Google testar interaktiv reklam

Permalänk
Melding Plague

Google testar interaktiv reklam

Google har under en längre tid testat så kallad interaktiv reklam på olika webbplatser. Principen är att istället för att bara visa en bild med reklam så visas exempelvis ett spel eller ett verktyg innehållande reklam.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ehh, bara jag som ser ut såhär --> efter att ha läst nyheten ??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ehh, bara jag som ser ut såhär --> efter att ha läst nyheten ??

Haha, ja.

Men lite konstigt formulerad var den nog allt.

Permalänk
Inaktiv

Död åt all reklam...

Permalänk
Medlem

Hellre reklam man kan ignorera än fler äckliga betaltjänster.

Permalänk
Medlem

Usch, låter jobbigt. Tur att man slipper sånt med Adblock

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

gäller att hålla sig före Microsoft hur dumma idéer det än är..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Jag hatar reklam.

Överallt ska man bli bombarderad av reklam, på Internet, på radio, på TV, i tidningen, när man går ut, etc.
Fan, låt mig vara!

Speciellt irriterande är Flash-baserad reklam.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Håller med uid313...

Speciellt reklam i radio och TV är otroligt störande eftersom det dröjer på allt hela tiden.

Ett avsnitt på en halv timme ska inte gå upp i 1 timme bara för en massa reklam.

På internet kan det vara störande på sidor som inte kan hantera sin reklam.. Ser helt enkelt äckligt och irriterande för ögonen.

Permalänk
Avstängd

Hade man tagit bort all reklam så hade det inte funnits så många roliga sidor på Internet direkt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag hatar reklam.

Överallt ska man bli bombarderad av reklam, på Internet, på radio, på TV, i tidningen, när man går ut, etc.
Fan, låt mig vara!

Speciellt irriterande är Flash-baserad reklam.

Hur hade tänkt att sidorna skulle finansieras då? Skall företagen drivas av välvilja? Hur tror du t.ex. att Sweclockers finansieras?

Alternativet är såklart att betala rakt av, men den tanken tror jag inte lockar särskilt många (i vår målgrupp).

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ehh, bara jag som ser ut såhär --> efter att ha läst nyheten ??

Fattar ingenting, ska sova och läsa den i morgon.. hoppas jag är klokare då!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
gäller att hålla sig före Microsoft hur dumma idéer det än är..

"Folk störs av reklam när den inte riktas till dem själva. Det är en balansgång mellan vad som är reklam och vad som är information"

Tror han har tappat någonting där, typ alla skruvar han har. Reklam är EXTRA störande när det är riktat till en själv. Istället för "Köp nytt graffe" så får man "Ditt graffe suger, köp nytt" ... Jag föredrar inget alls, men om jag får välja så är det första att föredra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Själv uppskatter jag Adsense-reklam då den är hyffsat relevant till innehållet jag besöker, vilket i sig kan ge intressant erbjudanden. Jag har byggt upp en vana att beroende på vad jag lefter efter så läser jag adsense-annonser eller ignorerar dem.

20 språk, där blev nog svenska uteslutet Tur de flesta sidorna man har är internationella så man kanske kan få nytta av dem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

jaha, då kommer vi snart har fler webbsidor som suger all processor dom kan få.

Har ofta flera program igång samtidigt som jag tittar på film på TVn ut från dator. Men så fort man går in på visa sidor där aftonbladet är värsta exemplet så börjar filmen att hacka.

Jag får börja men en rent text baserad webbläsare snart!

