Cult of Mac? Är ni endel utav den?

Permalänk
Medlem

Cult of Mac? Är ni endel utav den?

Hur har Apple förändrat ert liv. Hur besatt utav Apple är ni, och varför tillhör ni Cult of Mac?

Wikipedia om Cult of Mac:
The term refers to the group of Apple Macintosh owners, those who aspire to become one, and those who admire the Macintosh "lifestyle".

Är du inte en del utav Cult of Mac, håll er borta, ingen pajjkastning här inne!

Själv har jag inte varit med i branchen så länge, mest iaktagit äldre macar tills jag började administera OS X Server 10.1 för en 5 år sedan och sedan banade det iväg för ett liv med macen. Nu är jag ägare utav ett tjugotal macar och har mer eller mindre baserat mitt liv kring macen.
Är med och driver sveriges största mac-site, reser omkring på Apple Expon, och träffar andra mac-nördar via mac-pubbar lite överallt i världen, jag har till och med blivit inbjuden till Apples HQ i Europa för att få lyssna på vad dom hade att säga.
Jag är precis som macare är, säljande. Min flickvän var ingen större entusiast för macar när vi träffades, nu är hon endel utav mitt mac-liv. Började med iTunes, gav henne en iPod på alla hjärtans dag och kommer placera ett antal macar på vårt skrivbord när vi flyttar till Sverige.

Jag har även varit med i en mac-relaterad podcast samt varit med och skapat falska rykten kring Apple Events, i detta fall en video innehållandes som ett klippt Apple event.

Jag skriver mina uppsatser på en Mac och jag sparar dokumenten på en OS X Server, samt att jag skriver mina tentor med pennor med apple-logga på. Om jag hade använt fusklappar hade jag skrivit dem på anteckningblock med Apple-logga på, men de ligger mest i byrålådan och tar plats.

Så, hur ser er maciga värld ut?

Permalänk
Medlem

Powermac, Mac mini, Powerbook

Behöver jag säga mer?

Permalänk
Medlem

iBook, PowerMac, Applemugg, Appletröja.

Behöver jag säga mer?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Verkligen inte , förstår inte hypen. Har dock ingenting emot Mac och tycker att de gör bra grejor men inte mer.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

Ser hellre att Macen är byggd runt mig än tvärtom. Jag har en MacBook som jag är jävligt nöjd med men inte mer än så.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Verkligen inte , förstår inte hypen. Har dock ingenting emot Mac och tycker att de gör bra grejor men inte mer.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Ptja... blev macanvändare ibörjan på 2005, då jag köpte min första mac mini. Den införskaffade jag enbart för att jag var nyfiken på att testa OS X. Köpte ny mac mini sommaren 2006 + att jag köpte en gammal powermac G4 nu i år. Skulle inte längre kunna tänka mig att köra windows på heltid, det räcker med att jag gör det på jobbet.

Har inte någon "PC" längre heller... den fick för sig att den skulle brinna upp (eller moderkortet i alla fall)

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz

Permalänk
Medlem

Fem macar, plus en gammal Classic på jobbet. Fler lär det väl bli. "PC" har jag inte haft någon på länge nu. Varje gång man måste sätta sig vid Windows knyter det sig i magen.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Tre macar i hushållet och en broderad finder-kudde. Mest för att OS X är ett sådant trevligt operativsystem, datorerna är snygga och trevliga. Nackdelarna är förstås att det är lite dyrt och att man uppgraderar sällan och det kan vara svårt att modda/uppgradera själv.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Man väljer en produkt efter behov, så jag har full förståelse för att folk införskaffar mac, precis som att folk skaffar en PC.

Däremot avskyr jag fanboys som skall övertyga folk om att något är bäst, när behovet inte finns, eller intresset för den delen. Det gäller för allting intet bara Mac el PC-användare.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem

Mac med Vista behöver jag säga mer? En pc i en fin låda

MacPro...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Inaktiv

Jag har en ytterst kort Mac-historia. Den började förra sommaren i och med att jag köpte en BlackBook, varpå jag lite senare köpte en iPod, varpå inom snar framtid jag troligtvis köper en Apple TV. Jag har väl inte den här Mac-kulten i blodet men pratar gärna varmt om min Mac. Har tagit den på turer och den har väckt uppmärksamhet till skillnad från en PC, har fått fler av mina vänner att seriöst fundera på Mac. Så jag har väl blivit lite säljare jag också.

Jag kan bara säga att det som säljer Mac för mig är gränssnitten mot användare, helt överlägset något jag sätt tidigare plus alla smådetaljer som Expose, spotlight, etc etc.

Permalänk
Medlem

Har en mac än så länge. Powermac G5. Dock har jag levt runt mac länge. Bland annat hade min gymnasielinje enbart Powermac G3 med OS9. Det var nog där det börja samt att windows började bli lite tråkigt.

Sen köpte jag Powermacen mest för att fortsätta med Logic fast den har i stort sett tagit över allt annat jag gör. PCn kör bara spel nu för tiden. Fler macar lär det absolut bli! Närmast ligger garanterat en macbook pro och så får syrran ärva min HP.

Permalänk
Medlem

Har en MacBook som jag är mycket nöjd med, men skulle aldrig gå med i "kulten". Värre samling prettotomtar får man leta efter.

"My name is Raven and I'm an elitist asshole."

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag har en iPod som jag inte är jättenöjd med, that is all.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

här hemma finns det 4 st macar, varav tre används och en av dom i mina och det är min svarta MacBook

Permalänk
Medlem

Powerbook och en Mac Pro(Dock arbetsdator).
Funderar på att skaffa en MacBook men har ännu inte riktigt tagit steget. Ska vänta tills efter WWDC för att se om det finns något intressant. Är dock med i Apple Developer Connection men det är väl det enda som är lite "kultigt".

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Jag låter gud tala för mig: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

"© 2007 by Maddox"
'Nuff said! som man säger.

Jag kör allt på en Mac nu för tiden, men jag har inte blivit Mac-freak än... Har faktiskt kört nästan enbart windows sista månaderna pga spel.
Började dock fundera på att gå tillbaka till OS X igen senast imorse, ska nog ta och göra det imorgon.
Underbar dator, underbart OS, helt klart.

Sedan de som klagar på att Mac-användare "inte kan göra något", förstår jag inte logiken i. Sedan när är det en NACKDEL att saker är lättare? Varför göra saker svårare för sig själv helt i onödan? Många (säkert 95%) av de som klagar på liknande vis kör själva Windows, ett OS som det konstant görs reklam för att det är enkelt och användarvänligt. Byt till nåt OS där ni får koda drivers själva istället, så kanske man kan ta er på allvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mac människor är iaf roliga ibland. Detta är en sann historia. En kompis har köpt en dator via skolan och efter några månader så slutar cd-spelaren fungera helt, den snurrar inte och går inte att använda. Helt enkelt hårdvaran är sönder och han går till skolans datoravdelning i förhoppning få reklamera cd-spelaren. Där möts han av kanske inte den smartaste personen som också råkar vara Mac fantast.
Kompisen: Hi, I got a cdplayer in my computer that aint working (etc, etc...)
Support: Ok, have you tried it in other computers?
Kompisen: Yes, no change. It feels like it's plain broken.
Support: Try to connect it to a mac, it's unix!

Ok, så en Macar är så bra att de lagar söndrig hårdvara om man kopplar in den?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en enda skit-Windowsdator sedan 2005, och knappt ens då då jag kört linux sedan 1997. Har två minis, en macbook och i sommar ska jag köpa en Mac pro

Ser ingen nytta alls av att ha Windows (även om jag ibland saknar att ha en dator med RS-232 interface för att komma åt CLIt till min brandvägg).

Jag är tvungen att sitta i Windows på jobbet och jag kan bara säga en sak:

Det känns som en tjock jävla amerikansk fetto-unge som nyss lärt sig gå på sina mcdonaldsfyllda fettisben. Som dessutom går i en värld av gummi och har druckit alldeles för mycket sprit. Äckligt, segt och mest bara i vägen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Dom gör bra grejor, men där är inget som motiverar mig till ett köp av Mac.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ipod fanboy atm. sålde min ibook och powermac g4.. men det kommer väl en ny mac inom en överskådlig framtid misstänker jag

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Tröttnade på att krångla med min PC så jag switchade över till Mac i slutet av Februari.

Funkat fint hittils och inte krånglat mer än att jag fått tvångsavsluta något program

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Köpte en Macbook Pro i fredags, min första egna mac någonsin, funkar utmärkt hittills. Supernöjd!

Permalänk
Medlem

Ägare av en iMac G3 samt en iPod, men någon "kult" är jag knappast med i...

/Kax

Permalänk

Se signatur, plus tjejens MacBook Core2Duo den svarta och hennes iPod 80 GB, även den, svart.

Älskar Mac, OSX, iPod och Apple. Steve Jobs är ett geni, Jonathan Ives är världens i särklass bästa produktdesigner. Jag har använt Mac i hemmet sedan 1994, haft lite kontakt med Mac inom arbetet sedan 1990, sedan 1999 på heltid inom yrket.

Efter att ha haft PC som huvuddator i hemmet 2003-2006 vill jag aldrig mer gå tillbaks till PC, jag vet att det kan komma en dag när datorn rasar och det inte finns något annat val, men det är ingenting jag strävar efter.

För mig är Mac inte bara en dator och ett verktyg, det är en möbel, en medveten livsstil och funktionalitet. Macen är för mig prisvärd, den är kraftfull och den gör sitt jobb. Ja, fler Macar till mig, tack.

Permalänk
Medlem

Stabila grejer, men känns som man betalar lite extra för märket. Men skulle jag vilja ha nåt superstabilt skulle jag nog investera i en mac.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

iMac c2d 20". iPod nano 4Gb. Inte någon hängiven macfantast, men jag är mycket nöjd med mina grejjor.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

önskar att jag kört allt på mac. Kommer byta ut stationära PC:n när nya MacBook Pro kommer. Hoppas jag.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS