Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Tja.. Om de anser det värt att slösa pengar på det momenetet ja..

Tja.. Sverige har otroligt mycket utdaterat skrot undanstoppade i lador här och där.. En stor del av tiden får värnpliktiga släpa dessa härkar tll och från försvarsmaktens besikting (kallad G-koll) och sköta andra vaktmästartjänster..

Eh va va?

Den långa versionen är att jag efter 3 månaders effektiv utbildning fick köra sopborste och annat skit i 8 månader istället för att vara ute i friheten och jobba med en lön..

Lumpen suger.. Man är kroniskt fattig, alla muppar skiter på en speciellt resedetaljen och skrivbordskrigarna..

Skadar du dig är du ofta rökt.. Snåla jävlar som tvingar en att slösa nästan ett år av sitt liv för obefintlig betalning och man måste i princip hota folk för att få hjälpmedel så att man öht kan gå..

Lumpen kostade mig 280 000kr.. Minst..

Oj du bittra stackare. Du gjorde inte så bra ifrån dig i lumpen va? För alla jag gjorde lumpen med var helnöjda med sin värnplikt efter muck. Ändå var jag på S1, det slöaste och ostridigaste regementet av de alla.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Tja.. Om de anser det värt att slösa pengar på det momenetet ja..

Tja.. Sverige har otroligt mycket utdaterat skrot undanstoppade i lador här och där.. En stor del av tiden får värnpliktiga släpa dessa härkar tll och från försvarsmaktens besikting (kallad G-koll) och sköta andra vaktmästartjänster..

Eh va va?

Den långa versionen är att jag efter 3 månaders effektiv utbildning fick köra sopborste och annat skit i 8 månader istället för att vara ute i friheten och jobba med en lön..

Lumpen suger.. Man är kroniskt fattig, alla muppar skiter på en speciellt resedetaljen och skrivbordskrigarna..

Skadar du dig är du ofta rökt.. Snåla jävlar som tvingar en att slösa nästan ett år av sitt liv för obefintlig betalning och man måste i princip hota folk för att få hjälpmedel så att man öht kan gå..

Lumpen kostade mig 280 000kr.. Minst..

haha lol, berätta vad du hade i betyg nu när du ändå skrivit här lumpen gav mig mycket saker man aldrig skulle ha gjort, c och d kort och och fortsatt anställning hos kungen.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Ni som ska till Norrland (Boden/Ajaur) önskar jag lycka till, skidfys är bland de roligaste som finns!

Hoppas ni får skjuta mkt iom att nya besparingsplaner är på G!

Skidfys suger pung, efter 2mån kan jag säga att min syn på skidor som en roligt transportsätt ner för snöklädda backar har ändrats grovt mycket..
Inte lika roligt att åka upp för backar som ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Du kommer att få slita som ett djur

Jag var på stabs och granatkastarkompaniet på I19 01/02 som artillerisassisten och BV206 förare, som tur va så hamnade jag stabspluton.

Hmm var som fan, tycker inte jag sliter som ett djur men det kan ju ändras efter GSU/FSS.
Fått min tjänst som granatkastarsoldat på en pjäsgrupp nu, så stab är inte troligt fast låter inte så jävla kul även om dom får åka tuffa 90-vagnar och vi får åka BV.
Man märker för övrigt att det är lite nerskärningar med tanke på att jag ligger på GRK-pluton, den enda.. Visste inte att det har funnits ett helt kompani med GRK.

För övrigt, till er som mönstrar och får välja lite tjänster på olika orter. Försök satsa på något söderut är mitt tips, boden är en riktig håla (utan en enda bra pizzeria dessutom!) och det är fan svinigt kallt.
Nåväl, ikväll är det nattåg upp (15h!) sen är man tillbaka efter lång påskpermis.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Wtf, PG´S är ju asnice att äta på. Dom hade riktigt goda pizzor 2004/2005

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=eI3ube5nd9kcuo...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Skidfys suger pung, efter 2mån kan jag säga att min syn på skidor som en roligt transportsätt ner för snöklädda backar har ändrats grovt mycket..
Inte lika roligt att åka upp för backar som ner.

Det går snabbare än att gå/springa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
För övrigt, till er som mönstrar och får välja lite tjänster på olika orter. Försök satsa på något söderut är mitt tips, boden är en riktig håla (utan en enda bra pizzeria dessutom!) och det är fan svinigt kallt.
Nåväl, ikväll är det nattåg upp (15h!) sen är man tillbaka efter lång påskpermis. [/B]

Du har inte uppplevt alla höjdpunkter än i boden än !
Bodensia, äventyrsbadet, fina badställen på sommaren!, soldathemmet är bland de bästa som finns.

Sen att det är kallt, så ere bara bra.
För hellre är man kall, än blöt och kall samtidigt!
Sova i knäppetält genomblöt och +5grader är det bland de värsta jag har upplevt.
Dessutom blir det mycket mindre vård av vagnar/materiel då de kallt!

Boden, vilket ställe bor numera 4mil därifrån hehe

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Wtf, PG´S är ju asnice att äta på. Dom hade riktigt goda pizzor 2004/2005

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=eI3ube5nd9kcuo...

PGs är ok, är väl den bästa pizzerian jag stött på. Take-off hade så äckliga pizzor att jag inte kunde äta den ens, kommer aldrig äta där igen kan jag säga. Sen finns ju också chili chili där en pizza och en cola går på 125:-.. Ok pizzor, får ungefär samma pizza för halva priset i stockholm.
Sen fattar jag inte grejen med kebab i boden, finns det ingen riktig kebab? Är det ett norrländsk problem eller är det bara boden..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Det går snabbare än att gå/springa

Du har inte uppplevt alla höjdpunkter än i boden än !
Bodensia, äventyrsbadet, fina badställen på sommaren!, soldathemmet är bland de bästa som finns.

Sen att det är kallt, så ere bara bra.
För hellre är man kall, än blöt och kall samtidigt!
Sova i knäppetält genomblöt och +5grader är det bland de värsta jag har upplevt.
Dessutom blir det mycket mindre vård av vagnar/materiel då de kallt!

Boden, vilket ställe bor numera 4mil därifrån hehe

Soldathemmet är väl okej, visar sport på projje vilket är uppskattat. Vettefan om resten av boden dock. Blir deprimerad av att gå igenom stället bara.
Kallt har sina fördelar, men att man fryser konstant såfort man lämnat kasernen övervägar detta dock.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Å då har ni bra betalt i Sverige mot här i Finland. Får första halvåret 3.80€ per dag, motsvarar väl ca 35 kronor.

Å här tillåts inget skägg inte Inte heller långt hår, skal gärna ligga under centimetern i längd.

själv låg man på 30cm+ i hårlängd under lumpen, blev ansning av topparna först efter^^

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Var det pjäs som nyss hamna i boden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Du med snobben bilden.. jag ligger också inne i boden på Pjäs!

PGs calzone med kebab e ju sjukt god. deras andra pizzor är inte så jävla goda nej Men ett tips. Köp INTE halvinbakade kebabpizzan, den smakar vidrigt.

Snön är ju påväg bort också! Helt jävla underbart. Jag blir så jävla glad bara jag ser alla stora vattenpölar överallt Typ sjön som finns utanför NBGs kasern. Visst, det tar nog ett tag tills snön är borta men nu är den iallafall påväg bort.

Hur tycker du att det är annars då? Jag tycker typ det är skit just nu. Men det blir nog roligare efter GSUn! bara 2 veckor kvar nu (varav en fält vilket suger)

Vettefan är inte så kul med med extrema mängder slask tycker jag, även om det verkar som skitsnön är påväg bort permanent nu.
PGs är som sagt helt okej, enda stället man orkar gå till i boden när det gäller pizza. Pjäs? A9 då eller? Jo GSUn är ju slut snart vilket är riktigt trevligt, precis haft kompanitävling i skidor, helt värdelöst. Men troligtvis ska vi aldrig mer åka fysskidor igen då vi ska till kalixfors (i närheten av kiruna) i 2 veckor från måndag. Sen hoppas jag snön är borta när jag är tillbaka. Visserligen blir det vita blixten i kalixfors men det får man ta, ska göra tydligen göra en avstickare från kalixfors i några dagar för lite fjällmarch och sova i snögrottor.. Ska bli intressant.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

jag fick inte ens komma till mönstringen 07 man börjar nästan ångra sig en aning. kom hem ett brev i brevlådan som stog vi kallar inte dig. sen stog det nåt om nåt om det gymnasiet jag gick på. eller nåt sånt där. vill först inte mönstra men alla mina kompisar har gjort det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Du med snobben bilden.. jag ligger också inne i boden på Pjäs!

PGs calzone med kebab e ju sjukt god. deras andra pizzor är inte så jävla goda nej Men ett tips. Köp INTE halvinbakade kebabpizzan, den smakar vidrigt.

Snön är ju påväg bort också! Helt jävla underbart. Jag blir så jävla glad bara jag ser alla stora vattenpölar överallt Typ sjön som finns utanför NBGs kasern. Visst, det tar nog ett tag tills snön är borta men nu är den iallafall påväg bort.

Hur tycker du att det är annars då? Jag tycker typ det är skit just nu. Men det blir nog roligare efter GSUn! bara 2 veckor kvar nu (varav en fält vilket suger)

Försök att vara inne på PG:s när dom gör ren golvet och ugnarna.

Samma mopp används till både golvet och pizzaugnarna.

Dold text
Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni om det hela nu då? Är det värt det?

Permalänk
Medlem

1/3? GSU är 3 månader sen 8 månader FSU.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

bort

Permalänk
Medlem

Jävla tur då, själv låg man som insats och hade aldrig längre ledighet än en vecka i sträck.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Mössa av... Basker på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Mössa av... Basker på!

asså klarat provet? va ligger/låg du inne som?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
asså klarat provet? va ligger/låg du inne som?:)

Japp hade det i veckan. I19 Pbat, Boden, Skyttekompaniet. Ligger inne som skyttegruppchef... rääääätt skönt o ha det avklarat..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Mössa av... Basker på!

Se till o stuka den ordentligt, jag hade min basker som en svamp i ett halvt år innan jag insåg att det såg fördjävligt

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Fyfan, det enda jag kommer ihåg från mitt baskerprov var att jag hade världens äckligaste nageltrång på stortån under tiden vi gick ca 2mil.

Jag lades in på sjukhus dagen efter baskerprovet var över Har fått operera tån 3 ggr pga detta.
Man är inte den som ger upp för en sån "liten" grej.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Fyfan, det enda jag kommer ihåg från mitt baskerprov var att jag hade världens äckligaste nageltrång på stortån under tiden vi gick ca 2mil.

Jag lades in på sjukhus dagen efter baskerprovet var över Har fått operera tån 3 ggr pga detta.
Man är inte den som ger upp för en sån "liten" grej.

Gick ni bara 2 mil? Det kan man ju utan problem gå i sträck

Permalänk
Medlem

Då kustjägarna vid Nylands Brigad gör det största delprovet för att få sin speciella mörkgröna barett så marscherar de 70-80 km till fots och cykel, med vadning över ett sund och andra deltest på denna marsch.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte hur långt det var. Kanske var längre

Men vi fick typ inte gå så mycket. Vi kröp på dagarna och smög på nätterna. Hann inte så långt på våra 4 dgr

Men som ni säger. 2mil låter lite lite.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Då kustjägarna vid Nylands Brigad gör det största delprovet för att få sin speciella mörkgröna barett så marscherar de 70-80 km till fots och cykel, med vadning över ett sund och andra deltest på denna marsch.

Den mörkgröna baskern är inte speciell idag, alla jägarförband har den. När vi stog häck under president besöket i sommras så var det bevakningssoldater ifrån K3 där som hade mörkgrön basker.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Då kustjägarna vid Nylands Brigad gör det största delprovet för att få sin speciella mörkgröna barett så marscherar de 70-80 km till fots och cykel, med vadning över ett sund och andra deltest på denna marsch.

när jag gjorde soldatprovet var det 40-70 km vi gick under en dag, uppstigning 03.00, sen var vi igång under 28 timmar med stridsväst, vapen o stridssäck, o vi var ändå bevakningssoldater, o ingen basker fick vi:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

I Finland får endast Kustjägarna som gjort sig förtjänta av rätten att bära den mörkgröna baretten som har denna.

Annars så utförs marschen med runt 40 kg packning.

Och andra delprov för baretten är Coopertest, minst 2800 meter. Simning, 200 meter på 5 min 30 sekunder. 9 träffar i skytte olika positioner. 9 poäng i muskelkonditionstest. Högst 15% frånvaro. Och 2 andra marscher avklarade.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

jo men sen så e dom kustjägare?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Alltid detta tjat om baskern. Det är en tygbit som egentligen inte betyder något idag.
Alla förband får den och alla får den oavsett om man klarar provet eller inte.
Förövrigt så är det den svarta baskern man ska ha och inte någon grön sak.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Vem bryr sig om vad nån annan tycker eller tror om baskern? Man vet vad man själv har gått igenom och klarat av, resten är ointressant.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det borde vara som förut då enbart jägare och pansarsoldater hade basker, låt dom få vara speciella och ha sina baskrar för den är ändå helt värdelös jämfört med kepsen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.