noobs fråga om grafikkort installation

Permalänk

noobs fråga om grafikkort installation

sitter nu och bygger datorn, har Gigabyte GA-965P-DS3 moderkort och den här grafikkortet.
Gainward GeForce 8500GT 256MB GDDR3 GS, PCI-Express, "BP8500GT-GS-256MB-TV-DVI

Nu är det så att att jag hittar ingenstans på moderkortet där jag ska sätta Pci-E

kabel till moderkortet och till nätagg( antec p150) så den för tillräckligt ström,
men jag hittar ju ingenstans på moderkortet!!!

Hur ska jag göra?+?

Permalänk
Medlem

Den blåa fina?

Annars hade du bara behövt läsa manualen

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

har redan lagt in kortet, men ser ingenstans på moderkortet där jag ska sätta strömkabel som ska försörja grafikkortet ???

Permalänk
Medlem

Har du installerat en dator förr? Om inte råder jag dig att ta och läsa lite innan du gör något du ångrar.
Man får med en strömkabel med grafikkortet som omvandlar en vanlig 4pins kontakt till det du behöver för grafikkortet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

RTFM

Lägg upp alla komponenter som du skall montera. Inventera om något saknas.

Läs manualerna så att du ser om vissa saker skall installeras annorlunda jmf med tidigare komponenter du installerat.

Har du aldrig byggt en dator, ring upp en kompis som har det, så han hjälper dig.

Permalänk

jag har läst igenom manualer och guiden på hur man bygger datorer på nordichardware.... och ser ingenstans i manualer eller på hemsidan hur det ska gå till när man kopplar strömkablarna

Jag fick en 6 pin kabel som ska till nätagg och till grafikkortet, men som sagt jag vet inte vart den ska.

Permalänk
Medlem

8500GT behöver inte en extern strömanslutning så det är bara att köra på.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

är du säker? hehe, tänkte fan köra utan strömkablarna för att testa , eftersom det inte stod på manualerna som jag fick grafikkortet:D hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lafortuna
är du säker? hehe, tänkte fan köra utan strömkablarna för att testa , eftersom det inte stod på manualerna som jag fick grafikkortet:D hehe

Jepp, 8500GT och 8600GT behöver inte. Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

omfg titta bara på kortet nästa gång xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
omfg titta bara på kortet nästa gång xD

Alla vet inte allt, som i det här fallet letade han efter om det skulle varit på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
omfg titta bara på kortet nästa gång xD

Stod ingenting på papprerna som jag fick med grafikkortet. den här grafikkort har jag; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334546

tro mig , jag har letat igenom manualen som kom med moderkortet sen läste jag

antecs manual.... men som sagt, ingenting

Men nu vet jag att jag inte behöver speciellt strömförsörjning till graffen:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lafortuna
Stod ingenting på papprerna som jag fick med grafikkortet. den här grafikkort har jag; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334546

tro mig , jag har letat igenom manualen som kom med moderkortet sen läste jag

antecs manual.... men som sagt, ingenting

Men nu vet jag att jag inte behöver speciellt strömförsörjning till graffen:D

Jepp, i de flesta fall. T.ex. ett 8800GTS kort kräver extra ström, men ditt kort är ganska strömsnålt så det kräver inte mer än vad PCI-Express porten levererar.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum