Windows minneshantering

Permalänk
Medlem

Windows minneshantering

Tjo.
Jag använder ett visst väldigt minneskrävande program och i min dator har jag 2Gb minne. Men det verkar som att programmet aldrig får mer än 1GB minne utan Windows XP ligger och gosar sig med nästan 1GB eget ledigt ram medans mitt program får rota bäst det vill i det virtuella minnet istället så att det går svinlångsamt.

Kan man inte ändra nåt i Windows så att program kan använda större delen av ramminnet?

Permalänk
Medlem

Re: Windows minneshantering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vG
Tjo.
Jag använder ett visst väldigt minneskrävande program och i min dator har jag 2Gb minne. Men det verkar som att programmet aldrig får mer än 1GB minne utan Windows XP ligger och gosar sig med nästan 1GB eget ledigt ram medans mitt program får rota bäst det vill i det virtuella minnet istället så att det går svinlångsamt.

Kan man inte ändra nåt i Windows så att program kan använda större delen av ramminnet?

Du kan ju ta bort växlingsfilen. Dock är detta inget som rekomenderas då man har "lite" minne. Skulle nog fungera bra om du hade 4 eller 8gb minne. Men med 2gb minne så är det nog ingen höjdare. Men det kan ju vara värt att prova.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Är det privat arbetsminne du kollar på eller är det storleken på virtuella minnet eller hur mäter du detta? Jämför med växlingsbar pool/icke växlingsbar pool och se om det ens är möjligt att få ner eller upp mängden arbetsminne som utnyttjas. (Om du inte hänger med här, kolla på visa -> välj kolumner)

Är det en adobe-produkt så har du ett procentvärde av fysisk RAM som ska användas och det överskrids inte...

Det kanske underlättar om du tar och nämner vilken applikation det är.

Att plocka bort växlingsfilen är idioti, rör inte den... VMM32 kräver den för att minneshanteringen ska fungera korrekt, vad man bör göra är att flytta pagefile till en annan disk än den med bootpartitionen.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Programmet är Comsol Multiphysics för fysikmodellering, det har en egen indikator för hur mkt minne det använder. Det anges som t.ex. "Memory (120/242)" och den övre siffran är lite drygt det som anges som "storlek på virtuellt minne" i aktivitetshanteraren. Storlek på virtuellt minne är alltid större än "minnesanvändning" i aktivitetshanteraren, om det nu är intressant info Men hur stora beräkningar man än gör anges aldrig över lite drygt 1GB någonstans.

Permalänk
Hjälpsam

Det kanske finns någon möjlighet att konfigurera programmet så att det använder mer minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

http://www.comsol.com/support/knowledgebase/830.php

Där har du comsols minneshantering förklarat och hur du ändrar på det. Jag anade en teknisk begränsning till 1.5gb när jag skummade igenom det.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, men har redan läst den länken och hoppades att man kunde göra nåt fulhack i windows för att komma runt problemet som beskrivs där. Men det verkar som att jag borde testa 64-bits versionen av windows istället.