Windowsanvändarnas skepsism mot Vista

Permalänk
Medlem

Windowsanvändarnas skepsism mot Vista

Varför visar Windowsanvändarna så stor ovilja att byta från XP? När Apple släpper en ny version av OSX så är det inga Mac-användare som gnäller. Tvärtom överexalterade över alla nya finesser om det så rör sig om ny icon på papperskorgen. Samma sak med linux-användare. De flesta jag känner som kör linux uppdaterar sin distribution i princip samma vecka det kommit en ny version.

Så, varför denna ovilja att byta/uppgradera sitt OS bland Windowsanvändare?

En annan sak jag funderat över är varför folk är så gnälliga över priset på Windows. Att betala en tusenlapp elelr två vart femte år för ett nytt OS är väll inte dyrt?

Permalänk
Medlem

För att de tror att det blir sämre, jag kommer ihåg när xp kom, då pratade en hel del folk om hur de skulle stanna kvar och spela i win98. Men vi vet ju alla hur det gick.

De som har linux är ofta mer insatta i datorer, de vet vad sina datorer klarar av.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jag personligen anser att vista INTE är klart än på ett tag
jag kommer att börja använda det mer frekvent när mer det finns
bättre stöd för både mjuk/hårdvara och även när sp1 har släppts och gärna integrerat på skivan... jag prövade beta1'an och rc1'an och jag
måste säga att jag är rätt nöjd med det trots att det gick segare än
en död snigel och var "krångligt":D:P

Permalänk
Medlem

Det har mest o göra med att även om operativet är relativt klart så har aldrig drivrutiner för komponenter som grafik/ljud osv alltid varit buggiga och ej riktigt uppdaterade för nya windowsoperativ förren ett par månader efter operativet är släppt , som det känns nu så börjar det först nu bli stabilt i Vista.

Det har varit så sedan man gick från windows3.11 och framåt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!

Tror det beror på flera olika saker. I datorbranschen vet alla bäst, finns ingen bransch där alla är sådana kungar på allt som när det gäller datorer. När en ny Windowsversion kommer tror jag många är lite rädda att prova något nytt som man inte känner sig lika säker på. Och då är det lättare att skylla på att Vista är skit än att man är orolig att inte bemästra alla nya funktioner samt lära sig att hitta.

Kan köpa argumenten att det inte finns drivrutiner till allt (gäller då främst äldre hårdvara), detta är ju dock inte Microsofts fel. Vista har funnits i beta sedan väldigt länge och det har gett tredjepartstillverkarna ordentligt med tid.

Men att säga att inte produkten är färdig förstår jag inte ritkigt, vad är det som itne är klart? Kör Vista på en privat samt en arbetsdator utan några som helst problem. Tycker Vista känts mer färdigt än vad XP gjorde, inte speciellt mycket fixar som läppts hittills och inte heller så många säkerhetshål som upptäckts.

Permalänk
Medlem

så där har det alltid varit ända sen på 1800 talet när det sas att man skulle dö om man färdades snabbare än 30 km/timmen

just nu är vi en mellan period XP vs Vista
om 1 år ca, kommer man fnissa lite åt dom som promt ska ha XP på nya maskiner, specielt som man vet att XP kommer fungera sämre på en sådan maskin, då ny hårdvara kommer anpassas efter Vista, inte XP.

Däremot skulle Microsoft omarbeta tex UAC i vista som mer själper än hjälper, MS måste haft firmafest dan innan dom designa UAC, haha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Nu är det väl så att Windows lider något av att det finns så pass många fler varianter av hårdvara/mjukvara som måste fungera innan kan man gå över till den nya OS versionen. I Linux går det väl som oftast att kompilera om programmen, i Mac har du väl en mer begränsad uppsättning program (i alla fall jmfrt med Windows) samtidigt som det finns ett begränsat antal kombinationer av hårdvara. Om historien har lärt oss något är det att man ska vänta minst ett halvår, gärna längre, innan man ger sig på en nyare version av Windows innan man byter, just för att Microsoft och 3-e parts tillverkare skall få tid att släppa nya optimerade drivrutiner (och inte bara drivrutiner som fungerar) och finjustera mjukvaran. Det har i alla fall visat sig sant för övergångarna Win3.11 -> Win95, Win95 -> Win98, Win98 -> WinXP. Och då är övergången WinXP -> Vista också mycket mer dramatisk, med tanke på allt som ändrats i bakgrunden. Tyvärr är det lite moment22 över detta, användarna går inte över förrän hårdvaru-/mjukvaru-leverantörerna fixar till sina drivrutiner/program, och hårdvaru-leverantörerna fixar inte till sina drivrutiner/program förrän användarna behöver det.

