Apple lanserar nya Imac-modeller

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar nya Imac-modeller

Datortillverkaren Apple har idag uppdaterat Imac-serien. De nya modellerna kommer med ny design samt rejält uppgraderade specifikationer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snygg! Härligt med ökad prestanda!

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Medlem

"hakan" blev kvar ja.. =/

men visst, ser lite mer idag ut. bra med den svarta inramningen också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Apple skulle sälja bra mer datorer om dom hade i bättre grafikkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fina datorer!
Får dom verkligen plats i en sån där liten skärm?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg. Dock så hade dom kunnat slängt i lite bättre grafikkort.

jaomi: Det undrade jag också först

Permalänk
Medlem

Det där kallar jag snyggt. Apple vet vad design är.

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt snygg, ja.
Grafikkorts-bristen beror antagligen på utrymme/kylningsproblemen de utan tvekan har, hur de får in en hel dator där förbryllar mig ganska rejält som det är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Testpilot

Shit, alltså designen är riktigt läcker plus att de har inte snålat med prestandan!

Angående bättre grafikkort så tror jag det enbart beror på att de helt enkelt har för höga krav när det gäller kylning. Släpps det energieffektivare grafikkort så lär vi se bättre grafikkort i iMac:en.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Läckert, men hur löser de kylningen på en sådan dator? Tyst? Externt nättagg? Ska bli intressant att läsa någon recension, inte för att man är seriöst intresserad av en men i alla fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Visst kan man dregla, men det blir nog inte mycket mer än så, för min del åtminstone. Skulle behovet av en ny dator infinna sig, skulle jag uppgradera min gamla dator för några tusenlappar. Vad gör man när iMac:en börjar kännas otillräcklig? Blundar och tillber Steve Jobs?
Nej, Mac imponerar synnerligen måttligt på mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Helvete, helvete, helvete... Vill ha!

Fast jag lider lite med Ilja, han har så länge velat ha en plockgodis-Mac, men icke.

Fast jag kommer över det lidandet ganska snabbt när jag tittar till denna vackra skapelse, damn!

Permalänk
Medlem

Usch...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Avstängd

Jobbigt med Apple's vendor-lockin.

Att man bara kan köra deras operativ system på deras datorer.

För proprietärt...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jobbigt med Apple's vendor-lockin.

Att man bara kan köra deras operativ system på deras datorer.

För proprietärt...

Nej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Läckert, men hur löser de kylningen på en sådan dator? Tyst? Externt nättagg? Ska bli intressant att läsa någon recension, inte för att man är seriöst intresserad av en men i alla fall.

Nätagget är inbyggt och om ljudnivån följer de tidigare så är den nästan helt ljudlös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Visst kan man dregla, men det blir nog inte mycket mer än så, för min del åtminstone. Skulle behovet av en ny dator infinna sig, skulle jag uppgradera min gamla dator för några tusenlappar. Vad gör man när iMac:en börjar kännas otillräcklig? Blundar och tillber Steve Jobs?
Nej, Mac imponerar synnerligen måttligt på mig.

Håller med, fina att se på men jag saknar valfriheten om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ergonomin är helkass :\\

Sen tycker jag att det är konstigt att man anstränger sig så för att göra en dator liten, och sen så lägger man den precis framför ögonen på folk. Den upplevs ju bra mycket större än vad den är.

Att sen binda upp en 24" skärm till en sådan dator känns inte lyckat - skärmen är bra mycket bättre än datorn och den kan man ha nytta om i bra många år - antagligen betydligt längre än vad man har lust att använda den där iMacen som system till den.

Konceptet går som synes kanske inte hem hos mig men ergonomin har de inga ursäkter för. Apple påstås leva på sin design men IMHO så ingår ergonomi i design och där imponerar inte apple.

Dock har de lyckats med det estetiska som i alla fall jag anser vara betydligt bättre än förra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jobbigt med Apple's vendor-lockin.

Att man bara kan köra deras operativ system på deras datorer.

För proprietärt...

Nej? Sedan de gick över till Intel kan du köra i princip vad fan du vill på dem.

Förstår inte varför folk gnäller så mycket för. Nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka är inte riktigt målgruppen för denna dator. Den är snarare för dem som faktiskt sitter och jobbar med maskinen (läs med program, design och dylikt). Att de inte stoppar in det värsta grafikkortet på marknaden är väl ganska logiskt: strömförbrukningen.

Tycker att nya desingnen blev mycket bra. Stilrent och snyggt, Apple! (som vanligt?)

Permalänk
Medlem

Fantastiskt arbete av apple. En nackdel är att skärmen endast kommer som glossy :/

Självfallet inte så uppskattad på en forum fullt av överklockare och gamers som byter processorer och grafikkort som en vanligt människa byter strumpor.

Värt att nämnas är att dom också släppt sitt nya tangentbord, gett mac minin en liten uppdatering och släppt iLife '08 och iWork '08

Permalänk
Hedersmedlem

Oj en macmini med en slöare cpu än jag själv har haft i ett år oj

suck.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Oj en macmini med en slöare cpu än jag själv har haft i ett år oj

suck.

Ja jag fattar inte heller varför det inte sitter två 3GHz quadcore processorer i minin. Den är ju trotsallt menad att vara en högpresterande arbetshäst för tunga applikationer och spel.

suck

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Nej? Sedan de gick över till Intel kan du köra i princip vad fan du vill på dem.

Förstår inte varför folk gnäller så mycket för. Nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka är inte riktigt målgruppen för denna dator. Den är snarare för dem som faktiskt sitter och jobbar med maskinen (läs med program, design och dylikt). Att de inte stoppar in det värsta grafikkortet på marknaden är väl ganska logiskt: strömförbrukningen.

Tycker att nya desingnen blev mycket bra. Stilrent och snyggt, Apple! (som vanligt?)

Nej, jag kan inte köra Mac OS X på en vanlig dator som jag köper hos komplett. Det måste vara en Apple dator.

Kanske är inte målgruppen "nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka", men varför skulle man inte kunna få göra det?

Måste man vara metrosexuell och anställd på en reklambyrå för att köra Mac OS X?
Får inte folk som inte är i målgruppen köra det?
Vi nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Måste man vara metrosexuell och anställd på en reklambyrå för att köra Mac OS X?

LMFAO! enda roliga skämtet jag hört på swec nånsin.

Sen är det ju ett jävligt nice koncept med datorn i skärmen tycker jag, och snygga är dom. Bang for buck är dock inte Apples starka sida...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill, men Apple kan sin design och det vet de:

Permalänk

Försämrat tangentbord antagligen, hatar low-profile tangentbord. Och riktigt dålig grafikkrets.

Jag hade helt klart hoppats på en bättre Imac-uppgradering.

Permalänk
Avstängd

Mitt Firefox dör när jag ska gå in på Apples hemsida, något Quicktime problem, vet någon om det finns pivotfunktion och om den är höj/sänkbar? Tycker också det är tradigt att behöva dras med en monitor varje gång man ska byta dator, i regel håller en monitor länge. Med tanke på tempot i hårdvarans utveckling kan jag förstå de som vill byta varje år eller vart annat år men gott klarar sig på t,ex 24" i sex år.

I övrigt är det ingen hak- krossare på mig heller. Tjusigt att sätta en 24" monitor på en laptop, absolut, men...nej. Vill man köra OS X, fine, men att behöva punga ut över något som skriker "design för er med dåligt självförtroende"...nej tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Säga vad man vill, men Apple kan sin design och det vet de:
http://images.apple.com/imac/images/gallery/imackeyboard_4_20...

Äh, de har ju överdrivit kablarna på Dellen!
Men, är Macar så där snygga vill ju jag nästan ha en!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte den svarta rutan, och egentligen inte det svarta äpplet heller, antar att rutan är där för att göra hakan mindre? Men jag tycker det ser knas ut, hellre utan den och med inblästrat äpple eller så.

Permalänk
Hedersmedlem

Så fort leopard släpps, alternativt efter det datum man får fri uppgradering så beställer jag en 24" imac.

Kan ge min synvinkel på några av de andras kommentaren i tråden. Grafikkortet är inte det snabbaste men mer än tillräckligt för mina och många andra behov. Har inte spelat ett datorspel på 1½ år, finns helt enkelt andra saker i livet jag prioriterar framför spel. Så länge det ger tillräckligt bra prestanda för aperture så kommer jag bli mer än nöjd.

Priset på datorn är inte orimligt, det medföljer operativsystem och en hel del mjukvara som man borde ta hänsyn till. Sen betalar man för designen, jag ser inte vad problemet med det är. Man gör det i alla andra avseendet så som möbler, bilar, kläder... Det är totalt otänkbart för mig att köpa en HP-dator eller dylikt och ställa in i min lägenhet.

Sammanfattningsvis kan man nog se det så att vi mac-folk har lite annorlunda syn på många saker... Allt handlar om vad man prioriterar och värdesätter här i livet.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt