Muhammedteckningar och yttrande/tryckfrihet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag tycker det är bra att vi gör som vi gör just nu. Att bränna flaggor och ropa om stening och mord samt brännande av halmgubbar lämnade vi på medeltiden. Vi har kommit bra mycket längre. Och jag förstår att du inte var sådär superallvarlig

Njaaa, vore faktiskt lite kul o se deras reaktion, något förvånade skulle jag tro.
Med lite tur så kanske dom ser det roliga i det hela.

Visa signatur

- Pappadel: Corsair CX500M - Mammakort: ASRock Z87 Pro3
- Korttidsminne: Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 CL8 - Tänkarhjärna: Intel i7-4790K
- Sekort: Zotac GTX670 2GB - Långtidsminne: Samsung 840 250GB Basic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuNK1LLeR
Njaaa, vore faktiskt lite kul o se deras reaktion, något förvånade skulle jag tro.
Med lite tur så kanske dom ser det roliga i det hela.

Ha! Muslimer och ironi går inte ihop eller kan nån nämna nån Stå upp komiker från den muslimska världen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
[...] för måttet är rågat när man trampar på vår flagga [...]

Men hallå...

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ha! Muslimer och ironi går inte ihop eller kan nån nämna nån Stå upp komiker från den muslimska världen?

Shan, öz, ali hussein...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Shan, öz, ali hussein...

Inte att förglömma Shazia Mirza. Jag skulle själv gärna vilja se några kristna stand-up komiker.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Inte att förglömma Shazia Mirza. Jag skulle själv gärna vilja se några kristna stand-up komiker.

Judiska hade varit mer skoj!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Judiska hade varit mer skoj!

Är inte i princip alla stand-up komiker i USA judiska?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Är inte i princip alla stand-up komiker i USA judiska?

nope ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
nope ^^

En stor del måste det ju vara i alla fall. Jag pratar om de större, Seinfeldt osv. Från Sydsvenskan:

"Stand up kom till Sverige från USA i slutet av 1980-talet. I USA har stand up i sin nuvarande form funnits sedan femtiotalet, mycket tack vare komikern Mort Sahl. Arvet bakåt kommer bland annat från den judiska kulturen. Här har man ända sedan medeltiden gett utrymme för en figur, Badhan, som varit en utmanande underhållare vid högtider. I detta finns mycket av kärnan till stand up, ett utrymme där man i skämtsamma och sarkastiska ordalag får ge en bild av världen hur den är, inte hur den vill vara. Inom den amerikanska ståupp-traditionen finns också rikligt med judiska underhållare, Mel Brooks, Rodney Dangerfield och Woody Allen.
"
- http://sydsvenskan.se/dygnetrunt/article108741.ece

*** EDIT ***

Jag menar ju att det är i princip amerikanska judiska komiker som kommit på just ståupp-komiken, det är ju som att ifrågasätta att hizbollah i princip inte hittat på självmordsbombandet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Judiska hade varit mer skoj!

Som sagts innan så är många stora stå-uppare judiska. Manusförfattare till dom flesta stora humor showerna är också judiska. Exakt hur troende dom är låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Som sagts innan så är många stora stå-uppare judiska. Manusförfattare till dom flesta stora humor showerna är också judiska. Exakt hur troende dom är låter jag vara osagt.

De ståupp komiker som nämnts från mellanöstern är nog inte heller precis fundamentalistiska.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Menade "stå upp komiker som verkar i den muslimska världen". Blev lite fel där innan :p.

http://www.csmonitor.com/2005/0223/p07s01-wosc.html Var det något mer du kände att du ville ha sagt?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

al-Qaida belönar mord på Vilks

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17087660.asp

Citat:

Även chefredaktören för Nerikes Allehanda, Ulf Johansson, har fått ett pris på sitt huvud eftersom tidningen publicerade Lars Vilks teckning av Muhammed som rondellhund.

Al-Qaidaledaren utlovar en belöning på 50 000 dollar till den som tar livet av honom.

Fullständigt horribelt att det ska kunna gå så här långt. Riktigt skrämmande är vad det är

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Fy fan säger jag bara. Är det något jag verkligen inte tål så är det muslimer och zienare.

Vi måste göra något innan det är för sent, men tar någon steget blir personen i fråga rasist.

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen skrämmande att en rondellhund kan gå så långt så skaparen får ett pris på sitt huvud. Än värre är att belöningen är dubbel om han "slaktas som ett lamm".

Komikern Özz Nujen (Svensk/ Kurd) sa något vettigt på tv för några dagar sedan. Ungefär:
Muslimer säger sig bli kränkta av nidteckningar på profeten, men hur är det varje dag i dessa länder? Förtryck och kränkningar pågår ständigt mot sitt eget folk, kvinnor har enormt låg status och kränks dagligen. Börja städa upp i sitt hemland först, sedan kan de ha något att säga till om.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Ja det är verkligen skrämmande att en rondellhund kan gå så långt så skaparen får ett pris på sitt huvud. Än värre är att belöningen är dubbel om han "slaktas som ett lamm".

Komikern Özz Nujen (Svensk/ Kurd) sa något vettigt på tv för några dagar sedan. Ungefär:
Muslimer säger sig bli kränkta av nidteckningar på profeten, men hur är det varje dag i dessa länder? Förtryck och kränkningar pågår ständigt mot sitt eget folk, kvinnor har enormt låg status och kränks dagligen. Börja städa upp i sitt hemland först, sedan kan de ha något att säga till om.

Inte illa. Guilt by association och "two wrongs make a right" i samma argument. Özz Nüyen borde nog hålla sig till att stand-up, för argumentationsteknik verkar han inte ha så bra koll på.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Inte illa. Guilt by association och "two wrongs make a right" i samma argument. Özz Nüyen borde nog hålla sig till att stand-up, för argumentationsteknik verkar han inte ha så bra koll på.

Du tror inte han kan prata om hyckleri på hög nivå då helt enkelt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Inte illa. Guilt by association och "two wrongs make a right" i samma argument. Özz Nüyen borde nog hålla sig till att stand-up, för argumentationsteknik verkar han inte ha så bra koll på.

Så bara för att hans "argumentationsteknik" (hur ofta har jag inte sett det här ordet på swec?) inte gör dig nöjd så är det han säger helt fel? Jag tror inte hans "statement" handlade om argumentationsteknik utan om situationen i mellanöstern.

Permalänk
Medlem

Precis.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

För närvarande är jag imponerad över de moderata muslimernas handlande idag. Mkt bra! Jag antar att de flesta är medvetna om att idag har ett antal stora muslimska organisationer tagit avstånd från dödshoten. En riktig fin gest!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För närvarande är jag imponerad över de moderata muslimernas handlande idag. Mkt bra! Jag antar att de flesta är medvetna om att idag har ett antal stora muslimska organisationer tagit avstånd från dödshoten. En riktig fin gest!

Jo, vem kunde ana att alla muslimer inte var såna som bränmer flaggor och dockor och mordhotar andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jo, vem kunde ana att alla muslimer inte var såna som bränmer flaggor och dockor och mordhotar andra

Nej, det var faktiskt imponerande som sagt! Ingen som trott att det gäller alla, men en stor del av fundamentalisterna är sådana. Men du menar väl att islam är en liberal religion och att fundamentalisterna är i minoritet i mellanöstern?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej, det var faktiskt imponerande som sagt! Ingen som trott att det gäller alla, men en stor del av fundamentalisterna är sådana. Men du menar väl att islam är en liberal religion och att fundamentalisterna är i minoritet i mellanöstern?

Fundamentalisterna är i minoritet i mellanöstern, det är bara det att dessa har mer nyhetsvärtde och därför syns mest i media och därför tror alla att alla muslimer är troende och att majoriteten dessutom är fundamentalister.

Men om du nu enbart syftade på fundamentalister (dvs inta alla troende och intealla muslimer) så har du en poäng i det du skriver.

Vad beträffar Islam så är den vad man gör den till och inget mer, precis som alla andra religioner.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.