Sweex Wireless Lan Bundle 54 Mbps (LW904)

Permalänk
Melding Plague

Sweex Wireless Lan Bundle 54 Mbps (LW904)

Om man är ute efter en riktigt billig trådlös router bör Sweex LW904 sannerligen vara av högsta intresse. Den kostar nämligen inte mer än drygt 400 kronor, och då ingår även en liten usb-pinne som gör att man enkelt kan ansluta till routern från sin stationära eller bärbara dator.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"trådlös nätverkspinne" Tunga tekniska termer.

Permalänk
Medlem

i tester av just såna här prylar vore det kul med en uppföljningstest, typ "produkt x 6 månader senare" kanske inte kan göras alltid då de ska skickas tillbaka eller testaren inte är intresserad av att leva med dem nån längre tid, men ifall.

Citat:

Dmz är ytterligare en i raden av lite mer udda funktioner som dock brukar finnas i de flesta routrar.

hehe, jaja.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"trådlös nätverkspinne" Tunga tekniska termer.

hehe

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

En sak som jag saknade var WAN prestandan samt hur den presterar under hård belastning över den porten. Eftersom det är först då den får jobba, internt så är det väl en helt vanlig switch och att testa internt känns rätt meningslöst (men jag kan ha fel) om man bara testar mellan två datorer.

Throughputen via WAN är som sagt viktig och vissa routrar betér sig underligt när de är belastade. Den routern familjen har kan man knappt använda webbgränssnittet på när man belastar nätet och kör man bittorrent så kan internetförbindelsen krascha.

Bittorrent liknande trafik (många anslutningar) kan kanske vara svår att simulera (även om det finns program för det, kanske främst riktade mot servrar men borde gå bra här också) men WAN throughputen tycker jag ni kunde testat.

Ingen kritik mot själva testet men det trådlösa testet är svårt att sätta referenser på om ni inte gör samma test på flera produkter. Beroende på hur huset är uppbyggt osv. kan man få helt andra resultat.

Kul att det varigt många recensioner nu på sistone

Permalänk
Avstängd

Billig. Kanske bra att USB-pinne följer med.

Men "Operativsystem Windows 98SE, 2000, XP", fungerar inte USB-pinnen på Linux, Mac OS X, BSD, Solaris?

Den borde ha Gigabit Ethernet. Den hade bara Fast Ethernet va?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Billig. Kanske bra att USB-pinne följer med.

Men "Operativsystem Windows 98SE, 2000, XP", fungerar inte USB-pinnen på Linux, Mac OS X, BSD, Solaris?

Den borde ha Gigabit Ethernet. Den hade bara Fast Ethernet va?

Använder den något "vanligt" chip så kanske.

För 400 får du nog ingen Gigabitswitch nej.

Permalänk
Medlem

Jag har testat en drös med olka routrar, allt från möjligt i olika prisklasser och alla är nog lika dåliga när det gäller att INTE slå ifrån under hög belastning och om man sitter med full duplex mot internet. Just nu sitter jag med en Linksys av något slag som kostade runt 400 kr. Den funkar i alla väder. 300m räckvid med.. ^^ Med andra ord, sådant gillar vi.

Permalänk
Medlem

Varför inte testa en vettig produkt när ni ändå är igång. Et gediget prestandatest på D-links router 655 skulle vara mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Vem vill har shit,Testat iställe not vettigare.Mvh...........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som är väldigt mycket intresserad av Throughputen via WAN.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Vem vill har shit,Testat iställe not vettigare.Mvh...........Klaus

Håller med.

Hur många på Swec är intreserade av sånt crap.
Inte jag i alla fall.

Permalänk

dra åt pipan med er, era negativa apor, klart det finns folk som är intresserade av lite billigare produkter.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk

mrwhite: Jag är faktiskt ganska intresserad av en billig lösning och funderar på att köpa den här(eller en i samma prisklass). Alla tester ska väl så klar vara välkomna.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
mrwhite: Jag är faktiskt ganska intresserad av en billig lösning och funderar på att köpa den här(eller en i samma prisklass). Alla tester ska väl så klar vara välkomna.

Word. Hur i he*vete skulle folk få reda på om en produkt är bra/dålig om inte dessa tester skulle göras oavsett prisklass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Vem vill har shit,Testat iställe not vettigare.Mvh...........Klaus

Sweclockers fick antagligen Sweexroutern gratis av tillverkaren, så det är ju väldigt korkat att inte recensera den...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var imponerande hastigheter då det var i samma rum. Fast paketet bekände sedan färg på mer normalt avstånd. Testade D-link 802.11G grejer tidigare som jag lämnade tillbaka och de skulle nog inte prestera bättre än det här paketet. Har kört linksys i ett år.

