Permalänk
Melding Plague

Antec Sonata III

Det amerikanska företaget Antec har genom åren producerat ett antal mycket välkända och omtyckta chassin. En av dessa är den ursprungliga Sonata, som i början på 2000-talet inledde trenden med tysta datorlådor. Nu är det dags att titta närmare på den tredje versionen och se om lådan fortfarande håller måttet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Se där ja ;P lagom till att man ska beställa en sådan låda!

Tur att den inte sågades totalt, samt fungerar till en normal användare

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Se där ja ;P lagom till att man ska beställa en sådan låda!

Tur att den inte sågades totalt, samt fungerar till en normal användare

Ja, det verkar ju mest vara en tidsenlig uppdatering av ett beprövat och välfungerande recept. Jag hade gärna sett att man flyttat fram positionerna något och testat några nya uppfinningar för att hålla sonatan i fronten. Som det är nu är det ett tryggt chassie som passar väl för förstagångsbyggaren.

Det är ju antec som brukar komma med "revolutionerande" idéer för sina chassien så vi hoppas att denna minimala uppdatering inte är en begynnande trend av nöjdhet

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Så trist att de i princip inte ändrat något sedan Sonata I.

Permalänk
Medlem

precis. Jag sitter med Sonata I och det är ju verkligen precis samma grej. Medföljande fläkten har jag bytt ut och skulle så göra om jag köpte den där också och jag använder mitt firewireuttag i fronten. Bara nätagget som är nytt juh.

Visa signatur

Dator: A64 3200+ | 1024 Corsair Value | K8N NEO Platinum | Sapphire 9600 pro | Viewsonic V2235WM | 160 GB Seagate SATA | 200 GB Seagate ATA | NEC 3500A

Permalänk
Medlem

Jaha så systemet är bra kylt.

Det baserar ni på en processortemperatur i princip. Utan att berätta vilken hårdvara som ni testat. Sen kan man byta hårdvara och kylar godtyckligt mellan olika recensioner vilket gör det fullkomligt omöjligt att få någon bild om "bra" är bra, eller mindre bra.

Antec Sonata I-III lider alla av rätt taskigt luftflöde från fronten. Hårddiskburen på tvären må vara bra när man ska installera hårddiskarna i vissa fall, men det blir en rejäl propp för luftflödet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

det är inte kul att montera schyte infinity. Blir nog en mod längre fram för bättre kylning.

sonata III

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jaha så systemet är bra kylt.

Det baserar ni på en processortemperatur i princip. Utan att berätta vilken hårdvara som ni testat. Sen kan man byta hårdvara och kylar godtyckligt mellan olika recensioner vilket gör det fullkomligt omöjligt att få någon bild om "bra" är bra, eller mindre bra.

Antec Sonata I-III lider alla av rätt taskigt luftflöde från fronten. Hårddiskburen på tvären må vara bra när man ska installera hårddiskarna i vissa fall, men det blir en rejäl propp för luftflödet.

Läs hela recensionen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Läs hela recensionen.

Såg nu att det var skrivet i början och inte vid graferna. I hur många system har ni använt samma hårdvara?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Det där blir min ersättare för mitt Sunbeamtech Trio!

Bra skriven recension i övrigt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Såg nu att det var skrivet i början och inte vid graferna. I hur många system har ni använt samma hårdvara?

Datorlådor menar du? Jag skulle gissa på mellan 7-10 st.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

gillade inte grejen på fronten med usb-uttagen...

och varför ska alla chassin vara stålgråa innuti? måla dem svarta på en gång istället

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Det är ett Sonata 1 med några hål, annat nätagg. och fulare front?

Nej tack...

Visa signatur

---

Permalänk

fronten är minst sagt ful i mitt tycke.. de tidigare var iaf stilrena..

Permalänk
Medlem

Där ser man...

Men en fråga, jag är ute efter en såpass TYST dator som möjligt, vill man då ha Sonata III, eller vill man ha Antec P182 + Corsair HX 520W?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Datorlådor menar du? Jag skulle gissa på mellan 7-10 st.

Nej, jag funderade mest på hur många recensioner av datorlådor ni har använt samma komponenter till, så resultaten faktiskt är jämförbara.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nej, jag funderade mest på hur många recensioner av datorlådor ni har använt samma komponenter till, så resultaten faktiskt är jämförbara.

Ja, 7-10 st. Kolla runt lite i arkiven får du se.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ja, 7-10 st. Kolla runt lite i arkiven får du se.

Hmm, då är det bara jag som har fått för mig att ni bytt ofta. Tycker det har sett ut som det. I så fall, my bad.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Uppenbar fråga: varför inte lägga med alla temper på alla lådor som körts med exakt samma utrustning i samma graf så man snabbt kan jämföra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Uppenbar fråga: varför inte lägga med alla temper på alla lådor som körts med exakt samma utrustning i samma graf så man snabbt kan jämföra?

När vi jämför vill vi vara säkra på att allt skett på exakt likadana villkor. Det skiljer sig en del mellan testerna, såsom vilka nätaggregat som används (medföljande eller ej), olika versioner av mjukvaran och lite fler småsaker. Även om detta inte bör påverka resultaten allt för mycket så känns det inte helt seriöst att jämföra rakt av när det ändå finns skillnader, om än väldigt små sådana.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
det är inte kul att montera schyte infinity. Blir nog en mod längre fram för bättre kylning.

sonata III

Kan man inte plocka bort den bakre fläkten, eftersom processorfläkten blåser ut genom det hålet borde det väl fungera relativt bra?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Kan man inte plocka bort den bakre fläkten, eftersom processorfläkten blåser ut genom det hålet borde det väl fungera relativt bra?

Klipp fläktgallret och bygg en tunnel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kändes som att varje ny paragraf inleddes med hur liten antec-lådan är. Annars är recensionen soft men 9kg! känns lite overkill för en sån liten låda. Känns som att LianLi-lådorna är bättre. :/

Visa signatur
Permalänk

bara jag som tyckte att den såg ut som de de andra sonata chassina fast med en ny front? Själv är jag nöjd med min sonata, den första :P. Agget gick sönder då men... jag fick ett nytt aggregat gratis som var starkare än det tidigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
bara jag som tyckte att den såg ut som de de andra sonata chassina fast med en ny front? Själv är jag nöjd med min sonata, den första :P. Agget gick sönder då men... jag fick ett nytt aggregat gratis som var starkare än det tidigare

Kan bero på att den är precis som de andra sonata-lådorna, fast med en annan front!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa den här lådan tillsammans med ett Gigabyte P35-DS4 och en Thermalright 120 extereme. Tror ni att den kommer att passa? Det blir VÄLDIGT precis i spå fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de har ett bättre agg i detta chassi än i Sonata 2an, jag har bytt ut mitt 2 ggr efter det börjat lukta bränt i lägenheten, jävla skitagg!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Kan bero på att den är precis som de andra sonata-lådorna, fast med en annan front!

Hej, det är inga perforeringar på sidorna! Lite skillnad ffs!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Hej, det är inga perforeringar på sidorna! Lite skillnad ffs!

Ja ändringarna är i den storleksordningen! Antec verkar ha fått mängdrabatt på den där stommen...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Äh, jag tycker det är bra att man vet vad man får. Vill ni ha förändringar så finns det andra lådor att välja på. Tycker gott att Antec kunde behållt Firewire-porten i fronten dock. Den hade fått plats utan vidare...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.