Permalänk
Medlem

reklam ftl, att folk fortfarande inpulsköper skit via reklam får mig att undra varför, jag har fan aldrig köpt nått jag fått reklam om.

reklam börjar bli riktigt jobbigt, först har man tonsvis med reklam som dimper ner i brevlådan, det blir man ju av med väldigt enkelt, dock så har fast telefoni blivit odrägligt att ha, det ringer ca 10 gånger per kväll från säljare som vill sälja damsugare,strumpor och försäkringar. detta är inte lika lätt att bli av med (jag sa upp telefonen.)

inte nog med det började jag få sms spam från TELIA som jag har mitt mobilab hos, hur fan går det ihop? jag betalar för en tjänst så spammar dom mig med reklam desutom, detta gick att få bort men jag fick ändå gå igenom lite skit för att göra det, jag tycker reklam ska vara off by default, och om man vill ha det får man gå igenom strulet för att få det istället!

att dom ska utöka reklamen på internet eller göra den mer "interaktiv" kommer ha 0 effekt på mig. reklamen dödade mitt tv tittande, nu laddas allt ner via internet för man inte ides se 20 minuter reklam för ett 40 minuters avsnitt.

Permalänk
Medlem

Låter ungefär som Logitechs spel www.jellybattle.com . Är ett reklamspel såvitt jag förstår, men är hur kul som helst. Dock så tänker man inte på logitech när man spelar och det skulle inte få mig att köpa deras tangentbord så det fungerar nog inte så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tellatus
Visst behöver många websidor finansieras via reklam.
Men det är ingen ursäkt till att låta besökarna få reklam uppkörd i nyllet
i t.ex form av pop-ups och reklam rutor som expanderar över halva
skärmen om man råkar dra muspekaren över den.

Personerna bakom sidan har kanske inte råd att betala för servern och föredrar att det finns reklam på sidan framför ingen sida alls? Klart det är en ursäkt, annars så kan du betala. Jag ser en "inet.se" banner till höger. Kan du skicka in din månadslön till sweclockers så jag slipper den ett tag framöver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tellatus
Eller reklam som låter lika illa som 100 hungriga katter instängda i en lägenhet,
extra irriterande är det om man har musik på medans man surfar.

Nej tack till interaktiv reklam som bara slöar ner ens surfande.

Sådana banners finns inte på den delen av internet jag håller hus. Och varför skulle interaktiv reklam slöa ner surfandet för användaren?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Låter ungefär som Logitechs spel www.jellybattle.com . Är ett reklamspel såvitt jag förstår, men är hur kul som helst. Dock så tänker man inte på logitech när man spelar och det skulle inte få mig att köpa deras tangentbord så det fungerar nog inte så bra.

Haha, jag hittade också jellybattle nyligen. Hur kul som helst! majoriteten är ganska trevliga med, så det blir lite lustiga kommentarer när man vet att man är på väg att bli "splattad"

Permalänk
Medlem

Reklam är ett problem.
Reklam i brevlådan får du bort med en liten lapp.
Reklam i telefon och samt adresserad reklam får du bort genom att aktivera NIX. Alla som som bryter mot detta kan man få anmäla och få ersättning för.
På teven kan du välja vilka kanaler du ska se på. Om du är som jag och orkade inte se tex LOST för att 5 minuter in i avsnittet så lägger de in reklam. Om LOST var bra så tog de sannerligen död på all spänning serien har att erbjuda. Men du har ändå ett val att se på den teve kanalen. Det finns kanaler som inte har så mkt eller ingen reklam alls.

Men nu till den stora frågan? Varför finns det ingen valmöjlighet för användaren att kunna välja bort reklam på nätet?
Ens inkorg fylls dagligen med spam trots att det är förbjudet att göra så enligt lag. Alla sidor man går in på är en massa reklam.
Det borde finnas ett sätt att kunna avsäga sig det. Som typ en funktion i sin webläsare. Popup fönster går ju lätt att avlägsna. Så vad är problemet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Men nu till den stora frågan? Varför finns det ingen valmöjlighet för användaren att kunna välja bort reklam på nätet?
Ens inkorg fylls dagligen med spam trots att det är förbjudet att göra så enligt lag. Alla sidor man går in på är en massa reklam.
Det borde finnas ett sätt att kunna avsäga sig det. Som typ en funktion i sin webläsare. Popup fönster går ju lätt att avlägsna. Så vad är problemet.

Reklam är inget problem. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar...

Sidägarna väljer att göra innehållet gratis i utebyte mot reklam, i annat fall kostar det pengar. Hur ska sidor annars försörjas? Välgörenhet?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Reklam är inget problem. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar...

Sidägarna väljer att göra innehållet gratis i utebyte mot reklam, i annat fall kostar det pengar. Hur ska sidor annars försörjas? Välgörenhet?

Enkelt löst. De är bara större annonser som man stänger av. Då blir som att bläddra förbi en helsideannons i tidningen.
Detta kommer leda till en bra utveckling också.
Sweclockers har ju en relativt bra reklam banner. Man störs inte av den nämnvärt mycket.
Mer sånt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre betala typ 10kr månad på sidor jag verkligen använder. Typ SweC, å verkligen slippa ALL reklam.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt? Adblock + Flashblock + Scriptblocker så får man ju bort nästan alla reklam på sidor. Speciellt de som är på ofta.

Varför hålla på att betala massa extra ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Hade man tagit bort all reklam så hade det inte funnits så många roliga sidor på Internet direkt.

Eeeeh, de bästa sidorna jag känner till har ingen reklam (förutom swec då). De klarar sig på lojala medlemar som jag, de klarar sig på donationer.

Men lite raklam kan vara intressant, reklam om ett nytt grafikkort osv. Reklam om saker man är intresserad av. En del av reklamen på Swec etc.

Permalänk
Medlem

Interaktiv reklam är väl inget nytt? I stort sedan jag satte mig vid en uppkopplad dator har jag varit med om interaktiv reklam, mest i form av små fåniga spel som leder en till någon sida om man vinner/förlorar/deltar.
Men nyheten är väl att just Google utökar och testar?
Well, jag kör med det naturliga urvalet jag. Sidor som är nedspamade med reklam och popups besöker jag mer sällan. Det är tur/otur för Swec att de har ordnat så fint med reklamen så att jag inte stör mig på den nämnvärt

Men det kan komma något gott ur detta också! Reklam som måste hålla på och blinka och pocka på uppmärksamhet på sådant vis, som stör och är i vägen och som gör att man får krupp och ont i huvudet/ögonen kanske försvinner mer och mer mot mer sofistikerad reklam som man själv aktiverar för att an verkligen är intresserad. Hoppas kan en dåre göra.
Men de där mer oseriösa "Du är vår triljontonde kund, grattis du har vunnit en diskmaskin" kommer alltid finnas kvar i någon form, människan är för korkad för att inte falla för sådant minste en gång om dagen :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
förstår inte riktigt? Adblock + Flashblock + Scriptblocker så får man ju bort nästan alla reklam på sidor. Speciellt de som är på ofta.

Varför hålla på att betala massa extra ?

Nu är det så att alla inte kör FF, utan i mit fall opera. Visst kan man till viss del blocka reklam, men operas funktion behöver förbättras. Å jag kommer nog aldrig gå över till FF, då jag brutalt hatar att sitta med mängder med addons å annat att hålla reda på. Usch.

Permalänk
Medlem

Jag tål reklam i lagom mängd (t. ex. aftonbladet) och om det inte är massor av popups oc hskit eller inteliTXT där det ser ut som om någon har gjort en länk som är relevant så kommer man till en sida där man kan köpa produkten.

Tror inte jag kommer störa mig så mycket denna typ av reklam.

Permalänk

Finfint, redan idag är det ju många som spelar flashspel överfulla med reklam utan att tänka på det. Bara det inte blir för mycket bara, ljud bör förbjudas helt från fler sidor.

XaaR: Lagom mängd... och så drar du upp aftonbladet? Är helt jävla omöjligt att surfa på den sidan med IE ju... utan flashblock och antipopup är det meningslöst att surfa på AH. Eller ja, ännu mer meningslöst då.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Ni kan inte seriöst mena att ni har problem med att surfa på aftonbladet=)?