Har mitt nätagg pajat eller varför får jag massa konstiga problem?

Permalänk
Medlem

Har mitt nätagg pajat eller varför får jag massa konstiga problem?

Det har hänt endel mysko saker med burken de senaste 2-3 veckorna.

Det började med att jag skulle bränna en skiva. I samma ögonblick som skivan åkt in och började arbeta, så startade datorn om sig. Sen har den hållt på så till och från, men nu är det så hela tiden.

Sedan har jag märkt att lampan som lyser när HDD:n arbetar är numera röd. Är nästan hundra på att den var grön förut.

Så nu har jag även märkt att den har ställ till baka min Opteron 144 till orginal frekvens. 1.8ghz, hade den på 2.4 innan.

Och nu imorse så fick jag inte igång burken... satt och trixa som fan innan jag fick igång den. Det visade sig att när jag tar ut det ena minnet (2x512) så går det igång. Inte annars.

Tanken slog mig nu precis att det kanske är nått fel på nätagget, att det inte orkar driva skiten. Vad tror ni det kan vara?

Opteron 144
Asrock Dual SATA
x800xt
Billigt 520w nättagg som jag anvåänt i drygt 1 år

Edit:

Har testat ett gamalt nätagg nu på 300w, men det var samma problem där. Har även märkt att disketstation har lagt av...

Har dock fått igång båda minnen. Men det funkar bara när jag sätter dom i på ett visst sätt. Jag har 4 platser på moderkortet. 2 blå och 2 svarta. Det vill bara funka när jag sätter en i blå och en i svart. Förut hade jag bägge i blå.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem. Kan bara ha i ett minne, annars startar inte datorn. Sedan startar datorn om när den får jobba lite. Jag misstänker att det kan vara moderkortet som är trasigt.

Permalänk
Medlem

Tillbaks med moderkortet på garantin. Om det inte funkar efter det så vet du att det är minnet och då skickar du tillbaks dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martyyy
Har ett liknande problem. Kan bara ha i ett minne, annars startar inte datorn. Sedan startar datorn om när den får jobba lite. Jag misstänker att det kan vara moderkortet som är trasigt.

Har du samma moderkort som jag?

Jag fick iaf ordning på det lite bättre nu, ja pilla ur battriet så det nollställdes. Nu funkar minnena igen och lampan lyser grönt.

Dock har jag problem med brännaren och diskettstationen... Sedan så stänger datorn av sig efter en liten stund om man ser på film eller spelar lite mer krävande spel.