Permalänk
Medlem

Egen modempool

Har en polare som flyttat pga, och där han hamnat har han ingen telefonlina.
Snäll som man är så tänkte jag att han kunde ringa upp en telefon jag har liggande hemma inkopplad i datorn(halebop-halebop=gratis), Har ställt in en inkommande anslutning i Windows, men när han ringer upp, visar telefonen bara att ett data-samtal kommer in, och displayen påstår att jag endast kan svara på det samtalet med en dator, medans datorn inte reagerar alls, någon som testat dethär, som vet om de är nån inställning som måste fixas på telefonen för att den ska vidarebefoga samtalen till datorn...
Mobilen det gäller är för övrigt en SE K750i

Permalänk

Hmm, funkar detta verkligen över mobilnätet?

Permalänk
Medlem

Av det jag läst här på forumet så har jag fått det till att de ska gå... Data-trafik går ju att överföra, och telefonen är ju som vilket modem som helst, så jag tycker ju det borde funka, men har någon annan mer kunskap i området, så rätta mej gärna...

Permalänk
Medlem

För att börja felsökningen i någon ände så kan du börja med att stänga av anslutningen för inkommande telefonsamtal, dvs radera den.

Därefter öppnar du upp en session med Hyperterminalen mot den kommunikationsport(COM Port) som emuleras fram utav telefonens programvara.

Därefter så ringer du med en annan telefon till denna telefon som vi nu lyssnar på med hjälp av Hyperterminalen.

Du skall se texten RING i Hyperterminalen när det ringer. Om du inte gör det så får du felsöka anslutningen mellan dator och telefon och även inställningarna i telefonen.

Får du RING texten så får du kontrollera att du skapar en anslutning för inkommande telefonsamtal knutet mot rätt enhet. Enheten skall vara den samma som den i Hyperterminalen(minst ska samma COM port öppnas).

Jag kan inte testa mellan två mobiltelefoner, men det lirar mellan ett fast abonnemang och en gammal SE P800.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

grymt cool idé faktiskt, hoppas att ni lyckas

Permalänk
Medlem

Testade detdär i Hyperterminaler, och visst kommer Ring upp, och ber jag polarn försöka koppla upp så får jag upp en hel hög med tecken, så in i datorn verkar de funka, problemet verkar ju vara att inställningarna för inkommande anslutning inte vill svara..

Permalänk

Jodå, det bör funka. Du kommer troligen erhålla den svindlande hastigheten 9600 bps (dvs ungefär 1kB/s).

Permalänk
Medlem

Möjligt, men de är värt ett försök iaf, då kostnaden är i stort sett 0, då vi redan har alla grejer... men som sagt, någon som har en aning om vad man kan göra när inkommande anslutningar inte svarar..

Permalänk

Kostnaden är bara noll om din tid inte är värd något

Permalänk
Medlem

Ser dethär lite som utbildning.. så vetefan om jag ser det som nån kostnad endå:P
Aja, back to topic...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorn
Testade detdär i Hyperterminaler, och visst kommer Ring upp, och ber jag polarn försöka koppla upp så får jag upp en hel hög med tecken, så in i datorn verkar de funka, problemet verkar ju vara att inställningarna för inkommande anslutning inte vill svara..

Kan du klistra in den där "hög med tecken" som kommer in i Hyperterminalen? Lättare för andra att tolka det istället för att köra relativt :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Satte ATS0=1 i Hyperterminal, detta är vad jag får när någon försöka ringa upp

ATS0=1

OK

RING

CONNECT 28800

~ }#À!}!} } }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&.<~~ }#À!}!}!} }7}"}&} } } } }
%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&s•~~ }#À!}!}"} }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&…f~~
}#À!}!}#} }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&ØÏ~~ }#À!}!}$} }7}"}&} } } } }%
}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&x‰~~ }#À!}!}%} }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&% ~~
}#À!}!}&} }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&ÓÓ~~ }#À!}!}'} }7}"}&} } } } }%}
&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&Žz~~ }#À!}!}(} }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&}³^~~
}#À!}!})} }7}"}&} } } } }%}&}?}7[]}'}"}(}"}-}#}&Î÷~

NO CARRIER

Permalänk
Medlem

Om du sätter ATS0=0

får du då bara RING hela tiden och inga andra konstigheter, som t.ex autosvar?

Förresten, vad får din polare för meddelande/felmeddelande när han håller på att koppla upp sig till dig?

Vad säger din applikation, system och säkerhetslogg(jag utgår ifrån att du loggar in/utloggningar) när polaren försöker ringa in?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det här lät intresangt, hur snabbt tror ni man kan få upp det i? Kan man öka hastigheten ifall man kör 3g?

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
Det här lät intresangt, hur snabbt tror ni man kan få upp det i? Kan man öka hastigheten ifall man kör 3g?

Det är uppringt internet.
3G ringer man inte upp så, det blir svårt.