Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ati lanserar Radeon HD 2600- och 2400-serierna

Permalänk
Melding Plague

Ati lanserar Radeon HD 2600- och 2400-serierna

Trots att de funnits på marknaden ett tag nu har AMD valt att lansera Ati Radeon HD 2600- och Radeon HD 2400-serierna idag. Totalt handlar det om fyra kretsar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mmm, nu börjar det röra på sig. Det blir intressant till jul. Roliga Wii-titlar, nice hårdvara och förhoppningsvis fortsatta bra priser. Eller ja, grafikkorten är inte så billiga, men resten är på rätt väg.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag sliter mig emellan MSI GeForce 8600GT HeatPipe 256MB DDR3 och Sapphire Radeon HD2600XT 256MB DDR3. Antar att dom kommer prestera ganska lika när det gäller HD, men är det någon som har en aning om hur HD2600XT kommer att prestera i spel?

Permalänk

Äntligen, har väntat ett bra tag på hd2600 nu

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd

Vad är kraven för att kunna nyttja hdtv-avkodning på ett ATI- kort? nVidia har ju PowerDVD som mer eller mindre enda utvecklare som har PureVideoHD- stöd men jag vill använda något annat program...

Permalänk

tror 2600xt passar bättre till HD eftersom ATIkort ger oftast bättre bild.

Vikken maffig kylare 2600xt har

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Damodred:
Jasså :\
Trodde det ingick i PureVideo codecen eller vad den heter?

Rätt kasst för en HTPC då man gärna vill ha ett lite fräsigare interface.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
...eftersom ATIkort ger oftast bättre bild.

Är det så fortfarande? Stämde för många år sedan men sen dess trodde jag det var rätt jämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
Vikken maffig kylare 2600xt har

Jo, det är ju bra för prestandan om den är 'cool'...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

HD2600ST med GDDR4 ser nice ut. Ska läsa lite tester först men det lär nog bli ett hett mellansegments kort.

Permalänk
Medlem

minnesgränssnittet var ju inget att hurrra för 128 och 64-bits? lär begränsa vid spel rätt rejält

Permalänk
Medlem

inte som AGP?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Riktigt klen spelprestanda. HD 2600XT får ju stryk av både 8600 GT och GTS. Well done ATI.

Ett X1950 Pro skulle jag inhandla om jag var ute efter ett billigt och bra kort. Skit i DX10.

Permalänk

Hoppas HD2600XT med GDDR4 minne kommer till AGP snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Riktigt klen spelprestanda. HD 2600XT får ju stryk av både 8600 GT och GTS. Well done ATI.

Ett X1950 Pro skulle jag inhandla om jag var ute efter ett billigt och bra kort. Skit i DX10.

Men då är dom ju dubbelt så dyra också.

Tror inte alla är ute efter spelprestanda och DX10 med dessa kort, kanske nån som funderar att stoppa dom i en HTPC och då är dom ju perfekt.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Jag sliter mig emellan MSI GeForce 8600GT HeatPipe 256MB DDR3 och Sapphire Radeon HD2600XT 256MB DDR3. Antar att dom kommer prestera ganska lika när det gäller HD, men är det någon som har en aning om hur HD2600XT kommer att prestera i spel?

Utifrån de indikationer man får i nuläget är 2600XT något sämre än 8600GT i äldre Dx9-spel, men så fort man slänger på HDR och mycket shaders så presterar det bättre än både 8600GT och 8600 GTS.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att ati lanserar dx10 kort eftersom då fortsätter "tävlingen" mellan nvidia och ati

skulle ju vara ett stort + till ati om dom snabbarsig med agp korten:)

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

Om man var besviken på 8600-serien. Då blir man defentivt besviken på HD2600-serien. HD2600XT hänger knappt med 8600GTS. Men vad förväntar man sig. ATI har inte gjort någon bra medel-segment kort sedan 9600-serien.

Jag själv är väldigt väldigt besviken av det jag har sett. HD2600XT är inte det som jag har hoppats på, inte alls.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Är ärligt talat inte så förvånad över att 8600-serien och X2600-serien inte presterar bättre för närvarande. De är gjorda för att klara dagens och morgondagens shader-intensiva spel. Ju mer shader-intensiva spel desto bättre kommer dessa kort att prestera, eller rättare sagt de kommer inte att tappa i prestanda. Antar att vi kommer att få se andra indikationer när spel som Crycis dyker upp.

Permalänk
Medlem

Milohenke: Agreed.

Crysis blir väll som sin föregångare en performance hog som används i många speltester.

Permalänk
Medlem

btw, någon som har koll på Crysis, hade nästan glömt bort det, varför tar det så lng tid? trailern kom ju ut i vintras =|

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte ha kommit till internetbutikerna ännu. Sitter här och väntar för fulla muggar för att dom ska börja lansera dessa kort. 3 Juli har datorbutiken som preliminärt datum, hoppas det kommer då..:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är det så fortfarande? Stämde för många år sedan men sen dess trodde jag det var rätt jämt.

Radeon X1000 serien har ju bättre bild än Geforce 7 serien.

Permalänk
Medlem

Riktigt sexigt

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Utifrån de indikationer man får i nuläget är 2600XT något sämre än 8600GT i äldre Dx9-spel, men så fort man slänger på HDR och mycket shaders så presterar det bättre än både 8600GT och 8600 GTS.

Intressant. Skulle jag kunna få en källa för detta påstående?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Om man var besviken på 8600-serien. Då blir man defentivt besviken på HD2600-serien. HD2900XT hänger med knappt med 8600GTS. Men vad förväntar man sig. ATI har inte gjort någon bra medel-segment kort sedan 9600-serien.

Jag själv är väldigt väldigt besviken av det jag har sett. HD2600XT är inte det som jag har hoppats på, inte alls.

9600-serien sög ju så förra generationen hade dom la snarare bättre mellansegmentkort än då. F.ö misstänker jag att du skrev fel på antingen 8600GTS eller HD2900XT.

Innebär Atis Uvd (universal video decoder) att man slipper installera massa codecs för att kunna spela upp divx, xvid och dylikt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3023&p=1

We had no problems expressing our disappointment with NVIDIA over the lackluster performance of their 8600 series. After AMD's introduction of the 2900 XT, we held some hope that perhaps they would capitalize on the huge gap NVIDIA left between their sub $200 parts and the higher end hardware. Unfortunately, that has not happened.

In fact, AMD went the other way and released hardware that performs consistently worse than NVIDIA's competitive offerings. The only game that shows AMD hardware on par with NVIDIA is Rainbow Six: Vegas. Beyond that, our 4xAA tests show the mainstream Radeon HD lineup, which already lags in performance, to scale even worse than NVIDIA.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
9600-serien sög ju så förra generationen hade dom la snarare bättre mellansegmentkort än då. F.ö misstänker jag att du skrev fel på antingen 8600GTS eller HD2900XT.

9600-serien sög? Min uppfattning är en annan.
Förra generation av ATI's medelsegment kort, (X16xx-serien) var inget att sjunga högt om. X1600Pro/XT kunde inte konkurera mot 7600GS/GT, så därför kom en förbättrad version, X1650Pro/XT som var faktist generelt på samma prestanda nivå som 7600 korten.

ATI klantade till sig lite, men sen räddade de det. HD2600 är bara en till deja vu. Jag lovar att vi kommer se HD2650 eller HD2700-serie fram till hösten.

Ändrat HD2900XT->HD2600XT. Tack.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
[B]9600-serien sög ju så förra generationen hade dom la snarare bättre mellansegmentkort än då. F.ö misstänker jag att du skrev fel på antingen 8600GTS eller HD2900XT.

9600 var ett riktigt guldkorn när det släpptes och bra mycket bättre än NVIDIAs motsvarighet; Geforce FX 5700.

Permalänk

Jag hade ett 9600XT och det var jag allt annat än nöjd med med tanke på att ett 9800pro hade kostat mig 15% mer. X1600 var bra och man kan inte jämföra ati mot nvidia i den generationen för bildkvaliteten hela 7-serien ger är undermålig. (jag har ett så jag vet)

Trevligt med en länk Guy men jag måste säga att Anandtech gjorde bort sig med det testet. Med budgetkort ska man inte förvänta sig att kunna ha varken AA, AF eller högre upplösning än 1024x768 och inte heller texturkvalité på mer än medel. Iom att de nylanserade korten har så begränsad minnesbandbredd får man se till att dra ner på mängden minne man använder och där är texturer den största boven. Anandtech nämner inte ens vad de körde för texturkvalité.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?