Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Bara ring Velon. bättre att det ligger rapporterat i systemet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kommer ringa nu på Måndag när jag kan sitta ner i lugn och ro med det.

Någon som vet om man har chans att köpa till uppgraderingar nu? Är lite sugen på en upphottad CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Kommer ringa nu på Måndag när jag kan sitta ner i lugn och ro med det.

Någon som vet om man har chans att köpa till uppgraderingar nu? Är lite sugen på en upphottad CPU.

Bara att köpa en cpu som passa i socketen, kanske kan vara bra att se till att BIOS stödjer den också men annars är det bara att köra. Ett tips kan ju vara att köpa en modell som suttit/sitter i m1330

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Dell support, snabbt konstaterande att det var en rökt GPU då även BIOS bilden på min TV led av grafiska artefakter. Den utökade garantin täcker hela kalaset och tekniker kommer hem till mig i veckan med nya delar.

Dell är värda varenda krona, inte en chans att jag väljer laptop av annat märke än XPS! Vill egentligen bara överösa dom med goda ord och smiley munnar här just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Pratade precis med Dell support, snabbt konstaterande att det var en rökt GPU då även BIOS bilden på min TV led av grafiska artefakter. Den utökade garantin täcker hela kalaset och tekniker kommer hem till mig i veckan med nya delar.

Dell är värda varenda krona, inte en chans att jag väljer laptop av annat märke än XPS! Vill egentligen bara överösa dom med goda ord och smiley munnar här just nu.

Vet inte om det är så värt att överösa med goda ord. Hade de fixat nya kretsar så kanske men nu skjuter de ju bara problemet ett tag framåt. För den nya kommer ju gå isönder den med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Vet inte om det är så värt att överösa med goda ord. Hade de fixat nya kretsar så kanske men nu skjuter de ju bara problemet ett tag framåt. För den nya kommer ju gå isönder den med.

Killen jag snackade med sa att det var nya kretsar, nämnde att samma sak hade hänt mig för 1½år sedan när jag först köpte datorn. Då nämnde han att dom nu hade just nya kretsar och hoppades slippa fler returärenden av det här slaget.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa skalet till datorn löst? Med skalet menar jag den ram som sitter runt skärmen samt runt tangentbordet samt gånggärnet?

Har nu somnat flera nätter med datorn vid sidan av vilket resulterat att man vaknar på morgonen och datorn ligger och kysser golvet :). Spräckt gånggärnet lite samt att höger främr del har losstnat från bottnet.

Kanske är billigare att köpa en ny dator iom att jag funderar samtidigt på att uppgradera till en snabbare cpu tex t8300 samt någon snabbare hårddisk och nu plastkåpan som är lite dålig.

För samma peng kanske man får loss någon bättre beg på ebay eller vad säger ni.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa de direkt av dell och byta delarna själv. Då rycker dock garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Du kan köpa de direkt av dell och byta delarna själv. Då rycker dock garantin.

Har du någon länk eller kanske prisuppgift vad det skulle hamna på?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Någon som vet var man kan köpa skalet till datorn löst? Med skalet menar jag den ram som sitter runt skärmen samt runt tangentbordet samt gånggärnet?

Har nu somnat flera nätter med datorn vid sidan av vilket resulterat att man vaknar på morgonen och datorn ligger och kysser golvet :). Spräckt gånggärnet lite samt att höger främr del har losstnat från bottnet.

Kanske är billigare att köpa en ny dator iom att jag funderar samtidigt på att uppgradera till en snabbare cpu tex t8300 samt någon snabbare hårddisk och nu plastkåpan som är lite dålig.

För samma peng kanske man får loss någon bättre beg på ebay eller vad säger ni.

Finns alla möjliga delar på ebay också, ganska billigt.

Permalänk
Medlem

Jahajajaja, min rackare fick stripes i natt (givetvis när man låg och tittade på californication, duh). Sög ju rätt så hårt att jag inte hade någon garanti kvar (köper aldrig de där förlängningsavtalen av principskäl).

Är så jävla nära på att lägga en order på en Macbook pro 13" idag, MEN! Då läser man i den här tråden av en ren slump och helt plötsligt har man istället sparat 15k och imorgon ska det tydligen anlända någon snubbe som då ska byta ut moderkortet i datorn.

Nice! Tack Swec!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Någon som kört in Windows XP på sin XPS M1330?
Jag tänkte testa men installationsprogrammet säger att det inte hittar någon hårddisk i datorn.. ???
Det är inga problem att köra in Win7 på burken dock.

Kan det behövas någon drivrutin för att XP-installationsprogrammet skall hitta hårddisken?
Jag hittar bara Vista-drivisar på Dells webplats.

Någon som vet?

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

XP hittar inte HDD eftersom det inte har drivrutiner för sata kontrollern.
Slipstreama in dem och bränn ny skiva eller ändra sata operation till ATA istället för AHCI.

Andra som lyckats har du ex. här med lista på drivers.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=153941

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipsen.

Om jag trycker F6 vid installationen för att ladda S-ATA drivers säger installationsprogrammet att jag skall sätta in en diskett i enhet A.
Någon floppy har jag inte...
Det hittar alltså inte USB minnet med drivisarna... =/

Ska trixa vidare men tips emottages tacksamt

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
Stort tack för tipsen.

Om jag trycker F6 vid installationen för att ladda S-ATA drivers säger installationsprogrammet att jag skall sätta in en diskett i enhet A.
Någon floppy har jag inte...
Det hittar alltså inte USB minnet med drivisarna... =/

Ska trixa vidare men tips emottages tacksamt

Som jag sa. Slipstream.
Du kan använda nlite för att lösa det.
Glöm inte sata-drivrutinen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Min dator åkte i golvet häromdagen, var ett fall på ungefär 50cm. Tror hårddisken har börjat klicka nu, ett distinkt klickljud kommer från datorn och jag är mer eller mindre säker att det är från det nedre vänstra hörnet där hårddisken sitter.

Ska köpa en ny nu i helgen och undrar vad ni rekommenderar, måste få det fixat i helgen så kan bara köpa sånt som finns i lager här i stan.

Skulle en Western Digital Scorpio Black 160GB SATA 2.5" (7200 RPM / 16MB Cache / With free-fall sensor) fungera bra?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=98886

Permalänk
Medlem

Den disken funkar utmärkt Velon.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tackar för det rappar svaret!

Formaterade relativt nyligen datorn och kom ihåg att det uppstod en del problem då man måste installera Dell specifik programvara före / i samband med installeringen av OS. Någon som har en sådan guide bokmärkt? Försöker googla fram den men hittar inget.

Sen, ska gå över till Windows 7 nu. Kommer det gå som på en dans eller finns det några vanliga kompatibilitets problem?

Permalänk
Medlem

Dell notebook system software
intel chipset
grafik (intel/nvidia)
sigmatel audio
Ricoh memory card reader
WLAN (intel proset wireless/dell wireless)
NIC broadcom
bluetooth (om du har det dvs)
Creative Webcam
dell synaptics touchpad
upek touchstrip reader (om du har fingeravtrycks-läsaren)
dell quickset

Har säkert glömt något.

Windows 7 funkar. Kan vara problem med ljudet men det fixar sigmatel drivrutinen då standard win 7 buggar ibland. Mobilt bredband funkar officiellt sett inte med det kort man brukar får med vilket är dell 5520, men det skall finnas drivrutin på annat håll som fixar det också har jag hört.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband är inget jag nyttjar så det är inga problem, ljudet ser ju ut att vara överkomligt. Så länge det finns fungerade drivrutiner så är jag nöjd

Bra lista som jag kommer spara ner för att inte missa något men det var inte riktigt det jag tänkte på. Kommer ihåg att jag i samband med Vista installationen var tvungen att installera någon sorts Dell mjukvara via USB sticka. Någon sorts raid eller chipset drivrutiner. Hade en kanonbra guide för i vilken ordning allt sånt skulle installeras för att undvika framtida problem, eller som i mitt fall. Överhuvudtaget kunna starta datorn.

Permalänk
Medlem

Sata AHCI driver. Den hittar du på drivers listan.

Kallas dock normalt sett intel matrix driver.
Finns under SATA-enheter kategorin.

Dock är dessa bara för vista 32/64
http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

EDIT: Kan nämna att windows 7 oftast inte behöver denna drivrutin alls.
Använd inte vista drivrutinerna för chipset/matrix. Du klarar dig utan.

Annars finner du det hela på.
http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Där har vi den, intel matrix driver ringer bekant. Vad rekommenderar du, ska jag installera den versionen som finns för vista 32bits? Är Win 7 32bit jag kommer installera.

Tackar för den redigeringen! Ska köpa disken imorgon och helt enkelt köra en ren installation för att rapportera hit senare.

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk och nytt OS, tackar för hjälpen iller. Allt flöt på utan problem.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som har problem att spela upp högupplösta .mkv filmer?
Processoranvändningen går upp på ca 90% och det börjar lagga efter några minuter.
Har prövat olika cocecs (som funkar utan problem på andra datorer jag testat)
CPU tempen går upp till ca 80° och GPU tempen går upp till ca 100° vid uppspelning av HD-film.
Verkar varmt tycker jag?

Har T7500 2.2/800 CPU, 2GB DDR2-667 dual channel, nVidia 8400M GS.
Den är lagad på garanti för ca 1 år sedan (det kända grafikkortsfelet).

PS har installerat Win 7 & Win XP dual boot nu, tack för hjälpen

Edit, sålde av skräpet och fick bra betalt.

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fäst några skin på sin maskin?

Finns ett par läder skin att köpa på ebay tex.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nån som kört in en SSD i sin? Lite sugen på att testa, hittar dock väldigt lite om det när jag googlar. Det jag är orolig för är väl snarast att prestandan inte ska bli särskilt överväldigande. Men m1330 har väl sata 3.0 så borde ju funka helt ok kan man tycka.

Och från en 5400 disk är väl allt en uppgradering.

Edit: What could possibly go wrong?
SSD beställd

Permalänk
Medlem

Tror den har S-ATA2 3Gbit

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.