Ny burk, pinsamt resultat i 3dmarks06

Permalänk
Medlem

Ny burk, pinsamt resultat i 3dmarks06

Tjena, köpte precis ny burk, då min gamla lagt av.

Körde med en amd 2800+, 1024 pc2700 ddr ram, GF7600GS 28mb agp kort.

Köpte nu detta paket

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=471803...

Men lyckas ändå ca 1500 poäng mindre med det nya systemet, någon som har en aning om vad det är som är sämre i den nya burken ? Några inställningar i Bios eller liknande ?

Fick ju 2300ish med den gamla datorn, som för övrigt var en barebone.
Och nu 700 med den nya.

Tacksam för svar

// Robert

Permalänk
Medlem

en liten fråga till dig ... hade du förväntat dig bra resultat?... vad jag har hört om det så ska man i stort sätt ha bra prolle och bra grafikkort samt minne de är de viktigaste byggstenarna för att få bra poäng iaf vad jag har hört.... kan ha jätte fel dock.

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonaks
Tjena, köpte precis ny burk, då min gamla lagt av.

Körde med en amd 2800+, 1024 pc2700 ddr ram, GF7600GS 28mb agp kort.

// Robert

hehe ganska konstigt med tanke på att du innan hade en specialversion av den mediokra gf 7600GS, 28Mb!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

7300gs är inget spelkort så kan vara där anledningen ligger.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

jo inser att det inte är ett spelkort, men med tanke på skiten jag hade innan tycker man att detta kortet ska funka bättre än det gamla

men tycker ändå ett kort med 256mb ddr2 minne pci express ska spöa ett agp kort med vanligt ddr 128 mb ram. Speciellt när man läst att folk lirat halo2 på högsta grafik osv så antar man ju att det ska funka bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonaks
jo inser att det inte är ett spelkort, men med tanke på skiten jag hade innan tycker man att detta kortet ska funka bättre än det gamla

men tycker ändå ett kort med 256mb ddr2 minne pci express ska spöa ett agp kort med vanligt ddr 128 mb ram. Speciellt när man läst att folk lirat halo2 på högsta grafik osv så antar man ju att det ska funka bättre

Jag är ingen expert på grafikkort men jag vet att skilanaden mellan 7300gs och 7600gs är ganska stor med samma konfiguration. Dessutom är skillnaden mellan agp8 och pci-e16 försumbar med dessa budgetgrafikkort. Sedan undrar jag vad du menar med 1500p mindre? I vilket test? 3dmark06, 3dmark05 eller 3dmark03? Någon av dessa testar grafikprestandan bättre(dvs prollen blir mindre betydelsefull).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag är ingen expert på grafikkort men jag vet att skilanaden mellan 7300gs och 7600gs är ganska stor med samma konfiguration. Dessutom är skillnaden mellan agp8 och pci-e16 försumbar med dessa budgetgrafikkort. Sedan undrar jag vad du menar med 1500p mindre? I vilket test? 3dmark06, 3dmark05 eller 3dmark03? Någon av dessa testar grafikprestandan bättre(dvs prollen blir mindre betydelsefull).

fick 2200 med gamla datorn, och 700 med nya, tycker inte det ska skilja så mycket mellan 2 budget kort, och bägge testen var i 3dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonaks
fick 2200 med gamla datorn, och 700 med nya, tycker inte det ska skilja så mycket mellan 2 budget kort, och bägge testen var i 3dmark06

titta här

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

här fick gf 7600gs 1045p medan 7300gs 406p, detta i 3dmark06 1024x768 upplösning. Av att döma av de låga värdena jämtemot dina värden måste de ha testat grafikkorten med riktigt sunkiga prollar. Något stämmer inte, däremot stämmer differensen mellan 7300gs och 7600gs.Skillnaden är stor mellan dem.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

ah då har jag gått på en nit lott o köpt ett sunk gfx kort. tur att man bara slösade 600ish kr på skiten då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonaks
ah då har jag gått på en nit lott o köpt ett sunk gfx kort. tur att man bara slösade 600ish kr på skiten då

Nitlott och nitlott. Om du säljer den på Tradera kommer du förlora relativt lite pengar eftersom den var billig i inköp. Jag har bl a lyckats få 280kr för ett Radeon 9250SE agp8 trots att jag köpte den för 395kr och att jag använde den i över 9 månader. Jag förlorade 115kr efter 9 månader. Med ett Gf 8800GTX lär man tappa en hel del efter samma tid.

Du verkar ha mycket garanti kvar vilket är ett bra försäljningsargument:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Nitlott och nitlott. Om du säljer den på Tradera kommer du förlora relativt lite pengar eftersom den var billig i inköp. Jag har bl a lyckats få 280kr för ett Radeon 9250SE agp8 trots att jag köpte den för 395kr och att jag använde den i över 9 månader. Jag förlorade 115kr efter 9 månader. Med ett Gf 8800GTX lär man tappa en hel del efter samma tid.

Du verkar ha mycket garanti kvar vilket är ett bra försäljningsargument:)

jo det är ju iof sant, är ju dreamhack nu i helgen, så kan ju försöka göra mig av med det där annars

Dessvärre har man ju inget annat pci e16 liggandes :/

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Lagt in senaste chipsetdrivrutinerna Sonaks?

Körde precis en update på allt nu via msi live update, tankar hem 3dmarks nu igen för o testa på nytt, troligen var det någon drivrutin konflikt när jag gick från amd till intel, och därmed bytte moderkort utan att formatera

Permalänk
Medlem

Skulle nog om jag vore dig göra en helt fräsch install av XP eller Vista vilket du antagligen har gjort redan? Kolla sedan som sagt var efter senaste drivrutin för chipsetet.

Permalänk
Medlem

Jag har sjv kört med det kortet du har på nya, det suger helt, en 7600Gs är mycket bättre.

Det jag gjorde va att clocka upp min 7300gs istället.

Du har nog gjort bort dig på ditt köp med en 7300gs, då du nergradera din dator ist.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlorrpaN
Jag har sjv kört med det kortet du har på nya, det suger helt, en 7600Gs är mycket bättre.

Det jag gjorde va att clocka upp min 7300gs istället.

Du har nog gjort bort dig på ditt köp med en 7300gs, då du nergradera din dator ist.

En grundregel är att ju lägre siffra på en grafkkortsserie desto lägre prestanda(få undantag finns). Exempelvis rangordningen:

Geforce

6800 7800 8800
6600 7600 8600
6200 7300 8500

Det finns givetvis fler siffror och en jävla massa bokstavskombinationer och det krävs en del inläsning för att skilja på alla. Vissa undantag finns såsom Radeon x1800xt och x1900xt som är bättre än X1950Pro trots att siffrorna säger något annat. Här är suffixet "xt" viktigt liksom vetskapen att "xtx" är ännu bättre än "xt"

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Får 2154 med mitt 7300GT. Kostar ju inte så mycke dom heller...

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II