Asus billiga bärbara dator snart här

Permalänk
Melding Plague

Asus billiga bärbara dator snart här

Den som letar efter en billig bärbar dator från en mer välkänd tillverkare kan snart köpa Asus Eee PC för några tusenlappar. Asus kommer att skeppa 20 000 enheter till Europa, USA och Asian i september.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om nu Medison lyckas skeppa sin dator så kommer ju den utklassa denna i både pris och prestanda. Men att de lyckas är rätt osannolikt så kommer ju denna vara det enda lågbudget alternativet.

Permalänk
Medlem

Härligt att företag har fått upp intresset för billiga datorer. Hoppas fler hoppar på tåget.

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Om nu Medison lyckas skeppa sin dator så kommer ju den utklassa denna i både pris och prestanda. Men att de lyckas är rätt osannolikt så kommer ju denna vara det enda lågbudget alternativet.

Enda sättet för Medison att lyckas vore ifall de var dubbelt så stora som Asus och gick med förlust på varje maskin.

Denna dator kommer ändå inte att kosta 2500 i Sverige utan snarare 3200 med moms. En bärbar för 3200 är 1200 billigare än tidigare lågprismaskiner på marknaden. En rejäl förbättring på priset.

Den lär gå rätt svalt iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

349$ är ju ganska mycket mera än de 199$ de ursprungligen gick ut med. Besviken faktiskt...

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om nu Medison lyckas skeppa sin dator så kommer ju den utklassa denna i både pris och prestanda. Men att de lyckas är rätt osannolikt så kommer ju denna vara det enda lågbudget alternativet.

Alldels precis tvärtom, Medyson får dängtorsk av denna. Det som är åtråvärt för de flesta som hitills visat intresse för Asus-burken är:

1. Liten.
2. Lätt.
3. Solid State-hårddisk.
4. Startar blixtsnabbt.
5. Lång batteritid.

Medyson är stenålder i dessa avseenden. Men för moster som spelar sudoku och beställer på Ellos duger ju en sån laptop som Medyson bra.

edit. det skulle komma _flera_ modeller i pris från 199$ till 349$. Förmodligen kommer de dyraste ut först.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sluta nämna Medison! De har ingen dator, är absolut oseriösa och killen är ju sjuk i huvet. Fattar inte varför folk fortfarande ens bryr sig om Medison&Co.

Ontopic: Bra av Asus men skärmen verkar lite liten. Fast med skatt och alla avgifter lär denna dator inte bli så billig faktiskt. Känns som man isf får mer prestanda/krona om man köper nån 5000-6000kr "normal" laptop dator istället.

Permalänk
Medlem

Känns som en 3:e världen dator.

Varför ska man lägga ~3000 på en dator som inte går att använda?

Har svårt att tro att den kommer fungera speciellt bra med XP med 512 mb minne och 900 mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

edit. det skulle komma _flera_ modeller i pris från 199$ till 349$. Förmodligen kommer de dyraste ut först.

Du har rätt!

"The Eee PCs will be available at US$199, US$239, US$349 and US$369 depending on specifications, with the model priced at US$349 targeting the mainstream, said the sources, noting that the first-round shipments will be mostly of the mainstream model."

Kommer ju att sälja som smör! Vem vill inte ha en bärbar för 2000:- ! Hoppas nu att Asus sätter igång och MASSPRODUCERAR.

Kan bli större än iPod det här!

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag köper en utan att blinka för 2000 kr.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Man ska inte använda den som en normal laptop, den är ultraportabel. Vill man ha en normal laptop köper man givetvis en sån. Vill man ha en Ultraportabel köper man i nuläget ingen alls, eftersom de kostar 20.000Kr+.

Och den är inte till för att köra XP, även om det går, den kör Ubuntu såklart

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Känns som en 3:e världen dator.

Varför ska man lägga ~3000 på en dator som inte går att använda?

Har svårt att tro att den kommer fungera speciellt bra med XP med 512 mb minne och 900 mhz.

tror den mest är riktad till typ studenter och folk med lite pengar som inte spelar spel utan bara använder word, exel eller nått som inte drar så möe prestanda typ surfdator

ja menar en som studerar har ju inte direkr hög inkomst och kan tänka mig att den duger gott och väl till att köra typ exel eller word eller liknande på som krävs för skolarbeten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mycket bra alternativ till handdator! Kommer nog köpa en om de hamnar runt 2500:-

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Inaktiv

ja helt klart ett bra alternativ till en handdator/bärbar dvd spelare. kan blir till o köpa en sån här när den var såliten o snygg osv.

tror det kan bli en fantastiskt stor succe med det här.

Permalänk
Medlem

Vore fin att ha som slö surf dator å lite annat smått å gott. Frågan är ju hur stor HDDn är. Skulle jag köpa en så vill jag iallafall ha vamöjlighet till att köra ett xp på den. Sedan om man blir tvungen att stänga av allt ögongodis är ju totalt ointresant. Det är ju bara stödet för flertalet program jag vill åt.

Permalänk
Medlem

Blir nog tyvärr för litet tangentbord på en så liten (7") för att man ska kunna (vilja) skriva något längre än t.ex. tider. Skärmen blir för liten för kalkylark om man ska göra mer än köra en autosummering av matvarornas pris på ICA.

Känns lite grann som en hybrid mellan mp3-spelare/laptop/filofax.

Jag skulle vilja ha: Ingen HD, bantad CPU, bantad på finesser, bantad på OS och uppstarttid, men till skillnad från vad denna har, ett funktionellt tangentbord och användbar skärm.

Visst slår det en hur märkligt det är att släpa med sig tung hårdvara som krävs för att driva Vista eller ens XP, när allt en bärbar oftast används till är ordbehandling och mejl. Sådana OS är i mobila sammanhang über-bloatware utan jämförelse.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd

En sådan budgetmaskin skulle duga till det mesta man gör i arbetslivet. I mitt fall är det att skriva dokumentationer och felsöka nätverk. Jag måste dock kunna köra windows hyffsat bra och det borde en celeron med 512 MB klara utan bekymmer. Vore skönt med ett arbetsredskap som är så pass billigt att inte gör något om den går sönder.

Permalänk
Medlem

vad är det till höger på datorn?...cam eller?. frågan är om den har dvd-läsare..men skaffa en sån här när man vill sitta i trägården och srufa lite perfekt ju

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var kan man köpa den??... inte fel med en bärbar dator som drar knappt nån stöm alls, och ibland så är man inte sugen på att spela. då kan man dra igång den här datorn istället. Skulle passa mig perfa då jag inte spelar så mycket och sitter på för mycket prestanda som jag igentligen inte behöver för att sufa på.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

Någon som läst något om batteritid? Den här är klart intresant för oss fattiga studenter! Vit, liten, Asus och Linux. Vad kan bli bättre Samt priset!!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

För er som frågar: Det är en SolidState hårddisk på 4 eller 8 gb. Den har ingen optisk enhet (som så bör på en ultraportabel IMHO).
Batteritid: 3 timmar.

Recension:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3829

Och som sagt, priset blir nog inte 2500 kr i Sverige (för den dyraste).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Blir nog tyvärr för litet tangentbord på en så liten (7") för att man ska kunna (vilja) skriva något längre än t.ex. tider. Skärmen blir för liten för kalkylark om man ska göra mer än köra en autosummering av matvarornas pris på ICA.

Personligen tycker jag inte storleken på tangentbordet är något problem alls, däremot är frågan hur kvalitén är på det. Det är en widescreen (bra för tangentbordet) plus att datorn är större än vad skärmen ger sken av (döyta runt skärmen).
Tar liten stund att vänja sig men sen går det nog bra.

Upplösningen är inte dålig så så illa tycker jag inte det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Känns som en 3:e världen dator.

Varför ska man lägga ~3000 på en dator som inte går att använda?

Har svårt att tro att den kommer fungera speciellt bra med XP med 512 mb minne och 900 mhz.

Jag kör XP på min T22 thinkpad (900mhz, 256 ram) och har snabbast boottid i kvarteret. Det handlar om att inte gå in på freewarez.com eller tro att man är den miljonte besökaren på varje sida..

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Medlem

Ang. dvd-spelare så hoppas jag det fungerar med extern sådan via usb.

Eftersom SD kort är så billigt i nuläget så kan man ju lätt få 4gb mer utrymme för 350-400:-

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

synd att det inte fanns någon vga eller svideo utgång,
men annars verkar det vara en billig fin grej som man inte behöver bli så ledsen över om den stendör

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anyaem
Jag kör XP på min T22 thinkpad (900mhz, 256 ram) och har snabbast boottid i kvarteret. Det handlar om att inte gå in på freewarez.com eller tro att man är den miljonte besökaren på varje sida..

HAHA! Dagens roligaste!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Den kör en version av xandros.
Den har vga.

Det kommer en modell som har 8,9 tum efter jul, samma chassi, större skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
Det kommer en modell som har 8,9 tum efter jul, samma chassi, större skärm

Goda nyheter!!

Hoppas det går att köra en extern usb hårddisk utan problem.. Då blir det ju en perfekt portabel "dvd-spelare"

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Najs. 8,9 låter bättre. Får se hur det blir. Har bra erbjudande på annan, liten bärbar dator.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Ang. dvd-spelare så hoppas jag det fungerar med extern sådan via usb.

Eftersom SD kort är så billigt i nuläget så kan man ju lätt få 4gb mer utrymme för 350-400:-

Ja, med SD kort är ju inte samma sak som SSD diskar, de är långsammare och dör efter ~10 000-100 000 överskrivningar. Det gör inte SSD

Blir datorn dugligt billig så ska jag lätt köpa en.
Som någon sa, det här kommer att bli lika stort som iPod, alla kommer att ha en, alla kommer att veta vad det är

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Vad tror ni upplösningen kommer vara? på andra datorer med små skärmar ligger de ganska lågt, hoppas det blir bättre på denne. annars blir det nog högre upplösning på 10" ^^,