Samsung 226bw (S, A, C)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Ingen! Alla är TN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
köp ingen som sthlmskille82 säger, det är TN ffs. såg nu att det var omröstning om vad man hade.

Men gud! Jag vet att en TN-panel duger BRA åt tex mig. De allra flesta datoranvändarna nöjer sig antagligen med paneler som sitter i de värsta budgetmonitorerna, så länge dom inte är trasiga. Alla har inte löjligt höga krav på sin bildskärm, och alla är verkligen inte beredda att lägga ut ett par extra tusenlappar för en KNAPPT märkbar skillnad.

Förresten, vi som har nedsatt syn, det är lika bra att vi bara går och dör eftersom vi knappast någonsin lär kunna uppskatta tillexempelvis en bra s-ips panel till fullo? Pah.

Permalänk

Jag sitter med en 2032BW nyligen införskaffad. Dem har tagit bort information om panelen i "service function" och där bak står det att den är tillverkad i Rumänien! september 2007:), var helnöjd i början men efter jag läst artiklar och så om olika paneler har jag psykologiskt börjat se fel..inte bra...dock är bilden och färgerna otoligt bra o den funkar perfa för spel. Någon som vet hur man definierar panelen på dessa?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe|Intel Core 2 Duo E6600@3.2GHz|Corsair 4gb DDR2 800@890MHz|Geforce GTX 260

Permalänk
Medlem

Är det nån som kan säga vad det är som är sämre? Den enda skillnaden på de olika panelerna är att dom är tillverkade i olika fabriker?
Det jag vill veta är ifall det är nåt annat än att nån har fått för sig att det är lite annorlunda kontrast på dom osv. Någon som kan säga att det säkert är varierande bildkvalité på dom?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Skillnaden är att:

S= En komponent i skärmen som birdar till ljussättningen och korrekta färger och är 100% tillverkad av samsung. Har "riktig" 2ms.

A= Är inte 100% samsung, vissa komponenter är tillverkade av andra "företag".
Blå färg dominerar. Annars är det ingen stor skillnad. Kan fixas genom att korrigera färgerna rätt. Skärmen är 5ms, men har RTA som är en typ av falsk 2ms, men man ser ingen skillnad ändå, är lika bra som "riktig" 2ms.

C= kommer inte ihåg (typ samma som A)

A borde säljas billigare, man kan känna sig lite blåst om man har fått A, men annars är det ingen större skillnad faktiskt. Skärpan kan man ställa in på "sharpness", 16 är lagom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSupra
Skillnaden är att:

S= En komponent i skärmen som birdar till ljussättningen och korrekta färger och är 100% tillverkad av samsung. Har "riktig" 2ms.

A= Är inte 100% samsung, vissa komponenter är tillverkade av andra "företag".
Blå färg dominerar. Annars är det ingen stor skillnad. Kan fixas genom att korrigera färgerna rätt. Skärmen är 5ms, men har RTA som är en typ av falsk 2ms, men man ser ingen skillnad ändå, är lika bra som "riktig" 2ms.

C= kommer inte ihåg (typ samma som A)

A borde säljas billigare, man kan känna sig lite blåst om man har fått A, men annars är det ingen större skillnad faktiskt. Skärpan kan man ställa in på "sharpness", 16 är lagom.

Panel A som inte har riktiga 2ms enligt dig har istället en riktigt hög inputlag så det skriker om det. Den skärmen är riktigt slö och man ser en stor skillnad mellan S och A panelen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kan man se direkt på kartongen vilken panel det är eller måste man packa upp alltihop? Vore ju smidigt att se direkt i butiken vilken panel man är på väg att köpa.

Edit:
Vet någon vad Samsung har för döda pixlar-policy? Jag vill undvika att återigen köpa en TFT för att upptäcka en död pixel och få beskedet att den inte går att byta ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Panel A som inte har riktiga 2ms enligt dig har istället en riktigt hög inputlag så det skriker om det. Den skärmen är riktigt slö och man ser en stor skillnad mellan S och A panelen.

Ok, kanske har fel där... Har du själv sätt skillnaden mellan A och S sida vid sida ? var RTA funktionen på ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSupra
Ok, kanske har fel där... Har du själv sätt skillnaden mellan A och S sida vid sida ? var RTA funktionen på ?

Nope, inte sida vid sida. Men det behöver man inte. Det är ganska stor skillnad på panelerna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

skall jag filma ett litet test tycker ni?

edit: de sket sig, funkar tydligen inte på vista att clona skärmarna om det var en CRT och en LCD, de va synd för man ser nästan ingen skilnad i respons!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Ser inte vad min är. Står inget i service menyn och inget på klisterlappen, och jag är inte direkt sugen på att döda garantin. Är nöjd med skärmen iaf

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Skrivet av Topic:

Ser inte vad min är. Står inget i service menyn och inget på klisterlappen, och jag är inte direkt sugen på att döda garantin. Är nöjd med skärmen iaf

(Vet att tråden är gammal)
Ser heller inget i service menyn eller på klisterlappen.
Vill gärna veta...

Permalänk
Medlem

Samma här! Det står att den gjordes år 2008 i Rumänien, men det står inte vilken bokstav skärmen har.

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara att skruva isär skärmen och kika på panelen ifall bokstaven står där, om ni inte redan gjort det. Dock är det nog inte så bra med tanke på garantin, men är man nyfiken så är man.