Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bärbar dator för 1000 kr, för bra för att vara sant?

Permalänk
Melding Plague

Bärbar dator för 1000 kr, för bra för att vara sant?

Ryktena går heta kring företaget Medison, som i dagarna varit villebråd i pressen angående deras extremt billiga dator Celebrity. Är företaget en legitim aktör på marknaden eller är vi alla utsatta för en utstuderad bluff?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som sagt För bra för att vara sant.
Nån kommer att pekas ut som syndabock om det nu skulle vara en bluff :).
Time will tell!

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Avstängd

Låter som en bluff.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Ägare av domänen är Valdi Ivancic. Kroatisk bakgrund. Uppfödd i Jönköping, bor i Brasilien. Ska tydligen vara utbildad lärare och ingenjör. Ska ha skrivit en nättidning "Edisons" 1996 eller nåt.
Domänen är registrerad med hotmail address.

medison.se - Registrerad 2007-02-09.
medisoncelebrity.com - Registrerad 2007-04-11.
På sidan, står det att dem har funnits i 10+ år.

Priserna på datorer har redan väldigt små marginaler, de går inte pressa så väldigt mycket mer.
Innan du ser en tusen kronors dator i Sverige, så lär du se 2000 kronors datorer i Taiwan, Kina, etc.

OLPC och Intel och andra stora företag har arbetat väldigt länge på bygga en tusen kronors dator för u-länder, men har haft svårigheter att få ner priserna så mycket.

Specifikationen på datorn från Medison är mycket bättre än de på OLPC. Man kan inte få priserna så låga.

Ganska oseriöst, av ett företag att hyra ut reklamplatser på sitt företags sida.

Han är ägare av patent. http://www.freshpatents.com/Control-unit-with-variable-visual...

De påstar att de köper komponenterna från Asien. För att få komponenter billigt så måste de köpa väldigt stor kvantitet, de kan inte köpa in komponenter lika billigt som stora företag som tex Dell och HP.

Har tydligen också drivit företaget "United Keys", ett företag i Silicon Valley som gör tangentbord med små skärmar på tangenterna.
Drev Medison Data AB, ett företag som höll på med läromedel och multimedia, som gick i konkurs.
Har tydligen varit i Silicon Valley.
http://www.linksv.com/profileSummary.aspx?codePeople=%2044567

Sägs ha gott i Högskolan i Jönköping.

Citat:

"We see this from a democratic point of view where we believe everyone should be able to afford to have a laptop. We have our own plants where we assemble our laptops. We have, together with partners, opened up a laptop factory in Brazil. We are only assembling laptops in our plant in Sao Paulo now before our own plant will be ready for manufacturing"

Han snackar om att skälet till att datorerna är så billiga, är att han tycker att alla bör ha en, och nåt snack om demokrati. De har ingenting alls med demokrati att göra.

Citat:

Intel Celeron 1.5 GHz CPU , 14" Widescreen X-bright LCD, 256 MB Ram memory, 40 GB Hard Drive, 802.11g Wireless LAN

För 1000 kronor?
Ja visst!

-

Han har försökt editera Wikipedia too. lol
http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Contributions/Valdi_ivan...

Han syns i media med namn och bild.
http://www.jnytt.se/ReadOpinion__4.aspx

Han verkar ju inte vara en skojare?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv

om dom måste ha betalt innan så...men hade jag haft tusen över hade jag gärna testat o sen skrivit här

Permalänk
Medlem

Det är ju typisk fall igen. När ska folk lära sig? Klart han är bedragare. Det är så de "jobbar". Försöker få så bra grund som möjligt och spelar snälla så länge som möjligt. Annars hade ingen trott på de och då skulle de inte få in några pengar...

Det är inte så svårt att hamna i tidningar när det handlar om nåt ovanligt som detta. Bedragaren får respons och tidningen säljer bättre och eftersom han försöker vara så "seriös" som han kan vara och utmålar sig till en snäll demokrat samt nån silicon vally förredetta så klart att tidningen köper det han säger.

Skrattretande är det iaf då han lär få in en del pengar på detta faktiskt och varför just Brasilien tror ni? Inte första gången deras "företag" eller de själva bor där. Det säkert på grund av lagen och att ingen kan göra ett skit mot de där för lurendrejerier här i landet även om de nu skulle bo här men är skrivna där.

Permalänk
Medlem

Som i Nordea breven då för de hade ju verkligen stor trovärdighet... man folk blev lurade ändå.
Jag tror att detta är äkta men att man senare kommer fram till att det blir lite dyrare än man trodde. Tydligen han som står bakom teknologin till optimus tangenterna.
"The technology that is used in 205PRO by United Keys Inc, in Optimus Keyboard by Art Lebedev Studios or iKeyInfinity Inc. was invented and patented by Valdi Ivančić"

Permalänk
Hedersmedlem

Billigt jag betalar i förväg!!!!

SUCK. Scam som in i helvete

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Gå in på typ datorbutiken och bygg det billigaste du kan hitta.
En splitterny! komplett dator får du för en spottstyver nu förtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte köpa en barebone för de summorna någon stans i världen

Och sen cpu minne hdd. Visst.

Helt omöjligt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

kanske är ett lotteri?

alla betalar 1k st men bara en får burken:D

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sorgliga är väll att "svenssons" lätt skulle gå på detta när de ser prislappen. Bara lönekontot inte påverkas drastiskt är det köp som gäller.

uid313: Tack för genomgången.

Permalänk
Avstängd

Nåja vi får se ifall några får sin dator. Spekulationer spekulationer... men riktig fakta är väkommet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

"The technology that is used in 205PRO by United Keys Inc, in Optimus Keyboard by Art Lebedev Studios or iKeyInfinity Inc. was invented and patented by Valdi Ivančić"

Det är ju han själv som skrivit det. Läs mer på "riktiga" Wikipedia:
( http://en.wikipedia.org/wiki/Optimus_keyboard )

Citat:

A keyboard with similar functions, called the 205PRO, features 20×20 pixel monochrome LCD function keys is manufactured by United Keys.[2] The patent for this "Display Keyboard" (U.S. Patent 5,818,361 ) is held by inventor _Elkin_Acevedo_.[3] However, the first programmable LCD keyboard [4] was developed in the mid-1980s in Germany. This keyboard, sold under the LCBoard name in the U.S. until 1999, contained many of the features of the Optimus keyboard including graphic icons on each keyboard key, macro programming, context sensitive and application dependent switching between functions.

Angående typen av "input device" i form av knappar som kan skifta symboler har förvisso Valdo patent på _en_ variant i bla. USA, men det finns dussintals med nästan identiskta patent som också är beviljade i just USA. Det är tydligen relativt lätt att få ett patent beviljat i USA eller att urskiljningen mellan olika patent inte är så stor. Jag tror man överlåter urskiljningen till advokater att strida om i ett senare skede, ifall någon skulle lyckas med sitt patent hmm

Men som sagt, just United Keys-produkten är det inte Valdi som har patent på. Det är Elkin Acevedo. Valdi har ett liknande patent. Och tydligen är det inte känt att någon enda person någonsin skulle ha fått tag i ett United Keys-tangentbord trots att det lanserades 2005.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
lång text

tackar för det uid313, Väldigt bra gjort!

för övrigt Behöver det inte vara en bluff även fast det ser ut som så.

När han säger 1000kr dator så kan det vara en preliminär siffra han fått för sig i sina drömmar genom att han räknat på delarnas priser.

Jag importerar själv saker från kina, taiwan osv. och kan säga att skillnaden på priserna skiljer minst med det dubbla
(ofta 4 gånger så mycket).

Billigaste 256Mb minnet till en bärbar, vad kostar det i Sverige?
*169kr på prisjakt.

Halvera det, 84,5Kr. 84Kr är orimligt högt ifall man tänker på att han köper in större kvantiteter från fabrik, men vi säger 84kr för saken skull.

Billigaste 40Gb hårddisken till en bärbar, Vad kostar den i Sverige?
*391Kr på prisjakt.

Samma runda igen, 195.5Kr
(tänk på att detta är troligen tre gånger dyrare än vad han betalar.)

Celeron M 1,5Ghz Billigast på prisjakt 990kr

samma runda, 495kr

Sammanlagt: 1166Kr, som är otroligt högt räknat.

sedan ska han ha moderkort, skärm och resten av småprylarna och arbetskraften.

För mig känns det ändå inte helt orimligt att kunna få en såndär bärbar för mellan 1000 -1500 UTAN svensk skatt, moms.

Men vi får hoppas på det bästa

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

kan man beställa den mot postförskott så! så man betalar när varan levereras . Annars är det tokbluff.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Självklart är det scam, när ska folk lära sig?

Vem säger att han enbart gör detta i sverige?
Undrar hur många miljoner han får innan folk fattar att dom är blåsta? (inte bara blivit utan är det också)

Man behöver inte vara någon mattegeni för att fatta att det går inte ihop, inte ens om man äger fabrikerna som tillverkar dom, inte ens om man gör datorerna själva i garaget.. NO WAY

Vill ni verkligen ge bort 1000kr så ge det till dom som verkligen behöver det och kommer till nytta samt ni mår bätre av det.
Rädda Barnet Plusgiro: 902003-3 Bankgiro: 902-0033
Eller gör det genom http://www.rb.se

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen uid313.

Jag vill för tillfället inte utlåta mig om detta alls utan jag låter tiden gå för att se vad som händer men troligtvis är det lurendrejeri (i alla fall för 1000kr).

@Red: Skulle vara roligt om ni kan köra en follow-up på detta tills han åker i fängelse eller så

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få köpa OLPC'n här i väst ist, och kanske bidra lite slantar till dom "gratis" vid varje köp...
Varför inte?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Självklart är det scam, när ska folk lära sig?

Vem säger att han enbart gör detta i sverige?
Undrar hur många miljoner han får innan folk fattar att dom är blåsta? (inte bara blivit utan är det också)

Man behöver inte vara någon mattegeni för att fatta att det går inte ihop, inte ens om man äger fabrikerna som tillverkar dom, inte ens om man gör datorerna själva i garaget.. NO WAY

Vill ni verkligen ge bort 1000kr så ge det till dom som verkligen behöver det och kommer till nytta samt ni mår bätre av det.
Rädda Barnet Plusgiro: 902003-3 Bankgiro: 902-0033
Eller gör det genom http://www.rb.se

Du blir inte blåst om du vet att det kan hända ?

Många som blir ''blåsta'' vet nog att de kan bli blåsta, när de blir ''blåsta'' så spelar de bara ''blåsta'' för att de har blivit blåsta(ersättning o dyl).
<---dessa människor är inte något mer än blåsaren själv.

Ni förstår, eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Tack för informationen uid313.

Jag vill för tillfället inte utlåta mig om detta alls utan jag låter tiden gå för att se vad som händer men troligtvis är det lurendrejeri (i alla fall för 1000kr).

@Red: Skulle vara roligt om ni kan köra en follow-up på detta tills han åker i fängelse eller så

I bästa fall får han ett brev till brasilien där det står att han kommer att häktas om han kommer till Sverige.. rätta mig om jag har fel, men bluffar han kommer han att kunna göra så tills sidan stängs ned och man kommer aldrig att komma åt honom..

Det är alltid samma sak när något verkar för bra för att vara sant.. DET ÄR EN BLUFF!

Dessutom tycker jag det är smått otroligt hur Aftonbladet och IDG kan nedlåta sig till att hjälpa till att sprida skiten.

Fabrik i Brasilien.. ok.. kommer kanske att leverera ett par datorer, sedan skyller man på förhöjda kostnader och sätter skiten i konkurs medan företaget i Brasilien (läs Valdi) tar hem cashen och lever gott på svenskarnas dumhet..

Varför skulle han vända sig till svenskar när han bor i Brasilien? borde inte marknaden där vara större? behöver ju inte ens frakta skiten då.. Det finns bara ett svar, svenskar kommer inte och skjuter honom när vi kommer på att det är en bluff. Vi rycker på axlarna och säger "jag läste det ju i aftonbladet, varför gjorde man så här mot mig??"

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Kan vi inte få köpa OLPC'n här i väst ist, och kanske bidra lite slantar till dom "gratis" vid varje köp...
Varför inte?

Jag har hört att man ska kunna få köpa den här i väst, dock för dubbla priset (inte mycket ändå ju).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jag har hört att man ska kunna få köpa den här i väst, dock för dubbla priset (inte mycket ändå ju).

Läckert Inte bara får man en cool pryl, man gör dessutom en god gärning
Kommer den, så kommer jag ha svårt att motstå... även om den kostar det dubbla

Permalänk
Medlem

OLCP är ingen skitdator om ni tror det. Medisons dator är bara gammal teknik, därför kan man sälja den billigt. OLCP är däremot utvecklad för att dra extremt lite energi, under full load drar den under 6w, den ska vara tålig, den kan laddas upp för hand osv.

Permalänk
Medlem

Är det relaterat med denna nyhet kanske?
http://www.nyteknik.se/art/51578

För OM detta nu inte vore en bluff (vilket det givetvis är) så skulle den naturligtvis ha porrfilter iallafall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jag har hört att man ska kunna få köpa den här i väst, dock för dubbla priset (inte mycket ändå ju).

jag har hört att man köper 2 och den ena går till ett barn.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Samma kommentar här som på forumet.

Först och främst så har det mesta som skrivs här redan diskuterast och avhandlats på forumets snart 20 sidor långa tråd.
Först vill jag kommentera att det skulle vara möjligt att bygga datorn för 1000 kr:
De pengar som de drar från sidan när man handlar är strax över 1000 kr. Efter korrenspondens med dem så säger de att moms, iaf engelsk, ingår när man handlar. Detta efter jag påpekat att de skulle varit olagliga annars (de säljer från ett EU-land till ett annat till privatpersoner). Dessutom ingår betalningsporvidersn kostnad som är redovisad på deras hemsida.
Totalt sätt får de alltså max in 810 kr i rena pengar per beställning.
I dessa 810 kr så ingår det gratis frakt från England till Sverige.
Då har vi MAX kvar 700 kr, om de har riktigt jävla bra priser på frakten.
För dessa 700 kr ska de köpa hårdvaran av Clevo i Taiwan (se http://www.clevo.com.tw/products/M540V.asp ), frakta hårdvaran till Brasilien för slutmontering, och sedan till England för vidareskickning till köparen.
Åvriga kostnader som ska täckas upp är Svensk support, svensk service från Infocare. Kontor i minst fyra länder. Minst två frabriker. Kostnader för personal. Kostnader för marknadsföring. Skatter och avgifter. OCH FORTFARANDE GÅ MED VISNT PÅ VARJE SÅLD DATOR?? Hur jävla urbota dum måste man inte vara för att gå på en sån sak?

Sen pastar jag in min senaste sammanfattning från forumet:

Så det är inget konstigt att detta "företag" som ska revolutionera marknaden bara finns som ett enskilt företag och ett £1-företag på en anonym adress i England?
Det är inget konstigt med att MK och Infocare inte kände till företaget i början för att det gick för snabbt?
Det är inget konstigt med att de skriver på hemsidan att moms och skatter inte ingår, men att han säger att det gör det på forumet?
Det är inte konstigt att de ska få allt att gå ihop, och dessutom tjäna pengar när de får in 800 kr per dator, inklusive gratis frakt?
Det är inget konstigt att de försöker dölja sitt brokiga förflutna på hemsidan, det vill säga att alla företag de varit inblandade i har antingen blivit avregistrerade, likviderade eller gått i konkurs, men att det på hemsidan är gällande att allt har varit 100% lyckat?
Det är inte konstigt att de skriver på hemsidan att de har fabriker i Brasilien och sedan förnekar det?
Det är inte konstigt att det inte finns ett enda bevis på att datorerna existerar?
Det är inte konstigt att leveranstiden är upp till åtta veckor?
Är det inte konstigt att de ”samarbetspartners” som ”annonserade” på dras hemsida har begärt att deras banners ska tas bort eftersom de aldrig haft något med företaget att göra?
Är det inte konstigt att de snott en _helt irrelevant_ Terms of Use & Privacy Policy från Apple och använder sig av på sin hemsida?
Är det inte konstigt att de behövt stänga av alla kontaktmöjligheter via telefon? Är det inte konstigt att Valdi tycker att man inte behöver betala skatter och arbetsgivaravgifter?
Är det inte konstigt att personen bakom allt detta varken har inkomst eller något kapital?
Är det inte konstigt att de gör reklam för Windows Live Messenger som en service, när deras datorer kör Linux?
Är det inte konstigt att allt detta sker i semestertider när det är svårt att verifiera saker och ting?
Är det inte konstigt att Asus, som är en av väldens största tillverkare av bärbara datorer är stolta över att de lyckats bygga en dator för $200 med extremt mycket sämre komponenter, och att det var en toppnyhet för bara en månad sedan?
Om inte varje punkt ovan är konstig i sig, är det inte konstigt när man kombinerar alla fakta att det är så mycket konstigheter totalt sett?

Permalänk
Medlem

OM detta INTE är scam, så ska jag personligen ägna en minut att skratta högt åt er dagen då det motbevisats. Dem flesta här slänger ur sig så "självklara" konstateranden. För mig ser det mest ut som ni är ena j*vla surgubbar som ej lyckats få kaktusen ur röven. Skeptiska kan vi alla vara, men ruinera inte hoppet. Det kan faktiskt vara sant.. För några veckor sedan trodde sannerligen inte jag att en E6600 skulle sjunka med HALVA priset precis.. Det hade lika gärna kunnat vara scam det också.

Som flera personer tidigare sagt åt "bittra folket" här: Get laid!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR

Som flera persioner tidigare sagt åt "bittra folket" här: Get laid!

Dom försöker och försöker men det går inte? ;P