Permalänk
Medlem

Projektor för max 7000?

Finns ju ett par, men vad ska man välja för att få så bra prestanda som möjligt? Är helt nybörjare på detta.

MVH

Permalänk
Medlem

Du köper min begagnade Panasonic AE700, bara gått 220 timmar. D65-kalibrerad och klar.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Hedersmedlem

Kalibrering ska ju goras dar projektorn ska sitta, blir lite meningslos annars...

Angaende prisklassen hade jag forsokt skrapa fram nagon tusing till, da ar du uppe i klassen dar storsaljarna finns och far ocksa en HD-klar variant.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=91&o=prod_rank

Har sjalv bestallt en Panasonic PT-AX100 som ar mest popular pa minhembio just nu.

Du bor nog lasa lite om regnbagseffekten innan du handlar. Har du inga besvar av den ska du nog kika pa en DLP-projektor som enligt experterna ska ge en battre bild for mindre pengar. DLP saknar dock lensshift vilket kan gora dem svarare att placera.
Anagaende duk kopte jag en dreamscreen fran fyndborsen som har fatt bra kritik i diverse forum och kostar runt 2000kr.

Lycka till!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Kalibrering ska ju goras dar projektorn ska sitta, blir lite meningslos annars...

Är ju en rejäl överdrift att säga att kalibrering är meningslös om man inte gör den där projektorn sitter. Resonerar du likadant med en TV?

En kalibrering på plats kostar ju ca 2500kr, jag väljer mycket hellre en TV/Projektor kalibrerad av och hos proffs än en okalibrerad. Därför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa exempelvis en Sony TV iom att den har så dåliga inställningsmöjligheter att den inte går att kalibera.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Är ju en rejäl överdrift att säga att kalibrering är meningslös om man inte gör den där projektorn sitter. Resonerar du likadant med en TV?

En kalibrering på plats kostar ju ca 2500kr, jag väljer mycket hellre en TV/Projektor kalibrerad av och hos proffs än en okalibrerad. Därför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa exempelvis en Sony TV iom att den har så dåliga inställningsmöjligheter att den inte går att kalibera.

Det får stå för dig, jag och väldigt många med mig är av en annan åsikt helt enkelt. Sen att en Sony-tv inte har de inställningsmöjligheter du vill ha förstår jag inte vad det har med saken att göra, det är en projektor han ska köpa och det är väsentlig skillnad på en TV och en projektor när det kommer till kalibreringsbehov.

Från hembiobutiken.se :

"Vi avråder därmed starkt att köpa "kalibrerat och klart" lösningar som vissa företag erbjuder då det är pengar i sjön."

Länk: http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_kalibrering.asp

Sen att du väljer att köpa en produkt som inte är kalibrerad på plats är ditt misstag, jag för min del skulle tro att det bara ställer till det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Det får stå för dig, jag och väldigt många med mig är av en annan åsikt helt enkelt. Sen att en Sony-tv inte har de inställningsmöjligheter du vill ha förstår jag inte vad det har med saken att göra, det är en projektor han ska köpa och det är väsentlig skillnad på en TV och en projektor när det kommer till kalibreringsbehov.

Från hembiobutiken.se :

"Vi avråder därmed starkt att köpa "kalibrerat och klart" lösningar som vissa företag erbjuder då det är pengar i sjön."

Länk: http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_kalibrering.asp

Sen att du väljer att köpa en produkt som inte är kalibrerad på plats är ditt misstag, jag för min del skulle tro att det bara ställer till det.

Är säkert väldigt många som ska köpa en projektor för 7000 som lägger 2500 för att kalibrera den på plats

Jag är övertygad om att man får betydligt mer korrekt färgåtergivning med min kalibrerade projektor än att köpa en ny AX-100 projektor och tro att man kan ställa in den bättre själv. Bara förutsättningarna är i närheten av varandra så räcker det alldeles utmärkt.

Tog exemplet med Sony eftersom de (alla tester jag läst iaf) inte går att D65-kalibrera, det har inte med något jag vill ha att göra. Det är en ganska fundamental grej och ändå säljs det mängder med sonyapparater. Det säger en del om hur mkt folk bryr sig om rätt inställningar.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Är säkert väldigt många som ska köpa en projektor för 7000 som lägger 2500 för att kalibrera den på plats

Och just darfor ska man inte kopa en som ar kalibrerad for en annan miljo en den dar man ska anvanda den.

Citat:

Jag är övertygad om att man får betydligt mer korrekt färgåtergivning med min kalibrerade projektor än att köpa en ny AX-100 projektor och tro att man kan ställa in den bättre själv. Bara förutsättningarna är i närheten av varandra så räcker det alldeles utmärkt.

Ok, du har ratt och de som jobbar med det dagligen har fel.

For att ga tillbaka till topic sa har infocus IN72 fatt bra betyg av de som har den. Ligger i tradskaparens prisklass och det blir nastan pengar over till en duk. Som tidigare sagt har jag sjalv kopt en Dreamscrean pa fyndborsen och beroende pa om du ska ha den i ett morkt eller ljust rum kan du valja gra eller vit. De graa dukarna sags ocksa hjalpa till att lyfta fram fargerna lite battre vilket kan vara nyttigt att tanka pa.
Storlek brukar man saga att halva sittavstandet ska duken vara bred.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86697
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144579

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Många svar, det uppskattas!
Grejen är att jag tänket ha den på rummet, och avståndet mellan projektor och duk kommer bli ca 3 meter bara. Och sen undrar jag vad ni menar med kalibrering.. Aldrig hört tals om.
Duk har jag förresten redan, en mörkläggningsrullgardin från IKEA!

//Apskaft