Trötta ögon med BW225, laptopdisplay ger inga problem.

Permalänk
Medlem

Trötta ögon med BW225, laptopdisplay ger inga problem.

Hejsan

Jag har både en stationär dator och en laptop, och till den stationära har jag en Samsung 225BW-skärm (22" Wide). Mitt problem är dock att när jag t.ex. sitter och läser vid min 225BW så blir jag ganska fort trött i ögonen, det börjar svida och fortsatt läsning blir otrevlig.
Min laptop är däremot en fröjd för mina ögon, då jag kan sitta nästa hur länge som helst och läsa på den utan att ögonen påverkas.

Båda är TFT-skärmar, den ena 22" wide och körs i 1680x1050, den andra 14.1" i 1024x768 (vilket är max). På båda skärmar kör jag med lägsta ljusstyrkan.

Min fråga är nu; Finns det någon skillnad i ljusutsändning eller dylikt som kan göra att min 225BW är så mycket mer påfrestand än min laptopdisplay? Båda är ju TFT-skärmar, men ändå känns det som en så stor skillnad. Eller är det mer troligt att det hela handlar om upplösning, avstånd till skärm, textstorlek etc?

EDIT; Ändrade felskrivning på upplösningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antar att du menar 1680x1050.. annars är de fel upplösning för 225bw. Har du rätt freqvens? Annars kan det nog bli jobbogt för ögonen. Du kanske har för stark kontrast? för ljust? för starka färger? eller nån annan inställning.. Jag kör en 225bw och har ej haft några problem.

Permalänk
Medlem

Finns nån knapp på skärmen där du kan ändra ljusstyrka.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rrrrr
Antar att du menar 1680x1050.. annars är de fel upplösning för 225bw. Har du rätt freqvens? Annars kan det nog bli jobbogt för ögonen. Du kanske har för stark kontrast? för ljust? för starka färger? eller nån annan inställning.. Jag kör en 225bw och har ej haft några problem.

Japp, det var 1680x1050 jag menade.
Att ändra frekvens på en ftf ska väl inte göra någon direkt skillnad eller?
Enligt KDE kör jag 54 Hz, men enligt skärmens egen info så är det "Digital 65kHz 60Hz PP 1680x1050".
Har fipplat runt med inställningarna en hel del men lyckas inte hitta något som är lika bekvämt som min laptop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Finns nån knapp på skärmen där du kan ändra ljusstyrka.

Jo, som jag skrev innan så kör jag redan på lägsta.

Visa signatur