Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
google translate...

Förklara gärna hur man får google translate att översätta från lettiska till engelska/svenska.

Kan ju bli lite utav en utmaning för dig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Nu har jag bestält en oxå, beställde från gbax..
Någon som vet när dem får in dem? Fick igen mail bekräftelse på ordern heller
WHY? är dem bara så?

Har ett ordernr iaf.

Jag skickade ett mail till dom för jag hade också tänkt köpa därifrån men efter som dom sa att Svart 701 var minst 4-5 veckor bort så köpte jag från eBay istället.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Jag skickade ett mail till dom för jag hade också tänkt köpa därifrån men efter som dom sa att Svart 701 var minst 4-5 veckor bort så köpte jag från eBay istället.

Det var ju mindre roligt..
Är det så att den Vita inte har någon lucka på undersidan så det är besvärligare o byta ramminne? eller vad är det för fördelar med de olika färgerna?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Det stämer, den vita har ingen lucka så det ska vara lite ½ jobbigt att byta minne på den samt jag ville ha den svarta för jag tycker den är snyggare.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

tja! nu har jag best. en asus eee från usa (amazon.com) via international-orders, slängde med en iphone också ganska prick 6000:- (för båda) med frakt o allt. nu e det bara att hoppas att man inte åker på moms/tull
best en grön 2gsurf, tänkte att den räcker för mig så länge, så kan jag sälja av den o köpa eee:n med större skärm när den kommer in framåt hösten.
meddelar hur det hela avlöper.

Permalänk
Medlem

Den vita 2G/4G SURF har ingen lucka. 4G har lucka oavsett färg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Den vita 2G/4G SURF har ingen lucka. 4G har lucka oavsett färg.

Ska stämma men tydligen fins det vissa som har en 701 / G4 vit som inte har luckan tydligen.
Kan vara riktigt gammla/tidiga versioner utav G4.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Ska stämma men tydligen fins det vissa som har en 701 / G4 vit som inte har luckan tydligen.
Kan vara riktigt gammla/tidiga versioner utav G4.

Det är nog väldigt ovanligt i så fall.

Permalänk

800x600 på 7"?

Hallå!

Ni som har en asus 701, hur fungerar det att ha en 7" skärm med upplösningen 800x600, är inte det för litet för att surfa? De flesta sidor idag är rätt stora, och ser man texten tillräckligt bra?
Det var länge sen jag själv satt med en dator som hade 800x600, men jag kommer ihåg att det var en hög upplösning, fast då hade jag ju inte 7" utan typ 14"

Det finns ingen 701 med svenskt tangenbord va? Men det går bra ändå hoppas jag?

En fråga till Micked: Hur tusan beställde du datorn på amazon.com, jag hittar inte "international orders"?

Tack på förhand
Carl

Permalänk
Medlem

Re: 800x600 på 7"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren
Hallå!

Ni som har en asus 701, hur fungerar det att ha en 7" skärm med upplösningen 800x600, är inte det för litet för att surfa? De flesta sidor idag är rätt stora, och ser man texten tillräckligt bra?
Det var länge sen jag själv satt med en dator som hade 800x600, men jag kommer ihåg att det var en hög upplösning, fast då hade jag ju inte 7" utan typ 14"

Det finns ingen 701 med svenskt tangenbord va? Men det går bra ändå hoppas jag?

En fråga till Micked: Hur tusan beställde du datorn på amazon.com, jag hittar inte "international orders"?

Tack på förhand
Carl

Det funkar bra. Tänk på att man har 800x480 som standard. Det går att få til 800x600 men då kan det se lite mysko ut. Det funkar bra att surfa i mitt tycke. Ibland använder jag opera som anpassar hemsidorna efter upplösningen. Mycket bra! För det mesta går Firefox fint. Mitt tangentbord är engelskt men jag använder svensk teckentabell så alla svenska tecken finns men själva bokstäverna finns inte på knapparna men man vet ju vart de sitter. Har beställt klisterlappar från ebay som är till för att klistra på tangenterna.

Permalänk

Tack N!klas för det snabba svaret!

haha, dom klisterlapparna måste jag själva ha xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren
Tack N!klas för det snabba svaret!

haha, dom klisterlapparna måste jag själva ha xD

Ca 30 kr inkl. frakt:

http://stores.ebay.com/The-Best-Stickers-for-Keyboard_Swedish...
Har inte fått mina än. Lär behöva klippa till dem lite bara.

Aja, Sweclockers forum stoppar in en BR i länken. Smart.

Edit:
Fick mina från USA med posten som kom idag.
De passar ok. Lite för stora men jag sket i det och klistrade på dem ändå. De sticker ut lite men jag tror att de sitter kvar. De är ju genomskinliga så det är inget iögonfallande.

Permalänk
Medlem

n!klas kan du posta en bild?
Själv har man ju ett tangentbord med en oerhört cool och något mysko layout (aka tysk), det finns en egen knapp för ° och ^
Den sitter brevid ESC tangenten, för mig på svenska så är det § tangenten, lite småkul

Ska försöka slänga in Morrowind och Baldurs Gate på den. Får se om jag lyckas få plats med det.

Funderar också på ett 16GB SD-kort eller en liten 120GB hårddisk för mindre pris.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=79821
Har svårt att bestämma mig =/

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Tips, fins många billiga NYA SDHC 16gb kort på tradera.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ca 30 kr inkl. frakt:

http://stores.ebay.com/The-Best-Stickers-for-Keyboard_Swedish...
Har inte fått mina än. Lär behöva klippa till dem lite bara.

Aja, Sweclockers forum stoppar in en BR i länken. Smart.