Permalänk
Medlem

För att vara så pass billig verkar den ju helt ok. Nu är jag dock ingen hejare på något som har med nätverk att göra, än mindre trådlöst :/

400 kr för en router, om än trådlös, är för mig ett pris som jag skulle kunna tänka mig betala, inte mer. Med tanke på att den verkar hålla vad den lovar och inte har massa onödiga funktioner jag ändå inte skulle röra.. jag ska nog hålla koll på den här tills jag får pengar, någon gång i framtiden..

Å vem säger att den inte är för Swecare? Det testades inte att på något sätt modifiera den att prestera bättre? :naughty:
Jo, nu när jag läser lite nogrannare..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Vad är det för program som används vid de här testerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Varför inte testa en vettig produkt när ni ändå är igång. Et gediget prestandatest på D-links router 655 skulle vara mycket intressant.

D-link och vettig produkt i samma mening? :S

Permalänk

Varför skulle det vara konstigt att intressera sig av en billig produkt?

Bra recension enligt mig! Genomtänkt och informativ. Även om det är en
produkt av den lägre prisklassen har den helt klart en plats på Sweclockers.

Visa signatur

Lian Li Pc6070A Scand. Silver | Amd64 3000+ CNPS 7700-CU | 1024 mb Ram | GeForce 6800LE 128 mb 16/1,6 VF 900-CU | 160 gb Maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
D-link och vettig produkt i samma mening? :S

Ja, om det är D-links företagsprodukter vi snackar om. De vettigaste man kan köpa vad jag vet är nog en linksys, de verkar fungera som de ska.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Klockren produkt för syrran som har flera datorer i sitt hushåll och är ansluten till Bredbandsbolaget för närvarande med tillhörande router som man får lämna tillbaks om man bryter avtalet med dom. Bra att ni testar även billiga produkter och inte bara sådana som passar Östermalmsbratsen ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
D-link och vettig produkt i samma mening? :S

Ja om man inte vill lägga ut toksummor så skulle det vara intressant att se vad 655 presterar med lite bittorrent och så vidare eftersom den har en angiven prestanda på 266 mbit mellan WAN och LAN. Trådlöshet är inte prio för mej och ska jag ha en router där jag kan maxa min lina måste jag lägga nära 3000 på en Linksys RV082.
Om 655 kan prestera 50% av RV082 skulle jag lätt överväga att köpa den.

Bara för att en hel del är bittra på sina Dlink 604 betyder inte det att Dlinks produkter är rakt igenom dåliga. Med min förra uppkoppling hade jag en 804HV som gjorde sitt jobb mycket bra.

Permalänk
Avstängd

Dålig recension. Jag vet fortfarande inte ett skit om den klarar av torrent.
Många billiga routrar slår ifrån när man har torrents igång. Oavsett belastning kraschar torrents min router för väligt korta stunder någon gång i minuten. Vid vanligt surfande märks det inte, men spel, youtube och msn blir oanvändbart med en sån router.

Det är ju sånna saker som spelar roll, inte om det är något typo i manualen eller om överföringen inte är superduper snabb när man kör trådlöst på andra sidan villan.

Permalänk
Avstängd

Om du har det minsta krav på en router så köper du inte skit som detta. Skulle aldrig få för mig att köra router som kostar mindre än ett skapligt restaurangbesök.

Föredrar lite kraftfullare doningar i stil med min monowallburk.

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är detta för test? En av de mest intressanta sakerna togs ju inte ens upp - vad routern har för WAN-LAN-WAN throughput. Det är väl många herrans år sedan den interna LAN-hastigheten låg nära 100Mbit, det är inte intressant.
Mätningen av WLAN-hastigheten är ju dessutom endast intressant vid optimalt avstånd. Eller så måste man mäta många olika routrar på exakt samma plats för att kunna nå ens ett acceptabelt testresultat. Det räcker med ett par kablar eller vattenrör i väggen för att försämra prestandan enormt, så avstånd och "olika rum" duger definitivt inte.
Nej, ni gör vanligtvis ett bra jobb men detta var tyvärr ett mycket dåligt test som inte säger något annat än att routern är billig.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Bra reklam - men vem 17 säljer skrotet över disk i GBG området - har en Wii som behöver trådlöst...

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare en billig 3com officeconnet 54Mbit router kostade bara 299:- och funkade klockrent även under hög belastning. Oturligt nog har den gått sönder och fanns ingen ny att få på garantin. Utan fick en Dlink 524 sämsta skitet jag haft. testade även philips snk5600 och belkins värsting belkin n1 wireless router den klarar inte heller av det. Den billiga 3comen var helt enkelt bäst hos mig Belkin n1 routern ligger jue mellan 1200-1600:- och klarar inte hålla linan stabilt som en router för under 300:-Så att en sak är dyr betyder inte alltid att den är bra.

Finns billiga bra produkter också.
Själv föredrar jag billigt och bra. Dock så får man jue googla lite innan efter recensioner och så för att se om den produkten man hittat billigt verkar vara något att ha.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv

Man fick inte veta någonting om det intressanta. Det jag intresserar mig för är routerns throughput på WAN-LAN och om den klarar av hög belastning och många anslutningar (torrents).