Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kända virus genom tiderna

Permalänk
Melding Plague

Kända virus genom tiderna

Virus, maskar och annat otyg är väl något som de flesta någon gång råkat ut för. På Eweek har man tagit sig en liten nostaligitripp tillbaka och sett över vilka virus som blev mest omtalade och varför.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det värsta jag har varit med om är helt klart CIH. Det förstörde ett helt LAN och vi kunde bara spela ett fåtal spel

Lustigt att det viruset inte är med, det var ju katastrofalt. IBM shippade ju till och med datorer med det viruset 99, så pass utspritt var det.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Inte fått ett enda virus sen bootsektorvirusen härjade på DOS tiden.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Det värsta jag har varit med om är helt klart CIH. Det förstörde ett helt LAN och vi kunde bara spela ett fåtal spel

Lustigt att det viruset inte är med, det var ju katastrofalt. IBM shippade ju till och med datorer med det viruset 99, så pass utspritt var det.

Håller med. CIH är nog det enda virus jag råkat ut för som gjort någon egentlig skada för mig.

Skadan var visserligen bara tidsmässig men lite stressigt var det.

Permalänk
Avstängd

CIH var det värsta. Skulle installera nåt på en kompis dator. Sen klagade han på att hans dator var död, och att han hade fått CIH, de sabbade BIOS'et på moderkortet.

Inte kul...

Men var gör alla virus?
De känns så onödiga... kan inte någon göra ett virus som gör nåt av följande;
A) Lägger goatse.cx bilden, (och kanske lemonparty, tubgirl, etc) som bakgrundsbild, homepage, popups, etc.
B) Ställer in skärmsläckare efter X antal minuter, ställer in viloläge efter X antal minutor. Hjälper hela världen att spara energi.
C) Installerar Folding@home.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Förr var det ju lite sport över virus m.m. men nu är det ju ofta ekonomiska och 'makt'-motiv.
Proof-of-koncept är väl något som är lite på modet. Men att förstöra bara för förstörandets skull prioriteras inte längre

Minns ett virus som krypterade hela hårddisken och sen meddelande användaren om att han fått viruset. Tog användaren bort viruset så tog han även bort krypteringsnyckeln och all data blev oanvändbar.
Sånt hittar man inte idag

Permalänk

Är det bara jag som märker att nästan alla virus på listan har med MS mail system att göra..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

inte elk viruset. aldrig råkat ut för några av dom virusen. inte råkat ut för något alls. fick internet sen så man har varit befriad från sånt. men jag kommer ihåg melissa och i love you, fast det var för att dom var med på nyheterna.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Jag blev märkligt nog drabbad av mitt första virus på den här datorn, den döpte om alla exe filer till någon konstig ändelse, har för mig det var LTF eller NTL minns inte riktigt... men det var bara till att köra systemåterställningen så var det borta.

Minns dock ett jobbigt virus jag hade på förra datorn, så fort en specifik fil öppnades, startade datorn om...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
C) Installerar Folding@home.

Haha, me swecs group-id också

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

alldrig utsatt för något sånthär.. visst har man fått in något skit i IE läsaren där uppeibland men det fixas lätt..

enda viruset jag tänker på dirext är väl något av de första som fanns.
att man fick ett medelande och att all info varförstörd mer eller mindre. men det var rätt lätt o gå runt isf, men det enda jag kan komma på som har drabbat något.

eller de kanske finns mer virus som man itne ser för att de är bra gjorda men aif.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot

Saknade också CIH, det var ju farliga grejer
Fick lite drygt 600 filer infekterade av det på en gammal dator jag hade, upptäckte det på ett lan när jag inte kunde komma åt Battle.net och hjälpen sa att det kunde vara just CIH som var orsaken, annars hade jag aldrig upptäkt det innan den 26:e april.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

nuke95 eller något sånt skit fick jag in på ME när jag hade glömt installera anti viruset, det slog ut en mängd program.
Sen åkte jag på det där viruset som stängde ned windows efter 60sek varje gång man startade burken. Körde XP medSP1 eller om det var utan SP till och med, hade formaterat och just installerat windows (hade naturligtvis nätverkskabeln ipluggad), tog mig 3 omformateringar innan jag hajade va fasen det var som pågick
Så kan de gå när man e trött och håller på med att stress installera sin burk haha.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Anti-virusprogram har det tråkigt på min dator.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Haha, me swecs group-id också

Hehe, nej det ska ju vara rättvist game på rankingen, så de får en egen group "Infected Zombies" eller nåt. Då kan bättre håll koll på dem, hur mycket de har bidragit med, om de inte joinar en befintlig grupp. Skulle vara intressant, om den gruppen blev #1 på ranking listan.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Anti-virusprogram har det tråkigt på min dator.

Samma här. Det är alltid massa snack om virus, men jag tror alldrig att jag haft nått. Kanske för att jag kör med NOD32:P

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd

Eller så upptäcker inte NOD32 alla virus.

Jag minns att jag fick en fil av en dåvarande nätkompis, när jag startade filen så blinkade skärmen till och alla tänkbara filer blev skadade. Den förstörde självuppackande zipfiler men det gick att reparera om man döpte om dom till .zip istället för .exe och sedan reparera filerna. Killen trodde mig inte, men så använde han inte nåt antivirus program heller. Inte konstigt att han råkade illa ut när han porrsurfade mycket

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

En anställd på Silja Line Europa som faktiskt fick Iloveyou viruset och dum som han var öppnade det, men inget hände som tur var. Han trodde han fått nåt kärleksmail.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Virusfritt sen jag dumpa IE.

Har 3st antivirus som körs 8:00 på morgonen, och gör backup 2 gånger i månaden på det viktigaste på en disk som bara är inkopplad vid tillfället...

Fick en virus just då jag absolut inte behövde det och förlorade massor av tid på det, och en jäkla massa pengar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3 verkar lite fanatisk... de flsta virus lägger sig bara i partitionen där windows är installerat, så had du en hdd till, som "backup" elelr där du verkligen sparar altl roligt, så blir det tyå ingen skada skedd.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd

Suck. SCA, Bytebandit och Saddam, det var tider det.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
bomber3 verkar lite fanatisk... de flsta virus lägger sig bara i partitionen där windows är installerat, så had du en hdd till, som "backup" elelr där du verkligen sparar altl roligt, så blir det tyå ingen skada skedd.

Jo det börjar kännas lite fanatiskt nu, men jag flyttar oftast filer från C: till andra hårddiskar så virus kanske följer med.

Dock så är det bara 500MB till 3GB som jag gör backup på..

Har ca: 1TB över 5st HDD... och bara 100GB ledigt kanske dax att blåsa bort lite snart

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med. CIH är nog det enda virus jag råkat ut för som gjort någon egentlig skada för mig.

Skadan var visserligen bara tidsmässig men lite stressigt var det.

Precis, CIH var rediga grejor det, hade en kompis som fick moderkortet och nätagget brännt pga det och en annan fick korrupt hd.
Själv kom jag undan, då jag inte startade min dator på dagen d, men efter att jag hört vad de andra råkat ut för sökte jag igenom min också, och mycket riktigt hade man det också, bra att man märkte det innan det hann ställa till med nåt dumt!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur folk lyckas med att få in virus i sina datorer? Under den tiden jag haft min så har jag inte hittat ett enda virus förutom MS blast... eller vad det nu hette. Det viruset som stängde ner en systemtjänst.

Kanske är det så att virusprogrammen jag använt inte hittar virusen? Fast jag har dem på datorn. Fast det vore ju lite märkligt... med tanke på hur många tusentals virus som det finns. :/ Men nåja, man ska va glad för det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Suck. SCA, Bytebandit och Saddam, det var tider det.

GURU MEDITATION!!!!!!

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
bomber3 verkar lite fanatisk... de flsta virus lägger sig bara i partitionen där windows är installerat, så had du en hdd till, som "backup" elelr där du verkligen sparar altl roligt, så blir det tyå ingen skada skedd.

Nej, fanatisk / paranoid är man när man som jag satt med en hårdvarubrandvägg, en AV-burk och router med brandvägg innan sin egen burk och sen mjukvarubrandvägg och AV på burken

Tur att man slappnat av lite nu i alla fall... nu har man bara hårdvarubrandväggen och AV på burken kvar.

Jag har dock aldrig råkat ut för virus... inte ett enda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hela det här snacket om att det inte finns några virus till Mac känns så irrelevant. Det stämmer säkert men när hade någon av er ett virus senast? Jag tror det var Junk32 som jag fick från en diskett med Worms1 på. Min poäng är att virus knappast är ett stort problem, iofs kanske bara sant om man lägger till "för vana användare". Men man måste ju nästan vara dum nu för tiden för att lyckas få ett virus.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Hela det här snacket om att det inte finns några virus till Mac känns så irrelevant. Det stämmer säkert men när hade någon av er ett virus senast? Jag tror det var Junk32 som jag fick från en diskett med Worms1 på. Min poäng är att virus knappast är ett stort problem, iofs kanske bara sant om man lägger till "för vana användare". Men man måste ju nästan vara dum nu för tiden för att lyckas få ett virus.

Hej, möt 99% av världens befolkning
Det finns bara en enda ofrånkomlig sanning i världen. Människor är korkade.
Det är precis som t-shirten säger, "there is no patch for human stupidity" och hur man än vrider på det så kommer folk att lyckas med de mest urbota dumtröga idiot-sakerna man kan komma på i fler fall än de lyckas med de genomtänkta intelligenta sakerna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Inte fått ett enda virus sen bootsektorvirusen härjade på DOS tiden.

Hur vet du det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Samma här. Det är alltid massa snack om virus, men jag tror alldrig att jag haft nått. Kanske för att jag kör med NOD32:P

Installera nyaste kaspersky (Internet Security) på www.antivirus.se så ska du se att du hittar virus. Nod32 är helt okej men det finns bättre. Jag hade nod32 installerat på min acer från början och inga virus va där men sedan så bytta jag till kaspersky och wipps så hittade kaspersky ca 12-13 stycken.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Suck. SCA, Bytebandit och Saddam, det var tider det.

Jag kommer speciellt ihåg SCA. Det var det första virus jag råkade ut för. Jag har för mig det rullade en text över skärmen i stil med "Something wonderful has happend". Jag trodde först det var något boot-demo......