Permalänk
Medlem

Nvidia 570 eller 590?

Så ska köpa ny burk har bestämt mig för det mesta förutom moderkort, har inte riktigt fått en bra bild över vilket jag ska välja.

Valet är ju mellan någon av 570 varianterna och 590, är det någon som kan rekomendera något kort med dessa kretsar. Har inte tänkt att överklocka något speciellt förutom minnena och inte ha någon SLI. Det där cool n' quiet verkar ju vara en bra feature är det begränsat till en viss typ av modell?

Kollade på Nvidias hemsida och där stod det något om 2x8 på pci-e för 570 SLI medan 570 Ultra hade 1x16, är det någon skillnad om man bara använder 1 grafikkort?

Det blir AMD X2 6000 processor och 2 Gig minne som ska användas till moderkortet.

Ska ha ett 8800 GTS 320MB kort om det spelar någon roll.

Det finns ju trots allt nForce 570, nForce 570 SLI, nForce 570 Ultra och nForce 590 SLI att välja på.

Permalänk

nforce 590 har 2 stycken PCI-E 16x, alltså full hastighet. 570 har en och en halv ungefär.
Då bör man ha grafikkortet på den snabba porten. Det är sillanden på 590 och 570 SLI.
Jag kommer inte heller köra SLI så jag köpte ett 570.

Mitt köp blev ett Gigabyte GA-M57SLI-S4, andra valet var ett Asus M2N-SLI Deluxe.

Sen om du ska överklocka minnet ska du köpa "sli ready" minnen, dom har extra data om vilka spänningar som behövs för olika frekvenser och tillåter automatisk överklockning. Bra om du är lat, som mig.

Cool & quiet är för alla AMD processorer, det kanske krävs nån drivrutin.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Jag säger köp 590.. då har du en uppgraderings möjlighet att kunna köra fullhastighets SLI senare..

Och att köpa sli ready minnen är rent bullshit.. enbart ett märke för att tjäna pengar på okunnighet..

Dom klockar inte ett dugg bättre än minnnen som inte har det.. enbart som sagt att du slipper ställa in volten.. men hur jobbigt är det ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Och att köpa sli ready minnen är rent bullshit.. enbart ett märke för att tjäna pengar på okunnighet..
Dom klockar inte ett dugg bättre än minnnen som inte har det.. enbart som sagt att du slipper ställa in volten.. men hur jobbigt är det ??

Ja, jag vet. Jag beställde bara minnen och det blev SLI-ready så jag ska leka lite med dom. Sen kan jag få inspiration från dig för du har liknande utrustning som jag har.
Dom kostade inte extra iaf.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag valde ett 570 SLI. Det blev Asus M2N-SLI Deluxe, jag kommer nog aldrig köra SLI. Det är nog troligare att jag bara köper nytt grafikkort. Jag är ganska lat jag också :).

För minnen så lutar jag åt corsair dominator CL 4 2x1 GB PC-6400, de verkar vettigt prissatta.

Permalänk
Medlem

om du aldrig kommer att köra sli så varför köpte du ett 570 SLI ?? varför inte ett 570 ultra istället... ahja

Permalänk
Medlem

Jag kollade efter Ultra kort men hittade inga, verkar som om de knappt tillverkas längre. Tänkte köpa det här men det verkar ju inte som om de har en aning om när eller om det överhuvudtaget kommer i lager igen. På prisjakt fanns det 2 st 570 ultra kort har jag för mig.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ABKN9UL...

Edit: Fan såg att de hade ett på komplett, hade gett upp att jag skulle hitta något....men men...funkar nog lika bra med 570 SLI lite slöseri med en extra pci-e plats men det får man väl leva med.