Tre aluminiumtangentbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Finns det något alu-tangentbord som har en bra layout?

Perific har nämnts i tråden:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76006

Rätt dyrt TGB dock, och har förstås plastknappar som alla andra "alu"-tangentbord... Hade gärna sett det i testet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Schysst! Haha, här ser man verkligen vilka tangenter som använts flitigt!

Visst jag spelar till och från en hel del och då blir det "wasd" som får stryk. Men även 'B', 'N', 'M', 'K' och 'L' har slitage och de används inte till något mer än vid skrift. Det lär bli värre innan jag byter

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Här har vi då ännu ett exempel på varför man inte ska dra liknelser mellan bilar och datorer när man kan för lite om endera ämnet, i det här fallet bilar. DeLorean är/var förövrigt en udda (snygg?) hopplöst patetiskt försök till sportbil. Som hade kaross i RF som någon redan påpekat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Anledningen till att folk i kassorna i större städer har handskar är för att dom helt enkelt inte vill ta i dig (läs människor) Pga smitta osv.

att dom inte skulle kunna göra ett tangentbord i aluminium är bullskit. dom hade åtminstone kunnat gjort ett aluminium skal till varje knapp. Det är priset det handlar om

har jag aldrig sett nån ha, men hade jag varit kassabiträde hade jag absolut haft det. (ordspråket pengar luktar inte är bildligt menat som de flesta vet, och den lukten kommer av en gegga av handsvett, bakterier och annat som enbart forskare med stora stygga microskop vet vad..) =/

hursomhelst, man kan ju alltid skaffa ett sånt där industritangentbord om man vill ha metallkänsla även i knapparna. kostar iof därefter också. (men de ser tuffa ut)

/ http://www.comptronic.se/produkter/tangentbord/index.htm

"vandalsäkert" det är vad jag kallar kvalitetsgaranti!

och dom är i samma material som DeLorean dessutom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Det är nog ett sånt som de har på Jula.. Det ser ut att vara blankt.. Så det är bra säger du? Låter fint!

Har ett sånt jag också, låter som fan när man trycker på tangenterna, irriterande, men annars är de finfint!

Permalänk
Hedersmedlem

Riktiga tangentbord har texten ingjuten i tangenttopparna

Måste slita ner drygt en millimeter på tangenterna på mitt tangentbord innan texten försvinner från det.

Tangentbordet till min andradator är tillräckligt gammalt för att gå på krogen, är ni det?

Minitangentbord är inte riktigt min grej, jag föredrar lång slaglängd och distinkt känsla i tangenterna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Perific har nämnts i tråden:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76006

Rätt dyrt TGB dock, och har förstås plastknappar som alla andra "alu"-tangentbord... Hade gärna sett det i testet!

Det går att få för ~470kr på inet.se. Förra veckan kostade det drygt 400kr. Gjorde nyss en beställning från inet.se, dock blev det inget perific, utan ett Steelkeys 6g.

Här följer ett par bilder som jag fick direkt från perific (svensk tillverkare):

http://img297.imageshack.us/img297/3476/lrkbdmousesideview1hp...
http://img255.imageshack.us/img255/2895/img2403ks1.jpg
http://img403.imageshack.us/img403/8228/img2396ws0.jpg
http://img403.imageshack.us/img403/3766/lrkbdmousetopview2sp7...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det där var nog ett av snabbast slitna tagentbordet jag sett. Efter 2år så skall det inte synas att de är använda ifall det är kvalité.

Permalänk

Har letat runt som en galning efter ett trådlöst, svart t-bord, med laptop-tangenter, vanlig knappuppsättning, och utan en massa krusiduller som multimediaknappar (som jag ändå aldrig använder). Det sistnämnda verkar svårt att undvika eftersom i princip alla har det numera.
Det optimala hade varit Logiteh Ultra-X Flat, fast svart då och trådlöst. Finns en trådlös variant av det: http://www.webhallen.com/prod.php?id=42166 MEN den varianten har en förbannad metallist, längs med nedre raden av tangenter, som är i vägen och irriterar, en extra stor delete-knapp (insert ligger på nollan istället, inget större problem egentligen men men), sen vad den stora panelen längst upp ska vara bra för vet jag inte, kunde de inte bara tagit designen direkt från versionen med sladd...?
Och varför måste alla dessa trådlösa t-bord säljas i paket med mus?

Har hittat några kandidater, som jag inte är helt nöjd med, men som nästan motsvarar mina krav:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105439

http://www.webhallen.com/prod.php?id=54679

Hade nedanstående funnits i svart hade jag köpt det direkt, inga extraknappar, standardlayout, och en lite smidig mottagare (slipper den typiska lösningen med mottagaren på en sladd vilket jag inte heller gillar)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=65853

Kanske lite offtopic, men det handlar ju om tangentbord så om nån har några tips...

Permalänk
Avstängd

Pil-tangenterna sitter ju ihop-klumpade på alla tangentborden.

Sen, kanske inte ett metall-tangentbord är så trevligt på vintern?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Hur går man snett framåt (W och D) och trycker ned E samtidigt? Det går, men inte med någon lösning som sitter i ryggmärgen. Nä, ska man use-öppna en HL-dörr blir det till att stanna fint först.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Hiper och det är riktigt äckligt bra i både spel och arbete.

Dock måste jag skälla lite på Swec för att recensera så gamla artiklar? Dom här tangentborden har funnits ett väldigt bra tag på marknaden.

Visa signatur

ASUS P5N32-E SLi || E6600 @ 3.3GHz || 2GB PC6400 Kingmax || 520GB S-ATA II ||Gainward 8800GTS 320MB @ 630Core, 1300Pixel, 1100Mem || Tagan Easycon 530W || CoolerMaster - WaveMaster Black

Permalänk
Medlem

Det kanske är hög tid att bege sig till verkstaden till helgen, det ligger ett par sådana där bra tangentbord ifrån keytronic där.

Lite aluminium har man också liggandes, kanske kan bli något roligt av det hela.

Nåja, det är ett projekt man får kika på till helgen.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Pil-tangenterna sitter ju ihop-klumpade på alla tangentborden.

Sen, kanske inte ett metall-tangentbord är så trevligt på vintern?

Alluminium må leda värme bra men du måste ha en rumstemeratur som kyler tangentbordet och jag vet inte var du sitter med din dator på vintern, jag har den i alla fall inomhus

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Jag irriterar mig också på att dylika tangenbord kallas för "aluminiumtangentbord" när det bara handlar om en aluminiumram och resten färg. Och varför i herre jösses gör man öht ett tangentbord som inte har standardlayout. Meningen med en standard är ju att man ska kunna använda vilket tangentbord som helst utan att lära om.

Jag köpte för en tid sedan Ione-tangentbordet och hade inte en tanke på att layouten var annorlunda. Tyckte det var så jäkla självklart att inte olika tillverkare tramsar runt med egna layouter. Så jag blev rätt besviken. Som programmerare behöver jag ett riktigt tangentbord där jag kan använda Home, End, Ins, Del, PgUp, PgDn och alla de andra tangenterna på rätt ställe för att kunna skriva med ryggmärgen i stället för att slösa värdefulla kognitiva förmågor för att hitta tangenter!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har två såna här Speedlinkbrädor, ett Hiper och ett G15.

Min svärson har ett Speedlink som ser ut precis som FredrikMH:s, lika slitet.
Speedlink är snabbast att skriva på (efter lite inkörning) Hiper är lite sladdrigare.

Kan tillägga att det är (surprise) G15-brädan som är inkopplad i min dator...

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Schysst! Haha, här ser man verkligen vilka tangenter som använts flitigt!

Bara att banta ner tangentbord till just de knapparna och anpassa språket efter det. Undra om inte handsvett fungerar som glidmedel. Jag är lite less på mitt Logitech multimediatangentbord hemma som börjar kärva lite.

Permalänk

Jag har kört med ett Perific i ett halvår nu och är nöjd. Det har inte den ihoptryckta layouten som dom i testet hade, men är väldigt kompakt annars (inga multimediatanegenter osv.)

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag irriterar mig också på att dylika tangenbord kallas för "aluminiumtangentbord" när det bara handlar om en aluminiumram och resten färg. Och varför i herre jösses gör man öht ett tangentbord som inte har standardlayout. Meningen med en standard är ju att man ska kunna använda vilket tangentbord som helst utan att lära om.

Jag köpte för en tid sedan Ione-tangentbordet och hade inte en tanke på att layouten var annorlunda. Tyckte det var så jäkla självklart att inte olika tillverkare tramsar runt med egna layouter. Så jag blev rätt besviken. Som programmerare behöver jag ett riktigt tangentbord där jag kan använda Home, End, Ins, Del, PgUp, PgDn och alla de andra tangenterna på rätt ställe för att kunna skriva med ryggmärgen i stället för att slösa värdefulla kognitiva förmågor för att hitta tangenter!

Det går väl an att vänja sig om man endast sitter vid samma dator hela tiden, men om man har ett par stycken man hoppar imellan så är det ett riktigt bry. Så jag håller med dig, det borde vara en standardlayout, jag har vant mig vid mitt och det lider jag av när jag byter dator.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna vilja se fler "blanka tangentbord", dvs som Das Keyboard.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Skräckinjagande hur svårt det ska vara att tillverka bra produkter. Jag tror ärligt talat att många här på Sweclocker skulle kunna ta fram bättre produkter än många av de som släpps. Många misstag påpekas av nästan alla här inom någon minut. Förstår inte hur de kunnat gå igenom produktutveckligen...

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Har ni funderat på att testa några ergonomiska tangentbord? Jag sitter fortfarande på mitt Microsoft Natural Keyboard Elite, som är nära tio år gammalt. Det fungerar bra än, men någon gång kommer det att gå sönder.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag ingen större fan av ergonomiska tangentbord. Visst är de bättre men problemet är att 99% av alla andra datorer fortfarande har vanliga tangentbord och bytet mellan dessa är inte så roligt.

Var visserligen ett tag sen jag hade ett ergonomiskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett "ergonomiskt" tangentbord en gång, kul med en inbyggd pekplatta men det gick lååångsamt att skriva då det var avklippt aningen för långt vänsterut för mina händer. Jag skriver helt enkelt mer med vänsterhanden än vad vanliga dödliga får.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till ett tangentbord i metall, men då får det minsann ha alla knappar på rätt ställen. Det allra bästa vore om Logitech gjorde ett UltraX flat METAL edition.

Permalänk
Medlem

Hade vart jättesnyggt om man kunde gjort ett aluminium-t-bord med glastangenter med ingjutna bokstäver/tecken. Det hade vart något!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

En snubbe på bit-tech som gjuter ett eget i rostfritt stål, det är grejer det!

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=131958

Dom första bilderna är lite kryptiska men man förstår snart vad han håller på med

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

bara kallt om händerna med alminum brrrrrrrrr..........!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Testpilot

Fattar inte varför dom ska hålla på och flytta runt tangenterna, jag programmerar väldigt mycket PHP och att då ha <>|-knappen på en helt annan plats är ju helknäppt.
Sen fattar jag inte riktigt grejen med aluminium, tangenterna är ju fortfarande i plast så vad är det för fördel?

Har också ett Logitech UltraX, det bästa tangentbordet som någonsin tillverkats

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Så här ser ut min tangentbord, och den är skönaste jag har haft hittills.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48929

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =