Permalänk
Medlem

Problem med dator

Fick den o funka imorse, sen installerade någon windows update, och jag formaterade. Sen efter det vill datorn starta om sig efter
Windows loading screen.

Fläktarna går ner i varv, och sen klickar någonting, och datorn startar om. Mitt usb tangentbord vill inte börja funka heller vid uppstart, så kommer inte in i BIOS för o återställa.

Kör med följande prylar:

CPU: Intel Core Duo e4300
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330167

Ram : pc5300 1024 ram
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310518

Gfx : Geforce 7300GS 256mb
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318824

Moderkort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329287

Nätagg : 350W
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308621

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig lösa detta, börjar bli frustrerande att grejjerna inte fungerar när man köpt dom.

MVH Robert

Permalänk
Medlem

Om ditt USB tangb. inte fungerar i POST efter att du installerar någonting i Windows (förutsatt att det fungerat tidigare) så är det inte ett mjukvarufel, utan snarare ett hårdvarufel.

Tror knappast att Windows skrivit till BIOS...

Fungerar det med ett PS2 tangb?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär liknande problem
Men jag började köra windows update, sen börja det åska under installationen så jag stängde av mitt under installationen.

Och nu går startar datorn om sig alltid efter windows xp load screen . ni vet. Det hinner bara blinka en blå ruta sen så startas datorn om.
Och bios kommer jag inte in i, för det är lösenordskyddat av någon dum anledning.. Går det att kringå?

För jag måste ändra 1st boot device till cdrom så jag kan installera om.

Har ingen win95 startdisk .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Om ditt USB tangb. inte fungerar i POST efter att du installerar någonting i Windows (förutsatt att det fungerat tidigare) så är det inte ett mjukvarufel, utan snarare ett hårdvarufel.

Tror knappast att Windows skrivit till BIOS...

Fungerar det med ett PS2 tangb?

//Gorian

fick det o fungera när jag satte i usb portarna på framsidan. så lyckas formatera om nu. får se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KHAJJ
Jag har ungefär liknande problem
Men jag började köra windows update, sen börja det åska under installationen så jag stängde av mitt under installationen.

Och nu går startar datorn om sig alltid efter windows xp load screen . ni vet. Det hinner bara blinka en blå ruta sen så startas datorn om.
Och bios kommer jag inte in i, för det är lösenordskyddat av någon dum anledning.. Går det att kringå?

För jag måste ändra 1st boot device till cdrom så jag kan installera om.

Har ingen win95 startdisk .

Ta ur batteriet från moderkortet, låt de vara ute ett tag, sen sätt i det så ska lösenordet vara putts väck!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Ta ur batteriet från moderkortet, låt de vara ute ett tag, sen sätt i det så ska lösenordet vara putts väck!

Det har jag redan testat..
Tog ur batteriet, och väntade ett tag men det funka i alla fall inte. :S
varför vet jag inte.

Hur länge ska man vänta innan man sätter i batteriet igen?

Permalänk
Medlem

Gör såhär:
För det första, dra ur strömkabeln till nätagget (dvs. på utsidan, den du sätter i vägguttaget)
Har du en "Clear CMOS" jumper?
Flytta denna så att den nollställer CMOS isåfall.

Efter du gjort detta, så ta du ur batteriet, trycker på "Starta-datorn-knappen" (aka. "strömbrytaren" ) några gånger, och låter datorn vara i 10min.

Nu borde verkligen CMOS vara nollställt!

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Gör såhär:
För det första, dra ur strömkabeln till nätagget (dvs. på utsidan, den du sätter i vägguttaget)
Har du en "Clear CMOS" jumper?
Flytta denna så att den nollställer CMOS isåfall.

Efter du gjort detta, så ta du ur batteriet, trycker på "Starta-datorn-knappen" (aka. "strömbrytaren" ) några gånger, och låter datorn vara i 10min.

Nu borde verkligen CMOS vara nollställt!

//Gorian

FUnkar inte det kan man ju alltid kasta ut datorn från ett flygplan som sista lösning typ

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
FUnkar inte det kan man ju alltid kasta ut datorn från ett flygplan som sista lösning typ

Eller löda bort BIOS chipset ^^

Hur går det KHAJJ?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Lösenordet försvann.
men nu startas inte xp skivan efter jag ändrat CDROM till 1st bootdeviceh

det blir ju bara problem efter problem

Permalänk
Medlem

Ställ in alla BIOS inställningar rätt (kolla igenom alla menyer), sedan så ställer du om BOOT-device igen.
Testa även att göra följande:

Byt "first boot device" till t ex. HDD, sen "second boot device" till CD/DVD.
Spara, gå ur BIOS och låt datorn starta upp.
Vad händer?

Om den startar om, så gå in i BIOS igen, byt plats på "First-" och "Second boot device" så att CD/DVD hamnar först.
Spara, gå ur BIOS och låt datorn starta upp.
Vad händer?

Testat med en annan CD/DVD läsare, BTW?

//Gorian

Visa signatur

---