Edit:
Fick mina från USA med posten som kom idag.
De passar ok. Lite för stora men jag sket i det och klistrade på dem ändå. De sticker ut lite men jag tror att de sitter kvar. De är ju genomskinliga så det är inget iögonfallande.

Fick mina idag också! Har dock inte fått datorn ännu som jag beställde för snart tre veckor sedan

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Min är i tysklnad nu så den har kommit över ½ vägs från Hongkong
Köpte min för 3 dagarsen.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micked
tja! nu har jag best. en asus eee från usa (amazon.com) via international-orders, slängde med en iphone också ganska prick 6000:- (för båda) med frakt o allt. nu e det bara att hoppas att man inte åker på moms/tull
best en grön 2gsurf, tänkte att den räcker för mig så länge, så kan jag sälja av den o köpa eee:n med större skärm när den kommer in framåt hösten.
meddelar hur det hela avlöper.

Hur går du in i "international orders" om man får fråga.

har du nån länk på iphonen du köpte därifrån?

Permalänk
Medlem

--

du letar reda på en pryl du vill ha på någon sida tex amazon.com, kopierar url:en o klistar in i den överst till vänster, skriver vad produkten heter i nästa ruta, färg i nästa, antal osv. antingen går du direkt till google.checkout (via länk från i kassan) där du betalar eller så väljer du deras egen checkout , men då dras inga pengar utan istället så kommer det ett mail från dom pekar dig till google.checkout där den slutgilitga betalningen sker.

så här står det på deas hemsida:
We receive your order and verify the information is accurate
We check availability and stock and final price (delivered to us with sales tax)
We place the order with the store and pay for the goods in US funds
We receive the goods at our warehouse, inspect your merchandise
We repackage every shipment for internatioanl shipping for optimal dimensional weight
We prepare all necessary customs documentation required for export
We consolidate orders if you buy from multiple stores to save you money
We ship your item to you the very same day it arrives at our warehouse
We provide tracking, insurance and exceptional International customer service

länk till huvudsidan: http://www.international-orders.com/

länk till iphone: http://www.international-orders.com/component/page,shop.brows...

har fått 2 mail från dom, först "confirmed", sedan för 1 timme sedan "orderd", dom jobbar snabbt

Permalänk
Medlem

Det finns inget preliminärt release datum i sverige än va? Börjar blir otålig

Idg släppte väl någon nyhet i början av året där som sa att den skulle komma i mars nångång?

Vad finns det för fördelar och nakdelar med att importera den? Föräldrarna ska till tyskland (och köpa sprit) om någon vecka. Ska man följa med då och försöka hitta sig än?

Permalänk
Medlem

Senaste är väll att den kommer "ungefär" till sommaren.

Jag ser ingen nackdel med att köpa från utlandet, vissa tycker iofs inte om icke svensk tgb, samt man kan få köpa en ny AC adapter.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Hur är det med garanti vid import då?

Permalänk
Medlem

garanti har du, oftast 1år ibland 2 år , men du måste returnera apparaten till inköpsstället i det landet du köpt den ifrån.

Permalänk
Medlem

Man ska kunna skicka direkt till ASUS också.

Permalänk
Medlem

De låter ju faktiskt sjukt jobbigt =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattza
De låter ju faktiskt sjukt jobbigt =/

Varför? Antingen skickar du till butiken du köpt av eller så skickar du till asus.
Jag har skickat många hårddiskar till företag utomlands när de gått sönder inom garantiperioden. Visst, jag har fått betala frakten men det har aldrig varit några problem i de fallen.

Permalänk
Medlem

Men majoriteten utav Eee ägare moddar ju sin och tappar än då garantin så

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

hmm, står ju på asus hemsida att dom har nationwide service och att det går bra att lämna in en asus daor köpt utomlands, det vore ju guld

Notebook Global Service
When you are on business trip, leisure, or even study abroad, you can always receive the best support from ASUS with ASUS Notebooks. We not only offer user a complete nationwide service, but have also established numerous service sites at various countries around the globe. Therefore, when you are looking for service, you can always refer to the list we provide in the GSM table below and dial the Tel. No. for that service site to receive our immediate support. As long as the warranty is valid, you will receive ASUS' professional & prompt service!

Sweden
+46-8587-69407 (09:00-12:00;13:00-17:00 CET)

Permalänk
Medlem

jag hade en asus r2h förut. den pajja och jag hade köpt den beg. ringde deras suport och dom kollade serienummret. sen skickade dom en lapp så jag kunde skicka den via DHL. betalade inte 1kr

så det funkar finfint med garanti fast man inte går via där den är köpt.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micked
hmm, står ju på asus hemsida att dom har nationwide service och att det går bra att lämna in en asus daor köpt utomlands, det vore ju guld

Notebook Global Service
When you are on business trip, leisure, or even study abroad, you can always receive the best support from ASUS with ASUS Notebooks. We not only offer user a complete nationwide service, but have also established numerous service sites at various countries around the globe. Therefore, when you are looking for service, you can always refer to the list we provide in the GSM table below and dial the Tel. No. for that service site to receive our immediate support. As long as the warranty is valid, you will receive ASUS' professional & prompt service!

Sweden
+46-8587-69407 (09:00-12:00;13:00-17:00 CET)

Där står att du kan få service utomlands på en dator köpt i ditt hemland, när du är tillfälligt utomlands. Det står inte att du kan få service i ditt hemland på en dator köpt utomlands. Köper du en dator utomlands så måste du skicka den till inköpsstället för service, efter vad jag sett på http://forum.eeeuser.com/.

Permalänk
Medlem

Attans, ingen som vet hur man kan få tag på en EEE i Sverige, som även kan tänkas skicka med posten? Har sökt och sökt och ringt folk på blocket, men 4000kr kändes aningen överprisat.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60