Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Till att börja med håller jag med Roger W i allt han sade. Den bästa lösningen är 2 Raptorer plus fläkten där nere. Det finns ingen möjlighet i världen att luftflödet där nere inte skulle räcka till två Raptorer. Bevaka dina temps och sätt varvtalet på fläkten efter det bara.

Det enda du har uppnått i din lösning är att du blåser varmluft från hårddiskarna rakt över grafikkort och CPU i stället för kalluft - knappast optimalt. Du kommer att få lägre ljudnivå och bättre kylning med en ytterligare fläkt i övre kammaren i stället, om det alls behövs!

Kom ihåg att bygga med P18x är annorlunda än med de flesta andra chassin, du och många andra verkar falla in i ett beteende att bygga som ni skulle gjort med "vanliga" lådor, men då går du miste om hela idén med de separata tunnlarna för olika luftflöden.

Hm, tänker jag efter så inser jag att ni kanske har rätt endå.
Grejjen är den, jag tyckte det kändes så onödigt att ha en fläkt som sitter i stort sätt "på" nätagget och samtidigt blåser på nätagget.
Samtidigt så har ju mitt nätaggregat (HX620) en rätt bra och stor fläkt som kan driva luftflödet hyffsat bra där nere själv.

Hursomhelst, det bästa enligt er är alltså att flytta ner både Raptorerna och fläkten till nedervåningen?.
Borde jag även tejjpa till alla hål där bak med silvertejjp? (Ventiler för vattenkylning och lufthålen runt nätagget).
Sen kanske det vore bra att köpa en 120mm fläkt till att slänga up i fronten?

Tack på förhand!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Hm, tänker jag efter så inser jag att ni kanske har rätt endå.
Grejjen är den, jag tyckte det kändes så onödigt att ha en fläkt som sitter i stort sätt "på" nätagget och samtidigt blåser på nätagget.
Samtidigt så har ju mitt nätaggregat (HX620) en rätt bra och stor fläkt som kan driva luftflödet hyffsat bra där nere själv.

Hursomhelst, det bästa enligt er är alltså att flytta ner både Raptorerna och fläkten till nedervåningen?.
Borde jag även tejjpa till alla hål där bak med silvertejjp? (Ventiler för vattenkylning och lufthålen runt nätagget).
Sen kanske det vore bra att köpa en 120mm fläkt till att slänga up i fronten?

Tack på förhand!

Ditt HX620 må ha en stor och fin fläkt själv, men den snurrar ju rackans långsamt på alla normala effektuttag.

I en idealisk värld hade fläkten i nedre kammaren suttit i fronten, men men... så är det tyvärr inte. Jag skulle inte tejpa igen hålen i bakkant om du har en fläkt i nedre kammaren och ett nätagg med vinklat luftflöde som HX620, då behöver luften från fläkten all hjälp den kan få att komma ut!

En till fläkt i fronten behöver du bara om du har massiva grejer som skall kylas i övre kammaren, typ dubbla och/eller effektslukande grafikkort eller om du överklockar en massa. Hur som helst så är det nog bättre i så fall att montera fläkten "bakom" hårddiskvaggan i stället för framför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Någon som kan lista ut om detta är ny eller gammal revision på chassiet?

http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=169476101&itemName=Antec+P1...

Beskrivningen verkar vara från en riktigt gammal P180 från första revisionen, men det säger nog inte så mycket... Troligen bara att de inte uppdaterat sin info. Det verkar IMO sannolikt att du får nyaste revisionen (med tanke på att de även säljer P182 lådor), men man vet ju aldrig säkert... Speciellt typ demoex får man nog passa sig!

...

Håller med om egentligen allt som Peter säger. Värmen i sig från raptorerna är ju ena delen av problemet, och de blockar som sagt även luftflöde och är allmänt ivägen däruppe. Håller även med om slutsatsen om tejpningen!

Personligen är jag lite sugen på att helt kasta ur botten-HD-facket och göra mig av med hela fläktsektionen där i mitten, och placera hårddisken på tvären typ lite drygt fem centimeter framför agget.. (antingen på ett mjukt block av nått slag, eller nån suspension modd) Tejpar man i det läget av ventilationsgallren bak tycker jag flödet över hårddisken borde bli mer än tillräckligt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kan man flytta på moderkorts plåten på en 182 gun metal? Eller blir det montering innuti?

Visa signatur

Amd athlon 64 3500+ newcastle 2.2/2.7 ghz, nforce ultra 3 mb, 1gb ddr ram, geforce 6800gt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slaktaren
Kan man flytta på moderkorts plåten på en 182 gun metal? Eller blir det montering innuti?

Moderkortsplåten är en fast del av chassit (nitad? svetsad?) Den andra frågan förstår jag inte ens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Beskrivningen verkar vara från en riktigt gammal P180 från första revisionen, men det säger nog inte så mycket... Troligen bara att de inte uppdaterat sin info. Det verkar IMO sannolikt att du får nyaste revisionen (med tanke på att de även säljer P182 lådor), men man vet ju aldrig säkert... Speciellt typ demoex får man nog passa sig!

...

Håller med om egentligen allt som Peter säger. Värmen i sig från raptorerna är ju ena delen av problemet, och de blockar som sagt även luftflöde och är allmänt ivägen däruppe. Håller även med om slutsatsen om tejpningen!

Personligen är jag lite sugen på att helt kasta ur botten-HD-facket och göra mig av med hela fläktsektionen där i mitten, och placera hårddisken på tvären typ lite drygt fem centimeter framför agget.. (antingen på ett mjukt block av nått slag, eller nån suspension modd) Tejpar man i det läget av ventilationsgallren bak tycker jag flödet över hårddisken borde bli mer än tillräckligt!

Tack för svar. Nu har dom dock gjort om på sidan så det är definitivt den nya

Edit: Har beställt den

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Moderkortsplåten är en fast del av chassit (nitad? svetsad?) Den andra frågan förstår jag inte ens.

eh, du förstår inte vad han frågar efter ? Om man nu inte kan ta bort "moderkortsplåtet" så blir det en "montering innuti"..

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
eh, du förstår inte vad han frågar efter ? Om man nu inte kan ta bort "moderkortsplåtet" så blir det en "montering innuti"..

Nej, jag förstår fortfarande inte. Har du tänkt montera moderkortet utanför lådan, eller vad?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ett Antec P182. Och det är en sak som förundrar mig. Varför ligger min CPU på ca. 55 i idle? JAg har flyttat upp den undre fläkten till positionen bakom hdd stället.. Och det borde väl ha ökat luftflödet, inte minskat?

/Mvh Klos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Hej!

Har ett Antec P182. Och det är en sak som förundrar mig. Varför ligger min CPU på ca. 55 i idle? JAg har flyttat upp den undre fläkten till positionen bakom hdd stället.. Och det borde väl ha ökat luftflödet, inte minskat?

/Mvh Klos

Åt vilket håll blåser fläkten du satt i bakom hdd-buren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Åt vilket håll blåser fläkten du satt i bakom hdd-buren?

Märke nu att jag hade Orthos igång Nu ligger den nere på 35c ungefär

/Mvh Klos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Nej, jag förstår fortfarande inte. Har du tänkt montera moderkortet utanför lådan, eller vad?

Jo, det finns ju moderkort med löstagbar plåt där du kan göra i princip all montering utanför lådan, och sen bara skjuta plåten på plats...
Skulle ju inte vara fel med en genomtänkt liknande lösning på P180!

Mitt dröm skulle vara att man kunde vika plåten "bakåt" ut på andra sidan av lådan (utan att montera loss den) så man kunde montera allting plant, och sen bara vilka upp allting när det var klart!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Hej!

Har ett Antec P182. Och det är en sak som förundrar mig. Varför ligger min CPU på ca. 55 i idle? JAg har flyttat upp den undre fläkten till positionen bakom hdd stället.. Och det borde väl ha ökat luftflödet, inte minskat?

/Mvh Klos

55 grader låter mycket, i alla fall om du har en modern procesor. Kollade just min egen server, och med en Thermalright HR-03 CPU-kylare och fläkten som i vanliga fall suger luften över den avstängd (alltså passiv kylning och med luftflödet lite uppstoppande dessutom) så idlar jag på 35 grader. Visserligen med två fläktar som blåser in luft i lådan, men det gör de över sex hårddiskar...