Permalänk
Medlem

Laban80 håller med dig till fullo! windowsanvändare är väldigt "stolta" på nått vis.
krånglar något då känner man sig som greta_55, "hjälp! vad trycker jag på nu."
och då från en som använt windows frekvent ända sen 286ornas tid
den känslan har iaf jag svårt för, och det är då lätt att man går tillbaka till trygga XP som man kelat med de senaste 7-8åren och man känner utan och innan!
Tror det blir extra mycket sånt här nu eftersom XP varit standard så väldigt länge, hoppet mellan 2000 och XP var inte så många år emellan egentligen. och jag tror faktiskt att det är det som skapar detta fenomen, man blir så trygg i ett OS man kör länge.. linux/linuxdistar och osx släpper ju väldigt ofta nya releaser och då är användarna vana på ett annat vis

Permalänk
Medlem

vigilent: Så du menar att om windows skulle komma i nya versioner lika ofta som osX, så skulle inte förändringarna vara så stora och det skulle vara lättare att ta till sig? Det är en intressant tanke!

Permalänk

För min del så finns det ingen anledning att byta. När Vista är snabbare, stabilare och säkrare än XP eller om jag vill köra nåt prg som kräver Vista byter jag.

Permalänk
Medlem

På min "vista capable"-dator funkar inte allt som det ska (tack asus!). Sen är det en massa småbuggar jag irriterar mig på. Synd, för i övrigt gillar jag vista. Skillnaden är väl att när apple släpper ett nytt OS så funkar det oftast från början.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att många väljer att inte byta av rent ekonomiska skäl (menar då stako framförallt). Sedan om privatpersoner känner att de vill punga ut med 2-3000 för en ny licens när de redan sitter med en fint fungerande (nästan fungerande iallafall) XP licens som de fick med datorn. Det är en annan fråga!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Buggar, dålig prestanda och kassa 3:e parts drivrutiner är nog anledningen varför dom flesta vänta med att byta.

Jag byter till Vista när jag

1. Ser att Vista har mindre buggar och 3:e parts leverantörer har fått till sina drivrutiner.
2. Ser ett behov/vinst att byta till det.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Buggar, dålig prestanda och kassa 3:e parts drivrutiner är nog anledningen varför dom flesta vänta med att byta.

Jag byter till Vista när jag

1. Ser att Vista har mindre buggar och 3:e parts leverantörer har fått till sina drivrutiner.
2. Ser ett behov/vinst att byta till det.

Jag har inte märkt av vare sig några buggar eller sämre prestanda. För mig är vista stabilare än xp. Och vad gäller drivrutinerna så är det tillverkaren av hårdvaran som har ansvaret för att det inte finns några drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Vad gäller drivrutinerna så är det tillverkaren av hårdvaran som har ansvaret för att det inte finns några drivrutiner.

O med det vill du säga vadå?

Diskussionen handlade om varför folk är skeptiska emot Vista och givetvis är avsaknandet av drivrutiner relevant oavsett vem som bär ansvaret.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Håller med Laban80, mycket intressant läsning.
Har kört Vista i snart 1 månad och tycker det fungerar bra och e mkt snygg. Har dock upptäckt att min Digitalkamera inte fungerar (en ganska ny Plug & Play enhet - som ENLIGT Vista måste ha en drivrutin för att fungera...) och Canon säger att den inte behöver det, och i WinXP hittade den kameran direkt...utan drivrutin...men altså inte i Vista...samma gäller min iPod...bara att koppla in o start iTunes...egentligen ska det vara så...men det fungerar inte i Vista- Enligt Apple "ladda ner senaste iTunes"...fungerar endå inte...bortsätt från det är Vista mycket bra...installerade inte en enda drivrutin efter installationen av Vista...den skötte allting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depe86
Håller med Laban80, mycket intressant läsning.
Har kört Vista i snart 1 månad och tycker det fungerar bra och e mkt snygg. Har dock upptäckt att min Digitalkamera inte fungerar (en ganska ny Plug & Play enhet - som ENLIGT Vista måste ha en drivrutin för att fungera...) och Canon säger att den inte behöver det, och i WinXP hittade den kameran direkt...utan drivrutin...men altså inte i Vista...samma gäller min iPod...bara att koppla in o start iTunes...egentligen ska det vara så...men det fungerar inte i Vista- Enligt Apple "ladda ner senaste iTunes"...fungerar endå inte...bortsätt från det är Vista mycket bra...installerade inte en enda drivrutin efter installationen av Vista...den skötte allting.

Har du minneskortsläsare kan du ju bara stoppa in minneskortet i datorn.

Permalänk
Sötast

Varför man inte byter right away?
Tjah, det är väl som andra sagt här i tråden.

Varför byta när man är nöjd?
Just nu använder jag XP och att byta till Vista på denna datorn kommer troligtvis aldrig ge mig bättre prestanda, mer nöje eller på något sätt förenkla vardagen på datorn.

Har provat vista tidigare, då fanns det inget vidare bra drivrutiner, vissa av mina favoritprogram fungerade inte tillfredsställande eller inte alls, alltså var tanken att vänta på att att barnsjukdomar skulle försvinna, men sedan bytte jag till laptop och på den ser jag ingen vinst alls.

Att köra MacOS på den hade dock varit trevligt, men fungerar inte tillräckligt tillfredsställande på denna hårdvaran :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
För att de tror att det blir sämre, jag kommer ihåg när xp kom, då pratade en hel del folk om hur de skulle stanna kvar och spela i win98. Men vi vet ju alla hur det gick.

Och exakt så var det också.

Bytet från 98 till XP betydde att man behövde snabbare cpu och mer minne för att få ut samma prestanda som man hade i 98an vid release. Om ens det hjälpte. Men ett år senare kanske.... då var XP buggfixat, gick smidigare osv, och folk hade redan bytt upp hårdvaran så att den nu passade ett mer krävande OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
De som har linux är ofta mer insatta i datorer, de vet vad sina datorer klarar av.

Biggest BS i've ever heard! Möjligtvis något mer insatta än svensson å mormor agnes, men det är väl inte riktigt den målgruppen vi pratar om här.

Permalänk
Medlem

Lär byta till Vista när det verkligen behövs, Xp är ju grymt stabilt så varför ha bråttom. Fast visst är man nyfiken att prova det.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Avstängd

Jag tror också det kan ha att göra med vad för dator som säljs nu för tiden. Det här är rena spekulationer men Vista på en lågupplöst skärm, i stil med bärbar på 1280x800, är ingen höjdare oavsett hårdvarukonfiguration. Vista är beroende av en högre upplösning, jag skulle inte köra det på något under 1920x1200, om jag får säga min högst personliga åsikt.

Permalänk
Avstängd

för deras bögiga utsende och deras drm skit

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Har kört Vista i ungefär 1 vecka nu och är nöjd. Allting är inte perfekt men jag är helt klar nöjd.

Det som jag stör mig på är små saker.. som drivrutiner som vista ska klara av men som inte gör det, men det kanske inte är MS's fel?

Sen så får jag inte Battlefield 2 att funka och det stör mig mest av allt. Nästan allting funkar för mig.. spel, program.. bla bla...men fan inte Battlefield 2

Annars är jag nöjd över mitt byte ifrån ett fullt fungerande XP till Vista Ultimate som behöver lite småfix. Men miljöombyte är aldrig fel efter några år

Var det nödvändigt? Inte alls!
Ångrar jag bytet? Inte alls!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera om BF2? Det gjorde jag sen funkade det!

Var emot vista väldigt mycket tills jag fick en bärbar med det förinstallerat på. Det är egentiligen inte min laptop så jag kunde inte byta system. Nu kör jag vista på min stationära och Det största felet är att det inte går att köra IPX vilket krånglar till det när man ska lana i gamla spel.
Skulle nog ha väntat ett tag med byte till Vista om det inte var så att jag var i akut behov av frächt system. XP var väldigt fullt med virus.

Sen så vill man ju köra de vista exklusiva spel som lär släppas (några iaf, inte alla) :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliverman
för deras bögiga utsende och deras drm skit

Vet inte om du valt det rosafärgschemat, annars förstår jag inte riktigt...

Berätta gärna vad du menar med "drm skit", vad är det som du inte gillar med det? Låter som du inte har en aning om vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Glömer vi inte en sak här?
Att uppgradera en Linux-dist är gratis, OSX kostar väl inte så mycket. Att uppgradera windoze kan kosta en halv förmögenhet?

Dessutom när MS släpper en ny version av Windows så verkar det komma för tidigt, även fast det tar något år extra för dom att komma så de omogna när de kommer.
Jag har inget emot Vista, det lilla jag lekt med det. Fast inte hittat något med det äns om gör att jag vill uppgradera. Har en licens snart eftersom jag köpte min dator precis i hålet mellan XP och Vista så fick dubbelt.
Tills det kommer något som verkligen motiverar mig kommer jag stanna kvar i XP. När steget kommer att byta så tror jag inte att jag går åt Vista hållet, saker som det här http://news.softpedia.com/news/Forget-about-the-WGA-20-Window... gör inte direkt att man vill byta.

Visa signatur
Permalänk

Min anledning (har bytt tillbak till XP efter att ha testat Vista) är framför allt att drivarna till mitt nätverkskort under Vista fick min dator att MAC-spamma bredbandsbolaget, vilket i sin tur betydde att jag blev blockerad ca. en gång i veckan - och fick sitta i supportkö för att be dem aktivera mig igen

Visa signatur

C2D E6600@3.2Ghz | Tuniq Tower 120 | ASUS P5B-E Plus | 4x1024Mb Corsair Extreme 6400, 800Mhz | GeForce 8800GTS 640Mb | Corsair HX750W.

Permalänk
Avstängd

Varför SKA man byta? Totalt onödigt.
När XP kom körde jag windows 98 i minst ett år, för XP var skit när det kom.
Sen kom service packs, drivers uppdaterades osv, då kunde man byta, men även då gick man misste om många goa dos spel som inte ville starta.

Nu är det samma skit, drivers är dåliga, buggar osv.
Tycker bara det är bra att vänta till iaf första service packet kommer ut, MS släpper inte buggfria produkter, varför ska jag uppleva alla dessa buggar?

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa och detta påminner lite om win2000 övergången till XP. Vilka härliga motståndare vi hade genom åren.
Allt detta bloat utrycken man fick läsa om genom "åren" faktiskt.
Undra ens om någon av dom största bakåttsträvarna ens kör win2000 längre idag, vet 1 här på forumet allfall.
Skillnaden mellan XP och Win2000 när det kom var att XP var riktigt bra.
Upplevde tillomed XP RC1 var stort sett problem fri, hur var Vista RC1 hahahaha ingen vidare.
SKillnaden idag mellan Vista och XP idag är att Vista är rent av mycket sämre.
Tänkte inte gå in på varför men man kan snabbt se dom vanligaste problemen på forumet här.
Antar att det tar ett tag, kanske 1år innan det kan bli nått.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Har kört Vista i ungefär 1 vecka nu och är nöjd. Allting är inte perfekt men jag är helt klar nöjd.

Det som jag stör mig på är små saker.. som drivrutiner som vista ska klara av men som inte gör det, men det kanske inte är MS's fel?

Sen så får jag inte Battlefield 2 att funka och det stör mig mest av allt. Nästan allting funkar för mig.. spel, program.. bla bla...men fan inte Battlefield 2

Annars är jag nöjd över mitt byte ifrån ett fullt fungerande XP till Vista Ultimate som behöver lite småfix. Men miljöombyte är aldrig fel efter några år

Var det nödvändigt? Inte alls!
Ångrar jag bytet? Inte alls!

Startar inte ens BF2 eller är det bara strul när du ska köra online?
Jag har inga problem med mitt BF2 iaf.

Jag var skeptisk mot Vista från början, men nu när jag använt det ett tag så kommer jag aldrig byta tillbaka till XP. Funkar klockrent för mig.

Permalänk
Medlem

Vista kostar pengar
Vista är blotat
Vista Kräver mer
Vista är pirat dödare

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT