Hur räknar man ut RGB komplement?

Permalänk
Medlem

Hur räknar man ut RGB komplement?

Hur räknar man ut RGB komplementet? Har googlat och alla verkar ha olika uppfattning om detta.

Som exempel har Cyan Orange som komplement.

Cyan: 0 255 255
Orange: 255 127 0

En formel jag sett nämnas i något forum är att man slår ihop största och minsta värdet, och subtraherar samtilga värden var för sig från denna summa för att få respektive färg. I exemplet ovan så ser vi att det inte heller fungerar så bra att göra så eftersom vi inte kommer få orange utan gul då.

http://colorblender.com/ kan användas föra att matcha färger och men inte heller där ger ren cyan ett komplement av ren orange, utan där får man en annan nyans nämligen 255 80 0. Hur kan man månne ha kommit fram till denna färg?

Så hur räknar man ut komplementfärgen för en RGB-färg rent matematiskt?

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Complementary_color
Hade för mig att motsatsen till #00FFFF är #FF0000, och det verkar som wikipedia stödjer det men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

You: enligt den principen skulle gul vara komplementfärg till blå. Om vi istälelt kallar blå för cyan blir komplementfärgen röd. Dvs inte i något av fallen blir komplementet orange.

Permalänk
Medlem

Det man räknar är väl komplement i HSV-rymden... där H är [0 - 360)... komplementet blir alltså H - 180.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

jdv: Jepp, tydligen är det vanligaste att man konverterar till HSL eller HSV och räkanr ut komplementet och sedan tillbaka till RGB har jag nu fått veta efter lite efterforskning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
You: enligt den principen skulle gul vara komplementfärg till blå. Om vi istälelt kallar blå för cyan blir komplementfärgen röd. Dvs inte i något av fallen blir komplementet orange.

Varför skulle den bli det då?
Kollar du på HSV-cylindern (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:HSV_cylinder.png) så ser du att mitt emot orange ligger färgen som är mellan blå och cyan. Motsatta färger i HSV är komplement till varandra. Eller har jag fått allt om bakfoten här?

Edit:

Citat:

Because of the limited range of colors that was available throughout most of the history of art, many artists still use a traditional set of complementary pairs, including:
red and green
blue and orange
yellow and purple

Alltså, Blå komplementerar Orange endast i detta "Artistiska" Blå-Gul-Röda färghjulet. I RGB gäller fortfarande att motsatta färger komplementerar.

Permalänk
Medlem

You, det exempel jag tog i första inlägget var med hänsyn till den blåa färg vi kallar Cyan, eller det som du kallar Artistiskt blå eller kanske man kan kalla det naturlig blå?

Men, du kanske har rätt. De komplementfärgeran är kanske bara riktlinjer när man målar. Det finns trots allt ganska många nyanser av blå så man hinner kanske passera allt mellan gult och rött och på mitten finns ju orange.