Tagan släpper nätaggregat på 1300 watt

Permalänk

Folk gnäller över att ingen behöver det?
Har ni hört talas om servrar? Gisses!
Agget har ju för tusan femton stycken seriala-strömsladdar.
Det bara skriker server över det...

De nötter som köper det till sin surfdator tycker jag synd om.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Visst är 1300w max effekten men systemet lär inte ha hög effektivitet vid 150w. T o m mitt system har jag dåligt samvete för ty den är overkill i dagsläget(köpte den för bla framtida uppgraderingar)

Om du menar nätaggregatet i signaturen - Corsair HX 520W - så finns inget skäl i världen att ha dåligt samvete. Enheten har bättre komponenter än de flesta i sin klass och ligger jämnt eller över 80% även vid "tomgångsförbrukning"; riktigt bra värden. För den som vill har det ju nu dykt upp en 450W version också. Corsair tycker jag hittills gör helt rätt prioritering (det kanske jag får äta upp när de typ nästa månad släpper ett monsteraggregat... men jag hoppas ändå att Corsair låter bli).

Permalänk

Ni undrar varför man utvecklar och tillverkar sådana här nätagg och har ingen aning om varför, ganska dumt ändå. Sluta köp strömkrävande komponenter helt enkelt. Vi är svaret.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ni undrar varför man utvecklar och tillverkar sådana här nätagg och har ingen aning om varför, ganska dumt ändå. Sluta köp strömkrävande komponenter helt enkelt. Vi är svaret.

Har inget med strömkrävande komponenter att göra. För även med strömkrävande komponenter har den där över dubbelt så mycket man kan tänkas behöva.

Men du har rätt. "Vi är svaret". Det är vi som är idioterna som köper skiten

Att den är gjord för servrar stämmer kanske men vilka servrar ställer sådana krav?
15 SATA kontakter nämndes men 15 SATA diskar är ingenting i sammanhanget. Särskilt inte när man plockar bort de dubbla grafikkorten :p. Brukar inte servrar köra med rackskåp av diskar med egen strömförsörjning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor

Jag har faktiskt varit uppe i runt 700W men det är med min 30" HP skärm inräknat och den drar runt 90-95 W så runt 400W har jag att ta av men troligen senare i veckan kommer ett lass med WD7500AAKS som ska in i lådan

Komihåg att det är 600 W på nätsidan. Dvs. du måste räkna in vad nätagget egentligen ger på likströmssidan.
Räknar man med 80% effektivitet så drar datorn 480W.

Efter ett lass med hårddiskar är den kanske uppe i 500W. Och då har du en redigt strömkrävande dator.

Men sen tror jag att du överskattar din skärms strömsnålhet. Enligt prisjakts specifikationer kan den dra 176W. Vad den ligger på normalt vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mjae men vadå, tänk er min server i sign med en Prescott t,ex och ett SLI system t,ex. Konstant arbete på diskarna, spelande, tja jag kan nog se ett nyttjande av kraften. I övriogt tycker jag hela diskussionen ang strömförbrukning är ordentligt överdriven.

Kan du beskriva litet närmare vad som är ordentligt överdrivet i diskussionen om strömförbrukningen ? Är det i datasammanhang, i samhället , i denna tråd osv ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men sen tror jag att du överskattar din skärms strömsnålhet. Enligt prisjakts specifikationer kan den dra 176W. Vad den ligger på normalt vet jag inte.

Ja i värsta fall drar den upp till 176W eller något sånt men det e ju med alla subpixlar tända = helt blankvit skärm, hur ofta har du det ??

Jag startade datorn och lät den stå vid "välkommen-skärmen" i win xp, med skärmen på drar hela kalaset (utan att den gör något) ~310W stänger jag av skärmen helt (inte stand-by) så drar det ~220-227W

Classes el-energimätare FTW!!!

BTW på 50 timmar, 55 minuter och 15 sekunder har min dator+skärm+högtalarpaket dragit 6,27KWh

Vad drar DIN datorutrustning, hmm ?? (rätt kul med elmätare egentligen )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

Onödigt mycket watt.
För dyrt pris.

Dimensionerna verkar lite stora också.

De borde satsa på att få så hög energi-effektivtet som möjligt istället.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Mitt Enermax Galaxy DXX är på 1KW och redan det är för mycket men jag gillar ju att ha lite *utrymme för expansion*

Jag har faktiskt varit uppe i runt 700W men det är med min 30" HP skärm inräknat och den drar runt 90-95 W så runt 400W har jag att ta av men troligen senare i veckan kommer ett lass med WD7500AAKS som ska in i lådan

Vad har du för system som drar drygt 600W? AMD QuadFX med dubbla FX-74:or samt 2st HD2900XT i CF? Det är enda konfigurationen som drar över 500W idag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

1100w agget räcker ju till allt... så varför 1300w

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Glömde bort att man ska ta med datorskärmen i beräkningen. Jag har en gammal 19 tums crt vilken säkert drar runt 100W om inte mer.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vad har du för system som drar drygt 600W? AMD QuadFX med dubbla FX-74:or samt 2st HD2900XT i CF? Det är enda konfigurationen som drar över 500W idag.

Nej en helt vanlig 6000+ och ett 8800Ultra + 1st HP LP3065 + Logitech Z-680 + QNAP TS-109 + 1 styck bordfläkt av märket "PRO - quality equipment" satt på högsta hastigheten :P.

Det hela var ett "worst case scenario" där jag ville ha fram hur många VA jag behövde på den UPS jag skulle köpa så jag drog igång både BF2142 och Tribes: Vengeance och spelade lite (på högsta graffe i 2560*1600 såklart, Ultrat måste ju få jobba lite så det drar lite ström )

Sa ju inte att bara datorn drog 600W, det var ju skärmen med och sen sa jag inte att det var prick 700W med skärm utan *runt* 700W (674W vet jag iaf att jag var uppe i)

Orkar inte skriva en hel uppsats just nu, måste dessutom städa och möblera om lite i mitt rum så det får räcka för tillfället

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Palla, 1300w det är väll inte en HUSVAGN som ska drivas? "standard" dator idag drar max 300w och 1300w behövs kanske när man kör med 5 cpus och har 5 gpus och 20hdds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Nej en helt vanlig 6000+ och ett 8800Ultra + 1st HP LP3065 + Logitech Z-680 + QNAP TS-109 + 1 styck bordfläkt av märket "PRO - quality equipment" satt på högsta hastigheten :P.

Det hela var ett "worst case scenario" där jag ville ha fram hur många VA jag behövde på den UPS jag skulle köpa så jag drog igång både BF2142 och Tribes: Vengeance och spelade lite (på högsta graffe i 2560*1600 såklart, Ultrat måste ju få jobba lite så det drar lite ström )

Sa ju inte att bara datorn drog 600W, det var ju skärmen med och sen sa jag inte att det var prick 700W med skärm utan *runt* 700W (674W vet jag iaf att jag var uppe i)

Orkar inte skriva en hel uppsats just nu, måste dessutom städa och möblera om lite i mitt rum så det får räcka för tillfället

Glöm inte att det är skillnad på vad datorn kan dra, och vad nätagget kan leverera. Har du 80% effektivitet och din dator drar 400W (mer troligt än 600W..) från vägguttaget, så kräver datorn i sig bara 320W. Det är på den sidan man mäter nätagg

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

haha dagens i-lands problem...vi har så mycket watt så vi vet inte vad vi ska göra av med det:D

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
/ / Det är på den sidan man mäter nätagg

Nej det e ju det dom flesta inte gör, inte i dom flesta tester jag sett iaf.

EDIT: Suck, kom på att du kanske inte menade var man fysiskt sätter mätaren (trött)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Med tanke på att datorer drar mer och mer ström hela tiden så passar det här nätagget dom som vill köpa nytt nätagg som håller många år frammåt.
Dock bör man ju tänka på att det säkert tillkommer massa nya konstiga kontakter och skit som gör att man ändå kommer behöva kirra nytt agg förr eller senare. :/

Förstår hur du tänker men jag hatar det resonemanget. Det är inte den vägen vi vill att det ska utveklas! Företag gör allt för o tjäna pengar på dumma människor som inte tänker sig för. Uppenbarligen finns det en marknad för dessa nätdelar men jag hoppas dem går på en nit med denna. Samma gäller grafikkortstillverkarna. Get a grip! Tänk inte bara på era jävla pengar...

Permalänk
Hedersmedlem

"Targan när du vill att huvudsäkringen ska dö"

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Att det finns en och annan som kommer köpa detta agget tvivlar jag inte en sekund på. Det skall alltid finnas nån som är värst och med fyrdubbla grafikkortslösningar runt hörnet så känns kanske 1300W helt okej. Dock kan man ju se minskade värmekostnader som något positivt av datorutvecklingen. Jag har knappt använt mitt element de senaste åren

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Samma problem med nästan alla starka nätagg.

Varför har dem inte bara en 12v lina på många ampere istället för flera små sketna linor.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är som vanligt inte dessa produkter som säljer i de stora massorna men det ger en enorm merförsäljning att vara företaget som har den snabbaste bilen, starkaste nätagget osv osv.

Fick precis de tankarna häromdagen när jag såg Lian Lis skrivbord för 30.000 kr. Deras syfte är att göra reklam för 2000kr-chassina.