55 grader låter i det perspektivet väldigt mycket. Kanske något gått fel när du monterat kylaren? Glömt kylpastan? En av skruvarna/pushpinsen har lossnat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
55 grader låter mycket, i alla fall om du har en modern procesor. Kollade just min egen server, och med en Thermalright HR-03 CPU-kylare och fläkten som i vanliga fall suger luften över den avstängd (alltså passiv kylning och med luftflödet lite uppstoppande dessutom) så idlar jag på 35 grader. Visserligen med två fläktar som blåser in luft i lådan, men det gör de över sex hårddiskar...

55 grader låter i det perspektivet väldigt mycket. Kanske något gått fel när du monterat kylaren? Glömt kylpastan? En av skruvarna/pushpinsen har lossnat?

Han har redan "besvarat" sin egen fråga Han hade Orthos igång, 55c var alltså load och 35c var det i idle.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, det finns ju moderkort med löstagbar plåt där du kan göra i princip all montering utanför lådan, och sen bara skjuta plåten på plats...
Skulle ju inte vara fel med en genomtänkt liknande lösning på P180!

Mitt dröm skulle vara att man kunde vika plåten "bakåt" ut på andra sidan av lådan (utan att montera loss den) så man kunde montera allting plant, och sen bara vilka upp allting när det var klart!

Ah, nu fattar jag! För lite kaffe för mig igår för att få igång hjärncellerna tydligen!

Jag gillade de lösningarna också, ända tills jag köpte den första tower/heatpipekylaren som fanns (vad den nu hette, den där svarta, HFS nånting? från Japan med japansk bruksanvisning), drog ut moderkortsplåten, monterade kylaren (med genomgående bultar...) och sedan upptäckte att hålet på baksidan var för litet för att skjuta in moderkortet när kylaren var på plats.

Med dagens jättekylare så är nog sådana plåtar tyvärr inte så realistiska är jag rädd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Han har redan "besvarat" sin egen fråga Han hade Orthos igång, 55c var alltså load och 35c var det i idle.

Så går det när jag tog en kvart på mig att skriva mitt svar.

Permalänk

Någon som testat om det har nån betydelse om man monterar nätagget så fläkten är uppåt eller neråt i lådan?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

*puh*
Nu har jag läst igenom hela tråden, då jag har planer på att köpa ett chassi av modell P182.

De flesta frågor upprepade sig många gånger i tråden. Samma frågor - Samma svar, blev lite onödigt många sidor tack vare detta, tog en stund att läsa igenom allt

Permalänk

Jaha?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Antec 182B Gunmetal edition

har bytt ut ala fläktar mot Noctua 120mm 1200 blir ett anorlunda ljud med dom faktiskt en standardfläktarna som kommer låter lite bättre ...

mitt problem är att det kan bli varmt i lådan ca: 45c om det är det system temp står för..

cpu 26-29c idle. mb 38-41c gpu single 65c i Sli över 68c undre 70+ känns det som..

min NB ligger på 70c och SB på 60c typ Asust striker II Formula

har fibblat som fan med skiten..

min insug bakre fläkt blåser mot min True som blåser åt samma håll mot minnena med en noctua fläkt.. allt som rekomenderas här på SWEC. i toppen har man ett utsug och den suger ut luft.

i den nedre delen av chassit med hx620w har jag ej bytt orginal fläkten utan den blåser mot nätagget-- sen har jag tankar på att stoppa in en flkt på det nedre insuget för att blåsa mer på HD.. sitter på 1 st rator 150 GB för tillfället och ska in med en Spinpoint F1 750gb snart.. så fort jag löst mina värme grejer och luftflöde korrekt.

i den övre hdd kammaren eller övre insuger på fronten har jag en noctua som blåser in luft.. tänkte kan vara bra så att det kommer lite mer luft på vga korten..

men jag är inte nöjd faktiskt..

vad händer om jag vänder och dom 2 övre fläktarna top och bakre top fläkten suger ut luft istellet.. räcker det med 2 st insug?
har ej problem i den övre delen utan det e nedre delen som blir lite varm där båda mina grafikort sitter.. man kör Sli ochdet nedre kortet ligger 1-2 cm från botten av lådan .. hur fan ska den få luft att blåsa? skittrångt och för att göra det värre så är det där USB och firewire kontakten sitter.

vad ska man göra? vattenkylning ser trångt ut oxo för det nedre grafikortet..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akarr
min insug bakre fläkt blåser mot min True som blåser åt samma håll mot minnena med en noctua fläkt.. allt som rekomenderas här på SWEC.

Vart har du läst den rekommendationen?
Bakfläkten är normalt blåsandes ut ur lådan, och det finns ingen större anledning att ändra det. Prova vänd tillbaks fläkten (och även fläkten på TRUE:n) så tror jag du får bättre flöde i resten av lådan på köpet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akarr
Har en Antec 182B Gunmetal edition [...]

Grattis till ett bra lådval! Och jag tycker inte att du verkar ha några större problem (se nedan).

Som Roger skrev: bägge fläktarna i bak/topp skall suga ut luft ur lådan, annars kommer du att kortsluta luftflödet och bara suga luft mellan de fläktarna. Undantaget är möjligtvis om du använder tunnlar för att ändra luftflödena.

Om du tänker efter så har du knappast något som suger ut varmluft ur lådan! Den enda utsugande fläkten är ju toppfläkten som mest suger ut kalluft från bakfläkten! Vilket förklarar varför dina moderkortskomponenter är så varma...

Att Noctua skulle låta mer än orginalfläktarna (vid samma flöde) låter otroligt, men det ger ju bara mig som brukar rekommendera Nexus i stället mer vatten på min kvarn.

Dina temps låter inte farliga, med undantag för moderkortskomponenterna. Så där blir det när man köper CPU-kylare och bara tänker på CPU:n(!). Fundera på en nedåtblåsande CPU-kylare (som Thermalright SI-128) i stället om du är orolig för de temperaturerna. En annan variant skulle kunna vara en Scythe Kama Bay eller liknande i de övre 5,25" hållarna, med en tunnel som leder ned varmluft över moderkortskretsarna.

Eller ta en titt på http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html förstås!

I nedre kammaren så behöver du ingen mer fläkt om du inte stoppar in typ fyra Raptors. Att temp-styra den med HD-temp kan vara vettigt, men den där fläkten sitter så väl isolerad för ljud ändå så att det knappast märks skillnad.

Dina GPU-temps låter bra tycker jag, men om du är orolig så kan du ju flytta fläkten från fronten till bakom HD-hållaren; det följer med clips för detta.

Permalänk
Medlem

Har beställt ett p182 men undrar hur långt avstånd det är mellan luckan och fronten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
Har beställt ett p182 men undrar hur långt avstånd det är mellan luckan och fronten?

Du menar typ hur utstickande prylar man kan ha i en 3.5 eller 5.25 plats innan de slår i luckan? Jag får det till ganska precis 2cm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har letat en del på forumet men inte hittat något. Jag har precis installerat ett Antec P182 med Asus Maximus Formula moderkort. De moderkortet har ju massa funktioner för att styra just chassifläktar, men tyvärr är det små 2-3 pinnars kontakter som den vill göra det med och inte sådana stora molex-kontakter som chassit har. Nu till min fråga: Hur svårt kan det vara att byta kontakter? Eller är det inte ens möjligt eftersom fläktarna bara har två trådar?

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna använda nått sånt här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-34

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Toppen, Tack! Verkar ju bra, blir lite mer kablar att tejpa bakom moderkortet, men det gör ju inte så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FabianPK
Toppen, Tack! Verkar ju bra, blir lite mer kablar att tejpa bakom moderkortet, men det gör ju inte så mycket.

Eller så passar du på att byta ut fläktarna mot Nexus. Bara 80 spänn styck så det blir inte *så* mycket dyrare än att köpa de där adaptrarna...

Permalänk
Medlem

och nexus fläktar är tystare då antar jag? får lyssna in lite först och se om jag störs av ljudet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FabianPK
och nexus fläktar är tystare då antar jag? får lyssna in lite först och se om jag störs av ljudet.

Läs det här från silentpcreview:
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html
Man kan hävda att Noctua på ett så friflödande ställe som bak/topp i ett P18x skulle vara något bättre än Nexus, medan Nexus är bättre där det är mer luftmotstånd som i många CPU-kylare.
Men de tre är i stort sett likvärdiga och vilken man föredrar är nog mest en fråga om tycke och smak. Men Nexus är c:a halva priset av de andra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Du menar typ hur utstickande prylar man kan ha i en 3.5 eller 5.25 plats innan de slår i luckan? Jag får det till ganska precis 2cm.

Jo det var så jag menade
tackar tackar för infon

Visa signatur