefodra portar.
Om routern är en televäxel (typ på företag) och du ringer dit och säger att du vill tala med Ander Andersson och det finns flera som jobbar där och heter det, då finns det ingen möjlighet alls att urskilja till vem du vill bli kopplad till (med den informationen som kan ges).
NAT är en ond sak som kommit för att det inte finns jättemånga IP-adresser tillgängliga och internetleverantörerna (brukar) bara ge en till varje kund.
GTA2 gjordes väl innan bredband och NAT blev vanligt, så då tänkte man inte på det.

bogg, "kräva massa portar öppna för en klient". Nu gissar jag men spelet är väl sådant att det är P2P multiplayer, alltså ingen central server (som i FPS-spel) utan en dator som startar och man ansluter till den, sen skickar klienterna data till varandra. Och då behövs det ju öppna inkommande portar så de kan ansluta.

Det går väl att gå runt det på ett sätt så man kan kommunicera direkt mellan två klienter bakom NAT som inte har portar öppnade, nämnligen hamachi. Så om ni installerar det så bör ni kunna spela alla tillsammans.

Jaja, men då det ändå är en specifik server som hostar åtminstone delar av spelet (då en person startar spelet) så skulle det vara en trivial sak för GTA2-klienterna att säga "du, jag kan lyssna på port 9383" och sen bara ger servern ut portnummer tillsammans med resten av klienterna.

Så skulle man slippa knixa med att flera datorer behöver ha samma port om man sitter NAT'at

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.