Finns väl också en minimal målgrupp som letar upp det dyraste alternativet och köper det, men jag tror faktiskt att utvecklingskostnad och allt-annat-än-massproducering av vissa extremprylar kostar mer än de drar in; svaret ligger i reklam för andra segment eller produkter, där ökas omsättningen och det var det som var planen. Heh, minns att jag sett annonser i Jysk och Biltema för kontorsstolar, och de alternativ med högsta priset var det satt en stor prisbubbla på i grälla färger. En liknande strategi.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Varför säger ni att man ska ta med skärmen i beräkningarna? Hur många av er har skärmar som går på nätagget?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Senast jag kollade hade min skärm extren strömförsörning iaf..

Permalänk
Medlem

var gång det skrivs om ett nytt nätagg här som är över 1000 w så gnälls det som på ett dagis.

jag måste verkligen fråga om ni gnällde lika mycket när dom för x antal år sen släppte 500 eller 600 watts nättaggen.
det som låter överdrivet idag kommer vi alla ha imorgon, så snälla släpp dagisstämningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Varför säger ni att man ska ta med skärmen i beräkningarna? Hur många av er har skärmar som går på nätagget?

Vem har sagt det ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Ja i värsta fall drar den upp till 176W eller något sånt men det e ju med alla subpixlar tända = helt blankvit skärm, hur ofta har du det ??

Jag startade datorn och lät den stå vid "välkommen-skärmen" i win xp, med skärmen på drar hela kalaset (utan att den gör något) ~310W stänger jag av skärmen helt (inte stand-by) så drar det ~220-227W

Classes el-energimätare FTW!!!

BTW på 50 timmar, 55 minuter och 15 sekunder har min dator+skärm+högtalarpaket dragit 6,27KWh

Vad drar DIN datorutrustning, hmm ?? (rätt kul med elmätare egentligen )

Imponerand att den var så strömsnål isåfall. Hade tänkt mig åtminstone runt 150W. Har kanske hänt en del för har för mig att 24" skärmarna drog 120W - eller det var kanske/nog maxförbrukningen det.
Vill gärna veta vad min dator drar, har funderat på classes mätare men har fått för mig att de har väldigt dålig precision.

Permalänk
Medlem

Dålig precision är väl iaf bättre än ingen precision IMHO

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

2st quad-core, 4st grafikkort, nätverkskort, ljudkort, tvkort, 2st brännare, och 25st hårddiskar och du har fortfarande nog inte 1300 watt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

2st quad-core, 4st grafikkort, nätverkskort, ljudkort, tvkort, 2st brännare, och 25st hårddiskar och du har fortfarande nog inte 1300 watt.

Det tror jag nog du kan ha, faktiskt, om du belastar allt samtidigt.

Citat:

Kan du beskriva litet närmare vad som är ordentligt överdrivet i diskussionen om strömförbrukningen

Det är inte bara här, utan hela den stora diskussionen om att saker ska vara strömsnåla och blablabla. Det är en fjantig modefluga om någon frågar mig. Det är inne att kritisera strömförbrukning och tänka grönt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det tror jag nog du kan ha, faktiskt, om du belastar allt samtidigt.

Det är inte bara här, utan hela den stora diskussionen om att saker ska vara strömsnåla och blablabla. Det är en fjantig modefluga om någon frågar mig. Det är inne att kritisera strömförbrukning och tänka grönt.

Skitsamma om det är en modefluga, om det är inne så är det bra för någonting måste göras för miljön och så enkelt är det. Fler och fler har fått upp ögonen för det och det tycker jag är bra.

Sen finns såklart vissa, få, som hävdar motsatsen och/eller tycker att det är bra mycket häftigare att skita i miljön och kunsumera mera. Men den skaran vill inte jag tillhöra...

Idag finns det få seriösa forskare som hävdar annat än att t ex den globala uppvärmningen härstammar direkt från våra koldioxid utsläpp.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Att kritisera allt som stör naturen borde sitta inne långt i vårat dna sålänge vi alla lever hoppas jag.. Det om något är verkligen värt att kritisera här i världen enligt mig.. Det enda på denna värld som verkligen berör oss alla..

Lekte lite med extreme outervisions effekträknare (http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) och enligt den går det visst ganska lätt att komma över 1300W om man kör exempelvis XQ6850 klockad, gf8800ultra i SLI, 3 SATA-diskar, 2 DDR3 ramstickor, ledfläktar, baykontrollers, pcikort, cold catodes, usb/firewire-enheter och massa annat trams som många har i sina burkar. Den överdriver förvisso en del men ändå.. det ger en ett hum.. Det är ju ganska tydligt att det är grafikkorten som slukar.. men även CPU'n tydligen, om man klockar den till 4ghz med 1.5V Kanske ganska överdrivet hög spänning jag vet inte, har aldrig haft en C2E